Liturgie-topic

freek

Re: Liturgie-topic

Bericht door freek »

Hendrikus schreef:
Gijs83 schreef:Ik vraag me trouwens zingen ze in alle Ger.Gem's niet-ritmisch?
Ja. In dat opzicht is het anders dan in de HHK, waar bijna alle gemeenten niet-ritmisch zingen (sommigen zelfs érg langzaam) maar waar een enkele gemeente toch ritmisch zingt. Dat is natuurlijk nog een erfenis van het verleden, toen die gemeenten deel uitmaakten van de Nederlandse Hervormde kerk en waar sommigen ritmisch zongen en anderen niet.

In de GerGem Vlissingen zingen ze trouwens overal ritmisch, behalve tijdens de kerkdiensten. Maar catechisatie, verenigingen etc.: allemaal ritmisch.
In de HHK verschilt het echt enorm. In Werkendam zingen ze op het langzame af. Maar in de HHK van H'veld-Giessendam - waar ik afgelopen zondag was - hebben ze er stevig de gang in (een heerlijk tempo overigens). En in Leerbroek zingen ze weer supertraag (tragisch)
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

freek schreef: En in Leerbroek zingen ze weer supertraag (tragisch)
Dat is inderdaad een van de langzaamste die ik ooit gehoord heb.
~~Soli Deo Gloria~~
albion

Bericht door albion »

Hendrikus schreef:
In de GerGem Vlissingen zingen ze trouwens overal ritmisch, behalve tijdens de kerkdiensten. Maar catechisatie, verenigingen etc.: allemaal ritmisch.
Ik dacht jij in het oosten/noorden woont??? :huhu
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Lassie

Bericht door Lassie »

albion schreef:
Hendrikus schreef:
je hoeft toch ook niet ergens te wonen om iets te weten van een bepaalde kerk?
albion

Bericht door albion »

Lassie schreef:
albion schreef:
Hendrikus schreef:
je hoeft toch ook niet ergens te wonen om iets te weten van een bepaalde kerk?
Maar ik weet niet of je het nog niet opgevallen is, maar Hendrikus is bijna overal/van alle markten thuis. Ik ben gewoon met stomheid geslagen. :)
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

albion schreef:Maar ik weet niet of je het nog niet opgevallen is, maar Hendrikus is bijna overal/van alle markten thuis. Ik ben gewoon met stomheid geslagen. :)
:yahoo Wow, 't is gelukt - Albion met stomheid geslagen ::lol
~~Soli Deo Gloria~~
albion

Bericht door albion »

Hendrikus schreef:
albion schreef:Maar ik weet niet of je het nog niet opgevallen is, maar Hendrikus is bijna overal/van alle markten thuis. Ik ben gewoon met stomheid geslagen. :)
:yahoo Wow, 't is gelukt - Albion met stomheid geslagen ::lol

:yahoo :yahoo :yahoo :mdr :mdr :mdr
JALP

Bericht door JALP »

freek schreef:
Hendrikus schreef:
Gijs83 schreef:Ik vraag me trouwens zingen ze in alle Ger.Gem's niet-ritmisch?
Ja. In dat opzicht is het anders dan in de HHK, waar bijna alle gemeenten niet-ritmisch zingen (sommigen zelfs érg langzaam) maar waar een enkele gemeente toch ritmisch zingt. Dat is natuurlijk nog een erfenis van het verleden, toen die gemeenten deel uitmaakten van de Nederlandse Hervormde kerk en waar sommigen ritmisch zongen en anderen niet.

In de HHK verschilt het echt enorm. In Werkendam zingen ze op het langzame af. Maar in de HHK van H'veld-Giessendam - waar ik afgelopen zondag was - hebben ze er stevig de gang in (een heerlijk tempo overigens). En in Leerbroek zingen ze weer supertraag (tragisch)

Tja en wat is dan weer supertraag... sommige mensen vinden dat juist weer mooi.. dus snel of langzaam is enorm subjectief!
Bij ons zingen ze (naar mijn mening) iets te traag... mag best iets sneller. MAar het verschilt ook weer per organist.
En ja... dan heb ik wel eens de heel erg slechte gewoonte (ik weet het, ik weet het...) om iets voor de zingen...
freek

Bericht door freek »

JALP schreef: En ja... dan heb ik wel eens de heel erg slechte gewoonte (ik weet het, ik weet het...) om iets voor de zingen...
Dan ben je niet de enige :D
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

JALP schreef: En ja... dan heb ik wel eens de heel erg slechte gewoonte (ik weet het, ik weet het...) om iets voor de zingen...
Gruwel!
helma

Bericht door helma »

albion schreef:
Maar ik weet niet of je het nog niet opgevallen is, maar Hendrikus is bijna overal/van alle markten thuis. Ik ben gewoon met stomheid geslagen. :)

alle markten of alle kerken?? :huhu
wim

Bericht door wim »

Mister schreef:
Gruwel!
Ja, en bij ons komt iedereen achteraan (behalve ik natuurlijk :D)
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

wim schreef:
Mister schreef:
Gruwel!
Ja, en bij ons komt iedereen achteraan (behalve ik natuurlijk :D)
jij zingt de eerste viool, neem ik aan Afbeelding
~~Soli Deo Gloria~~
jvdg

Bericht door jvdg »

Naar ik vrees verzanden we weer in de overbekende discussie over langzaam of snel(ler) zingen.
Als ik Gijs goed begrepen heb was dit niet zijn topic-intentie.

Laat ons derhalve weer on-topic gaan.
JALP

Bericht door JALP »

jvdg schreef:Naar ik vrees verzanden we weer in de overbekende discussie over langzaam of snel(ler) zingen.
Als ik Gijs goed begrepen heb was dit niet zijn topic-intentie.

Laat ons derhalve weer on-topic gaan.
Volgens mij vroeg Gijs om gewoon aan te geven hoe er gezongen werd... en dat wordt tot dusver gewoon gedaan.
Plaats reactie