vraag over : De viervoudige staat van de mens, door Boston

Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

entiteitxx schreef:Wij leven in een actieve doodsstaat, dwz wij moeten niets hebben van ons eigen bekering, wij dwalen steeds verder af, wij vermeerderen onze schuld iedere dag. Er zal niemand komen tenzij God ons trekt met zijn liefdekoorden uit de duisternis tot ZIjn wonderbaar Licht. En als er iemand komt, en hij kijkt eens achterom, dan ziet hij in het achterland de remsporen staan; als God een mens trekt, niemand zal Hem tegenhouden, ondanks ons natuurlijke verzet tegen alles wat God en ware godsdienst is.

Toch eist God van ons allen dat wij komen, en Hij is het ook Die alleen volmaakt weet dat wij niet zullen en kunnen komen.
Met die remsporen ben ik het niet zo eens. God trekt niemand tegen zijn wil! (Lees de DL).
Het wonder is juist dat iemand door Gods Geest gewillig wordt gemáákt. Dat een vijand van God naar God bedroefd wordt, dat is een groot wonder. En God maakt bedroefd, opdat Hij zal kunnen vertroosten.
jvdg

Bericht door jvdg »

Afgewezen schreef:
refo schreef:Lees mijn bijdragen. Ze vinden weinig bijval, da's waar. Maar ze kloppen wel.
Er is geen alternatief, dat heb je goed gezien.
Als je iets maar steeds herhaalt, wordt het vanzelf waar... :roll:
Wie de simpelste verklaring heeft voor de doop, heeft gelijk... :shock:
Als ik de bijdragen van refo m.b.t. dit onderwerp lees, heb ik niet het idee/gevoel dat die bijdragen kloppen, maar kloppend zijn gemaakt.
(Doelredenering?)

Is de conclusie niet, na al deze postings te hebben gelezen, dat het de al-oude strijd is tussen over- en onderwaardering van de Heilige Doop?
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

jvdg schreef:
Afgewezen schreef:
refo schreef:Lees mijn bijdragen. Ze vinden weinig bijval, da's waar. Maar ze kloppen wel.
Er is geen alternatief, dat heb je goed gezien.
Als je iets maar steeds herhaalt, wordt het vanzelf waar... :roll:
Wie de simpelste verklaring heeft voor de doop, heeft gelijk... :shock:
Als ik de bijdragen van refo m.b.t. dit onderwerp lees, heb ik niet het idee/gevoel dat die bijdragen kloppen, maar kloppend zijn gemaakt.
(Doelredenering?)

Is de conclusie niet, na al deze postings te hebben gelezen, dat het de al-oude strijd is tussen over- en onderwaardering van de Heilige Doop?
Die conclusie is juist, maar zegt niets over de eindbeslissing.
jvdg

Bericht door jvdg »

Afgewezen schreef:
jvdg schreef:
Die conclusie is juist, maar zegt niets over de eindbeslissing.
Dat ben ik met je eens.
De verwijzing van Tib naar de HC wil ik daarom maar van harte onderschrijven.
refo

Bericht door refo »

Neen, die conclusie is onjuist.

Het reformatorische schip vaart midden op de rivier.

Links zijn de klippen van het overwaarderen: we zijn gedoopt, wie doet ons wat? Niet juist.

Rechts zijn de zandbanken van het onderwaarderen: gedoopt? Niets te betekenen. Wedergeboorte! Dat is het sleutelwoord. Ook niet juist. Hoewel het wel bijbels klínkt. Wedergeboorte is een vrucht van het geloof. De Bijbel leert niet dat God eerst een mens geschikt maakt en dat die dan vervolgens later gaat geloven. Ook niet dat die geschiktgemaakte mens meteen al gelooft, maar het later pas beseft. Iemand die gelooft weet dat hij dat doet en weet daarom wedergeboren te zijn.

De kern van de reformatie is: Sola Scriptura. Sola Fide. Sola Gratia. Daar is het doopsformulier op gebaseerd: de drieënige God komt met Zijn genade tot de mens. De ellende wordt voluit geleerd, maar als (gelukkig) voorbij, omdat God tussenbeide gekomen is. Vervolgens wordt deze mens opgeroepen tot een nieuwe gehoorzaamheid. Wat nu van de leer gemaakt wordt is dit: God komt wel met Zijn Woord, maar dat heeft niets te betekenen. Je hoort het wel maar je kunt er niets mee. Dat zijn helaas onbijbelse noties.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
jvdg

Bericht door jvdg »

refo schreef:Neen, die conclusie is onjuist.

Links zijn de klippen van het overwaarderen: we zijn gedoopt, wie doet ons wat? Niet juist.

Rechts zijn de zandbanken van het onderwaarderen: gedoopt? Niets te betekenen. Wedergeboorte! Dat is het sleutelwoord. Ook niet juist. Hoewel het wel bijbels klínkt. Wedergeboorte is een vrucht van het geloof. De Bijbel leert niet dat God eerst een mens geschikt maakt en dat die dan vervolgens later gaat geloven. Ook niet dat die geschiktgemaakte mens meteen al gelooft, maar het later pas beseft. Iemand die gelooft weet dat hij dat doet en weet daarom wedergeboren te zijn.

