Ervaringen met goede DVD's ?
-
Wat ik altijd gehoord heb over Lewis is dat hij de geschiedenis van het lijden en sterven van de Heere Jezus voor kinderen begrijpelijk wil maken.Hendrikus schreef:Als je Lewis goed hebt begrepen, noem je zijn sprookje niet "goedkoop".jvdg schreef:Ik denk juist dat "edele strijdster" Lewis heel goed begrepen heeft. Dit sprookje laat zich niet verfilmen. Te diep, en te "gevoelig". En dat waarschijnlijk om dezelfde redenen waarom Lewis het zelf niet wilde.
Naar mijn idee is dit echt niet op deze manier nodig, dus ook het boek niet.
Als de Heere Jezus ons de bijbel leert dat we moeten worden als een kind, denk je dan echt dat Hij de bijbel in zulke woorden schrijft dat een kind dat niet kan geloven of begrijpen?
Naar mijn idee is het voor kinderen heel goed mogelijk om te begrijpen wat het lijden en sterven in houd, en daar zijn echt de kronieken van Narnia niet voor nodig.....
Hartelijke groeten,
Edele Strijdster
Edele Strijdster
Hehe... gelukkig is het niet van jou gevoel, mening en interesses afhankelijk wat nodig is en wat niet. Daarnaasr, juist het beeldende vertellen, de metaforen, de vergelijkingen zijn voor sommigen heel verhelderend. Anderen hebben helemaal niets met fantasy bijvoorbeeld, zijn daar te rationeel of reeel voor... en vinden het maar niks. Tja, dat kan, ik zal je er niet op aankijken hooredele strijdster schreef:Wat ik altijd gehoord heb over Lewis is dat hij de geschiedenis van het lijden en sterven van de Heere Jezus voor kinderen begrijpelijk wil maken.Hendrikus schreef:Als je Lewis goed hebt begrepen, noem je zijn sprookje niet "goedkoop".jvdg schreef:Ik denk juist dat "edele strijdster" Lewis heel goed begrepen heeft. Dit sprookje laat zich niet verfilmen. Te diep, en te "gevoelig". En dat waarschijnlijk om dezelfde redenen waarom Lewis het zelf niet wilde.
Als de Heere Jezus ons de bijbel leert dat we moeten worden als een kind, denk je dan echt dat Hij de bijbel in zulke woorden schrijft dat een kind dat niet kan geloven of begrijpen?
Naar mijn idee is het voor kinderen heel goed mogelijk om te begrijpen wat het lijden en sterven in houd, en daar zijn echt de kronieken van Narnia niet voor nodig.....

Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
- Bert Mulder
- Contacteer:
Van sommigen mag ik hier blijkbaar niet schrijven. Wat hem ik gezegd? Heb ik iemand hier op zijn lange tenen getrapt?Dag Bert,
Je kritiek op vanalles en nog wat wordt haast ziekelijk. Nu is film bijvoorbaat weer fout.
Kan je niet gewoon normaal meeposten ipv de farizeer uit te hangen?
Ik meende dat dit een refoforum was. In het gereformeerde gezinde is het nog niet zo heel lang geleden, minder dan 30 jaar, dat de speelfilm absoluut veroordeeld werd. Toen wij 30 jaar geleden uit Veenendaal vertrokken was in heel Veenendaal geen bioscoop. De hervormers waren ook allemaal tegen het toneelspel.
Ik begrijp het. Is de Bijbel veranderd? Nee, de Bijbel is niet veranderd.
Is God veranderd? Nee, dat zou een VLOEK zijn. "Ik verander niet, daarom zijt gij mensenkind niet vernietigd!"
Weet je wat veranderd is? Wij willen God's Woord niet meer serieus nemen. Niet meer voor richtlijn voor ons leven gebruiken.
Zeker, ik heb ook speelfilms gezien. Ik heb volop in de zonde geleefd. En daar heb ik nu nog elke dag berouw van.
Zeker, wij hebben een TV in huis (voor het eerst sinds jaren). Maar daar wordt (nagenoeg) geen drama op bekeken.
Nu mag ik opeens als farizeer worden uitgescholden? Mag jij zondigen tegen het 9e gebod:
Vr.112. Wat wil het negende gebod?
