Albert schreef:Het is naar mijn mening wel onterecht om de mensen van het HSV project te betitelen als scheurmakers. Zij steken veel tijd en energie in een project, waarmee ze, een leesbare bijbel willen krijgen, die dicht staat bij de statenvertaling. Dat willen ze allereerst doen voor thuisgebruik. Waarom zou thuisgebruik van de HSV een scheuring moeten veroorzaken? Of komt de HSV straks te staan op het lijstje van televisie en open internet?
Helemaal mee eens, in iets andere woorden had ik eerder vandaag hetzelfde al geponeerd.
Albert schreef:Bovendien hadden ouderling Kole en dominee Vreugdenhil weleens een afwijkende mening binnen de Ger. Gem, maar altijd gaven zij aan zich thuis te voelen binnen de Ger. Gem. en ik kan me niet voorstellen dat zij graag een scheuring binnen de Ger. Gem. zouden willen.
Ook mee eens. Maar ja, wie was de dagvoorzitter op die gedenkwaardige studiedag in oktober 2003 waar "Afwachten of verwachten" werd gepresenteerd? Broeder Kole. En de enige GG-predikant die daar gesignaleerd werd, was een geestverwant van Vreugdenhil.
Gezien alles wat daarna gevolgd is m.b.t. broeder Van der Zwaag moeten deze mensen zich toch wel onbehaaglijk voelen. En inderdaad, op scheuring zullen zij niet uit zijn, maar ik denk wél dat zij terugverlangen naar de tijden van weleer, toen er binnen de GG gewoon nog ruimte was voor een verscheidenheid aan opvattingen en liggingen.
Naarmate de "leer" meer op formule wordt gebracht, blijft er steeds minder ruimte over voor (het hebben van) andere opvattingen dan de mainstream. Nieuwe studenten van dit kaliber worden gewoon niet meer toegelaten, een probaat middel om de vroegere veelkleurigheid nu in de kiem te smoren. En hebben jullie gelezen wat ouderling Kriekaard (die vele jaren deel uitmaakte van het curatorium) vandaag in het RD zei?
ouderling Kriekaard in het RD schreef:„Ik heb er altijd tegen opgezien”, zegt hij, „tegen de dagen van onderzoek. Maar er was onderling een heel goede band, we waren steeds eensgeestes in de beraadslagingen. Hebben we het dan altijd goed gedaan? Nee. En als er niemand aangenomen kon worden, kwam de kritiek. Maar ook als er wel een of meerderen mochten worden toegelaten, bleef het een menselijke beslissing. In de toekomst zou blijken of die in Gods gunst was geweest.
Albert schreef:Naar mijn mening is het eerder de starheid van sommige SV-voorstanders, waardoor scheuringen kunnen worden veroorzaakt. En waarom is het nodig om zo star te zijn? Mag men echt niet een andere vertaling gebruiken voor thuisgebruik, onderwijs, evangelisatie, of catechesatie, dan de statenvertaling? Is het niet mogelijk om elkaar vrij te laten in zulke middelmatige zaken?
Opnieuw: je herhaalt wat ik eerder vandaag al schreef.
Albert schreef:Is het echt nodig om op zo’n manier te reageren, nog voordat er een deeluitgave beschikbaar is:
Ouderling van Ger. Gem. in Ned (citaat uit Reformatorisch Dagblad) schreef:Een van de afgevaardigde ouderlingen sprak de hoop uit „dat de Heere het werk van de stichting zou willen verbreken. Dat is mijn hartenwens.”
Dit is werkelijk niet te geloven. In onze stad is vandaag intens gebeden of de Heere het werk van de Satan wil afbreken, naar aanleiding van een rockfestival waar allerlei obscure groepen optraden. Maar wensen dat de Heere het werk van de stichting HSV zal willen verbreken: mij rijzen de haren ten berge...