Oproep tot geloof?

Refojongere

Bericht door Refojongere »

Beste Parsifal,
Ik ben bang dat zowel de predikant hier als de jongen die de vraag stelt als doel "het zalig worden" ziet. Als we nu het Koninkrijk (wat ook inhoudt het Koningschap) van God zoeken, en het verheerlijken van God na streven en als ons doel zien, vallen veel problemen weg. (En ja het geloven en zalig worden, is een noodzakelijke stap).
Parsifal,

Je bent hierin VEEL strenger dan de Bijbel en je legt de lat wel ERRUG hoog om tot Christus te komen. De Bijbel dringt TALLOZE malen aan op het zalig worden:

Ik postte dit in dit topic: http://www.omsionswil.nl/forum2/viewthread.php?tid=2788

Zaligheid als afgod?

1 Kor. 15:19: "Indien wij alleen in dit leven op Christus zijn hopende, zo zijn we de ellendigste van alle mensen"

Hebr. 11:26: "Achtende de versmaadheid van Christus meerdere rijkdom te zijn, dan de schatten in Egypte; want hij zag op de vergelding des loons"

Hand. 4:12: "En de zaligheid is in geen Ander; want er is ook onder de hemel geen andere Naam, Die onder de mensen gegeven is, door Welken wij moeten zalig worden"

Maar wat baat het u nu dat gij dit alles gelooft?
Dat ik in Christus voor God rechtvaardig ben, en een erfgenaam des eeuwigen levens.

1 Kor. 9:25: "En een ieder, die om prijs strijdt, onthoudt zich in alles. Dezen dan doen wel dit, opdat zij een verderfelijke kroon zouden ontvangen, maar wij een onverderfelijke"

2 Tim. 4:7,8: "Ik heb de goede strijd gestreden, ik heb de loop geeindigd, ik heb het geloof behouden; Voorts is mij weggelegd de kroon der rechtvaardigheid, welke mij de Heere, de rechtvaardige Rechter, in die dag geven zal; en niet alleen mij, maar ook allen, die Zijn verschijning liefgehad hebben"

Dus de zaligheid als afgod? Nee, de zaligheid als einddoel! Wat in dit leven een voorsmaak mag zijn als je bekeerd mag zijn, zal in het toekomende volledig zijn!

Reactie Anemoon

Waarom toch zoveel nadruk op het niet-kunnen van de mens?