Antw. Dat ik tegen niemand valse getuigenis geve a, niemand zijn woorden verdraaie b, geen achterklapper of lasteraar zij c, niemand lichtelijk en onverhoord oordele of helpe veroordelen d; maar allerlei liegen en bedriegen, als eigen werken des duivels e, vermijde, tenzij dat ik den zwaren toorn Gods op mij laden wil f; insgelijks, dat ik in het gericht en alle andere handelingen de waarheid liefhebbe, oprechtelijk spreke en belijde g; ook mijns naasten eer en goed gerucht naar mijn vermogen voorsta en bevordere h.
a Spr 19:5,9 Spr 21:28 b Ps 15:3 Ps 50:19,20 c Ro 1:30 d Mt 7:1 Lu 6:37 e Joh 8:44 f Spr 12:22 Spr 13:5 g 1Co 13:6 Eph 4:25 h 1Pe 4:8
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
-
Kijk je dan alleen het nieuws op TV? Hoe hou je dat vol?Bert Mulder schreef:Van sommigen mag ik hier blijkbaar niet schrijven. Wat hem ik gezegd? Heb ik iemand hier op zijn lange tenen getrapt?Dag Bert,
Je kritiek op vanalles en nog wat wordt haast ziekelijk. Nu is film bijvoorbaat weer fout.
Kan je niet gewoon normaal meeposten ipv de farizeer uit te hangen?
Ik meende dat dit een refoforum was. In het gereformeerde gezinde is het nog niet zo heel lang geleden, minder dan 30 jaar, dat de speelfilm absoluut veroordeeld werd. Toen wij 30 jaar geleden uit Veenendaal vertrokken was in heel Veenendaal geen bioscoop. De hervormers waren ook allemaal tegen het toneelspel.
Is God veranderd? Nee, dat zou een VLOEK zijn. "Ik verander niet, daarom zijt gij mensenkind niet vernietigd!"
Weet je wat veranderd is? Wij willen God's Woord niet meer serieus nemen. Niet meer voor richtlijn voor ons leven gebruiken.
Zeker, ik heb ook speelfilms gezien. Ik heb volop in de zonde geleefd. En daar heb ik nu nog elke dag berouw van.
Zeker, wij hebben een TV in huis (voor het eerst sinds jaren). Maar daar wordt (nagenoeg) geen drama op bekeken.
Nu mag ik opeens als farizeer worden uitgescholden? Mag jij zondigen tegen het 9e gebod:
Antw. Dat ik tegen niemand valse getuigenis geve a, niemand zijn woorden verdraaie b, geen achterklapper of lasteraar zij c, niemand lichtelijk en onverhoord oordele of helpe veroordelen d; maar allerlei liegen en bedriegen, als eigen werken des duivels e, vermijde, tenzij dat ik den zwaren toorn Gods op mij laden wil f; insgelijks, dat ik in het gericht en alle andere handelingen de waarheid liefhebbe, oprechtelijk spreke en belijde g; ook mijns naasten eer en goed gerucht naar mijn vermogen voorsta en bevordere h.
a Spr 19:5,9 Spr 21:28 b Ps 15:3 Ps 50:19,20 c Ro 1:30 d Mt 7:1 Lu 6:37 e Joh 8:44 f Spr 12:22 Spr 13:5 g 1Co 13:6 Eph 4:25 h 1Pe 4:8
Het gebed is de gouden sleutel die de poort der genade kan openen.
Maar hoe kijk je dan aan tegen het vadertje en moedertje spelen door kinderen?Bert Mulder schreef:
Van sommigen mag ik hier blijkbaar niet schrijven. Wat hem ik gezegd? Heb ik iemand hier op zijn lange tenen getrapt?
- Bert Mulder
- Contacteer:
Het meeste TV dat wij kijken is inderdaad het nieuws. Hoewel er hier wel een paar programmas zijn die niet drama zijn, bijvoorbeeld 'Jeopardy'. Ook kijken wij hier een programma 'Dragons' hetwelk gaat over uitvinders en entepreneurs die in nieuw product/idee aan de markt proberen te brengen. Verder kijken we af en toe een hockey wedstrijd.Kijk je dan alleen het nieuws op TV? Hoe hou je dat vol?
