Pagina 12 van 16

Re: Heel de Bijbel lezen in 2008

Geplaatst: 20 nov 2008, 16:15
door Tiberius
Ariene schreef:Hier zijn ook vele ongetrouwden vrouwen die nooit een man bekend hebben. Dit staat los van het feit of ze dan pook in de dienst van de Heere zijn, en los daar van was dit Jeftha's belofte niet
Bedoel je met "hier" op refoforum?
Ariene schreef:Waar lees je dat in de Bijbel? En waren er ook dames in de tempel behalve de prostituees?
Om een brandoffer te doen moesten ze sowieso naar de priester.
En als er sprake van lossing zou zijn, moest de priester taxeren.

Re: Heel de Bijbel lezen in 2008

Geplaatst: 20 nov 2008, 16:16
door Tiberius
Mister schreef:Waar haal je dat vandaan?
"Nuttig tot lering", van dhr. L.M.P. Scholten.

Re: Heel de Bijbel lezen in 2008

Geplaatst: 20 nov 2008, 16:23
door Ariene
Tiberius schreef:
Mister schreef:Waar haal je dat vandaan?
"Nuttig tot lering", van dhr. L.M.P. Scholten.
OOohhhh, dan is het waar!

Re: Heel de Bijbel lezen in 2008

Geplaatst: 20 nov 2008, 16:25
door David J
Ariene schreef:
Tiberius schreef:
Mister schreef:Waar haal je dat vandaan?
"Nuttig tot lering", van dhr. L.M.P. Scholten.
OOohhhh, dan is het waar!
Scholten weet wel waar hij over praat, hoor, zeker als het over vertalen gaat. Ik ben het vaak niet met hem eens, maar dat is wat anders.

Re: Heel de Bijbel lezen in 2008

Geplaatst: 20 nov 2008, 16:31
door Ariene
Tiberius schreef:
Ariene schreef:Hier zijn ook vele ongetrouwden vrouwen die nooit een man bekend hebben. Dit staat los van het feit of ze dan pook in de dienst van de Heere zijn, en los daar van was dit Jeftha's belofte niet
Bedoel je met "hier" op refoforum?
Ariene schreef:Waar lees je dat in de Bijbel? En waren er ook dames in de tempel behalve de prostituees?
Om een brandoffer te doen moesten ze sowieso naar de priester.
En als er sprake van lossing zou zijn, moest de priester taxeren.
Die eerste quote is niet belangrijk.
Ik bedoelde gewoon in Nederland, algemeen.

De tweede quote blijft van jou kant gissen.
dat ze naar de priester moesten is theoretisch bijbels gezien correct.
toch lezen we ook vaak, en zij offerden aldaar..
daarnaast staat dat geheel los van het feit wat jij beweert.
Ik begreep dat jij dacht dat ze haar leven verder bij de priesters bleef.
dat vind ik wel een hele vage veronderstelling die m.i. nergens op gebaseerd is.

Ik kán het gewoon niet anders lezen.
ik begrijp ook niet waarom iedereen hier die de hele bijbel zo letterlijk neemt w.b. de wettische dingen
hier opeens zoveel bij en weg gaat halen.

Re: Heel de Bijbel lezen in 2008

Geplaatst: 20 nov 2008, 16:40
door Tiberius
Ariene schreef:ik begrijp ook niet waarom iedereen hier die de hele bijbel zo letterlijk neemt w.b. de wettische dingen
hier opeens zoveel bij en weg gaat halen.
Maar goed: zoals de kanttekenaren (en Scholten) het verklaren, is juist letterlijk lezen.

Het is nogal wat om iemand, die de Hebreeenschrijver een geloofsheld noemt, te beschuldigen van een mensenoffer. De Bijbel is eerlijk genoeg om expliciet iemands zonden te vermelden en af te keuren.
Waarom gebeurt dat hier dan niet?
Vandaar dat zij alleen maar de Bijbelse gegevens gebruiken.
De rest kan je inderdaad met gezond verstand verklaren, maar kan ook anders zijn. Maar je laat in ieder geval het Woord staan.