Ik zou graag weer een gepast stukje van ds. L. Vroegindeweij willen posten:
Ik vrees toch, dominee, dat er bij u maar weinigen zalig worden.
Ik heb er niets over te beslissen, Thomas, doch als je bedoelt, dat er weinigen zichzelf tot de allerslechtste leren rekenen en daarom de Heere Jezus Christus zoeken, dan kan je gelijk hebben.
Was het dan bij de Heiland van zondaren niet ruimer, dominee?
De Zaligmaker, Thomas, heeft dit gezegd: "Want de poort is eng en de weg is nauw, die tot het leven leidt en weinigen zijn er, die dezelven vinden." Is dat niet duidelijk genoeg? Waarom willen velen toch altijd weer zogenaamd ruimer en liefelijker en zachter en barmhartiger zijn dan God Zelf?
Daar staat toch ook van de Heere Jezus, dominee, dat Hij het gekrookte riet niet zal verbreken en de rokende vlaswiek niet zal uitblussen.
Gelukkig dat dit er staat, Thomas, want elk van Gods kinderen leert zich als zo'n gekrookt riet kennen. Maar wat zijn er weinig gekrookte rieten! Want bij zulken is het zalig worden juist onmogelijk geworden. Die zitten op de plek van psalm 130 en psalm 40. Zij kunnen er zelf niets meer aan doen. Zij leven het in, wat de Heere Jezus zegt: "Bij de mensen is het onmogelijk."
Over dit stuk, mijn goede vriend, lopen de opvattingen uiteen. Velen willen een wat ruimer Evangelie. Het moet niet zo onmogelijk zijn aan onze kant, het moet eigenlijk een beetje makkelijk zijn. Wat godsdienst en wat bidden en wat geloven en dan gaat het wel.
Maar blijf nu eens even bij dat beeld van het gekrookte riet. Hoe kan dat nu ooit overeind komen? Jij weet toch zeker wel wat een gekrookt riet is? Dat is toch hulpeloos? Welnu, dat gaat de Heere Jezus weer recht overeind zetten. Want men vergist zich als men meent, dat hier bedoeld wordt: gekrookt laten. Neen, het is een wijze van spreken, die negatief klinkt, doch positief bedoeld is. De Heere Jezus gaat dat gekrookte riet zo maken, alsof het nooit gekrookt is geweest.
Daar zijn wel predikanten, dominee, die zien geen Evangelie meer in dat strenge.
Dat is niets nieuws, Thomas. De Farizeeën zagen ook geen Evangelie in de prediking van de Heere Jezus en het volk evenmin. Zij zeiden: "Deze rede is hard, wie kan dezelve horen!"
Waar zouden toch al die grote verschillen vandaan komen, dominee?
Die komen van de boze, Thomas, van wie staat, dat hij onkruid in de akker Gods zaaide.
En waar komt het volgens u opaan, dominee?
Op het woord van de Heere Jezus: "Den armen wordt het Evangelie verkondigd."
Elk mens is toch van nature arm, dominee?
Volgens Gods Woord niet, Thomas. Ik ontmoet niet vaak een arm mens. De mannen en vrouwen zonder godsdienst zijn al net zo rijk als die mèt godsdienst. Beide groepen danken God, of zichzelf, dat zij niet zijn gelijk andere mensen. Maar de Heere Jezus sprak, en dat gold vooral voor de godsdienstige christenen van Laodicea: gij houdt u voor rijk en verrijkt in uzelf en gij weet niet, dat gij zijt blind, naakt, ellendig, jammerlijk, arm. Daarom moet er aan ieder mens een reeks van wonderen gebeuren.
Daar zijn toch wel vrome mensen, dominee, die niet zo hoog met zichzelf weglopen, en die zich stoten aan anderen, die zo hoog praten.
Dezulken willen er meest met hun niet al te strenge vroomheid komen, Thomas. Zij voelen zich in hun eigenwillige godsdienst bedreigd en nu gaan ze zich verdedigen. Maar het is de echte armoede niet. De echte armoede is een gave Gods.
Moet dan bij ieder mens eerst een ontlediging plaats- vinden, dominee?
Je kunt gerust zeggen, Thomas: een ontmaskering. Hoogmoed was de paradijszonde en hoogmoedig gaat ieder mens over de wereld. Hij wìl zich niet tot God bekeren en kàn zich niet tot God bekeren. Gods eerste werk aan Zijn uitverkorenen is daarom altijd om te ontbloten en uit te schudden, te ontledigen en arm te maken.
Waarin bestaat dan die armoede, dominee?
In een openleggen van de schuld, Thomas. God laat zien hoe deze mens schuldig staat aan al Zijn geboden.
Weet hij dat de eerste dag al, dominee?
Welneen, Thomas, daar komt hij in de loop van de tijd achter. Daar staat: "Ik zal ze lokken." Velen worden uit de wereld weggelokt. Doch allen moeten hun schuld leren kennen, want hoe zou het anders ooit een vlak veld tussen hen en God kunnen worden? Het is zo terecht gezegd door één der ouden: "Ik zou verloren gaan, als ik niet verloren gegaan was."
Korte samenvatting: De doodstaat moet benadrukt worden opdat mensen ophouden zichzelf op de been te houden en de nood van hun leven gevoelen en door de nood gedreven tot Christus gaan. Opdat genade ook werkelijk genade zij!!!
parsifal

Bericht door parsifal »

Oorspronkelijk gepost door Refojongere
Beste Parsifal,

Je bent hierin VEEL strenger dan de Bijbel en je legt de lat wel ERRUG hoog om tot Christus te komen. De Bijbel dringt TALLOZE malen aan op het zalig worden:

Ik postte dit in dit topic: http://www.omsionswil.nl/forum2/viewthread.php?tid=2788

Zaligheid als afgod?

