Beroepingswerk, deel 5

Oude Paden

Bericht door Oude Paden »

Zonderling schreef:
Oude Paden schreef:Laten we dominees geen Jan, Piet en Klaas noemen.
In een tijd van gezagsondermijning gaat het op deze manier dubbel hard. Door de Dominees bij titel en achternaam te noemen toon je respect voor het ambt ook al zijn het net zo goed verdorven schepselen als wij.
Bij de voornaam noemen moet niet een manier zijn om aan tegeven dat iedereen op een zelfde niveau staat. Voornamen zijn ter onderscheiding wie het betreft binnen een familie.
Maar laten we dan ook spreken van Ds. van der Groe en Ds. Comrie.
Dat maakt e.e.a. minder verwarrend.
Juist wel verwarrend.
Want is het dan ook ds. Luther en ds. Augustinus??
Laten we alsjeblieft een beetje nuchter blijven.
Ik denk ook dat enige nuchterheid wel op zijn plaats is.
Ik probeerde ook al aan te geven dat het ook bij dicipelen en apostelen anders ligt.
Ik denk alleen dat je die grens ergens moet trekken waar achternamen een echte functie kregen.
Luther en Calvijn zijn zo bekend onder deze naam dat het m.i. niet nodig is hier Ds. voor de plakken.
Bij latere predikanten is het misschien zinvol wel te doen.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

memento schreef:Net als dominee afgekort wordt met ds., moeten we oefenaar afkorten met oef. Het wordt dus:

oef. W. Floor
Afbeelding
Gian

Bericht door Gian »

Ik meen dat er ook af en toe een Philpot post. Zeer ws is dat een verwijzing naar 'de' Philpot. Daar moet dan maar gauw ds voor komen.

PS. Waarom is het niet gewoon Filpot, of Pilpot?
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
astroguy

Bericht door astroguy »

Zonderling schreef:
Oude Paden schreef:Laten we dominees geen Jan, Piet en Klaas noemen.
In een tijd van gezagsondermijning gaat het op deze manier dubbel hard. Door de Dominees bij titel en achternaam te noemen toon je respect voor het ambt ook al zijn het net zo goed verdorven schepselen als wij.
Bij de voornaam noemen moet niet een manier zijn om aan tegeven dat iedereen op een zelfde niveau staat. Voornamen zijn ter onderscheiding wie het betreft binnen een familie.
Maar laten we dan ook spreken van Ds. van der Groe en Ds. Comrie.
Dat maakt e.e.a. minder verwarrend.
Juist wel verwarrend.
Want is het dan ook ds. Luther en ds. Augustinus??
Laten we alsjeblieft een beetje nuchter blijven.
Misschien iets om toe te voegen wat een gewoonte in Zuid Afrika is. Hoewel iedereen hier een voor en een achternaam heeft, is in de loop van vele jaren het gebruik ontstaan de mensen met beide namen aan te spreken. Dit had te maken met het betrekkelijk kleine aantal achternamen. De GKSA bijv. (totaal 90,000 leden) heeft al in haar Almanak 7 predikanten met de naam Erasmus. Dus ontstond de gewoonte om hun aan te spreken met ds. Lou of ds. Lou Erasmus. En gewoonlijk spreken de jongere generatie de oudere generatie aan met oom of tannie. Dus ik word vaak aangesproken met oom atze, ook al heb ik helemaal geen familie in ZA.
En kennen we dit ook niet in de kerkgeschiedenis van Nederland? Ds. Overduin van Rotterdam werd gewoonlijk aangesproken met ds. Daan, dit ter onderscheiding van zijn pa en 2 broers die ook allemaal predikant waren, benevens een aantal van de 3de generatie Overduin......

Ook de bekende ds Van den Oever van Rotterdam werd in de 19de eeuw gewoonlijk aangesproken met ds. Kees.
En als ik inderdaad sommige omslagen van boeken zie dan wordt daar rustig de voornaam bij gezet. Bijv. de commentaar reeks van het Nieuwe testament, zie ik staan: Dr. Jakob van Bruggen, terwijl ik geen moment denk dat hij daardoor zijn gezag kwijtraakt.

Laten we, zonder dat ik pleit voor het weglaten van aanspreek titels, toch een zekere nuchterheid bewaren.
Atze
Anti-quoq

Bericht door Anti-quoq »

On-topic-vraagje:

Weet iemand wie er beroepen is in de GG's van Doetinchem en Genemuiden. Deze gemeenten beroepen altijd in de maand december, maar ik heb het beroep hier nog niet gezien (ook niet in RD of preeklinks). Misschien is er vanavond ledenvergadering?
jan03

Bericht door jan03 »

'k Heb sterk het idee dat de mod's met vakantie zijn...

Wat een geleuter. Tijd dat het weer on-topic wordt.. :roll:
Klaas-Jan
Contacteer:

Bericht door Klaas-Jan »

Anti-quoq schreef:On-topic-vraagje:

Weet iemand wie er beroepen is in de GG's van Doetinchem en Genemuiden. Deze gemeenten beroepen altijd in de maand december, maar ik heb het beroep hier nog niet gezien (ook niet in RD of preeklinks). Misschien is er vanavond ledenvergadering?
Hoe kom je daarbij? Genemuiden is net vacant, dus ze hebben nog nooit in de maand december beroepen. En volgens mij komt het niet zo precies. Sommige GG's beroepen meteen weer als een predikant heeft bedankt (Groningen bijv.), terwijl andere gemeenten slechts 4 keer per jaar beroepen... Er is overigens geen regel voor...
Unionist

Bericht door Unionist »

freek schreef: En wat doen we met de apostelen?
Ds. P. van Tarsen

Lastig met Johannes en Jakobus

Ds. J. Zebedeüsse en Ds. J. Zebedeüsse. Beide ook nog met dezelfde bijnaam Boanerges.

