Abortus

Bert Mulder
Contacteer:

Re: Abortus

Bericht door Bert Mulder »

Moeder ging niet een beetje later de gaskamer in?

Sent from my GT-P7500M using Tapatalk
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
ejvl

Bericht door ejvl »

Soms wel, soms niet.
De kans om te overleven met een zwangerschap was 0%.
De kans om te overleven zonder zwangerschap was in ieder geval hoger, al kan niemand zeggen hoe hoog vanwege de systematische uitroeing.

Maar zoiets beoordelen is niet heel belangrijk, wel dat we niet onze ogen sluiten voor zulk soort zaken, ik noemde een voorbeeld uit het verleden, maar ik denk dat om diverse redenen dit nog steeds gebeurd in de wereld, of omdat mensen in extreme armoede leven, of in concentratiekampen zitten in Noord Korea en nog meerdere voorbeelden waar mensen moeten kiezen voor het verliezen van 1 of 2 levens, en niet alleen om medische redenen.

Wij kunnen heel makkelijk en snel roepen dat abortus altijd verkeerd is, en ik denk zelf ook dat het alleen maar verlies kent en nooit winst omdat er een leven wordt genomen, maar wellicht kunnen we ook nadenken over eerder genoemnde gevallen, en ons gebed daarvoor zijn.
Marco

Bericht door Marco »

Zelfs al is iets ontzettend verkeerd: voor zondaars mag/moet je bidden. Ook voor vrouwen die een abortus kiezen / ondergaan.
vanderberg

Bericht door vanderberg »

jakobmarin schreef:
Bert Mulder schreef:Moord is moord... Of het nu gas is, of abortus...

Sent from my GT-P7500M using Tapatalk
bij levensbedreigende complicaties bij een zwangerschap, wordt het leven van de moeder bovengesteld aan het leven van het kind, en is het helemaal geen moord, maar een (voor de moeder) levensreddende handeling.
Hoe triest en moeilijk ook.

Sent from my Dell Latitude Laptop using Firefox
Oei weer zoiets, geen gereformeerde leer genoten, zo te lezen.

Menselijke bedenkingen zijn bewijs van haat tegen God, lees Romeinen 8:6-7.
Abortus is een menselijke bedenking, het proberen iets op te lossen met menselijke verstand.
Als je nou de psalm leest: En hulp alleen van U verwacht, die kiest zijn welgebaande wegen..
Dan moet je toch wel erkennen dat als je toch zo prakkiseert over abortus, dat je er ver vanaf ben, van de Waarheid(Romeinen 8).

Alles in de mens van nature vecht om tegen God in te gaan, op vele manieren.
Maar daarom moeten de dwalingen en het regelrecht aan te wijzen vuil en smet op de Waarheid direct uitgewist worden, anders is er geen Waarheid meer zometeen.
Maar gelukkig zullen de voorgangers(Hebreeen 13:7)die Het Woord zuiver verkondigd hebben, niet vergeten worden en zal deze middelen altijd blijven bestaan.
Maar alleen voor degenen die God trekken zal.
Jeremia 30:21: want geen mens zal met zijn hart borg willen worden voor God van nature, dus zal Hij de Zijnen doen naderen.

En met de lippen eren ze Hem allemaal.
RotterS

Bericht door RotterS »

vanderberg schreef:
jakobmarin schreef:bij levensbedreigende complicaties bij een zwangerschap, wordt het leven van de moeder bovengesteld aan het leven van het kind, en is het helemaal geen moord, maar een (voor de moeder) levensreddende handeling.
Hoe triest en moeilijk ook.

Sent from my Dell Latitude Laptop using Firefox
Oei weer zoiets, geen gereformeerde leer genoten, zo te lezen.

Menselijke bedenkingen zijn bewijs van haat tegen God, lees Romeinen 8:6-7.
Abortus is een menselijke bedenking, het proberen iets op te lossen met menselijke verstand.
Als je nou de psalm leest: En hulp alleen van U verwacht, die kiest zijn welgebaande wegen..
Dan moet je toch wel erkennen dat als je toch zo prakkiseert over abortus, dat je er ver vanaf ben, van de Waarheid(Romeinen 8).

Alles in de mens van nature vecht om tegen God in te gaan, op vele manieren.
Maar daarom moeten de dwalingen en het regelrecht aan te wijzen vuil en smet op de Waarheid direct uitgewist worden, anders is er geen Waarheid meer zometeen.
Maar gelukkig zullen de voorgangers(Hebreeen 13:7)die Het Woord zuiver verkondigd hebben, niet vergeten worden en zal deze middelen altijd blijven bestaan.
Maar alleen voor degenen die God trekken zal.
Jeremia 30:21: want geen mens zal met zijn hart borg willen worden voor God van nature, dus zal Hij de Zijnen doen naderen.

