Televisie

Mara

Re: televisie

Bericht door Mara »

huisman schreef:
Ik zie het weren van de TV , het hebben van een streng gefilterd internet, het met de kinderen bespreken welke boeken gelezen kunnen worden enz. in lijn met het ja woord wat wij gegeven hebben bij de doop van onze kinderen.
Ze thuis veiligheid geven is m.i. erg belangrijk daarom vind ik het hebben van open internet echt een brug te ver.

Al de argumenten van het omzeilen van het filter enz. zijn voor mij onvoldoende om de kinderen dan maar in een open riool te gooien en hopen/bidden dat ze schoon blijven.
Ik ben precies zo opgegroeid, met alle bescherming om me heen, en op een dag bevond ik me in die snelstromende rivier. Ik had geen "zwemles" gehad.
Het zal misschien moeilijk te geloven zijn voor jou Huisman, maar de vrienden/vriendinnen die zonder tv opgroeien, hebben op hun profiel op FB ingevuld dat ze fan zijn van Wie is de mol, om zo maar één trendy tv programma te noemen.
Ook schamen ze zich niet om hun favoriete muziek en films te vermelden.
De dominee sprak hierover op catechisatie.
In deze tijd bescherm je je kinderen niet voor de zonden door hen tv en open internet te ontzeggen.
Het is heel makkelijk 2 stappen buiten de deur op te halen, zonder enkele controle van jou, als vader.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Panny

Bericht door Panny »

Je gaat toch ook niet voor een keer naar de hoeren om te ervaren hoe slecht het is.

Je kan het beste maar zover mogelijk van de zonde vandaan blijven.
samanthi

Bericht door samanthi »

Mara schreef:
huisman schreef:
Ik zie het weren van de TV , het hebben van een streng gefilterd internet, het met de kinderen bespreken welke boeken gelezen kunnen worden enz. in lijn met het ja woord wat wij gegeven hebben bij de doop van onze kinderen.
Ze thuis veiligheid geven is m.i. erg belangrijk daarom vind ik het hebben van open internet echt een brug te ver.

Al de argumenten van het omzeilen van het filter enz. zijn voor mij onvoldoende om de kinderen dan maar in een open riool te gooien en hopen/bidden dat ze schoon blijven.
Ik ben precies zo opgegroeid, met alle bescherming om me heen, en op een dag bevond ik me in die snelstromende rivier. Ik had geen "zwemles" gehad.
Het zal misschien moeilijk te geloven zijn voor jou Huisman, maar de vrienden/vriendinnen die zonder tv opgroeien, hebben op hun profiel op FB ingevuld dat ze fan zijn van Wie is de mol, om zo maar één trendy tv programma te noemen.
In deze tijd bescherm je je kinderen niet voor de zonden door hen tv en open internet te ontzeggen.
Het is heel makkelijk 2 stappen buiten de deur op te halen, zonder enkele controle van jou, als vader.
Dit is toch geen reden om je kinderen dan maar niet te beschermen?
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Mara schreef:
huisman schreef:

Het zou best kunnen dat men dit doet om niet 'buiten de boot' te vallen en 'geaccepteerd' te worden door de meerderheid. Jongeren willen immers niet graag een buitenbeetje zijn?
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Mara

Bericht door Mara »

samanthi schreef: Dit is toch geen reden om je kinderen dan maar niet te beschermen?
Dat zeg ik ook niet. We hebben er al een paar keer eerder over gesproken en op de één of andere manier praat je op een forum toch langs elkaar heen. Terwijl je het in feite in de basis met elkaar eens bent.
Alleen, een ieder lost het op een andere manier op.
Hetzij door eigen ervaring (in de jeugd) hetzij door voortschrijdend inzicht.
Ik promoot geen tv bezit, noch het open internet.
Maar ik denk wel dat sommige forummers vóór het probleem staan, anderen er middenin en nog weer anderen erachter.
samanthi schreef:Dit is toch geen reden om je kinderen dan maar niet te beschermen?
Ik ben juist heel erg van het beschermen, tegen alles en iedereen. Maar kwam erachter dat dit niet de goede manier was om stabiele volwassenen "af te leveren".
Sheba schreef:Stel dat je een huis kon kopen aan een rivier ( met snelstromend water waarin je gemakkelijk meegesleurd kan worden) toen je kinderen nog klein waren. De buren hebben geen hek tussen de rivier en de tuin. Bij jou staat hij er ook nog niet. Beslis je dan ook om er maar geen hek te zetten? Want de buren hebben er ook geen.
Als ik de vrije keuze zou hebben, zou ik er niet gaan wonen.
Maar dit is niet een goed voorbeeld Sheba. Want ik zet het hek neer en vervolgens lopen ze door naar de tuin van de buren en verdrinken alsnog.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Van Ewijk

