Leespreken Gereformeerde Gemeenten

Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Miscanthus schreef:
Tiberius schreef:
refo schreef:Ik kreeg er thuis klachten over van vooral jonge mensen. De preek was onbegrijpellijk, zelfs voor mensen die in het dagelijks leven met moeilijke woorden omgaan. Maar erger was: het ging nergens over. De gemeente werd ingedeeld in diverse categorieën. Maar hoe je nou van categorie 'slecht' in categorie 'goed' kon komen werd niet duidelijk. De status quo werd beschreven alsof hij zeggen wou: ik kan er ook geen verbetering in brengen, jammer.
Weet je de tekst nog?
Die had er toch niks mee te maken...
:mrgreen:

Maar goed: dat zoekt voor mij iets makkelijker.
Nu zitten we zomaar ongefundeerd een preek af te kraken.
Ik vind het altijd wel handig als het nog ergens op gebaseerd is.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Tiberius schreef:
refo schreef:Ik kreeg er thuis klachten over van vooral jonge mensen. De preek was onbegrijpellijk, zelfs voor mensen die in het dagelijks leven met moeilijke woorden omgaan. Maar erger was: het ging nergens over. De gemeente werd ingedeeld in diverse categorieën. Maar hoe je nou van categorie 'slecht' in categorie 'goed' kon komen werd niet duidelijk. De status quo werd beschreven alsof hij zeggen wou: ik kan er ook geen verbetering in brengen, jammer.
Weet je de tekst nog?
Efeze 6:17.
Marnix

Bericht door Marnix »

Tiberius schreef:Ik ga ook niet beweren (laat stil staan verdedigen), dat ds. Fransen de meest heldere preken nagelaten heeft.
Maar wel, dat ze met een beetje inspanning door volwassenen goed te volgen zijn, mits goed (voor)gelezen natuurlijk.
Waarom vind je dit zo moeilijk de accepteren :) Je noemt het zelfs ongefundeerd een preek af kraken... maar Refo geeft duidelijk aan dat hij van een aantal mensen (vooral jongere mensen) de klacht kreeg dat de preek onbegrijpelijk was. Als die mensen dat zeiden, dan is dat toch genoeg bewijs voor de stelling dat de preek inderdaad voor een deel van de gemeente niet te volgen is. Wat wil je nou met de tekst. De preek opzoeken, nalezen en voor anderen gaan bepalen of ze het wel of niet kunnen begrijpen?

En dat doet niets af aan het feit dat God die preken ook heeft gebruikt om mensen op te bouwen... bij sommige kan Hij dat zelfs nog steeds doen.... hoewel dat geen vrijbrief is om maar onbegrijpelijke of ontzettend moeilijke oude taal in de kerk te gaan bezigen :)
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Kislev

Bericht door Kislev »

Eerlijk gezegd snap ik niet dat ze in Gouda ds. Fransen lezen. Met alle respect, maar volgens mij kun je dat vandaag de dag een gemeente echt niet meer aandoen. Pieneman, Makkenze e.d. is vandaag de dag écht niet meer te volgen voor de (oudere) jeugd.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Marnix schreef:Wat wil je nou met de tekst. De preek opzoeken, nalezen en voor anderen gaan bepalen of ze het wel of niet kunnen begrijpen?
Klopt.
Maar niet om te bepalen of ze het kunnen begrijpen, maar dit zinnetje schokte me:
refo schreef:Maar erger was: het ging nergens over.
Dat is namelijk nogal wat. Feitelijk zegt hij dan, dat hij een steen voor brood heeft gekregen. Of een schorpioen voor een ei. En als dat zo is, vind vind ik dat moeilijk te accepteren.
Dat wordt hier nog al eens gauw geroepen over preken die niet meer te achterhalen zijn. Nu dient zich de mogelijkheid aan om dat op argumenten te baseren.
Marnix schreef:...hoewel dat geen vrijbrief is om maar onbegrijpelijke of ontzettend moeilijke oude taal in de kerk te gaan bezigen :)
Dat ben ik wel met je eens, zoals je in mijn vorige posting(s) gelezen hebt.
Kislev schreef:Eerlijk gezegd snap ik niet dat ze in Gouda ds. Fransen lezen. Met alle respect, maar volgens mij kun je dat vandaag de dag een gemeente echt niet meer aandoen. Pieneman, Makkenze e.d. is vandaag de dag écht niet meer te volgen voor de (oudere) jeugd.
Dat vind ik zelf eerlijk gezegd ook.