1 Kor. 15:19: "Indien wij alleen in dit leven op Christus zijn hopende, zo zijn we de ellendigste van alle mensen"

Hebr. 11:26: "Achtende de versmaadheid van Christus meerdere rijkdom te zijn, dan de schatten in Egypte; want hij zag op de vergelding des loons"

Hand. 4:12: "En de zaligheid is in geen Ander; want er is ook onder de hemel geen andere Naam, Die onder de mensen gegeven is, door Welken wij moeten zalig worden"

Maar wat baat het u nu dat gij dit alles gelooft?
Dat ik in Christus voor God rechtvaardig ben, en een erfgenaam des eeuwigen levens.

1 Kor. 9:25: "En een ieder, die om prijs strijdt, onthoudt zich in alles. Dezen dan doen wel dit, opdat zij een verderfelijke kroon zouden ontvangen, maar wij een onverderfelijke"

2 Tim. 4:7,8: "Ik heb de goede strijd gestreden, ik heb de loop geeindigd, ik heb het geloof behouden; Voorts is mij weggelegd de kroon der rechtvaardigheid, welke mij de Heere, de rechtvaardige Rechter, in die dag geven zal; en niet alleen mij, maar ook allen, die Zijn verschijning liefgehad hebben"

Dus de zaligheid als afgod? Nee, de zaligheid als einddoel! Wat in dit leven een voorsmaak mag zijn als je bekeerd mag zijn, zal in het toekomende volledig zijn!
Als de zaligheid het doel wordt in plaats van God verheerlijken is het een afgod. Ik ben met je eens dat het streven naar de zaligheid niet iets verkeerds is. Wat ik hier zeg is dat dat niet buiten het zoeken van het Koningschap van God om kan. Dat beeld van een toren bouwen staat niet voor niets in de Bijbel. In de eerdere discussie maakte ik misschien een tegenstelling tussen de zaligheid en God zoeken. Maar als zaligheid en God zoeken samen gaat, kun je niet zeggen "als ik maar zalig word, dan is het wel goed." Verder staat ook niet voor niets dat wij steeds meer op Christus moeten gaan lijken. Dit is een doel dat verder ligt dan de zaligheid. De zaligheid ingaan is het begin van iets groters. De zaligheid is ook het mooiste natuurlijk. God zien van aangezicht tot aangezicht. Maar besef daarbij altijd hoe we voor Hem willen verschijnen. (Door Christus werk en nu ook door Christus in ons).
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Pied

Bericht door Pied »

Maninne, farizeeers waren mensen die dachten dat ze de zaligheid konden verdienen omdat ze verbondkinderen waren.
Tegenwoordig zijn er weer veel farizeeers, zij zeggen dat de zaligheid al verdiend is door Christus, dus worden zij, verbondskinderen, zeker zalig zonder al dat wettische gedoe.

Maar waar is nu het essentiele moment van de wedergeboorte gebleven? Een waarachtige bekering tot God, een van boven geboren worden?
Zodra daarvan gesproken wordt, barst de vijandschap los.
ndonselaar
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Adrianus,

Jij gebruikt een andere vertaling als ik. Zelf heb ik de 4de druk [door S. Houtekamer] 2000.

Goed jij haalt Thomas Boston aan uit de toepassing op het leerstuk van de wedergeboorte. De ondertitel is dan ‘onderzoek of ik wedergeboren ben’.