Bericht door Van Ewijk »

Mag ik aan diegenen hier die een tv hebben uit nieuwsgierigheid vragen om een opsomming type maken welke programma's jullie kijken?
Ik ben hier wel benieuwd naar.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Mara schreef:
huisman schreef:

Zeer eens met @huisman, en zeer oneens met @Mara. Beetje flauw ook om te zeggen dat sommigen voor het probleem staan, in elk geval geldt dat niet voor huisman en ik heb ook kinderen die echt niet meer precies willen wat je zelf wil...

@Mara, je hebt natuurlijk gelijk als je bedoelt dat een filter of het geen-tv-hebben DE oplossing is voor het mijden van de zonde. En @Sheba heeft natuurlijk ook geheel terecht opgemerkt dat (zelfs al zouden we verschoond blijven van dit soort zonden) we nog niet bij Christus terecht komen.

Maar een filter aanschaffen, en geen tv aanschaffen heeft niet alleen met kinderen te maken maar ook met mezelf. Om die reden heb ik ook op mijn smartphone een filter. Is dat altijd de oplossing? Nee natuurlijk niet, want er zijn genoeg plaatsen waar je open internet hebt. Maar dat is voor mij nog geen reden om het eigen filter ook maar weg te doen.

Uiteraard ben ik ook niet achterlijk en weet heus wel dat de kinderen elders kijken wat ze thuis niet mogen, als ze daarvoor de kans zouden hebben (ze zitten ook weer niet hele dagen bij vrienden/vriendinnen waar alles wel mag). Maar ik vind het een bijzonder vreemde reflex om dan die zooi maar in huis te halen. En zoals huisman zegt, het is naar mijn mening in strijd met de doopbelofte.

Die doopbelofte houdt veel méér in dan filteren etc. Zeker ook met je kinderen het gesprek aangaan over dit soort zaken. Dus niet alleen maar het hek plaatsen en zo, klaar zijn we. Echter, zelf het hek plaatsen is een dure verplichting. In de wetenschap dat wij en onze kinderen ook op andere plaatsen bewaard moeten worden, en -belangrijker nog- achter het bloed van Christus geborgen moeten zijn.
Vorst
Verbannen

Bericht door Vorst »

Van Ewijk schreef:Mag ik aan diegenen hier die een tv hebben uit nieuwsgierigheid vragen om een opsomming type maken welke programma's jullie kijken?
Ik ben hier wel benieuwd naar.
Dat mag.

Ik kijk / keek:

- De rijdende rechter
- Wie is de mol?
- Flikken Rotterdam
- Flikken Maastricht
- Kanniewaarzijn
- Heer en meester
- Maestro
- Ik vertrek

En wellicht nog e.e.a. wat me nu niet te binnen schiet.
DDD

Bericht door DDD »

Ik kijk eigenlijk nauwelijks tv. Als ik iets kijk is het iets als Flikken Rotterdam of Flikken Maastricht, danwel een programma dat in NRC of het ND wordt aanbevolen. Maar dat is maar zelden.
huisman

Bericht door huisman »

