Mooie toevoeging Hendrikus. Een wonderlijk gegeven.Hendrikus schreef: ↑22 mei 2025, 18:45Inwoner schreef: ↑22 mei 2025, 15:32Dank voor de link zonder toelichting, maar de inhoud van dat artikel bevestigt slechts wat ik heb betoogd.Lucretia van Merken is de dichteres van de berijming van Psalm 42 zoals die is opgenomen in de berijming 1773. We zingen dus de woorden van een remonstrantse vrouwelijke toneelschrijfster. Ik zeg er verder niks van, ik noem slechts het feit.Van de 39 psalmen die Lucretia schrijft voor dit genootschap worden er zeventien opgenomen in de Statenberijming van 1773. Uit haar pen vloeit de door ons vaak en graag gezongen regels:
’t Hijgend hert, der jacht ontkomen,
schreeuwt niet sterker naar ’t genot
van de frisse waterstromen,
dan mijn ziel verlangt naar God.
Liederen Sela voor een deel remonstrants?
Re: Liederen Sela voor een deel remonstrants?
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
We zingen woorden, die ontleend zijn aan de Bijbel, en op rijm zijn gezet door Lucretia van Merken. Dat is iets anders als een lied zingen, al dan niet remonstrants, dat qua tekst niet rechtstreeks aan de Bijbel is ontleend. Het punt dat je probeert te maken is daarmee wat mij betreft nog steeds niet helder.Hendrikus schreef: ↑22 mei 2025, 18:45Inwoner schreef: ↑22 mei 2025, 15:32Dank voor de link zonder toelichting, maar de inhoud van dat artikel bevestigt slechts wat ik heb betoogd.Lucretia van Merken is de dichteres van de berijming van Psalm 42 zoals die is opgenomen in de berijming 1773. We zingen dus de woorden van een remonstrantse vrouwelijke toneelschrijfster. Ik zeg er verder niks van, ik noem slechts het feit.Van de 39 psalmen die Lucretia schrijft voor dit genootschap worden er zeventien opgenomen in de Statenberijming van 1773. Uit haar pen vloeit de door ons vaak en graag gezongen regels:
’t Hijgend hert, der jacht ontkomen,
schreeuwt niet sterker naar ’t genot
van de frisse waterstromen,
dan mijn ziel verlangt naar God.
@DIA, U zegt dingen die er toe doen. Maar naar uw gewoonte neemt u een slachtofferrol aan. U en de boze en remonstrantse ( en wat al niet meer) rest. Bent u de remonstrant in uw eigen hart wel eens tegengekomen? En dat zeg ik niet uit de hoogte maar ik kom naast u zitten. We worden als remonstrant geboren. Heeft u in de gaten dat we ook rechts-remonstrants kunnen zijn? En over de vervolging: Zouden wij verwaardigd worden om vervolging te lijden? Want in de vervolging gaat het maar om één Naam: de Naam van de Heere Jezus. En daar gaat het niet om dingen waar we nu refoforum mee volschrijven. De vraag zal zijn: Hebt gij Mij lief?-DIA- schreef: ↑23 mei 2025, 09:00 Waar gaat het uiteindelijk naartoe? Precies zoals alles wat veranderd moet worden, net zoals het standpunt van de vrouw binnen de SGP van ontelbare kanten zo wordt belicht dat het tenslotte zo is dat we dit altijd verkeerd zagen. Goed, er is dan ruimte voor gemoedsbezwaarden.
Meer nog is het remonstrantisme een struikelpunt dat we van alle kanten bekijken en tenslotte gaan we mee, al zeggen we dan wel dat dit beslist niet remonstrants is. We grijpen gewoon alles aan wat we kunnen. En enkele gewetensbezwaarden worden gezien als mensen die zeer bekrompen denken en die het het Licht nog niet hebben zien. Ze worden beklaagd door de grote massa. Maar in hoeverre is deze 'beklaging' een werkelijke meelijden? Nee, volgens mij is er dat ganselijk niet... Ook al spreekt men dat (nog) niet openlijk uit.
We moeten veder, we willen zingen en loven en prijzen van onze verlossing. Maar waar zijn we eigenlijk van verlost? Hebben we ooit echt de banden gevoeld waarin we gekneld lagen? We kunnen het ook niet helpen, dan moet men ons maar verbannen, en zover komt het eens, we zien een christendom ontstaan dat zeer verwaterd is, dat tenslotte de ware kerk zal gaan vervolgen.
Ook niet of we het bij het 'oude houden', ook niet 'of er wel eens iets is gebeurd in ons leven', ook niet of we 'een ander leven kennen'. Allemaal termen die verdoezelen waar het werkelijk om gaat. Beter gezegd: om Wie het werkelijk gaat.