De kern van de reformatie is: Sola Scriptura. Sola Fide. Sola Gratia. Daar is het doopsformulier op gebaseerd: de drieënige God komt met Zijn genade tot de mens. De ellende wordt voluit geleerd, maar als (gelukkig) voorbij, omdat God tussenbeide gekomen is. Vervolgens wordt deze mens opgeroepen tot een nieuwe gehoorzaamheid. Wat nu van de leer gemaakt wordt is dit: God komt wel met Zijn Woord, maar dat heeft niets te betekenen. Je hoort het wel maar je kunt er niets mee. Dat zijn helaas onbijbelse noties.
Je geeft zelf de klippen ter rechter- en linkerzijde aan.
Waarom is dan de conclusie niet juist?

Maar zo te zien weet jij heel goed alle klippen te vermijden :wink:
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

Heel goed, kort en duidelijk verwoord, broeder Refo!
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Zonderling

Bericht door Zonderling »

Ik heb eerder deze avond een stuk geplaatst naar aanleiding van deze discussie in het topic over de kinderdoop. Daar leek het mij beter passen dan in dit topic over de viervoudige staat.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

En maakt jouw leer je nu echt gelukkig, refo?
Laatst gewijzigd door Afgewezen op 07 dec 2007, 22:02, 1 keer totaal gewijzigd.
uitgeworpen

Bericht door uitgeworpen »

Zonderling schreef:Ik heb eerder deze avond een stuk geplaatst naar aanleiding van deze discussie in het topic over de kinderdoop. Daar leek het mij beter passen dan in dit topic over de viervoudige staat.
klopt
Het gebed is de gouden sleutel die de poort der genade kan openen.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

uitgeworpen schreef:
Zonderling schreef:Ik heb eerder deze avond een stuk geplaatst naar aanleiding van deze discussie in het topic over de kinderdoop. Daar leek het mij beter passen dan in dit topic over de viervoudige staat.
klopt
Het gaat hier om meer dan alleen de opvatting over de doop.
Ik proef hier bij sommigen een verzet tegen de bevinding zoals die in onze kringen altijd is voorgestaan.

Maak je borst maar nat, Afgewezen...
uitgeworpen

Afgewezen schreef:
uitgeworpen schreef:
klopt
Ik proef hier bij sommigen een verzet tegen de bevinding zoals die in onze kringen altijd is voorgestaan.

Maar hier gaat het over iets anders dan de doop.
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

Afgewezen schreef:
uitgeworpen schreef:
klopt

Nou, kun je mijn naam op het lijstje zetten van 'tegen de bevinding zoals die in onze kringen altijd is voorgestaan'.

Dat betekend niet dat geloofsbevinding van geen waarde is.

Dat betekend wel dat bevinding nooit de maatstaaf van geloof mag zijn. Dus wijs ik beslist die ziekelijke mystische bevinding af.

Zo is het niet nodig om met een mooie bekeringsgeschiedenis te komen om te 'bewijzen' dat men van Zijn Volk is. Beweer ik, dat velen, nee de meesten, niet een dag of uur kunnen aanwijzen, temeer van degenen die in het geloof opgegroeid zijn, van moeders borst.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
uitgeworpen

Marco schreef:
uitgeworpen schreef:

Deze dokter, waarvan sommige patienten zo dodelijk ziek zijn dat ze zelfs niet ´willen´, komt zijn patienten vaak ook Zelf opzoeken. Dat vind ik persoonlijk het verrassende van deze Heelmeester.
Wanneer Hij niet gekomen was, had mijn wil nooit de mogelijkheid gehad om te willen. Hij heeft daar een uitstekend medicijn voor. Het is nog gratis ook. :D
Fil. 2: 12,13:
Alzo dan, mijn geliefden, gelijk gij te allen tijd gehoorzaam geweest zijt, niet als in mijn tegenwoordigheid alleen, maar veelmeer nu in mijn afwezen, werkt uws zelfs zaligheid met vreze en beven; Want het is God, Die in u werkt beide het willen en het werken, naar Zijn welbehagen.
Prachtige tekst Marco.
Weet je wat ik hier eigenlijk in deze hele discussie mis: het pleiten op Zijn beloften.
Zo van...U hebt toch gezegd dat U stenen harten verandert in vlezen harten; ik laat u niet gaan tenzij Gij mij zegent...

Wel willen, niet willen...
Komen is een Goddelijke opdracht, een Goddelijke uitnodiging...en daar doet onze onmacht niets van af.
Zijn liefde en Zijn komen tot ons is van grotere waarde dan onze onmacht en ons niet willen komen.
jvdg

Bericht door jvdg »

uitgeworpen schreef: Zijn liefde en Zijn komen tot ons is van grotere waarde dan onze onmacht en ons niet willen komen.
Jawel, en Hij zal die onwil breken.
Of die zondaar nu wil of niet.

Het blijft Zijn souverein welbehagen.

Wat een wonder, hè, die uitverkiezing........
Plaats reactie