Of moeten we de één dan maar "evangelist" noemen? Ds. J. en Ev. J. Zebedeüsse?

Ds. J. de Doper kan weer wel.
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
Wilma van den Berg

Bericht door Wilma van den Berg »

Beroepingswerk

Protestantse Kerk in Ned.
Beroepen: te Koudekerk a/d Rijn/Hazerswoude-Rijndijk (herv.), kand. F. C. de Ronde te Koudekerk a/d Rijn.
Aangenomen: naar Ridderkerk (herv., wijk Drievliet-Oostendam), J. H. Lammers te Krimpen aan den IJssel (herv.); naar Ridderkerk (herv., Goede Herderkerk), G. J. van Beek te Puttershoek (herv.).
Bedankt: voor Besoyen (herv., Waalwijk-West), D. van de Streek te Voorthuizen (herv.); voor Linschoten (herv.) en voor Papendrecht (herv., wijkgem. West), B. J. D. van Vreeswijk te Sluipwijk (herv.); voor Strijen (herv., wijk 1), A. Goedvree te Arnemuiden (herv.).

Hersteld Hervormde Kerk
Bedankt: voor ’s-Grevelduin en Vrijhoeve Capelle, C. M. Visser te Boven-Hardinxveld; voor Nijkerk-Zwartebroek/Terschuur, C. J. P. van der Bas te Woudenberg.

Chr. Geref. Kerken
Beroepen: te Eindhoven, A. van der Maarl te Eindhoven (zendingswerker IFES).

Geref. Gemeenten
Beroepen: te Utrecht, J. Driessen te ’s-Gravenhage.
Bedankt: voor Oostkapelle, A. Schreuder te Rijssen-Zuid; voor Ridderkerk-Slikkerveer, J. S. van der Net te Houten; voor Rotterdam-Alexanderpolder, W. Visscher te Amersfoort; voor Terwolde-De Vecht, G. Pater te Opheusden.
Ons geloof wankelt weleens maar Gods trouw nooit!
Anti-quoq

Bericht door Anti-quoq »

Klaas-Jan schreef:
Anti-quoq schreef:On-topic-vraagje:

Hoe kom je daarbij? Genemuiden is net vacant, dus ze hebben nog nooit in de maand december beroepen. En volgens mij komt het niet zo precies. Sommige GG's beroepen meteen weer als een predikant heeft bedankt (Groningen bijv.), terwijl andere gemeenten slechts 4 keer per jaar beroepen... Er is overigens geen regel voor...
Doetinchem beroept elk jaar in de maand december. Dat is doorgaans het 5e beroep. Dit jaar heeft men nog maar drie beroepen uitgebracht. Misschien heb ik iets gemist, of is e.e.a. niet in het RD opgenomen. Daarom mijn vraag.
Genemuiden beriep na het vertrek van ds. Mouw in 1993 ook twee weken later direct een volgende predikant. Vandaar mijn veronderstelling dat dit ook ditmaal zo zou zijn.

Later toegevoegd:
Mijn laatste veronderstelling klopt: Op DV 3 januari 2008 wordt in Genemuiden gekozen uit het tweetal ds. B.J. van Boven en ds. C.A. van Dieren.
vandendijk

Bericht door vandendijk »

Later toegevoegd:
Mijn laatste veronderstelling klopt: Op DV 3 januari 2008 wordt in Genemuiden gekozen uit het tweetal ds. B.J. van Boven en ds. C.A. van Dieren.[/quote]

Volgens mij hebben we dit tweetal al eerder gezien deze maand, dat was in Krabbendijke, daar is toen Ds.B.J.van Boven beroepen, maar volgens mij is dit tweetal al vaker voorgekomen. Ik kan dat zo gauw vinden. Misschien is er iemand dit tweetallen bijhoudt! Ik ben trouwens best benieuwd of sommige tweetallen vaker voorkomen en of daar bijzonderheden over te melden valt.
Unionist

Bericht door Unionist »

Laten we een pool houden wie er wint.
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
refo

Bericht door refo »

Anti-quoq schreef: Later toegevoegd:
Mijn laatste veronderstelling klopt: Op DV 3 januari 2008 wordt in Genemuiden gekozen uit het tweetal ds. B.J. van Boven en ds. C.A. van Dieren.
Nou, fijn hoor. Kun je weer rustig slapen. Stel je voor dat ze deze keer vier of zelfs víjf weken zouden wachten! Heel de statistiek in de war.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

On-topic graag.

Anti-quoq, matig je gesnuffel naar dit soort zinloze statistieken, aub.
Gian

Bericht door Gian »

In Woerden was Ds. W Harinck al aangenomen voordat Ds. Driessen weg was. Ik geloof dat ze 2 weken zonder hebben gezeten.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Gesloten