We slaan weer helemaal door in reformatorisch Nederland.Tiberius schreef:Beter nog: helemaal geen Donald Duck. Dat soort occulte blaadjes hoort niet in reformatorische huisgezinnen.refo schreef:En als ik jou was zou ik als regel stellen: 's zondags geen Donald Duck.
Wordt jouw gemeente ook steeds moderner?
Re: Wordt jouw gemeente ook steeds moderner?
- MarthaMartha
doe ik wel vaker.... levert me wel een geweten op dat me niet aanklaagtBJD schreef:We slaan weer helemaal door in reformatorisch Nederland.Tiberius schreef:Beter nog: helemaal geen Donald Duck. Dat soort occulte blaadjes hoort niet in reformatorische huisgezinnen.refo schreef:En als ik jou was zou ik als regel stellen: 's zondags geen Donald Duck.

Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
(ff offtopic.. prinsje vindt je avator heel leuk;)bjd)BJD schreef:We slaan weer helemaal door in reformatorisch Nederland.Tiberius schreef:Beter nog: helemaal geen Donald Duck. Dat soort occulte blaadjes hoort niet in reformatorische huisgezinnen.refo schreef:En als ik jou was zou ik als regel stellen: 's zondags geen Donald Duck.
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Onze dominee gebruikte zondag nog een beschamend voorbeeld: vroeger hadden de mensen nauwelijks meer dan lagere school en ze konden alle oudvaders lezen. Nu hebben de meeste mensen minimaal middelbare school en kan dat niet. Vroeger moesten de mensen ook nog eens langer werken als nu. Echt beschamend! En dan denk ik is er een Herziene Statenvertaling zgn. nodig. Eigenlijk triest.
vroegah was alle betuh.Gijs83 schreef:Onze dominee gebruikte zondag nog een beschamend voorbeeld: vroeger hadden de mensen nauwelijks meer dan lagere school en ze konden alle oudvaders lezen. Nu hebben de meeste mensen minimaal middelbare school en kan dat niet. Vroeger moesten de mensen ook nog eens langer werken als nu. Echt beschamend! En dan denk ik is er een Herziene Statenvertaling zgn. nodig. Eigenlijk triest.
Ook toen lazen ze de oudvaders niet. Hadden ze geen tijd en zeker geen geld voor. (Als ze inderdaad slechts lagere school hadden)
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Slaat nergens op. Alsof er vroeger allemaal vrome mensen waren die 's avonds allemaal aan de oudvaders zaten. Het zal me niet verbazen als er tegenwoordig meer oudvaders worden gelezen als vroeger.Gijs83 schreef:Onze dominee gebruikte zondag nog een beschamend voorbeeld: vroeger hadden de mensen nauwelijks meer dan lagere school en ze konden alle oudvaders lezen. Nu hebben de meeste mensen minimaal middelbare school en kan dat niet. Vroeger moesten de mensen ook nog eens langer werken als nu. Echt beschamend! En dan denk ik is er een Herziene Statenvertaling zgn. nodig. Eigenlijk triest.
Je kan tegen de HSV zijn maar ga toch niet ontkennen dat de SV moeilijk leesbaar is geworden. In ieder geval moet de taal worden herzien. Of lees jij ook nog oud-nederlands?
Er is m.i. weinig beschamends in. We moeten eens ophouden dat "vroeger" zo te verheerlijken.
En dat geleufde gij (om ook eens een oudvader te citeren)?Gijs83 schreef:Onze dominee gebruikte zondag nog een beschamend voorbeeld: vroeger hadden de mensen nauwelijks meer dan lagere school en ze konden alle oudvaders lezen.
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
wat een infantiele vergelijking..Gijs83 schreef:Onze dominee gebruikte zondag nog een beschamend voorbeeld: vroeger hadden de mensen nauwelijks meer dan lagere school en ze konden alle oudvaders lezen. Nu hebben de meeste mensen minimaal middelbare school en kan dat niet. Vroeger moesten de mensen ook nog eens langer werken als nu. Echt beschamend! En dan denk ik is er een Herziene Statenvertaling zgn. nodig. Eigenlijk triest.
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
henriët schreef:wat een infantiele vergelijking..Gijs83 schreef:Onze dominee gebruikte zondag nog een beschamend voorbeeld: vroeger hadden de mensen nauwelijks meer dan lagere school en ze konden alle oudvaders lezen. Nu hebben de meeste mensen minimaal middelbare school en kan dat niet. Vroeger moesten de mensen ook nog eens langer werken als nu. Echt beschamend! En dan denk ik is er een Herziene Statenvertaling zgn. nodig. Eigenlijk triest.

- JolandaOudshoorn
Ik hoor juist van die mensen (die geen lagere school hadden) dat ze het zo jammer vinden dat ze niet kunnen lezen. Maar misschien hadden de oudvaders van vroeger wel heel veel plaatjes in hun boekenJosephus schreef:En dat geleufde gij (om ook eens een oudvader te citeren)?Gijs83 schreef:Onze dominee gebruikte zondag nog een beschamend voorbeeld: vroeger hadden de mensen nauwelijks meer dan lagere school en ze konden alle oudvaders lezen.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Ik denk dat dominees ze zelf ook niet (meer) lezen.
Natuurlijk citeren ze ze wel. Maar dan die oudvader en dat citaat dat in het straatje past.
Dat er ook andere citaten te vinden zijn bij dezelfde oudvaders heeft bv een K vd Zwaag uitgebreid aangetoond.
Natuurlijk citeren ze ze wel. Maar dan die oudvader en dat citaat dat in het straatje past.
Dat er ook andere citaten te vinden zijn bij dezelfde oudvaders heeft bv een K vd Zwaag uitgebreid aangetoond.
--------------
JolandaOudshoorn schreef:Maar misschien hadden de oudvaders van vroeger wel heel veel plaatjes in hun boeken

Of ze maakten er ook stripversies van...
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
Ja wie weet had je wel oudvaderlijke stripboeken.JolandaOudshoorn schreef:Ik hoor juist van die mensen (die geen lagere school hadden) dat ze het zo jammer vinden dat ze niet kunnen lezen. Maar misschien hadden de oudvaders van vroeger wel heel veel plaatjes in hun boekenJosephus schreef:En dat geleufde gij (om ook eens een oudvader te citeren)?Gijs83 schreef:Onze dominee gebruikte zondag nog een beschamend voorbeeld: vroeger hadden de mensen nauwelijks meer dan lagere school en ze konden alle oudvaders lezen.
Deden sommige mensen daar vroeger niet meer moeite toe, ook al hadden ze alleen maar lagere school. Is het misschien tegenwoordig omdat men de oudvaders te ouderwets en niet passend in hun geloofsbeleving dat ze niet meer of weinig gelezen worden?
Please gijs, je posting hangt van karikaturen aan elkaar. Vroeger deed men niet meer moeite. Tegenwoordig vind men oudvaders niet ouderwets en wel passend bij 'hun geloofsbeleving', en tegenwoordig worden nog wél veel oudvaders gelezen, denk maar aan het succes van stichting De Tabernakel.Gijs83 schreef:Deden sommige mensen daar vroeger niet meer moeite toe, ook al hadden ze alleen maar lagere school. Is het misschien tegenwoordig omdat men de oudvaders te ouderwets en niet passend in hun geloofsbeleving dat ze niet meer of weinig gelezen worden?
Daarnaast is het nog maar de vraag of ze in jouw kerk nu wel zo gecharmeerd zijn van sommige oudvaders.