Wij gebruiken de TV meest om DVD's te spelen, maar geen speelfilms dus. Ik hou er veel van om een concert te spelen bijvoorbeeld.
Hoe hou ik dat vol? De meeste programmas op TV zijn beslist rotzooi. Het is ook zo dat onze kleine kinderen niet in de kamer mogen zijn als het nieuws aanstaat, zoveel sensationalisme zit er in het nieuws.
Ook staat de TV zaterdagavond meestal en zondag altijd AF.
Hoe houden wij dat vol? Door het Geloof. Doordat wij proberen, met veel gebreken, God's Woord serieus als een richtlijn voor ons leven te gebruiken.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
-
Oké, tussen haakjes hebben jullie geen jeugdjournaal?Bert Mulder schreef:Het meeste TV dat wij kijken is inderdaad het nieuws. Hoewel er hier wel een paar programmas zijn die niet drama zijn, bijvoorbeeld 'Jeopardy'. Ook kijken wij hier een programma 'Dragons' hetwelk gaat over uitvinders en entepreneurs die in nieuw product/idee aan de markt proberen te brengen. Verder kijken we af en toe een hockey wedstrijd.Kijk je dan alleen het nieuws op TV? Hoe hou je dat vol?
Wij gebruiken de TV meest om DVD's te spelen, maar geen speelfilms dus. Ik hou er veel van om een concert te spelen bijvoorbeeld.
Hoe hou ik dat vol? De meeste programmas op TV zijn beslist rotzooi. Het is ook zo dat onze kleine kinderen niet in de kamer mogen zijn als het nieuws aanstaat, zoveel sensationalisme zit er in het nieuws.
Ook staat de TV zaterdagavond meestal en zondag altijd AF.
Hoe houden wij dat vol? Door het Geloof. Doordat wij proberen, met veel gebreken, God's Woord serieus als een richtlijn voor ons leven te gebruiken.
Het gebed is de gouden sleutel die de poort der genade kan openen.
en hoe hou IK het vol? Geen TV, maar wél de mogelijkheid om programma's op de PC te zien........................en tóch doe ik het niet.uitgeworpen schreef:
Kijk je dan alleen het nieuws op TV? Hoe hou je dat vol?
Gemiddeld één keer per week/twee weken een uitzending van het Journaal (als de bezorging het weer eens laat afweten), verder niets, ook al kan ik héél wat zien: speelfilms, quizzen, showprogramma's, voetbal en andere sporten etc etc etc.
Waarom doe ik het niet? Ik weet het eigenlijk niet goed, maar a/ heb ik er geen behoefte aan, en b/ omdat er zo vaak geweld-sex-complete afgoderij en noem maar op te zien is.
Zou er een mooi klassiek concert worden uitgezonden, dan zou het kúnnen zijn dat ik dan wél kijk (als ik het dan tenminste niet glad vergeet omdat ik er niet écht in geïnteresseerd ben)
- Bert Mulder
- Contacteer:
Nee, zoiets kennen ze hier niet, wel op kabel misschien, maar die hebben wij niet. Wij krijgen hier 3 sneeuwige zenders (4 als je Frans meeteld)uitgeworpen schreef: Oké, tussen haakjes hebben jullie geen jeugdjournaal?
Dat is het gebruik van imitatie, wat wel iets anders is dan toneelspelen of drama. Imitatie is niet perse verkeerd, mijns inziens, maar we moeten wel oppassen in dat verband dat zonde niet geimiteerd wordt. Zo zegt de Schrift bijvoorbeeld dat wij Christus moeten imiteren.Maar hoe kijk je dan aan tegen het vadertje en moedertje spelen door kinderen?
onderbouw:
Van het gequoteerde artikel:
Imitation
Imitation is the other activity familiar to us. It involves copying the habits or actions of another. This activity must be carefully guarded against evil abuse. For example, a child's imitation under the power of a sinful nature results in that child walking in the sins of his parents or a famous sports figure. Even imitation of the actions of another can often be done maliciously and with the intent to humiliate.