Re: Heel de Bijbel lezen in 2008

Geplaatst: 20 nov 2008, 16:42
door Johann Gottfried Walther
´En Jeftha belooftde de HEERE een gelofte....` (Richteren 11 :30), waartoe hij overgens ook alle recht had. Dergelijke geloften worden in de wet van Mozes beschreven, waarbij precies wordt aangegeven wat de bedoeling was. En zelfs wanneer de geloofte een persoon betrof (zoals hier), kon deze persoon gelost worden, indien men dat wenste te doen.
Zie Liviticus 27 :1-8 waar het over geloften aangaande personen gaat; in vers 9 - 13 heeft het betrekking op dieren en in vers 14 en 15 op een huis.
Het is duidelijk dat Jeftha´s gelofte uit twee dele bestond, waarbij het ene deel het alternatief voor het andere deel vormt. Hij zou het óf opdragen aan de Heere (in overeenstemming met Lev. 27), óf, wanneer dit niet zou kunnen, het als brandoffer offeren.

Bovendien moeten we erop letten dat in de woorden´Zo zal het uitgaande, dat uit de deur van mijn huis mij tegemoet zal uitgaan´ (Rich. 11 :31) ´het uitgaande´ mannelijk is. Maar degene die uiteindelijk hem tegemoet kwam, was vrouwelijk, waarmeer zij niet binnen de gelofte viel, voorzover we de letterlijke betekenis van zijn woorden serieus nemen.
Het zou in ieder geval niet in overeenstemming met de wet en tegen de wil van de HEERE , om een mens aan Hem te offeren als een brandoffer. Hij zou dat absoluut niet aanvaarden. Dergelijke offers werden wel door heidense volken gebracht. En ook op dit punt is er een groot verschil met Israël waar menselijke offers onbekend waren. Er staat geschreven dat Jeftha ´aan haar volbracht zijn gelofte, die hij beloofd had; en zij heeft geen man bekend´(vers 39)
Heeft dit op de één of andere wijze te maken met een brandoffer? Neee, maar hij heeft alles te maken met het eerste deel van zijn gelofte, namelijk dat hij haar toewijdde aan de Heere. Dit lijkt duidelijk. Het heeft niets te maken met een soort opofferende dood, maar juist met een toegewijd leven. Ze werd toegewijd aan een blijvend maagdschap.

Waar hebben de woorden ´een gewoonheid in Israël´ (vers 39) anders betrekking op? Op vers 40: ´Dat de dochteren Israëls van jaar tot jaar heengingen, om de dochter van Jeftha, de Gileadiet, aan te spreken, vier dagen in het jaar´ Het werkwoord ´aanspreken´wordt slechts op één andere plaats in de Hebreeuwse bijbel gebruikt en wel in ditzelfde bijbelboe. Hierdoor hebben we een duidelijke gids voor wat betreft de betekenis. Zie Richteren 5: 11 waar staat `...spreekt aldaar te samen van de gerechtigheid des HEEREN, van de gerechtigheden...´ Het betekent dus: samen elkaar spreken. Een maal per jaar kwamen de vriendinnen van Jeftha´s dochter om met haar te spreken. Zo werd haar maagdschap voor haar leven voortgezet; ze kwamen niet om te rouwen over het verleden feit van haar dood.
We mogen concluderen uit de gehele Schrift, zoals bijvoorbeeld uit Psalm 106: 35-38 en Jesaja 57 :5 ect. , dat menselijke offers een afschuw zijn in de ogen van God. We kunnen ons daarom niet voorstellen dat God menselijk bloed zou accepteren, dan wel dat Jeftha een dergelijk offer bracht. het is een kwade beschuldiging voor zowel de HEERE als voor Jeftha om dit te blijven denken.