Als de zon was opgegaan, en u zou mij vragen hoe u zou kunnen weten of ze opgegaa was of niet, dan zou ik u gebieden op te zien naar de hemel, en het met uw eigen ogen waar te nemen. En zou u willen weten of het licht opgegaan is in uw hart? Kijk dan naar binnen en zie. Genade is licht en ze openbaart zichzelf. Onderzoek uw verstand, en zie of het verlicht is met de kennis van God. Bent u inwendig onderwezen wie God is? Werden uw ogen ooit naar binnen gericht om uzelf te zien, om de zondigheid van uw verdorven staat te zien, de verdorvenheid van uw natuur, de zonden van uw hart en van uw leven? Werd de buitengewone zondigheid van de zonde u ooit voor ogen gesteld? Hebt u ooit Koning Jezus in Zijn schoonheid aanschouwd? Hebt u ooit de veelvuldige wijsheid Gods in Hem gezien? Hebt u Zijn allesovertreffende heerlijkheid en Zijn absolute volheid en algenoegzaamheid gezien, en hebt u daarbij de ijdelheid en leegheid van alle andere dingen gezien? […] En is uw wil omgebogen? Bemerkt u dat er een afkeer tegen de zonde en een genegenheid tot het goede in uw hart is gewerkt? […] Pagina 201/202.

Adrianus, Thomas Boston loochent niet en ook ik niet de noodzaak van de kennis van onze zonde, maar waar kan jij nu in dit stuk lezen dat hij hier tot een zondaar spreekt die zijn ellende kent en misschien levend is? Lees bijvoorbeeld nog eens de aangehaalde meditatie. Daarin legt Thomas Boston helder zijn visie neer. Waarom moet Thomas Boston ingekaderd worden in een theologie die de zijne niet is. Zo bijvoorbeeld met Alexander Comrie. Ds. Comrie heeft hele mooie pastorale geschriften en preken, maar Dr. Comrie heeft een filosofische benadering van het geloof die ik niet meemaak. Is dat laatste erg? Welnee, maar beter als het proberen vormen of soms misvormen van woorden van theologen die het zo nooit bedoeld hebben.

Je schrijft nog ‘Denk je dat Boston heeft gedacht dat doden ware Godskennis en zelfkennis, namelijk die leidt tot Christuskennis, kunnen hebben? Ik niet!’

Hoe het is Adrianus leert ons de Schrift ‘en de ure komt en is nu, dat doden zullen horen de stem van de Zoon van God, en die ze horen zullen leven’.

Gods Geest trekt de zondaar door de prediking van het Woord tot Zijn Licht, de Zoon van God. Daar gebruikt de Heere het geloof voor als middel. Zo omhelst de zondaar het Woord van de Zone Gods ‘de schapen horen Mijn stem’. Ja, ze herkennen Zijn stem. Zo begint het geloofsleven.
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
jacob

Bericht door jacob »

ik ben het in grote lijnen met mannine eens

ik heb verder aan deze discussie niets toe te voegen alleen dit.

Hoe langer je leeft als een wedergeboren christen hoe meer je beseft wie je bent voor God. Dat betekent dat je nog veel beter je doodstaat voor God realiseert als toen bij de eerste beginselen. Het gaat veel meer gelijk op dan we denken.

Als God een mens met zijn doemwaardigheid confronteert moet aan de andere kant de Heere ook met zijn Zoon komen. (redding)

als ik dan toch nog even persoonlijk wordt. Het was voor mij onmogelijk om mijn doodstaat in te zien, als ik niet enige hoop op behoudt zou hebben gehad. Het inleven van je doodstaat is niet zo maar iets. Het is het is na de zaligspreking het meest ingrijpende in een mensen leven wat ik me kan voorstellen. Schuldig staan aan het helse vuur. Wie zou niet vluchten. En als er dan geen Jezus was, dan was alleen de weg van Judas te begaan.

Maar nogmaals, een ieder die tot Jezus vlucht en zucht zal redding vinden. Niks geen gemaar, het is gewoon zo. De Heere verkoopt ons geen knollen voor citroenen. Het is juist het grote probleem dat we zijn Woord niet geloven. En ja het is enkel genade. Gelukkig maar. Er zou niemand terugkeren. Maar Jezus is gekomen. Wat een onuitsprekelijk wonder!!