In contrast to the evil abuse of imitation, there is the proper spiritual imitation. In Ephesians 5:1 we read that we are commanded unto a life of proper, spiritual imitation. We are called to be "followers of God", or, literally, "imitators of God." That does not mean we are called to take on the Persons of God as drama would require, but we, as God's children, are called to live out of that image of God given to us in Christ through His regenerating Spirit Just as we see a son imitate and then actually follow in the occupation of his father, so the child of God must imitate His heavenly Father, and grow up in the life of righteousness, holiness, and truth. Therefore, we conclude that imitation must be distinguished from drama.
Nu is het wel interessant dat ik hier van 2 kanten aangesproken wordt. In dit onderwerp namelijk word ik aangesproken dat van mij niks mag. In 'Wereldgelijkvormigheid' lijkt het er op dat ik aangesproken word omdat volgens mij teveel mag?
- Bert Mulder
- Contacteer:
Sinds op een paar andere onderwerpen we een beetje off-topic gingen over het geoorloofd gebruik van moderne media, zoals de TV, DVD's, enz. dacht ik het goed hier even een nieuw onderwerp over te beginnen. Dit is dus een voortzetting op dit gebied van
Wereldgelijkvormigheid
http://www.refoforum.nl/viewtopic.php?t=4983&highlight=
en ervaring met goede DVD's
Moeten we vooral onthouden dat als we de AF knop niet kunnen vinden, we geen TV in huis moeten hebben.
Als we in de verleiding komen door het internet, dan liever geen internet.
Enzovoort.
Dus:
http://www.refoforum.nl/viewtopic.php?t=5069&highlight=
Wereldgelijkvormigheid
en ervaring met goede DVD's
Moeten we vooral onthouden dat als we de AF knop niet kunnen vinden, we geen TV in huis moeten hebben.
Als we in de verleiding komen door het internet, dan liever geen internet.
Enzovoort.
Dus:
http://www.refoforum.nl/viewtopic.php?t=5069&highlight=
-
Nee, dat zeg ik ook niet, dat mijn mening en/ of interesses afhankelijk is van wat nodig is. Ik benadruk alleen dat de bijbel ons iets anders leert dan wat Lewis ons in de Kronieken van Narnia laat zien. En dat de Heere echt geen Kronieken van Narnia nodig heeft om onderwerpen voor de mensen duidelijk te maken.Marnix schreef:Hehe... gelukkig is het niet van jou gevoel, mening en interesses afhankelijk wat nodig is en wat niet. Daarnaasr, juist het beeldende vertellen, de metaforen, de vergelijkingen zijn voor sommigen heel verhelderend. Anderen hebben helemaal niets met fantasy bijvoorbeeld, zijn daar te rationeel of reeel voor... en vinden het maar niks. Tja, dat kan, ik zal je er niet op aankijken hooredele strijdster schreef:Wat ik altijd gehoord heb over Lewis is dat hij de geschiedenis van het lijden en sterven van de Heere Jezus voor kinderen begrijpelijk wil maken.Hendrikus schreef:Als je Lewis goed hebt begrepen, noem je zijn sprookje niet "goedkoop".jvdg schreef:Ik denk juist dat "edele strijdster" Lewis heel goed begrepen heeft. Dit sprookje laat zich niet verfilmen. Te diep, en te "gevoelig". En dat waarschijnlijk om dezelfde redenen waarom Lewis het zelf niet wilde.
Naar mijn idee is het voor kinderen heel goed mogelijk om te begrijpen wat het lijden en sterven in houd, en daar zijn echt de kronieken van Narnia niet voor nodig.....maar vergeet niet dat mensen ook verschillen hierin. Jezus gebruikte overigens ook veel beeldende verhalen, vergelijkingen om mensen dingen duidelijk te maken. Als dat het doel is is er toch niks mis met het boek? Er kan toch niet teveel over Hem verteld worden??
En dat heeft niets te maken met of je nu wel of niet wat voelt voor fantasy!
Volgens mij staat de bijbel(dus wat God ons leert) in alles voorop, en niet de manier waarop wij mensen bepaalde dingen beoordelen of ervaren!