(Uit een verklaring van Hebreeën 11)

Re: Heel de Bijbel lezen in 2008

Geplaatst: 20 nov 2008, 16:54
door albion
albion schreef:
....en de bijbelverklaring hier eens op naslaan
Zoals beloofd: schrik niet, maar het is zeer interessant om te lezen vind ik. Er zullen hier en daar wel typfouten in zitten, mijn excuses ervoor. Verder is het nog veel uitgebreider dan wat hier komt:


Uitleg van Patrick

Indien het bekwaam ware om geofferd te worden; want indien het gebeurde, dat een hond of een zwijn hem eerst tegenkwame, zou hij die, volgens de wet, niet hebben mogen offeren. Maar de grote vraag is, of hem niet alzo ongeoorloofd was zijn dochter [als die onreine dieren] te offeren; want het schijnt dat dezelve in zijn belofte is begrepen geweest: en vers 39 wordt gezegd, dat hij zijn belofte aan haar volbracht heeft. Jozefus, de Chaldeër, en verscheidene beroemde Joodse leraars, zijn van gevoelen, dat Jefta zijn dochter metterdaad heeft geofferd; vermits hij de wet, die men Lev. 27:29 vindt, kwalijk begreep. En verder verhalen de Joodse wetgeleerden een beuzelachtige vertelling; dat, ofschoon Jefta door de hogepriester van zijn belofte had kunnen ontslagen worden, zij beiden nochtans zo hoog stonden op zeker punt van eer, dat Jefta niet wilde gaan tot Pinehas, nog dezelve afwachten. Doch de heer Seldenus heeft aangemerkt, dat dit sprookje niet gevonden wordt in de Talmud: maar bij een schrijver van veel minder aanzien. En verder toont hij, dat beide de Kimchis, vader en zoon, nevens R. Levi ben Gersom, en nog vele anderen, deze woorden geheel anders hebben verklaard: het lidwoordje, bij ons door en vertaald, houdende voor een tegenstellend woordje, welk zoveel betekent als of. Dus zegt Kimchi, indien het niet goed ten brandoffer zij, zal het den Heere heilig wezen: of, als het daartoe bekwaam zij, zo zal het ten brandoffer geofferd worden. En op deze grond menen zij, dat Jeftaas dochter Gode is opgedragen, en afgezonderd van alle wereldse bezigheden, om zich gedurig over te geven tot gebeden, en heilige oefeningen.
Dat dit gevoelen veel zwarigheden heeft, toont Seldenus ter zelfder plaatse: en men met erkennen, dat de grote stroom van de uitleggers de andere weg heenloopt. Want schoon zij deze belofte met Tertulliaan votum temerarium; of met Theodoret, Augustijn, en anderen, een onbedachtzame, een dwaze en onvoorzichtige belofte noemen, zo zijn echter zeer velen (en waarlijk de meest oude christen schrijvers) van gedachten, dat Jefta zijn dochter metterdaad geofferd heeft. Men kan nochtans niet loochenen, dat in dit gevoelen mede gewichtige zwarigheden zijn, want nimmer was iets dergelijks in Israël gedaan: en God Zelf had zulke offeranden verfoeilijk verklaard. Hierom is het groot wonder, dat Jefta dit niet zou geweten hebben; nog ook het volk: waardoor, als men denken moge, zulk een onmenselijk bedrijf zou verhinderd zijn. Alles, wat ter beantwoording hiervan gezegd kan worden, is, dat de Israëlieten, door hun lang aankleven van de afgoderij; en Jefta, door zijn verblijf buiten ’s lands, en zijn krijgsman leven, hun wet hadden vergeten, of daarvan slechts een gebrekkelijke kennis behouden. Maar zulken, die dit onderwerp uitvoerig willen behandeld zien, wijs ik naar Lodewijk Cappellus; welke daarover een lange verhandeling geschreven heeft, en op ’t einde van dit hoofdstuk, zal ik desaangaande nog het een en ande zeggen.