Ik weet dit allemaal heel goed, en ben het helemaal met u eens. Maar daar doelde ik toch niet op. Ik bedoelde het nu meer openlijk uitspreken van andere dingen. Een openlijk anders willen en een zich afzetten tegen wat onder ons de norm was. Slachtoffers zijn ook maar zielige mensen, maar misschien moeten deze toch wel opgeofferd worden om de huidige denktrant verder ingang te doen vinden. Dan is het zeker zaak dat deze zich niet uitspreken. Ik doelde nu slecht op wat ik constateer aan verifieerbare feiten. Misschien moet men ook een zekere leeftijd hebben om te kunnen vergelijken. Dan blijkt uit deze feiten dat mensen die door anderen wordt toegedicht dat ze alles bij het oude wensen te houden in hun ogen wel slachtoffers zijn, ofwel in hun ogen zich een slachtofferrol aanmeten. Dit zijn toch de feiten. Natuurlijk wat u zegt is ook zeker waar, maar we beschreven hier het enkel de door een ieder zichtbare en verifieerbare feiten.JanRap schreef: ↑23 mei 2025, 11:54@DIA, U zegt dingen die er toe doen. Maar naar uw gewoonte neemt u een slachtofferrol aan. U en de boze en remonstrantse ( en wat al niet meer) rest. Bent u de remonstrant in uw eigen hart wel eens tegengekomen? En dat zeg ik niet uit de hoogte maar ik kom naast u zitten. We worden als remonstrant geboren. Heeft u in de gaten dat we ook rechts-remonstrants kunnen zijn? En over de vervolging: Zouden wij verwaardigd worden om vervolging te lijden? Want in de vervolging gaat het maar om één Naam: de Naam van de Heere Jezus. En daar gaat het niet om dingen waar we nu refoforum mee volschrijven. De vraag zal zijn: Hebt gij Mij lief?-DIA- schreef: ↑23 mei 2025, 09:00 Waar gaat het uiteindelijk naartoe? Precies zoals alles wat veranderd moet worden, net zoals het standpunt van de vrouw binnen de SGP van ontelbare kanten zo wordt belicht dat het tenslotte zo is dat we dit altijd verkeerd zagen. Goed, er is dan ruimte voor gemoedsbezwaarden.
Meer nog is het remonstrantisme een struikelpunt dat we van alle kanten bekijken en tenslotte gaan we mee, al zeggen we dan wel dat dit beslist niet remonstrants is. We grijpen gewoon alles aan wat we kunnen. En enkele gewetensbezwaarden worden gezien als mensen die zeer bekrompen denken en die het het Licht nog niet hebben zien. Ze worden beklaagd door de grote massa. Maar in hoeverre is deze 'beklaging' een werkelijke meelijden? Nee, volgens mij is er dat ganselijk niet... Ook al spreekt men dat (nog) niet openlijk uit.
We moeten veder, we willen zingen en loven en prijzen van onze verlossing. Maar waar zijn we eigenlijk van verlost? Hebben we ooit echt de banden gevoeld waarin we gekneld lagen? We kunnen het ook niet helpen, dan moet men ons maar verbannen, en zover komt het eens, we zien een christendom ontstaan dat zeer verwaterd is, dat tenslotte de ware kerk zal gaan vervolgen.
Ook niet of we het bij het 'oude houden', ook niet 'of er wel eens iets is gebeurd in ons leven', ook niet of we 'een ander leven kennen'. Allemaal termen die verdoezelen waar het werkelijk om gaat. Beter gezegd: om Wie het werkelijk gaat.
Ik wil wel een ieder oproepen om niet zo in een slachtofferrol te kruipen. Dat is laf, en beslist ook niet wervend.
Tevens kan ik ook niet mee, maar dat is een meekomende zaak, om mensen die anders dan gangbaar denken over de toe-eigening van het heil te verketteren als zijnde ongelovigen of kleingelovigen. Het zou in de praktijk best waar kunnen zijn, maar de mensen die thans zo oordelen doen dit toch uit een andere grond dan dit zou betamen. Hier wordt veelal uit de hoogte gesproken, en dan worden anderen die niet op die hoogte kunnen, mijns inziens te gemakkelijk weggezet (al den niet uitgesproken!) als ongelovigen of nog erger als betweters, stijven, vastgeroesten, enz. En zeker, dat zal ook voorkomen, maar zo spreken we nooit in het algemeen.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Ik denk dat het Remonstrantisme in de liederen van Sela niet echt is aangetoond.
Wel is er een risico met de muziek (net als in de kerken er een risico is) qua eenzijdigheid en de therapeutische God.
Ik luisterde van het weekend weer wat Sandra McCracken
https://www.youtube.com/watch?v=UktiFey11oM&t=44s
Dit ligt denk ik iets dichter bij direct reformatorische en theologisch onderlegde dichters (en iemand die de psalmen en profeten net weer gelezen heeft).
Wel is er een risico met de muziek (net als in de kerken er een risico is) qua eenzijdigheid en de therapeutische God.
Dit ligt denk ik iets dichter bij direct reformatorische en theologisch onderlegde dichters (en iemand die de psalmen en profeten net weer gelezen heeft).
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
-
Ik vond de mening van ds. T.A. Bakker over een ander modern christelijk lied goed verwoord:parsifal schreef: ↑26 mei 2025, 09:41 Ik denk dat het Remonstrantisme in de liederen van Sela niet echt is aangetoond.
Ik wil ervoor waken te kritisch naar de tekst te kijken. Misschien doe ik er dan geen recht aan. Maar als ik de klassieke gezangen en hymns zing, valt me op dat juist déze tonen duidelijker naar voren komen. Tonen van onwaardigheid en schuld, van boete en benauwdheid. Daarmee gaan ze écht een spade dieper – met alle respect voor hedendaagse componisten en liedschrijvers.