En met de lippen eren ze Hem allemaal.
@vanderberg: heb je ooit de afweging tussen het leven van of moeder of kind moeten maken? Waarbij als gekozen wordt voor het leven van het kind, door overlijden van de moeder het kind alsnog kan sterven. Ik denk niet dat jij of ik of wie dan ook een afweging voor een ander kan maken, laat staan oordelen over de afweging die anderen in zo'n situatie maken. Dat zullen ze zelf biddend moeten doen. En dan kiest de één voor het leven van de moeder (en zeker als er meer kinderen zijn, kan ik dat heel goed begrijpen), de ander voor het kind en een derde geeft het over aan God.

De vraag die in deze beantwoord moet worden, is: wat zegt Gods Woord over de keuze om je eigen leven te stellen boven dat van een ander? Je komt in deze situatie (kiezen tussen het leven van de moeder of van het kind) uit op het punt dat het 'je naaste liefhebben als jezelf' niet mogelijk is omdat kiezen voor je naaste (het kind) de dood van jezelf betekent en omgekeerd.

@jakobmarin: volgens mij wordt moord gedefinieerd als het welbewust ontnemen van het leven bij een ander. Daarmee valt abortus in deze situatie ook onder moord. Ook al is het levensreddend voor de moeder en heeft het (terecht!) een totaal andere gevoelswaarde dan moord in zin zoals het begrip moord meestal gebruikt wordt.
Reacties kunnen even op zich laten wachten. Vooral in het weekend staat mijn computer uit. Dat is namelijk lekker rustig, probeer het maar!
vanderberg

Je maakt het te ingewikkeld, je bericht zit vol met eigen bedenkingen, de derde optie is juist: leg het bij God neer.

Want: leg al je zorgen en noden bij God neer. Wordt dat jezelf eigen.

Een grootvader was erg bekend met Gods wegen, m'n andere grootvader niet, hoewel hij praktiserend belijdend lid was van de Hervormde gemeente.
M'n ene grootvader, laatst genoemde, kreeg een soort van benauwdheidsaanval, en heeft zijn laatste momenten in grote doodsangst geleefd en is zo gestorven.
Mijn oma heeft alleen maar kunnen roepen en schreeuwen, maar totale wanhoop, zonder enige opening.
De andere grootvader die ervan hoorde reageerde met: hij had tot God moeten roepen.

Het tot God roepen was voor mijn laatst genoemde grootvader eigen, hij kende God en wist dat je van geen mens hulp kan verwachten en dat God Alleen overblijft vanzelf.
God behoedt voor wanhoop.

Jeremia 32:27 'Zie, Ik ben de Heere, de God van alle vlees, zou Mij enig ding te wonderlijk zijn?'

Nogmaals: abortus is een menselijke bedenking en het willen uitwerken van een onnuttig vraagstuk, is enkel ijdel.
ejvl

Bericht door ejvl »

Dat klinkt allemaal heel mooi, maar vertel dat maar tegen mensen die voor bepaalde keuze's staan.
Natuurlijk moeten we met alles wat we hebben het van God verwachten, ook in deze zaken, maar dat betekent niet dat we met de armen over elkaar moeten zitten afwachten maar ook proberen in alle gebrek de juiste beslissingen te nemen.

Natuurlijk is abortus een heel erg groot kwaad, maar het uitwerken van een vraagstuk is helemaal niet ijdel, die vraagstukken komen volop naar voren, daar moeten beslissingen op worden genomen, biddend uiteraard, dat is niet iets wat niet voorkomt, maar dat komt nog geregeld voor, ik ken die gevallen wel namelijk.
vanderberg

Dat klinkt niet mooi, 't is zo.

Het is een vraagstuk van deze tijd, mensen hebben abortus zelf de wereld in geholpen.
De 'wetenschap' van de mens.
Des te meer dat de mens zelf de dingen wil oplossen(menen abortus te overwegen omdat zus en zo..) des te verder van God af en de uitkomst zal berust zijn op onze eigen ijdele bedenkingen.
Natuurlijk zeggen we met de mond het God te vragen, maar we beseffen onze eigen verdoemelijke inbreng niet.

Een collega vertelde mij eens op het werk van een vriendin van hem, die er zo doorheen zat in het leven en zichzelf al meerdere keren om het leven wilde brengen.
Ook zei hij het niet te snappen dat ze zo diep was gezonken in haar wanhoop, en nog niet lang daarvoor belijdenis had gedaan.
Belijdenis bij een kerkgemeenschap die van geen vrije verkiezing weet of waar men leert dat de mens God waar moet leren kennen.
Een mens raakt door onjuiste lering in de war, zonder dat hij er erg in heeft.
Ik heb nog geprobeerd Bijbels te onderbouwen dat zelfmoord niet uit God is, en dat ze moet blijven bidden of God haar van de wanhoop wil redden.
Toch heeft zij zichzelf enkele weken daarna omgebracht, verloren in haar wanhoop.
De collega zei nog iets van: zeker weten te geloven dat het toch goed met haar was.
Tot nu toe loopt hij bij een psychiater en zoekt zijn hulp bij de mens en niet bij God.