Deze belofte schijnt bestaan te hebben uit twee doelen: het eerste was algemeen, dat Jefta datgene, welk hem eerst uit zijn huis tegemoet kwam, den Heere zou toewijden, wat het ook wezen mag. Het tweede meer bijzonder, en ziende, zowel op de natuur van het onderwerp, als op de manier van de toewijding, namelijk dat, als het tegenkomende een rein dier en bekwaam ter offerhanden was, hij het ten brandoffer zou opofferen. Of indien Jefta’s oogmerk geweest is, zijn belofte tot een menselijk schepsel te bepalen, gelijk men veronderstelt, zo is zijn mening geweest, dat hetzelve de Heere zou gewijd en verbannen worden: niet door het op een bijzondere wijze ten brandoffer te offeren, welk Gode verfoeilijk was, maar door het van de wereld af te zonderen, om de Heere een meer dan gemeen godsdienstig leven te leiden. Want indien hij door de woorden, dat zal de Heere zijn, gemeend heeft, dat hij het ten brandoffer zou offeren, zo komen de delen van zijn belofte op hetzelfde uit, en daar tussen is geen onderscheid. Doch in welke zin men de belofte, zoals ze hier voorgesteld is, neemt, is het zeker dat ze zeer verward en onbedachtzaam is geweest. Want schoon waarschijnlijk was, dat een mens Jefta eerst zou tegenkomen, was het echter mogelijk, dat hij eerst ontmoet zou worden door een hond, of enig ander onrein dier; en dat ten brandoffer te offeren, of Gode anderszins toe te wijden, zou een gruwel zijn geweest.
Over de uitvoering van deze belofte is onder de geleerden groot verschil ontstaan; namelijk, of Jefta zijn dochter heeft geofferd ten brandoffer; of haar alleen, in een maagdelijke staat, de dienst van God opgedragen. En aan beide zijden zijn de partijen zeer sterk, zowel ten aanzien van hun getal en hoedanigheid, als van hun bewijzen. Van het eerste gevoelen is Jozefus, het merendeel der oude Joodse leraren, het beste gedeelte der Latijnse kerkvaderen, als Ambrosius, Augustinus, enz. en een groot getal geleerde en godvruchtige mannen van deze tijd. Voor het andere verklaren zich verscheidene later Joden, en vele schrandere oordeelkundige godgeleerden. Hierom zou het de moeite wel waardig zijn, indien wij ook enig licht toebrengen konden, ter beslissing van dit zwaar en duister geschil: en tot dit einde is nodig hier een weinig uitvoeriger te zijn, dan anders overeenkomt met onze voorgestelde beknoptheid.
Eerst en vooraf moeten wij voorstellen zekere dingen, als postulata en noodwendige vereisten, welke op de billijkheid en liefdadigheid gegrond zijn; want deze ons toegestaan zijnde, zal zulks zeer veel toebrengen ter opheldering van het stuk in geschil. De eerste van deze is, dat wij aan Jefta geen groter zonde moeten toeschrijven, dan waarmee de Schrift hem uitdrukkelijk belast; nog zijn misslagen op ongegronde gissingen verzwaren. En, volgens onze onderstelling, komt dit hierop uit, dat hij lakenswaardig (?) is geweest, eerst, om het doen van een onbedachte belofte, uit blinde onwetendheid en overgelovige godsvrucht: en daarna door het volbrengen derzelve. De tweede is, dat men geredelijk gebruik moet maken van al de voordelen die de tekst aan de hand geeft, om Jefta vrij te spreken van zulk een verfoeilijke goddeloosheid, als hem ten laste gelegd wordt; gemerkt de Heilige Geest hem zover heeft willen vereren, van hem plaats te geven in de naamrol der geloofshelden, en zijn gedachtenis, om zijn voorbeeldig geloof, te vereeuwigen (Hebr. 12:32). Deze dingen toegestaan zijnde, kunnen wij Jefta wel niet vrijspreken van het doen en volbrengen vaan onbedachtzame belofte (want de besten hebben hun faalgrepen, en niemand der levenden is zonder zonde) maar echter durven wij hem vrij kennen van die gruwelijke daad, het offeren van zijn dochten; en dat om deze reden.