Hartelijke groeten,
Edele Strijdster
Edele Strijdster
Allereerst Narnia is niet direct een 1 op 1 navertelling van de Bijbel. Het is meer zo dat als kinderen het Evangelie horen, dat ze dan dingen herkennen, parallellen zien en ook qua gevoel dichter bij de zaak betrokken worden. Dit zal niet bij iedereen hetzelfde werken. Bij mij gingen details meer leven door het lezen van Narnia, bij anderen misschien niet. Zelf heb ik geen problemen met dit soort zaken.
Lees ook eens: http://www.refdag.nl/artikel/1242756/Na ... guisd.html
http://www.refdag.nl/artikel/1246568/Vo ... rkast.html
http://yord.nl/article/399126
http://yord.nl/article/245173
Lees ook eens: http://www.refdag.nl/artikel/1242756/Na ... guisd.html
http://www.refdag.nl/artikel/1246568/Vo ... rkast.html
http://yord.nl/article/399126
http://yord.nl/article/245173
Edele Strijdster...........
kun jij je indenken dat er velen zijn, en dan denk ik in het hier en nu aan bijvoorbeeld randkerkelijken, die juist door deze Kronieken weer de weg terug kunnen vinden??
Dat er mensen zijn voor wie de Bijbel an sich niet in afdoende mate begrijpelijk is of toegankelijk (en al helemaal niet als het de SV betreft), dan kán het een mooie aanleiding zijn om die verbindingen met en naar de SV te kunnen/mogen leggen.
kun jij je indenken dat er velen zijn, en dan denk ik in het hier en nu aan bijvoorbeeld randkerkelijken, die juist door deze Kronieken weer de weg terug kunnen vinden??
Dat er mensen zijn voor wie de Bijbel an sich niet in afdoende mate begrijpelijk is of toegankelijk (en al helemaal niet als het de SV betreft), dan kán het een mooie aanleiding zijn om die verbindingen met en naar de SV te kunnen/mogen leggen.
-
Beste Petrus,
Ik denk, dat als wij zo gaan denken, we de manier van werken van God afschrijven.
God heeft de hele bijbel geschreven, ik heb altijd geleerd dat wij 'daar niets aan af mogen doen, of aan toe mogen voegen".
Denk jij nu echt dat een Almachtig God een bijbel aan de mensen geeft, die van nature allemaal zondaren zijn, (of ze nu wel of niet randkerkelijk zijn) een bijbel geeft die niet voor mensen, (tollenaren en zondaren) te begrijpen is? Terwijl Hij juist voor tollenaren en zondaren geboren is, geleden heeft en gestorven is?
Denk je dat nu echt? Ik denk dat je dan echt te klein van God denkt, want met deze woorden zeg je eigenlijk dat God het niet goed heeft gedaan, en dat wij Hem als zondig mens maar een handje helpen...
klinkt een beetje hard hoor, maar ik wordt altijd een beetje moedeloos en verdrietig van dat soort gedachten sprongen die jij daarop schrijft... Ik bedoel het ook niet persoonlijk ofzo!
Ik denk, dat als wij zo gaan denken, we de manier van werken van God afschrijven.
God heeft de hele bijbel geschreven, ik heb altijd geleerd dat wij 'daar niets aan af mogen doen, of aan toe mogen voegen".
Denk jij nu echt dat een Almachtig God een bijbel aan de mensen geeft, die van nature allemaal zondaren zijn, (of ze nu wel of niet randkerkelijk zijn) een bijbel geeft die niet voor mensen, (tollenaren en zondaren) te begrijpen is? Terwijl Hij juist voor tollenaren en zondaren geboren is, geleden heeft en gestorven is?
Denk je dat nu echt? Ik denk dat je dan echt te klein van God denkt, want met deze woorden zeg je eigenlijk dat God het niet goed heeft gedaan, en dat wij Hem als zondig mens maar een handje helpen...
klinkt een beetje hard hoor, maar ik wordt altijd een beetje moedeloos en verdrietig van dat soort gedachten sprongen die jij daarop schrijft... Ik bedoel het ook niet persoonlijk ofzo!
Hartelijke groeten,
Edele Strijdster
Edele Strijdster