God Zelf Alleen behoedt ons van de wanhoop, maar dat besef ontbreekt bij de mens van nature.
Abortus is in de wereld gebracht omdat de mensen het in de wereld brachten.
Het denken te kunnen beslissen over leven en dood, of hier enige menging in te hebben, is zo duivels.
Denken te moeten kiezen tussen moeder of kind, is ijdel, omdat men een handeling als abortus in de strijd wil gooien, wat verwerpelijk is.
Dat is niet vragen om God, dat is het zelf willen oplossen met menselijke ijdelheid en wetenschap.
refo

Bericht door refo »

Je ziet over het hoofd dat de mens ook psychisch ziek kan zijn.
Ook als je onder een leer verkeert die jouw goedkeuring wel kan wegdragen.
Wanhoop is niet altijd een geestelijk gebeuren, maar vaak gewoon een psychische aandoening.
Zo iemand aan te raden te blijven bidden is levensgevaarlijk en dat is gebleken ook.
Je had moeten raden naar een arts te gaan.
vanderberg

---knip---
Wees fatsoenlijk en respectvol tegen elkaar.
vanderberg

Ik denk dat Bijbels inhoudelijk reageren niet de op dit forum geldt, dus ik hou het voor gezien.
refo

Bericht door refo »

Ik heb niet gelezen wat je schreef, maar kan het wel ongeveer raden.

Als iemand zijn been breekt, ga je ook niet zeggen: bid maar veel of God dat been geneest.
Dan ga je naar een dokter, die zet het been in het gips, geeft adviezen en na een week of zes loop je weer.
In het gips zittend ga je zo iemand ook niet verwijten dat hij zo weinig aan zwemmen doet. Of aan touwtjespringen.

Maar bij psychische aandoeningen gelden blijkbaar heel andere regels. Maar in feite zijn die net zo lichamelijk als een gebroken been.

Overigens raken we een beetje :offtopic
Dodo

Bericht door Dodo »

Ook een beetje off-topic, maar toch niet helemaal:
Ik heb een keer gelezen dat ten tijde van de storm Katrina er ook vreselijke beslissingen genomen moesten worden. Een ziekenhuis zou overstromen, en niet alle patienten konden geëvacueerd worden. Een deel van hen is toen door verpleging/artsen? gedood omdat ze het toch niet gingen redden en dan was dit een humane manier om te sterven.
Als ik er over nadenk hoe zoiets was, weet ik het ook niet. Wat moet je doen? Wat is wijsheid?

Was het wel bij Katrina? Misschien ergens anders, maar het idee blijft hetzelfde.
vanderberg

Je raakt off-topic.

Leer maar zoveel mogelijk uit Gods Woord zelf: Thamar raakte zwanger van haar schoonvader Juda, wat natuurlijk bloedschande is.
Nu zouden ze abortus overwegen vanwege verkrachting.
Zouden ze wel met schande door het leven willen?
De wil van God is niet meer te begrijpen, onze wil is altijd anders.

Wat ik reageerde? Met een alleszeggende een tekst uit Gods Woord.
Zou je moeten informeren bij de operator.

En: wel tot God bidden of het been mag genezen en bij leven en welzijn zou het kunnen zijn dat je na een week of 6 weer lopen mag, wanneer het been in het gips is gezet.
Het hele bericht berust op het vertrouwen hebben in de mens, maar heb eens vertrouwen in God.
Dodo

Bericht door Dodo »

vanderberg schreef:Je raakt off-topic.

Leer maar zoveel mogelijk uit Gods Woord zelf: Thamar raakte zwanger van haar schoonvader Juda, wat natuurlijk bloedschande is.
Nu zouden ze abortus overwegen vanwege verkrachting.
Zouden ze wel met schande door het leven willen?
De wil van God is niet meer te begrijpen, onze wil is altijd anders.

Wat ik reageerde? Met een alleszeggende een tekst uit Gods Woord.
Zou je moeten informeren bij de operator.

En: wel tot God bidden of het been mag genezen en bij leven en welzijn zou het kunnen zijn dat je na een week of 6 weer lopen mag, wanneer het been in het gips is gezet.
Het hele bericht berust op het vertrouwen hebben in de mens, maar heb eens vertrouwen in God.
Misschien iets beter lezen. Dat Thamar zwanger werd van haar schoonvader was volstrekt geen verkrachting. Ze had het er zelfs op toegelegd.
Plaats reactie