Gelezen preken
De discussie wordt eindelijk een beetje concreet, maar misschien merken alleen gouwenezen dat.jacob schreef:nou goed, wie staat er dan niet in de lijn van ds Kersten?MV schreef:Geloof ik graag!Afgewezen schreef:Over welke lijn heb je het toch, MV?Je hebt blijkbaar een idee dat het mij om Ds. Kersten gaat. Absoluut niet. Het verbaast me dat er nauwlijks meningen komen over de m.i. doorbroken lijn in het denken van de hoorders.
Ik heb gisteren een preek gehoord van ds. Boogaard (live). Nou, volgens mij staat die helemaal in de lijn van ds. Kersten!
Alleen de GG bestaat uit meer als Ds. Boogaard!
Ik zie daar een doorbroken lijn waar de al meerder genoemde predikanten Kersten, Fraanje, Fransen, Bart, van Reenen, Minderman e.a. geen plaats meer hebben in het denken van de leden. M.a.w. wat voor prediking stond de GG rond 1900 voor, en zie ik die lijn nog steeds!
en welke lijn is nou eigenlijk doorbroken. Ik vind het wel een hele vage discussie hoor.
Ik heb wel eens een blik geworpen in het jubileumboekje van de GGiN. het viel me op dat er veel een beroep gedaan werd op 19e eeuwse (inderdaad ons onbekende) theologen. Als je het dan persee over een lijn wilt hebben: de GGiN hebben ongeywijfeld een lijn naar bepaalde opvattingen in de 19e eeuw, maar ga een ander kerkverband niet verwijten dat ze een andere ontwikkeling meegemaakt heeft. Er was een leersverschil in 1953, weet je nog?MV schreef:Daar is een andere topic over.....jacob schreef:en over welke lijn hebben we het dan?MV schreef:Hij is vaag gemaakt doordat er niemand reageerd op de vraag waarom er zo weinig gemeentes zijn waar nog zo weinig preken worden gelezen van Ds. Fransen, Kersten en alle andere in deze topic genoemde. Of kennen de forummers deze preken zelf ook niet goed (dat kan natuurlijk ook). Dan mijn excuus.jacob schreef: nou goed, wie staat er dan niet in de lijn van ds Kersten?
en welke lijn is nou eigenlijk doorbroken. Ik vind het wel een hele vage discussie hoor.
De lijn die doorbroken is is m.i. vanuit de Reformatie naar de GG anno 2005
Wat is er mis?
gokje? aanbod van genade?
Als je niet weet wat ik met lijn bedoel: In de voetsporen van...
Nog steeds is de vraag, waarom worden predikanten uit de 19e begin 20e eeuw geschuwd. Ik lees er zelden over, oom in deze topics niet.
Als je deze categorie vergeet krijg je een onstaansgeschiedenis zonder 19e eeuw.
Ik denk dat er veelal niet meer achter deze prediking wordt gestaan!
memento schreef:MV, wat is volgens jouw het verschil dan tussen predikanten uit de tijd die je noemt, en tussen nu. Ik ben (helaas) te weinig bekend met namen als Kersten, Fransen, etc
Prediking kwam op uit het welbehagen. Werk van de Heilige geest kreeg veel aandacht in de toepassing van Christus in het hart. De mens werd "tot op de bodem uitgekleed" zodat Christus waarde krijgt. Dit eerste stuk krijgt veel aandacht, omdat hiermee alle gronden van historisch en tijdgelovigen ontdekt worden.
M.i. Meer bevindelijk, en veel minder beschrijvende prediking dan veel huidige GG.
Ook meer bewogen en minder zakelijk. Ook praktisch en niet alleen sterk gericht op exegese.
Als je goed leest wordt er zeker ook een beroep gedaan op 16e 17e en 18e eeuwse predikanten.refo schreef:Ik heb wel eens een blik geworpen in het jubileumboekje van de GGiN. het viel me op dat er veel een beroep gedaan werd op 19e eeuwse (inderdaad ons onbekende) theologen. Als je het dan persee over een lijn wilt hebben: de GGiN hebben ongeywijfeld een lijn naar bepaalde opvattingen in de 19e eeuw, maar ga een ander kerkverband niet verwijten dat ze een andere ontwikkeling meegemaakt heeft. Er was een leersverschil in 1953, weet je nog?MV schreef:Daar is een andere topic over.....jacob schreef:en over welke lijn hebben we het dan?MV schreef: Hij is vaag gemaakt doordat er niemand reageerd op de vraag waarom er zo weinig gemeentes zijn waar nog zo weinig preken worden gelezen van Ds. Fransen, Kersten en alle andere in deze topic genoemde. Of kennen de forummers deze preken zelf ook niet goed (dat kan natuurlijk ook). Dan mijn excuus.
De lijn die doorbroken is is m.i. vanuit de Reformatie naar de GG anno 2005
Wat is er mis?
gokje? aanbod van genade?
