Belijdenis voor het huwelijk

Arja

Re: Belijdenis voor het huwelijk

Bericht door Arja »

Henk J schreef: 23 aug 2024, 09:39
Dodo schreef: 23 aug 2024, 08:57 Zou iemand willen uitleggen op welke gronden mensen voor altijd samenhoren als ze gemeenschap hebben gehad? Desnoods in een apart draadje?
Het vind zijn basis in Genesis 2 bij de instelling van het huwelijk. Een heldere tekst verder is 1 Korinthe 6:16. Daar staat: 'Of weet gij niet dat die de hoer aanhangt, één lichaam met haar is? Want die twee, zegt Hij, zullen tot één vlees wezen.'
Daar staat ook een kanttekening bij: Deze plaats, genomen uit Gen. 2:24, wordt eigenlijk van den band des huwelijks gezegd; doch Paulus past dit ook op de hoererij, omdat zulke oneerlijke liefde en vleselijke vereniging deze personen aan elkander oneerlijk en onwettiglijk verbindt, gelijk het huwelijk dezelve wettiglijk en eerlijk verbindt.
Er zal vast meer te vinden en te zeggen zijn maar dit vond ik zo in een paar minuutjes zoeken.
Het was een een manier van Paulus om aan te geven dat seksuele activiteit een fysieke verbondenheid creëert tussen twee mensen, zelfs als er geen emotionele of geestelijke verbondenheid is. In tegenstelling tot het huwelijk, waar de eenheid tussen man en vrouw niet alleen fysiek is, maar ook emotioneel, geestelijk, is de verbondenheid met een prostituee alleen fysiek. Er is geen diepe emotionele of geestelijke verbondenheid, en de relatie is niet gebaseerd op liefde, respect of toewijding. Ze waren verbonden aan tempels en er waren wel 1000 tempelprostituees (saven en slavinnen), zowel mannen als vrouwen, die zich prostitueerden voor de godin Aphrodite. Je verbond jezelf dus door de prostituee aan de tempeldienst en diende de godin op deze manier. Ook al zei je dat je "vrij"was ervan door Christus.

Dat was een groot probleem voor de gemeenteleden, die dat nu niet meer mochten doen en Paulus legt waarom ze niet moesten terugvallen in oude gewoontes.
D
och het lichaam is niet voor de hoererij, maar voor den Heere en de Heere voor het lichaam. En God heeft ook den Heere opgewekt, en zal ons opwekken door Zijn kracht. Weet gij niet, dat uw lichamen leden van Christus zijn? Zal ik dan de leden van Christus nemen, en maken ze leden ener hoer? Dat zij verre. Of weet gij niet, dat die de hoer aanhangt, een lichaam met haar is? Want die twee, zegt Hij, zullen tot een vlees wezen. Maar die den Heere aanhangt, is een geest met Hem. Vliedt de hoererij. Alle zonde, die de mens doet, is buiten het lichaam, maar die hoererij bedrijft, zondigt tegen zijn eigen lichaam. Of weet gij niet, dat ulieder lichaam een tempel is van den Heiligen Geest, Die in u is, Dien gij van God hebt, en dat gij uws zelfs niet zijt? Want gij zijt duur gekocht: zo verheerlijkt dan God in uw lichaam en in uw geest, welke Godes zijn.
Dat is wel wat anders dan "gemeenschap hebben buiten het huwlijk" hoewel het eraan gelinkt is.

Verder volg ik de discussie met aandacht :)
helma

Bericht door helma »

Ik moet ineens denken aan Rachab. Ze was wellicht met veel mannen één vlees geworden. Toch stond dat een huwelijk met Salmon niet in de weg.
GerefGemeente-lid
Verbannen

Bericht door GerefGemeente-lid »

helma schreef: 24 aug 2024, 13:25 Ik moet ineens denken aan Rachab. Ze was wellicht met veel mannen één vlees geworden. Toch stond dat een huwelijk met Salmon niet in de weg.
Ik dacht er vannacht ook nog aan, toen ik de discussie in de gedachten wat naliep.

Ik ben benieuwd wat @Lilian1975 hierover te zeggen heeft.
Lilian1975

Bericht door Lilian1975 »

Klopt, @Helma. maar kan je het gelijkstellen?
En Gergem.. je antwoord is hier.

Zijn onze jongeren ongedoopte, heidense prostituees? Die buiten het verbond staan?
Rachab kwam tot geloof, stopte en kwam bij het verbondsvolk wonen. Precies andersom.