Moeilijk? Ok.
Onbegrijpelijk? Voor sommigen zeker.

Maar de kwalificatie "Het gaat nergens over" behoeft m.i. toch wel enige onderbouwing. En daar wil ik zelf wel naar op zoek gaan.
Marnix

Bericht door Marnix »

ach, maakt het nou zoveel uit of het nergens over gaat of dat het wel ergens over gaat maar dat je niet snapt waarover? :roll:
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Miscanthus

Bericht door Miscanthus »

Tiberius schreef:
refo schreef:]Maar erger was: het ging nergens over.
Dat is namelijk nogal wat. Feitelijk zegt hij dan, dat hij een steen voor brood heeft gekregen. Of een schorpioen voor een ei. En als dat zo is, vind vind ik dat moeilijk te accepteren.
Dat wordt hier nog al eens gauw geroepen over preken die niet meer te achterhalen zijn. Nu dient zich de mogelijkheid aan om dat op argumenten te baseren.
Dat hoeft volgens mij niet.
De één kan het een steen of schorpioen vinden en de ander kan het brood vinden. Dat kun jij moeilijk accepteren, maar je kunt er niks aan doen.
Als iemand te vaak stenen voor brood krijgt, is dat ook moeilijk te accepteren. Zowel voor jou als voor degene ide stenen krijgt. En zoeken naar bewijzen dat het geen stenen zijn maar echt brood, werkt toch niet?
Oude Paden

Bericht door Oude Paden »

Maar vrienden, het wordt hoog tijd om over te gaan tot zelfonderzoek. Want deze troostwoorden "weent niet," zijn alleen voor de wenende, en begenadigde lievelingen des Heeren.
De Heilige Geest roept geheel het tegendeel tot onbekeerden,: "weent en huilt over de ellendigheden die u overkomen," Jac. 5. Maar ach, ofschoon de wereld krioelt van onbekeerde mensen, evenwel worden er maar een klein aantal gevonden die het geloven. Door eigenliefde hebben zij "een weg die iemand recht schijnt, maar het laatste van dien zijn wegen des doods." Spreuk. 14. Ach vrienden, tracht zo onder Gods Woord neer te zitten alsof gij alleen in de kerk of in de wereld was, en om u dan voor het aangezicht des Heeren te beproeven, en wel voornamelijk, of wij met onze godsdienstigheid met de Heere dan of de Heere met ons begonnen is. Met het eerste gaan wij verlorenen met het laatste worden wij behouden. Mogelijk komt de vraag in het hart van sommigen op: waarbij zullen wij dit kunnen onderscheiden? Onbegenadigden kunnen door het natuurlicht, de ingeschapen consciëntie, de letter der Wet en de inwerpingen des Satans hun zonden leren kennen, daardoor in grote verlegenheid, in noodgeschrei, ja sommigen in wanhoop gebracht worden. Maar de overtuiging van de Heilige Geest die met genade gepaard gaat, die maakt niet alleen zonden tot zonden, maar ook alle deugden van mensenwerk tot zonde, gelijk Jezus zegt: Joh. 16: 9-11. De Heilige Geest maakt buiten Jezus en Zijn gerechtigheid verloren mensen, maar Hij kort en onderhoudt, en versterkt het geloof in hen dat de zaligheid alleen in Christus en in geen ander is, Hand. 4:12. O, wat verschilt hier het genadewerk van 's mensen werk! Die zelf het werk begonnen hebben, blijven of met twee ogen in zichzelf zien en daar is niets anders als de dood te vinden, óf anderen zien met twee ogen nl. door een historisch geloof op Christus. De laatsten worden los, vermetel en opgeblazen.
E. Fransen