Als je niet weet wat ik met lijn bedoel: In de voetsporen van...
Nog steeds is de vraag, waarom worden predikanten uit de 19e begin 20e eeuw geschuwd. Ik lees er zelden over, oom in deze topics niet.
Als je deze categorie vergeet krijg je een onstaansgeschiedenis zonder 19e eeuw.
Ik denk dat er veelal niet meer achter deze prediking wordt gestaan!
Wat me alleen dan bevreemd. Veel GG predikanten zeggen in de lijn van Kersten en Fransen te staan en vervolgens is het daarmee gezegd. Ik verwijt niet dat ze een andere ontwikkeling doormaken, maar dan moeten ze dat ook duidlijk maken.
oh weest maar niet bang.MV schreef:memento schreef:MV, wat is volgens jouw het verschil dan tussen predikanten uit de tijd die je noemt, en tussen nu. Ik ben (helaas) te weinig bekend met namen als Kersten, Fransen, etc
Prediking kwam op uit het welbehagen. Werk van de Heilige geest kreeg veel aandacht in de toepassing van Christus in het hart. De mens werd "tot op de bodem uitgekleed" zodat Christus waarde krijgt. Dit eerste stuk krijgt veel aandacht, omdat hiermee alle gronden van historisch en tijdgelovigen ontdekt worden.
M.i. Meer bevindelijk, en veel minder beschrijvende prediking dan veel huidige GG.
Ook meer bewogen en minder zakelijk. Ook praktisch en niet alleen sterk gericht op exegese.
Gisteren nog 2 preken gehoord, waarin alleen de laatste 2 zinnen gingen over het heil in Christus, de rest ging over het uitkleden.
Wat is een bevindelijke prediking? Wet en evangelie prediking die bevinding uitwerkt, of vertellen wat de mens allemaal bevind. Volgens mij is namelijk een beschrijvende preek, vaak een bevindelijke preek!
Ik zeg niet dat het nergens in de GG meer in de lijn is!jacob schreef:oh weest maar niet bang.MV schreef:memento schreef:MV, wat is volgens jouw het verschil dan tussen predikanten uit de tijd die je noemt, en tussen nu. Ik ben (helaas) te weinig bekend met namen als Kersten, Fransen, etc
Prediking kwam op uit het welbehagen. Werk van de Heilige geest kreeg veel aandacht in de toepassing van Christus in het hart. De mens werd "tot op de bodem uitgekleed" zodat Christus waarde krijgt. Dit eerste stuk krijgt veel aandacht, omdat hiermee alle gronden van historisch en tijdgelovigen ontdekt worden.
M.i. Meer bevindelijk, en veel minder beschrijvende prediking dan veel huidige GG.
Ook meer bewogen en minder zakelijk. Ook praktisch en niet alleen sterk gericht op exegese.
Gisteren nog 2 preken gehoord, waarin alleen de laatste 2 zinnen gingen over het heil in Christus, de rest ging over het uitkleden.
Wat is een bevindelijke prediking? Wet en evangelie prediking die bevinding uitwerkt, of vertellen wat de mens allemaal bevind. Volgens mij is namelijk een beschrijvende preek, vaak een bevindelijke preek!
Bevinding: de toetsteen aanleggen of dat ware leven met de onbedriegelijk kentekenen wodt gevonden bij de hoorder
Uhm, ik weet niet hoe het bij Kersten zat, maar veel 'bevindelijke' preken die ik wel eens hoor noemen alleen maar bedrieglijke kentekenen (kentekenen die niet in de Schrift terug te vinden zijn als kentekenen), ipv het enige ware kenteken, namelijk het stellig weten en vast vertrouwen dat mij al mijn zonden om Christus wil vergeven zijn...Bevinding: de toetsteen aanleggen of dat ware leven met de onbedriegelijk kentekenen wodt gevonden bij de hoorder
Laatst gewijzigd door memento op 07 nov 2005, 15:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Nou dan heb ik een heel andere definitie van bevinding.MV schreef:Ik zeg niet dat het nergens in de GG meer in de lijn is!jacob schreef:oh weest maar niet bang.MV schreef:memento schreef:MV, wat is volgens jouw het verschil dan tussen predikanten uit de tijd die je noemt, en tussen nu. Ik ben (helaas) te weinig bekend met namen als Kersten, Fransen, etc
Prediking kwam op uit het welbehagen. Werk van de Heilige geest kreeg veel aandacht in de toepassing van Christus in het hart. De mens werd "tot op de bodem uitgekleed" zodat Christus waarde krijgt. Dit eerste stuk krijgt veel aandacht, omdat hiermee alle gronden van historisch en tijdgelovigen ontdekt worden.
M.i. Meer bevindelijk, en veel minder beschrijvende prediking dan veel huidige GG.
Ook meer bewogen en minder zakelijk. Ook praktisch en niet alleen sterk gericht op exegese.
Gisteren nog 2 preken gehoord, waarin alleen de laatste 2 zinnen gingen over het heil in Christus, de rest ging over het uitkleden.