De jeugd waar we het nu over hebben doen het niet uit onwetendheid. Niet tegen hun zin. Ook niet om in hun levensonderhoud te voorzien. Maar met het teken van het Verbond op hun voorhoofd. Eigen "lusten" volgend. ( En nee niet om er boven te staan... om deze reactie te voorkomen)

De Bijbel is duidelijk over prostitutie en verkrachting. Dat zijn geen zaken als vooruit grijpen op. . Stonden ook zeer zware straffen op in Israël. Binnen het Verbondsvolk. Doodstraf. Als een meisje geen maagd meer bleek te zijn bijvoorbeeld.
Dat er soms afwijkende wegen gevolgd werden heeft niet te maken met dat God het goedkeurt. Maar omdat Hij via die weg ook liet zien of laat zien hoe diep Jezus Zich wilde vernederen om uit deze familie geboren te willen worden... mens te worden.

Ps verder ben ik off line. Verjaardag en geen tijd.
Laatst gewijzigd door Lilian1975 op 24 aug 2024, 14:26, 2 keer totaal gewijzigd.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Maanenschijn schreef: 23 aug 2024, 17:51
Zeeuw schreef:
Maanenschijn schreef: 23 aug 2024, 16:46
Zeeuw schreef: Wat bedoel je met het einde van een Bijbels huwelijk?
Wat ik bedoel:

In de Bijbel komt het huwelijk in veel gezichten naar voren. Monogamie, polygamie, overspel, kinderen uit overspel, hoererij, het huwelijk als teken binnen profetie, het huwelijk als beeld van Christus met Zijn bruidskerk.

Neem daarbij dat het huwelijk de eeuwen door ook cultuur-gebonden was. Hoe begon een een huwelijk in Bijbelse tijd? Wie bekrachtigde het huwelijk, waar begint het? Welke rol heeft de omgeving en wat kunnen we daaruit leren? Hoe is de dagelijkse praktijk en omgang? Hoe heeft liefde een plaats in de bijbelse huwelijken? Wanneer eindigt een huwelijk? Wat zijn daarbij naast het sterven de toegestane scheidingsgronden? Hoe moet je het leviraatshuwelijk zien in het licht van de hier gevoerde discussie rond het één-vlees-zijn? Of hertrouw na scheiding? Al deze vragen maken dat ik wat voorzichtig ben in de boute stelling: met elkaar naar bed = gehuwd, snap je?

Met daarbij de vraag: hoe moeten wij als ouders die Bijbelse noties doorvertalen naar onze kinderen? Ik wil best bekennen dat ik dit een moeilijk onderdeel van het opvoeden vind, al hou ik graag en met argumenten stevig vast aan onder ons (hopelijk) gangbare lijn: gebed -> ontmoeting met kerkelijke jongeren -> verkering -> (verloving ->) trouwen -> seksuele gemeenschap en als de Heere God het zegent: kinderen, enz.

Maar daar waar het anders gaat: hoe daarin te handelen is niet één op één duidelijk. Als het binnen bovenstaande rijtje het vooruitgrijpen op het huwelijk is, is het relatief wel duidelijk. Hoe verder het daarvandaan gaat, hoe minder duidelijk het voor mij ligt. En begrijp me goed, dat is niet alleen als er een zwangerschap in het spel is, maar dat is ook zo als het bekend is dat zoon of dochter het niet nauw neemt met de zeden en wisselende contacten hebben. Ook dan.

Overigens ben ik het van harte eens me je hoor: in de opvoeding is het goed om hierin duidelijk te zijn en niet alle opties rustig als afvinklijstje bij je kinderen neer te leggen met de boodschap: succes. Het is geen optiepakket.
Dat begrijp ik helemaal. Ik denk dat de basis die gangbare lijn die je noemt is, dat je kinderen dat weten en dat je daar zelf (in alle gebrek, waar je ook eerlijk over mag zijn) het voorbeeld in geeft. Maar als ze andere wegen gaan, wat voor iedere situatie geldt, dat het gesprek wel open blijft.
Voor wat betreft een aantal zaken die je hier boven noemt: die zijn meer onderwerp voor tijdens een goed glas denk ik.
Ik heb goeie glazen, welkom ;)
Haha, zou wel mooi zijn he. Aan een tafel zitten en de hele avond naar prachtige glazen staren :)
Bertiel

Bericht door Bertiel »

Ik dacht dat het over Maanenschijns leesbril ging
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Bertiel schreef: 24 aug 2024, 14:51 Ik dacht dat het over Maanenschijns leesbril ging
Hm, ben jij niet stiekem een paar mooie glazen aan het ledigen?
Bertiel

Bericht door Bertiel »

Als ik er naar kijk sta ik al ondersteboven.
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Arja

Bericht door Arja »

Lilian1975 schreef: 24 aug 2024, 14:19 Klopt, @Helma. maar kan je het gelijkstellen?
En Gergem.. je antwoord is hier.