Onduidelijk hè
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Oude Paden schreef:Maar vrienden, het wordt hoog tijd om over te gaan tot zelfonderzoek. Want deze troostwoorden "weent niet," zijn alleen voor de wenende, en begenadigde lievelingen des Heeren.
De Heilige Geest roept geheel het tegendeel tot onbekeerden,: "weent en huilt over de ellendigheden die u overkomen," Jac. 5. Maar ach, ofschoon de wereld krioelt van onbekeerde mensen, evenwel worden er maar een klein aantal gevonden die het geloven. Door eigenliefde hebben zij "een weg die iemand recht schijnt, maar het laatste van dien zijn wegen des doods." Spreuk. 14. Ach vrienden, tracht zo onder Gods Woord neer te zitten alsof gij alleen in de kerk of in de wereld was, en om u dan voor het aangezicht des Heeren te beproeven, en wel voornamelijk, of wij met onze godsdienstigheid met de Heere dan of de Heere met ons begonnen is. Met het eerste gaan wij verlorenen met het laatste worden wij behouden. Mogelijk komt de vraag in het hart van sommigen op: waarbij zullen wij dit kunnen onderscheiden? Onbegenadigden kunnen door het natuurlicht, de ingeschapen consciëntie, de letter der Wet en de inwerpingen des Satans hun zonden leren kennen, daardoor in grote verlegenheid, in noodgeschrei, ja sommigen in wanhoop gebracht worden. Maar de overtuiging van de Heilige Geest die met genade gepaard gaat, die maakt niet alleen zonden tot zonden, maar ook alle deugden van mensenwerk tot zonde, gelijk Jezus zegt: Joh. 16: 9-11. De Heilige Geest maakt buiten Jezus en Zijn gerechtigheid verloren mensen, maar Hij kort en onderhoudt, en versterkt het geloof in hen dat de zaligheid alleen in Christus en in geen ander is, Hand. 4:12. O, wat verschilt hier het genadewerk van 's mensen werk! Die zelf het werk begonnen hebben, blijven of met twee ogen in zichzelf zien en daar is niets anders als de dood te vinden, óf anderen zien met twee ogen nl. door een historisch geloof op Christus. De laatsten worden los, vermetel en opgeblazen.
E. Fransen

Onduidelijk hè
Tja ik snap, dit lezende, niet waar de consternatie over ontstaat. Dit moet als het goed is toch geen abracadabra zijn?
refo

Bericht door refo »

Wat staat hier nou in gewoon Nederlands?
Kislev

Bericht door Kislev »

Oude Paden schreef:Maar vrienden, het wordt hoog tijd om over te gaan tot zelfonderzoek. Want deze troostwoorden "weent niet," zijn alleen voor de wenende, en begenadigde lievelingen des Heeren.
E. Fransen

Onduidelijk hè
Beetje wel ja, ik moet het heel aandachtig en geconcentreerd doorlezen, dan is het te volgen. Maar als een ouderling dit voor gaat staan lezen vrees ik dat ik erg snel de draad kwijt ben. Beetje in de stijl van 'Wat mocht het in de beleving nog gesmaakt worden dat het zoete bandjes kwamen te wezen die ons aan elkander kwamen te verbinden. En ach, daar mocht nog wat van overblijven, want wat staat het spoedig afgebroken te worden als dat niet verhoed mocht komen te zijn! Dat ge er maar een weinig in mocht dalen. '
Marnix

Bericht door Marnix »

Wanneer leefde deze dominee? Of leeft hij nog steeds. En waar komt het citaat uit?
geledu

Bericht door geledu »

Ik heb de oplossing: van af nu gebruiken we alleen nog maar een kinderbijbel in de leesdiensten.

Begrijpen we het echt niet of WILLEN we het niet begrijpen.
Kislev

Bericht door Kislev »

Marnix schreef:Wanneer leefde deze dominee? Of leeft hij nog steeds. En waar komt het citaat uit?
Zo'n honderd jaar terug, volgens mij nog voor de 1e wereldoorlog overleden.
Kislev

Bericht door Kislev »

geledu schreef:Ik heb de oplossing: van af nu gebruiken we alleen nog maar een kinderbijbel in de leesdiensten.

Begrijpen we het echt niet of WILLEN we het niet begrijpen.
Ik zeg: tuurlijk begrijp ik het wel (zou niet best zijn anders), maarrrr..... als een ouderling dit bij een leesdienst gaat lezen vrees ik dat ik snel de draad kwijt ben.
Plaats reactie