Mara schreef:Ik ben juist heel erg van het beschermen, tegen alles en iedereen. Maar kwam erachter dat dit niet de goede manier was om stabiele volwassenen "af te leveren".
4 van onze kinderen zijn inmiddels stabiele volwassenen ondanks dat ze zijn opgegroeid zonder TV en met kliksafe. Daar hadden ze blijkbaar geen open internet en TV voor nodig.
Mijn zoon zit al 8 jaar bij de politie en bij zijn aanname was zijn beschermde opvoeding bijna een struikelblok.......nu krijgt hij de ene gratificatie na de andere vanwege zijn uitstekende politiewerk.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Orchidee

Bericht door Orchidee »

Achach wat een naieve uitspraken worden er weer gedaan!
De jeugd meld niet zijn/haar favoriete films en muziek om er bij te horen, nee er zijn er heus veel van bezeten en aan verslaafd!
Pap en mam weten dat soms niet maar mijn wel met tv opgegroeide kinderen en nichtjes en neefjes weten en zien dit wel en zij worden andersom voor achterlijk versleten!
"Joh volg jij dat niet? Weet jij dit of dat niet? Oh wat stom, jij hebt tv en weet het niet?!"
En als een van mijn kinderen een serieus gesprek over geestelijke zaken met diezelfde mensen proberen te hebben, ik zeg expres proberen want meest is het helemaal niet mogelijk, dan worden ze uitgelachen en worden ze "vroom" gevonden en niet serieus in hun geloof genomen!
Het is vaak de wereld op z'n kop, maar dat zal hier wel weer ontkracht worden met: dat is niet zo of mijn kinderen zijn zo niet en bij jullie kan alles ermee door, jullie hebben een "halleluja" geloof waar de zonden niet meer gezien en aangewezen worden enz.
Maar goed genoeg hierover wat mij betreft!
Morgen houden wij biddag.
Wat is het altijd weer nodig!
Het gebed is een krachtig wapen tegen alle verzoekingen en verleidingen, laten we daarom voor elkaar bidden!
Verzondigt hebben we het allemaal en we maken er elke dag weer een potje van maar Hij laat geen bidder staan!
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
huisman

Bericht door huisman »

Orchidee schreef:Achach wat een naieve uitspraken worden er weer gedaan!
De jeugd meld niet zijn/haar favoriete films en muziek om er bij te horen, nee er zijn er heus veel van bezeten en aan verslaafd!
Pap en mam weten dat soms niet maar mijn wel met tv opgegroeide kinderen en nichtjes en neefjes weten en zien dit wel en zij worden andersom voor achterlijk versleten!
"Joh volg jij dat niet? Weet jij dit of dat niet? Oh wat stom, jij hebt tv en weet het niet?!"
En als een van mijn kinderen een serieus gesprek over geestelijke zaken met diezelfde mensen proberen te hebben, ik zeg expres proberen want meest is het helemaal niet mogelijk, dan worden ze uitgelachen en worden ze "vroom" gevonden en niet serieus in hun geloof genomen!
Het is vaak de wereld op z'n kop, maar dat zal hier wel weer ontkracht worden met: dat is niet zo of mijn kinderen zijn zo niet en bij jullie kan alles ermee door, jullie hebben een "halleluja" geloof waar de zonden niet meer gezien en aangewezen worden enz.
Het gebed is een krachtig wapen tegen alle verzoekingen en verleidingen, laten we daarom voor elkaar bidden!
Verzondigt hebben we het allemaal en we maken er elke dag weer een potje van maar Hij laat geen bidder staan!
Sorry hoor maar Mara en jij veroordelen veel meer dan de mensen zonder TV. Waarom zo vijandig tegen gezinnen die TV en open internet buiten hun gezin willen houden?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

En als zeg dat met het in huis halen van de tv door een gezinslid onze familie nu totaal uiteen is gegroeid is dat positief? Ik heb slechts één broer, we hadden elkaar zo tot steun kunnen zijn, en alle andere familie op één hele oude tante na is overleden. Van vaders kant allen zonder tv. Kan iemand begrijpen hoe verwoestend de tv kan werken? En welk een groot verdriet dat voor mijn ouders is geweest?
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Orchidee

Bericht door Orchidee »

Komt dat door de tv of komt dat door een houding van:"ik kom niet meer bij jou omdat je tv hebt"?
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Sheba
Inactief

Bericht door Sheba »

Orchidee schreef:Achach wat een naieve uitspraken worden er weer gedaan!
Persoonlijk veroordeel ik niemand. Heb ik ook nooit gedaan. Ook niet met tv of open internet. Ik heb hier alleen proberen te verwoorden hoe we hier persoonlijk in staan. En ook is het bij ons zeker niet we zetten er een filter erop en daarmee is het uit. Het is praten, praten en praten. Voorleven en voorleven.