Einde uitleg Patrick, Pollish en Welsh.

Het is nogal een lang stuk en ik wil best de redenen erbij typen, maar ik weet niet of er mensen die er wel geïnteresseerd in zijn.
In ieder geval is het duidelijk dat er zowel voor het een als voor het ander voor- en tegenstanders zijn van eeuwen her.

Noch even over vers 39: …die aan haar volbracht zijn belofte, die hij beloofd had.

Dat is, zegt Kimchi, hij maakte haar een huis, bracht haar daarin, en liet haar daar, afgezonderd van de samenleving met alle mensen, en van alle wereldse bezigheden. Deze is, naar zijn gedachten, de mening, van het eerste gedeelte van Jefta’s belofte: dat zal des Heeren zijn.

Re: Heel de Bijbel lezen in 2008

Geplaatst: 21 nov 2008, 16:57
door Margriet
Tja Jeftha, daar kom ik ook niet echt uit, maar ik wil zo graag weten of er nog iemand leest. Via het alternerend rooster dan. Of ben ik de enige??? :? :? :?

Re: Heel de Bijbel lezen in 2008

Geplaatst: 22 nov 2008, 12:31
door Afgewezen
Ik lees, maar zonder rooster. ;)

Re: Heel de Bijbel lezen in 2008

Geplaatst: 22 nov 2008, 13:18
door Tiberius
Afgewezen schreef:Ik lees, maar zonder rooster. ;)
Ik dacht, dat je hetzelfde dagboek gebruikte als ik...

Re: Heel de Bijbel lezen in 2008

Geplaatst: 22 nov 2008, 13:21
door Afgewezen
Tiberius schreef:
Afgewezen schreef:Ik lees, maar zonder rooster. ;)
Ik dacht, dat je hetzelfde dagboek gebruikte als ik...
:haha
Nee, uit dat dagboek hoor ik incidenteel voorlezen.
Persoonlijk houd ik niet van dagboeken.

Re: Heel de Bijbel lezen in 2008

Geplaatst: 24 nov 2008, 09:25
door JolandaOudshoorn
Margriet schreef:Tja Jeftha, daar kom ik ook niet echt uit, maar ik wil zo graag weten of er nog iemand leest. Via het alternerend rooster dan. Of ben ik de enige??? :? :? :?
ik heb nooit meegedaan. Maar ben nu wel bezig om de Bijbel echt helemaal gelezen te hebben. (ook die geslachtsregisters etc. want die horen er ook bij!)

Re: Heel de Bijbel lezen in 2008

Geplaatst: 03 jan 2009, 21:10
door Gijs83
In één jaar de hele Bijbel lezen
02-01-2009 19:23 | Maarten Stolk

Leesroosters kunnen helpen om de hele Bijbel in één jaar tijd te lezen.

APELDOORN - Aan het begin van het jaar nemen veel christenen zich voor in één jaar de hele Bijbel te lezen. Maar na een enthousiast begin haken de eersten na enkele weken alweer af - vaak bij de geslachtsregisters in Leviticus. Een Bijbelleesrooster kan uitkomst bieden.

Op internet circuleren tientallen roosters die de 66 boeken van de Bijbel gelijkmatig over de dagen van het jaar verdelen. De eenvoudigste vorm is om de Bijbelboeken achter elkaar te lezen: op 1 januari is Genesis 1 aan de beurt, op 31 december Openbaring 22. Dagelijks komen dan in chronologische volgorde meerdere hoofdstukken aan de orde.

Er bestaan ook meer verfijnde leesroosters, zo blijkt uit een overzicht op esv.org, de website van de onlangs verschenen ESV Study Bible. Achter in de studiebijbel staat een leesrooster, waarin elke dag vier Schriftgedeelten centraal staan: uit de Psalmen of de wijsheidsliteratuur, uit de vijf boeken van Mozes of de geschiedenis van Israël, uit Kronieken of de profeten, en uit de evangeliën of de brieven. In het schema komen vier „centrale” Bijbelboeken twee keer voor: de Psalmen, Jesaja, Lukas en Romeinen.

Inhaaldag
In de praktijk komt het nogal eens voor dat het niet lukt om elke dag alle aangegeven Schriftgedeelten te lezen. Het zogeheten Discipleship Journal Reading Plan voorziet in speciale inhaaldagen. Elke maand staan 25 dagen ingepland; de overige kunnen worden gebruikt om de ’gemiste’ Bijbelgedeelten te lezen of bepaalde hoofdstukken intensiever te bestuderen.

De Amerikaanse predikant John Piper is enthousiast over het leesplan, schrijft hij op zijn website. „Ik heb het op nieuwjaarsdag meteen uitgeprint. Weinig dingen ontmoedigen me meer dan het achterop raken bij het lezen van de Bijbel. Dit plan geeft elke maand vijf dagen om het weer op te pakken.”

