In de HHK verschilt het echt enorm. In Werkendam zingen ze op het langzame af. Maar in de HHK van H'veld-Giessendam - waar ik afgelopen zondag was - hebben ze er stevig de gang in (een heerlijk tempo overigens). En in Leerbroek zingen ze weer supertraag (tragisch)Hendrikus schreef:Ja. In dat opzicht is het anders dan in de HHK, waar bijna alle gemeenten niet-ritmisch zingen (sommigen zelfs érg langzaam) maar waar een enkele gemeente toch ritmisch zingt. Dat is natuurlijk nog een erfenis van het verleden, toen die gemeenten deel uitmaakten van de Nederlandse Hervormde kerk en waar sommigen ritmisch zongen en anderen niet.Gijs83 schreef:Ik vraag me trouwens zingen ze in alle Ger.Gem's niet-ritmisch?
In de GerGem Vlissingen zingen ze trouwens overal ritmisch, behalve tijdens de kerkdiensten. Maar catechisatie, verenigingen etc.: allemaal ritmisch.
Liturgie-topic
Re: Liturgie-topic
Dat is inderdaad een van de langzaamste die ik ooit gehoord heb.freek schreef: En in Leerbroek zingen ze weer supertraag (tragisch)
~~Soli Deo Gloria~~
Ik dacht jij in het oosten/noorden woont???Hendrikus schreef:
In de GerGem Vlissingen zingen ze trouwens overal ritmisch, behalve tijdens de kerkdiensten. Maar catechisatie, verenigingen etc.: allemaal ritmisch.

De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
je hoeft toch ook niet ergens te wonen om iets te weten van een bepaalde kerk?albion schreef:Ik dacht jij in het oosten/noorden woont???Hendrikus schreef:
Maar ik weet niet of je het nog niet opgevallen is, maar Hendrikus is bijna overal/van alle markten thuis. Ik ben gewoon met stomheid geslagen.Lassie schreef:je hoeft toch ook niet ergens te wonen om iets te weten van een bepaalde kerk?albion schreef:Ik dacht jij in het oosten/noorden woont???Hendrikus schreef:

albion schreef:Maar ik weet niet of je het nog niet opgevallen is, maar Hendrikus is bijna overal/van alle markten thuis. Ik ben gewoon met stomheid geslagen.

~~Soli Deo Gloria~~
Hendrikus schreef:albion schreef:Maar ik weet niet of je het nog niet opgevallen is, maar Hendrikus is bijna overal/van alle markten thuis. Ik ben gewoon met stomheid geslagen.Wow, 't is gelukt - Albion met stomheid geslagen

freek schreef:In de HHK verschilt het echt enorm. In Werkendam zingen ze op het langzame af. Maar in de HHK van H'veld-Giessendam - waar ik afgelopen zondag was - hebben ze er stevig de gang in (een heerlijk tempo overigens). En in Leerbroek zingen ze weer supertraag (tragisch)Hendrikus schreef:Ja. In dat opzicht is het anders dan in de HHK, waar bijna alle gemeenten niet-ritmisch zingen (sommigen zelfs érg langzaam) maar waar een enkele gemeente toch ritmisch zingt. Dat is natuurlijk nog een erfenis van het verleden, toen die gemeenten deel uitmaakten van de Nederlandse Hervormde kerk en waar sommigen ritmisch zongen en anderen niet.Gijs83 schreef:Ik vraag me trouwens zingen ze in alle Ger.Gem's niet-ritmisch?
Tja en wat is dan weer supertraag... sommige mensen vinden dat juist weer mooi.. dus snel of langzaam is enorm subjectief!
Bij ons zingen ze (naar mijn mening) iets te traag... mag best iets sneller. MAar het verschilt ook weer per organist.
En ja... dan heb ik wel eens de heel erg slechte gewoonte (ik weet het, ik weet het...) om iets voor de zingen...
Dan ben je niet de enigeJALP schreef: En ja... dan heb ik wel eens de heel erg slechte gewoonte (ik weet het, ik weet het...) om iets voor de zingen...

Gruwel!JALP schreef: En ja... dan heb ik wel eens de heel erg slechte gewoonte (ik weet het, ik weet het...) om iets voor de zingen...
albion schreef:
Maar ik weet niet of je het nog niet opgevallen is, maar Hendrikus is bijna overal/van alle markten thuis. Ik ben gewoon met stomheid geslagen.
alle markten of alle kerken??

Ja, en bij ons komt iedereen achteraan (behalve ik natuurlijkMister schreef:Gruwel!JALP schreef: En ja... dan heb ik wel eens de heel erg slechte gewoonte (ik weet het, ik weet het...) om iets voor de zingen...

jij zingt de eerste viool, neem ik aanwim schreef:Ja, en bij ons komt iedereen achteraan (behalve ik natuurlijkMister schreef:Gruwel!JALP schreef: En ja... dan heb ik wel eens de heel erg slechte gewoonte (ik weet het, ik weet het...) om iets voor de zingen...)

~~Soli Deo Gloria~~
Naar ik vrees verzanden we weer in de overbekende discussie over langzaam of snel(ler) zingen.
Als ik Gijs goed begrepen heb was dit niet zijn topic-intentie.
Laat ons derhalve weer on-topic gaan.
Volgens mij vroeg Gijs om gewoon aan te geven hoe er gezongen werd... en dat wordt tot dusver gewoon gedaan.jvdg schreef:Naar ik vrees verzanden we weer in de overbekende discussie over langzaam of snel(ler) zingen.