Ik reageerde alleen op het feit dat er zo sterk gezegd lijkt te worden dat als je geen tv hebt, als je een filter hebt onverstandig bezig lijkt te zijn. Zo kwam de reactie van bijvoorbeeld Mara ( onbedoeld misschien) over.

En onze oudste begint inmiddels ook behoorlijk te puberen grenzen op te zoeken hoor. En nee, ook is ons kind niet altijd, eerder vaak niet, met ons eens. (Voor het oog)
Toch is dat geen reden voor ons om eraan toe te geven. Ik weet ook dat veel pubers buitenshuis juist weer de waarden en normen van thuis verdedigen.
En ook dat ze continue aan het proberen zijn te achterhalen waarom men iets wel of niet doet. Door soms vragen te stellen, puur om te testen.

Ook denk ik dat als het waarden en normen zijn zonder een levend geloof. Je heel wat meer uit te leggen hebt.
Er is een verschil of waarden en normen volgen uit een waar geloof of dat waarden en normen een weg lijken te zijn tot...misschien, etc.

Wat betreft je opmerking verslaving. Daar heb je echt wel gelijk in. Maar dat is dus nu precies de reden waarom we ons gezin voor bepaalde zaken willen afschermen.
Net zoals bijvoorbeeld bij alle andere verslavingen. Wanneer je weet en voelt en ervaart dat de zonden trekt. Zoek je m.i. de grens niet op. En die grens ligt bij ons op deze gebieden dus. Het verslaafd zijn zit in de mens. Dat ligt niet aan het hebben van een filter etc. Zo zijn er ook velen verslaafd zonder filter.

En wbt gespreksmogelijkheden over geestelijke zaken. Ik denk dat je generaliseert op dit punt. Als ik kijk naar de jongeren op zijn er zeker met wie goede gesprekken mogelijk zijn. Ondanks dat ze gefilterd internet hebben, ondanks dat de tv geweerd wordt. Het wel of niet tot een gesprek komen kan ook wel eens andere oorzaken hebben.
Niet het filter of wat dan ook. Maar bijvoorbeeld chronische (geloofs)onzekerheid of echt niet weten geborgen te zijn, maar weten dat het anders moet zijn. En daarom hun mond houden omdat ze voelen dat ze anders geen waarheid spreken. Maar ook karakter kan een rol spelen. Moeilijk zaken onder woorden brengen kan ook een oorzaak zijn. Net zo goed dat ( en met nadruk zeg ik dat ik niet hierbij jullie kinderen op het oog heb) dat wel gemakkelijk praten ook niet altijd een positief teken is. Er heerst ook een grenzeloze oppervlakkigheid, waarin over zaken gesproken kan worden zonder dat men het werkelijk kent. (Met en zonder filter en internet)

Ook hoor je mij niet zeggen dat iedereen met tv of open internet voor verleidingen valt. Ik weet inderdaad mensen die er heel secuur mee omgaan. Maar de ervaring leert dat ik en mijn kinderen niet met die verleiding om kunnen gaan. (En daar ben ik niet trots op)
En tegelijkertijd is het ook nog eens zo, dat ook al hebben we deze keuze gemaakt. Er wel weer andere verleidingen zijn.
Verder hoop ik dat we onze kinderen voldoende leren dat het wel of niet hebben van tv, filter of wat dan ook een kenmerk is van een waar geloof. Maar dat die zekerheid daarover alleen in Christus gevonden wordt.
Plaats reactie