Een klassieker onder de Bijbelleesroosters is die van de negentiende-eeuwse Schotse predikant Robert Murray McCheyne. Wie zijn rooster gebruikt, leest in één jaar tijd tweemaal het Nieuwe Testament en de Psalmen en één keer het Oude Testament. Het leesplan begint met vier „geboorten”: Genesis 1 (het begin van de wereld), Ezra 1 (de wedergeboorte van Israël na de terugkeer uit de Babylonische ballingschap), Mattheüs 1 (de geboorte van Christus) en Handelingen 1 (de geboorte van de kerk).

De Engelse predikant John Stott gebruikt het schema van McCheyne al jaren. „Niets heeft mij méér geholpen om een overzicht van de Bijbel te krijgen, en zo van Gods verlossingsplan”, zo zei hij in 2001 in een interview.

Juk
McCheyne benadrukte zelf ook al het belang van regelmatige Schriftlezing. Toch kunnen aan het gebruik van een Bijbelleesrooster ook gevaren zitten, zo waarschuwt hij zijn gemeente in 1842. Het lezen kan al snel een formaliteit worden. De Schrift is niet bedoeld om achteloos gelezen te worden, „maar om de stem van de Heere erin te horen.” Een leesrooster kan bovendien een „juk” worden dat „zwaar is om te dragen.”

Waarom dan toch een Bijbelleesrooster? „De beste dingen gaan altijd met gevaar gepaard en de mooiste bloemen worden vaak geplukt in de spleten van steile rotswanden.”

http://www.esv.org/biblereadingplans.



--------------------------------------------------------------------------------

Voordelen

De Schotse predikant Robert Murray McCheyne maakte in 1842 een Bijbelleesplan. In een begeleidend schrijven aan zijn gemeente somt hij vijf voordelen op van zo’n leesrooster:

1. De hele Bijbel wordt een jaar lang met regelmaat gelezen. „Ik vrees dat velen van u nooit de hele Bijbel hebben gelezen. Als we bepaalde gedeelten van de Bijbel overslaan, zullen we onvolledige christenen zijn.”
2. Er zal geen tijd verloren gaan met het zoeken naar een geschikt Bijbelgedeelte. „Gelovigen kunnen vaak moeilijk een keuze maken uit de bergen der specerijen.”
3. Ouders zullen steeds een onderwerp hebben waarover ze met hun kinderen kunnen spreken. „Het lezen van zomaar een hoofdstuk lijkt vaak op water dat op de grond wordt gemorst.”
4. De predikant weet in welk deel van de weide zijn kudde zich voedt. „Op zondag kan de predikant beter zijn woorden kiezen.”
5. De zoete band van christelijke liefde en eenheid zal versterkt worden. „Christenen hier en elders zullen om dezelfde beloften bidden, treuren over dezelfde zonden, God prijzen met dezelfde liederen en gevoed worden door dezelfde woorden van eeuwig leven.”

bron: RD 3-1-2009, blz.2
Las ik vandaag in het RD, toen moest ik aan dit topic denken. Vooral die 5 laatste punten lijken met interessant. Overigens in 1 jaar de hele Bijbel lijkt me best wel veel. Ik volg gewoon de Bijbel en bepaal zelf hoeveel ik lees 's-morgens, maar ik sla niets over. Als dat sommige mensen gewend zijn(ik ben nu Leviticus). Zo doen we dat ook 'aan tafel'. Het stuk van 's-middags is overigens een ander gedeelte uit de Bijbel als 's-avonds. 's-middags zijn we nu in Jeremia en 's-avonds zijn met de koningen bezig. Toevallig allemaal Oude Testament, maar wel verspreid over de Bijbel. Wellicht dat je dan heel eind komt in een jaar...

Re: Heel de Bijbel lezen in 2008

Geplaatst: 03 jan 2009, 22:28
door JolandaOudshoorn
Ik gebruik het rooster die Mc Cheyne heeft opgestelt. Erg fijn om te volgen. Iedere dag 4 stukken, dus 4 momenten nodig om dat te doen. En dat is echt haalbaar!
Wat wel zo is, de Bijbel op deze manier lezen moet je "naast" je stille tijd doen, dus als extra. En in je stille tijd dan een Bijbelgedeelte pakken die je kan herkauwen en bemediteren.