Wat is een bevindelijke prediking? Wet en evangelie prediking die bevinding uitwerkt, of vertellen wat de mens allemaal bevind. Volgens mij is namelijk een beschrijvende preek, vaak een bevindelijke preek!
Bevinding: de toetsteen aanleggen of dat ware leven met de onbedriegelijk kentekenen wodt gevonden bij de hoorder
Graag verwijs ik jou naar deze serie.
http://www.prekenweb.nl/Themas.htm
Ik ben het met je eens dat ieder moet staan naar vastheid in Christus. Dit is alleen niet het enige onbedriegelijke kenmerk!memento schreef:Uhm, ik weet niet hoe het bij Kersten zat, maar veel 'bevindelijke' preken die ik wel eens hoor noemen alleen maar bedrieglijke kentekenen (kentekenen die niet in de Schrift terug te vinden zijn als kentekenen), ipv het enige ware kenteken, namelijk het stellig weten en vast vertrouwen dat mij al mijn zonden om Christus wil vergeven zijn...Bevinding: de toetsteen aanleggen of dat ware leven met de onbedriegelijk kentekenen wodt gevonden bij de hoorder
Blijkens jou reactie erken je geen standen in het genadeleven.
Dan is het i.d.d. moeilijk om een toetsteen aan te leggen.
Gebruik dit overigens niet tegen mij om te zeggen dat je de mens dan rust geeft! Ik bedoel alleen te zeggen dat er onbedriegelijke kentekenen zijn! en een predikant zal elk in zijn stand de mens uit moeten uitdrijven tot Christus.
Lees bijv in ds. Smytegelt zijn toepassingen over kentekenen
Hèhè, eindelijk een concreet antwoord.MV schreef:memento schreef:MV, wat is volgens jouw het verschil dan tussen predikanten uit de tijd die je noemt, en tussen nu. Ik ben (helaas) te weinig bekend met namen als Kersten, Fransen, etc
Prediking kwam op uit het welbehagen. Werk van de Heilige geest kreeg veel aandacht in de toepassing van Christus in het hart. De mens werd "tot op de bodem uitgekleed" zodat Christus waarde krijgt. Dit eerste stuk krijgt veel aandacht, omdat hiermee alle gronden van historisch en tijdgelovigen ontdekt worden.
M.i. Meer bevindelijk, en veel minder beschrijvende prediking dan veel huidige GG.
Ook meer bewogen en minder zakelijk. Ook praktisch en niet alleen sterk gericht op exegese.
Het was ook niet als definitie bedoeld, maar als uitwerking hoe deze in de preek moet functioneren!jacob schreef:Nou dan heb ik een heel andere definitie van bevinding.MV schreef:Ik zeg niet dat het nergens in de GG meer in de lijn is!jacob schreef:oh weest maar niet bang.MV schreef:
Prediking kwam op uit het welbehagen. Werk van de Heilige geest kreeg veel aandacht in de toepassing van Christus in het hart. De mens werd "tot op de bodem uitgekleed" zodat Christus waarde krijgt. Dit eerste stuk krijgt veel aandacht, omdat hiermee alle gronden van historisch en tijdgelovigen ontdekt worden.
M.i. Meer bevindelijk, en veel minder beschrijvende prediking dan veel huidige GG.
Ook meer bewogen en minder zakelijk. Ook praktisch en niet alleen sterk gericht op exegese.
Gisteren nog 2 preken gehoord, waarin alleen de laatste 2 zinnen gingen over het heil in Christus, de rest ging over het uitkleden.
Wat is een bevindelijke prediking? Wet en evangelie prediking die bevinding uitwerkt, of vertellen wat de mens allemaal bevind. Volgens mij is namelijk een beschrijvende preek, vaak een bevindelijke preek!
Bevinding: de toetsteen aanleggen of dat ware leven met de onbedriegelijk kentekenen wodt gevonden bij de hoorder
Graag verwijs ik jou naar deze serie.
http://www.prekenweb.nl/Themas.htm
Maar ik heb nog geen concreet antwoord!Afgewezen schreef:Hèhè, eindelijk een concreet antwoord.MV schreef:memento schreef:MV, wat is volgens jouw het verschil dan tussen predikanten uit de tijd die je noemt, en tussen nu. Ik ben (helaas) te weinig bekend met namen als Kersten, Fransen, etc
Prediking kwam op uit het welbehagen. Werk van de Heilige geest kreeg veel aandacht in de toepassing van Christus in het hart. De mens werd "tot op de bodem uitgekleed" zodat Christus waarde krijgt. Dit eerste stuk krijgt veel aandacht, omdat hiermee alle gronden van historisch en tijdgelovigen ontdekt worden.
M.i. Meer bevindelijk, en veel minder beschrijvende prediking dan veel huidige GG.
Ook meer bewogen en minder zakelijk. Ook praktisch en niet alleen sterk gericht op exegese.