Kabinetsformatie 2021

Jantje
Verbannen

Re: Kabinetsformatie 2021

Bericht door Jantje »

Wim Anker schreef:Het vakmanschap van Rutte blijft bewonderingswaardig en om te smullen.
Ik denk dat het nog wel eens flink laat kan worden vannacht.

Hoe laat zou het worden? 3.00 uur? 4.00 uur?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

Zita schreef:Ik vraag me af in welke gemoedstoestand Omtzigt nu in Enschede zit mee te kijken. Gisteren gaf hij zijn statement al met tranen in zijn ogen. Dan ga je toch van dit hele geglibber wel een beetje janken.
Valt mee. Gewoon overwerkt en dan komen de traantjes wat sneller. Een ander wordt driftig. Of stoïcijns. Omtzigt wordt emotioneel. That's all.
Henk J

Bericht door Henk J »

Toch, het debat kantelt. Ik heb het idee dat er langzaam een kamermeerderheid in het midden van de kamer aan het ontstaan is, die een motie van wantrouwen niet gaan steunen.
Terri

Bericht door Terri »

Ik krijg toch sterk het gevoel, hoe dan ook, z'n kop moet rollen.
Het voelt bijna als een schoolplein vol joelende kinderen, of een troep wolven....
Er is een geest uit de fles die in z'n vernielende kracht als een orkaan door ons land en de wereld raast.

Een zeer verontruste burger.
Bertiel

Bericht door Bertiel »

uit de stukken blijkt dus nog niet, dat "functie elders" hetzelfde is dan wat er over Omzigt is besproken tijdens het gesprek van Rutte met de verkenners
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Henk J schreef:
Herman schreef:Volledige transparantie is nergens voor nodig en keert zich tegen de zittende kamer.
Waarom is dat niet nodig? Het draait hier om de vraag, wie heeft nu uiteindelijk het laatste woord? De tweede kamer of het kabinet? De kamer laat zich nu niet nog een keer wegdrukken. Ze zijn er klaar mee. En de macht hoort ook transparant te zijn in een democratie.
Het AD heeft daar nu een artikel over. Het sluiten van compromissen is precair. Dus dat doe je niet in de openbaarheid.
Henk J

Bericht door Henk J »

Terri schreef:Ik krijg toch sterk het gevoel, hoe dan ook, z'n kop moet rollen.
Het voelt bijna als een schoolplein vol joelende kinderen, of een troep wolven....
Er is een geest uit de fles die in z'n vernielende kracht als een orkaan door ons land en de wereld raast.

Let op wie er tekeer gaan, Marijnissen, Ouwehand, Wilders, Baudet, dat is niet genoeg voor een motie van wantrouwen. Hoekstra, Kaag, Segers en Vd Staaij dreigen wel maar lijken nog niet keihard door te willen bijten. Maar het kan nog kantelen, ik durf geen voorspelling te doen.
En Rutte verdedigt zich als een getergde tijger, hij gaat door, desnoods met de kleinst mogelijke meerderheid.
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

Terri schreef:Ik krijg toch sterk het gevoel, hoe dan ook, z'n kop moet rollen.

Nou.... je zou vooral reden hebben voor deze zorg als Rutte hiermee wegkomt.
Henk J

Bericht door Henk J »

Herman schreef:
Henk J schreef:
Herman schreef:Volledige transparantie is nergens voor nodig en keert zich tegen de zittende kamer.
Waarom is dat niet nodig? Het draait hier om de vraag, wie heeft nu uiteindelijk het laatste woord? De tweede kamer of het kabinet? De kamer laat zich nu niet nog een keer wegdrukken. Ze zijn er klaar mee. En de macht hoort ook transparant te zijn in een democratie.
Het AD heeft daar nu een artikel over. Het sluiten van compromissen is precair. Dus dat doe je niet in de openbaarheid.
Welk compromis moet er gesloten worden over Pieter Omtzigt? Geen compromis, dat zou nu niet aan de orde moeten zijn. En hier speelt gewoon tien jaar Rutte mee. Bonnetjesaffaire, Rutte wist niks. Zijlstra in de datsja bij Poetin, Rutte had geen herinnering. 70 burgerdoden in Hawija, Rutte wist het niet precies. Toeslagenaffaire, Rutte wist niet meer wanneer hij wat en wanneer gehoord had. Dat zijn geen compromissen, dat is het tegenhouden van informatie naar de kamer. En dat is, in ieder geval een deel van, de Tweede Kamer helemaal zat.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Klaver schiet er wel een gat in. Voor de camera heeft Rutte gezegd dat hij niets gezegd heeft over Omtzigt. Na de vraag van de verslaggever of hij überhaupt over Omtzigt heeft gesproken, herhaalt Rutte: Nee niet over gesproken.

In het debat heeft hij gezegd dat hij wel herinnering heeft aan het feit dat hij over de voorkeursstemmen van Omtzigt heeft gesproken.

:nonnon

Mijn vertrouwen is ook wel weg.
merel

Bericht door merel »

Ben ik de enige die het een storm in een glas water vind? Wat een geneuzel. Alsof niet iedereen weet dat het altijd zo gaat.
Henk J

Bericht door Henk J »

merel schreef:Ben ik de enige die het een storm in een glas water vind? Wat een geneuzel. Alsof niet iedereen weet dat het altijd zo gaat.
Vind ik niet, het draait hier om de vraag wie nu de macht heeft in dit land. Is dat de kamer of het kabinet. De kamer, en vooral de oppositie is het stelselmatig slecht geïnformeerd worden zat. Dit debat heeft wel een langere aanleiding in tien jaar Rutte.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

merel schreef:Ben ik de enige die het een storm in een glas water vind? Wat een geneuzel. Alsof niet iedereen weet dat het altijd zo gaat.
Er zit inderdaad heel veel politiek spel in. En dat is natuurlijk een probleem. Rutte moet zich herinneren wat hij bij de verkenners niet heeft gezegd en per telefoon in de achterkamertjes wel en vice versa. En dat kan vandaag tot zijn politieke val leiden, met zijn allen wetend dat opvolgende regeringen en kamerleden het ongeveer net zo zullen doen.
Valcke

Bericht door Valcke »

Bertiel schreef:uit de stukken blijkt dus nog niet, dat "functie elders" hetzelfde is dan wat er over Omzigt is besproken tijdens het gesprek van Rutte met de verkenners
De positie van Omtzigt is ter sprake geweest volgens de notities. En dat was niet terloops.

Dat is één, maar twee is dat de premier en twee verkenners dit eerder hebben ontkend.
De verkenners zelfs in een officiële brief aan de Tweede Kamer.
Hoe kun je dan verder? M.i. is dat onmogelijk.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Henk J schreef:Welk compromis moet er gesloten worden over Pieter Omtzigt?
Mijn opmerking gaat niet alleen over de gewraakte notitie, maar het geheel van het proces wat nu in de openbaarheid ligt.
Plaats reactie