Zijn onze jongeren ongedoopte, heidense prostituees? Die buiten het verbond staan?
Rachab kwam tot geloof, stopte en kwam bij het verbondsvolk wonen. Precies andersom.

De jeugd waar we het nu over hebben doen het niet uit onwetendheid. Niet tegen hun zin. Ook niet om in hun levensonderhoud te voorzien. Maar met het teken van het Verbond op hun voorhoofd. Eigen "lusten" volgend. ( En nee niet om er boven te staan... om deze reactie te voorkomen)
In mijn ogen zijn ongelovige jongeren die wel naar de kerk gaan, maar een heidense levensstijl aannemen, problematischer dan Rachab. Ze kiezen er bewust voor om te leven zoals mensen buiten de kerkgemeenschap ja. Waarschijnlijk gaan ze alleen naar de kerk omdat ze er niet onderuitkomen. In mijn jeugd, kwamen ze al bij elkaar om te drinken. Als er iemand zwanger raakte, deed men schuldbelijdenis, trouwde men en kregen ze hun kindje. En gedroegen ze zich meer volwassen. Er gebeurden ook veel ongelukken, door dronkenschap, waardoor jongeren verongelukten.

Het is vast iets als de Rumspringa bij de Amish, en dan een paar stapjes meer in de dark-zone. Er werd tegen gepreekt, op de Veluwe, er werd ernstig tegen gewaarschuwd. Maar daar was alles mee gezegd. Dat de Heere het Woord moge toepassen aan ons aller hart.
helma

Bericht door helma »

Ik herken het uit mijn eigen jeugd niet..ik kende eigenlijk niemand in mijn omgeving die met seks en/of drank bezig was. Ik hoorde wel die verhalen als ik in Zeeland logeerde. Daar was het vrij normaal als de kerkelijke jeugd in een café zat in het weekend. En veel drinken heeft vaak gevolgen.
GerefGemeente-lid
Verbannen

helma schreef: 24 aug 2024, 19:19 Ik herken het uit mijn eigen jeugd niet..ik kende eigenlijk niemand in mijn omgeving die met seks en/of drank bezig was. Ik hoorde wel die verhalen als ik in Zeeland logeerde. Daar was het vrij normaal als de kerkelijke jeugd in een café zat in het weekend. En veel drinken heeft vaak gevolgen.
Ik herken dat laatste juist weer veel minder en had die indruk juist van de Veluwe. Wijlen ds. Veenendaal schrijft er ook over in een preek die op Prekenweb te vinden is.
Arja

Bericht door Arja »

helma schreef: 24 aug 2024, 19:19 Ik herken het uit mijn eigen jeugd niet..ik kende eigenlijk niemand in mijn omgeving die met seks en/of drank bezig was. Ik hoorde wel die verhalen als ik in Zeeland logeerde. Daar was het vrij normaal als de kerkelijke jeugd in een café zat in het weekend. En veel drinken heeft vaak gevolgen.
Misschien was Kootwijkerbroek een negatieve uitzondering
https://www.rd.nl/yord/article/90311.html
helma

Bericht door helma »

GerefGemeente-lid schreef:
Ik herken dat laatste juist weer veel minder en had die indruk juist van de Veluwe. Wijlen ds. Veenendaal schrijft er ook over in een preek die op Prekenweb te vinden is.
Het kan per plaats verschillend zijn....Zowel op de Veluwe als in Zeeland.
GerefGemeente-lid
Verbannen

Arja schreef: 24 aug 2024, 20:33
Misschien was Kootwijkerbroek een negatieve uitzondering
https://www.rd.nl/yord/article/90311.html
Ik herinner me toch ook een artikel in het RD over o.a. Barneveld van het bedrijfsleven waar je wordt uitgelachen als je op de vrijdagmiddagborrel niet of nauwelijks drinkt en waar het ook doordeweeks de gewoonte was om na werktijd nog te borrelen en dergelijke.

Zie: https://www.digibron.nl/viewer/collecti ... 5684035996

Dit artikel bedoelde ik. Het is nog erger dan ik dacht.

Zie ook:
https://www.digibron.nl/viewer/collecti ... pr18035996
Laatst gewijzigd door GerefGemeente-lid op 24 aug 2024, 20:58, 2 keer totaal gewijzigd.
GerefGemeente-lid
Verbannen

helma schreef: 24 aug 2024, 20:38
GerefGemeente-lid schreef:
Het kan per plaats verschillend zijn....Zowel op de Veluwe als in Zeeland.
Eens. Dat is inderdaad helemaal waar.
Plaats reactie