Kom dan, zonder voorwaarden. Maar kom met helemaal lege handen. Alleen dan is er wat om vervult te worden.

De thema's van ds Vreugdenhil over bevinding en levend geloof hebben mijn ogen geopend. We geloven niet meer dat de bijbel zelf separeert. Nee dat doen in veels te veel gevallen de ds zelf. En dat is een kwalijke zaak.

[Aangepast op 4/8/04 door jacob]
ndonselaar
Contacteer:

Maar waar is nu het essentiele moment van de wedergeboorte gebleven? Een waarachtige bekering tot God, een van boven geboren worden?

Inderdaad Pied. Gelukkig dat dit Woord er is: 'Heeft Hij ons zalig gemaakt, niet uit de werken der rechtvaardigheid, die wij gedaan hadden, maar naar Zijn barmhartigheid, door het bad der wedergeboorte en vernieuwing des Heiligen Geestes.'
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
ndonselaar
Contacteer:

als ik dan toch nog even persoonlijk wordt. Het was voor mij onmogelijk om mijn doodstaat in te zien, als ik niet enige hoop op behoudt zou hebben gehad. Het inleven van je doodstaat is niet zo maar iets. Het is het is na de zaligspreking het meest ingrijpende in een mensen leven wat ik me kan voorstellen. Schuldig staan aan het helse vuur. Wie zou niet vluchten. En als er dan geen Jezus was, dan was alleen de weg van Judas te begaan.

Inderdaad Jacob en dan is de nood niet houdbaar meer toch? Als dan God tot ons komt met de boodschap 'komt laat ons tezamen rechten, zegt de HEERE', dan moeten we belijden 'verloren, verloren', 'doodschuldig'. Maar gelukkig staat er méér 'al waren uw zonden als scharlaken, zij zullen wit worden als sneeuw, al waren zij rood als karmozijn, zij zullen worden als witte wol.'
wim314

Bericht door wim314 »

gelukkig had God een paar mensen zo lief dat hij Zijn Eniggeboren Zoon ....

zaligheid krijg je....een IEDER die de naam des HEEREN aanroept zelfs (hand 2.21)....daar is nix farizees aan...dat is evangelie

en inderdaad...dan wil je groeien en God wil dat geven....daar leef je voor! Dat wil je dan ook iedereen vertellen....en niet zelf blij zitten zijn in een hoekje etc

vast wel weer deel van fundamentele discussie die vaker voorkomt op het forum...hoop alleen niet op vijandschap
jacob

Bericht door jacob »

Oorspronkelijk gepost door Pied
Maninne, farizeeers waren mensen die dachten dat ze de zaligheid konden verdienen omdat ze verbondkinderen waren.
Tegenwoordig zijn er weer veel farizeeers, zij zeggen dat de zaligheid al verdiend is door Christus, dus worden zij, verbondskinderen, zeker zalig zonder al dat wettische gedoe.

volgens mij ergerde de farizeen ook de kleine.
jacob

Bericht door jacob »

Oorspronkelijk gepost door Adrianus
Oorspronkelijk gepost door Pied

En zo is het! Wat bewijst de bijdrage van velen op dit draadje toch weer dat er voor de rechthebbende mens, die vijand is van VRIJE genade toch geen grotere ergernis is dan Gods vrijmacht.

Wat een wonder als we door genade als een doodschuldige alleen nog door VRIJE genade konden worden gezaligd. want uit Hem, door Hem en tot Hem zijn allen dingen. Wie dat anders wil, heb ik in dit topci gewaarschuwd. Dat meen ik.
maar wie ontkent nu eigenlijk Zijn vrije genade. Dat schakelt ons bestaan toch niet uit? Als Jezus niet was gekomen dat was het voor niemand mogelijk geweest. Alleen dat geeft toch al aan dat een mens niet rechthebbend is.

Maar God belooft ook dingen in Zijn Woord. En die zijn net zo goed waar als bijvoorbeeld de preek uit Johannes 6

[Aangepast op 4/8/04 door jacob]
Plaats reactie