Orchidee schreef:Achach wat een naieve uitspraken worden er weer gedaan!
De jeugd meld niet zijn/haar favoriete films en muziek om er bij te horen, nee er zijn er heus veel van bezeten en aan verslaafd!
Pap en mam weten dat soms niet maar mijn wel met tv opgegroeide kinderen en nichtjes en neefjes weten en zien dit wel en zij worden andersom voor achterlijk versleten!
"Joh volg jij dat niet? Weet jij dit of dat niet? Oh wat stom, jij hebt tv en weet het niet?!"
En als een van mijn kinderen een serieus gesprek over geestelijke zaken met diezelfde mensen proberen te hebben, ik zeg expres proberen want meest is het helemaal niet mogelijk, dan worden ze uitgelachen en worden ze "vroom" gevonden en niet serieus in hun geloof genomen!
Het is vaak de wereld op z'n kop, maar dat zal hier wel weer ontkracht worden met: dat is niet zo of mijn kinderen zijn zo niet en bij jullie kan alles ermee door, jullie hebben een "halleluja" geloof waar de zonden niet meer gezien en aangewezen worden enz.
Maar goed genoeg hierover wat mij betreft!
Morgen houden wij biddag.
Wat is het altijd weer nodig!
Het gebed is een krachtig wapen tegen alle verzoekingen en verleidingen, laten we daarom voor elkaar bidden!
Verzondigt hebben we het allemaal en we maken er elke dag weer een potje van maar Hij laat geen bidder staan!
Persoonlijk veroordeel ik niemand. Heb ik ook nooit gedaan. Ook niet met tv of open internet. Ik heb hier alleen proberen te verwoorden hoe we hier persoonlijk in staan. En ook is het bij ons zeker niet we zetten er een filter erop en daarmee is het uit. Het is praten, praten en praten. Voorleven en voorleven.
Ik reageerde alleen op het feit dat er zo sterk gezegd lijkt te worden dat als je geen tv hebt, als je een filter hebt onverstandig bezig lijkt te zijn. Zo kwam de reactie van bijvoorbeeld Mara ( onbedoeld misschien) over.
En onze oudste begint inmiddels ook behoorlijk te puberen grenzen op te zoeken hoor. En nee, ook is ons kind niet altijd, eerder vaak niet, met ons eens. (Voor het oog)
Toch is dat geen reden voor ons om eraan toe te geven. Ik weet ook dat veel pubers buitenshuis juist weer de waarden en normen van thuis verdedigen.
En ook dat ze continue aan het proberen zijn te achterhalen waarom men iets wel of niet doet. Door soms vragen te stellen, puur om te testen.
Ook denk ik dat als het waarden en normen zijn zonder een levend geloof. Je heel wat meer uit te leggen hebt.
Er is een verschil of waarden en normen volgen uit een waar geloof of dat waarden en normen een weg lijken te zijn tot...misschien, etc.
Wat betreft je opmerking verslaving. Daar heb je echt wel gelijk in. Maar dat is dus nu precies de reden waarom we ons gezin voor bepaalde zaken willen afschermen.
Net zoals bijvoorbeeld bij alle andere verslavingen. Wanneer je weet en voelt en ervaart dat de zonden trekt. Zoek je m.i. de grens niet op. En die grens ligt bij ons op deze gebieden dus. Het verslaafd zijn zit in de mens. Dat ligt niet aan het hebben van een filter etc. Zo zijn er ook velen verslaafd zonder filter.
En wbt gespreksmogelijkheden over geestelijke zaken. Ik denk dat je generaliseert op dit punt. Als ik kijk naar de jongeren op zijn er zeker met wie goede gesprekken mogelijk zijn. Ondanks dat ze gefilterd internet hebben, ondanks dat de tv geweerd wordt. Het wel of niet tot een gesprek komen kan ook wel eens andere oorzaken hebben.
Niet het filter of wat dan ook. Maar bijvoorbeeld chronische (geloofs)onzekerheid of echt niet weten geborgen te zijn, maar weten dat het anders moet zijn. En daarom hun mond houden omdat ze voelen dat ze anders geen waarheid spreken. Maar ook karakter kan een rol spelen. Moeilijk zaken onder woorden brengen kan ook een oorzaak zijn. Net zo goed dat ( en met nadruk zeg ik dat ik niet hierbij jullie kinderen op het oog heb) dat wel gemakkelijk praten ook niet altijd een positief teken is. Er heerst ook een grenzeloze oppervlakkigheid, waarin over zaken gesproken kan worden zonder dat men het werkelijk kent. (Met en zonder filter en internet)
Ook hoor je mij niet zeggen dat iedereen met tv of open internet voor verleidingen valt. Ik weet inderdaad mensen die er heel secuur mee omgaan. Maar de ervaring leert dat ik en mijn kinderen niet met die verleiding om kunnen gaan. (En daar ben ik niet trots op)
En tegelijkertijd is het ook nog eens zo, dat ook al hebben we deze keuze gemaakt. Er wel weer andere verleidingen zijn.
Verder hoop ik dat we onze kinderen voldoende leren dat het wel of niet hebben van tv, filter of wat dan ook een kenmerk is van een waar geloof. Maar dat die zekerheid daarover alleen in Christus gevonden wordt.