Re: „Herstel Bijbelse koers nodig in refo-school”
Geplaatst: 24 sep 2020, 19:18
Ik zou het echt raar vinden als een reformatorisch lied als 'Ik zal er zijn' niet op een reformatorische school gezongen zou mogen worden.
Dat ben ik niet met je eens; hij slaat regelmatig de plank geheel mis.Albert1987 schreef:!Dominee de Heer heeft veel onderzoek gedaan naar de evangelische beweging, en ook naar opwekkingsliederen. Die weet echt wel waar hij het over heeft.
Ik vind dat echt helemaal niet raar, maar logisch.DDD schreef:Ik zou het echt raar vinden als een reformatorisch lied als 'Ik zal er zijn' niet op een reformatorische school gezongen zou mogen worden.
Laat helder zijn: het gaat mij niet om de vraag of je dit mag zingen of niet, wat mij betreft ga je je gang :-)samanthi schreef:Het is een teken van Gods trouw... is dat dan niet persoonlijk?Nathanaël schreef:
Als je tijd hebt, luister dan deze preek eens: https://downloadpreken.nl/3840/gods-tek ... -de-wolken
Daar wordt heel duidelijk uitgelegd hoe de regenboog als teken van het natuurverbond gegeven wordt en wat dat wil zeggen. Daarin trekt ds. Den Butter idd ook wel lijnen door, o.a. naar de regenboog boven de troon van God uit Openbaring 4.
Maar of je dan kunt zeggen dat de regenboog het teken van Gods trouw tegenover een bepaald individu is, weet ik niet. Het is niet iets dat je een op een uit de Bijbel kunt halen volgens mij. Dan is het nog een volgende stap of je dan direct kunt zeggen dat het onbijbels is.
Het doet mij ook denken aan het uitpluizen van Heere Ik kom tot U Hoor naar mijn gebed, vergeef mijn zonden nu en reinig mijn hart.
Deze werd eens afgekeurd, toen ik bij een ref. Instelling werkte, omdat er nu in stond, net of je er recht op zou hebben, terwijl er wel een lied gezongen werd, dat God ziet op mensen die braaf leven.
Het is een symbool van Gods trouw, dat mag je zo toepassen.Nathanaël schreef:Laat helder zijn: het gaat mij niet om de vraag of je dit mag zingen of niet, wat mij betreft ga je je gang :-)samanthi schreef:Het is een teken van Gods trouw... is dat dan niet persoonlijk?Nathanaël schreef:
Als je tijd hebt, luister dan deze preek eens: https://downloadpreken.nl/3840/gods-tek ... -de-wolken
Daar wordt heel duidelijk uitgelegd hoe de regenboog als teken van het natuurverbond gegeven wordt en wat dat wil zeggen. Daarin trekt ds. Den Butter idd ook wel lijnen door, o.a. naar de regenboog boven de troon van God uit Openbaring 4.
Maar of je dan kunt zeggen dat de regenboog het teken van Gods trouw tegenover een bepaald individu is, weet ik niet. Het is niet iets dat je een op een uit de Bijbel kunt halen volgens mij. Dan is het nog een volgende stap of je dan direct kunt zeggen dat het onbijbels is.
Het doet mij ook denken aan het uitpluizen van Heere Ik kom tot U Hoor naar mijn gebed, vergeef mijn zonden nu en reinig mijn hart.
Deze werd eens afgekeurd, toen ik bij een ref. Instelling werkte, omdat er nu in stond, net of je er recht op zou hebben, terwijl er wel een lied gezongen werd, dat God ziet op mensen die braaf leven.
Het ging om de vraag: is het Bijbels?
Nou, het noemen van de regenboog als teken van trouw is niet Bijbels, in die zin dat het in de Bijbel wordt aangewezen als teken van Gods trouw aan het natuurverbond.
In de Bijbel wordt dat nergens algemeen gemaakt: de regenboog als teken van Gods trouw.
Maar dan is dus, zoals ik zei, de volgende vraag: als iets niet in de Bijbel staat, is het dan per definitie meteen onbijbels?
(Overigens gaat het de meeste mensen die dit lied wel onbijbels vinden volgens mij om andere zaken, zoals eenzijdigheid)
Zeker! De regenboog wordt ook in Openbaring 4 genoemd:samanthi schreef: Het is een symbool van Gods trouw, dat mag je zo toepassen.
Ik meen me te herinneren dat er meer predikanten, en als ik me goed herinner ook ds. Schreuder, de vinger bij de teksten van "Sela" hebben gelegd, als zijnde eenzijdig en oppervlakkig. Ik was even aan het zoeken naar citaten, maar kon ze zo niet zo snel vinden.Tiberius schreef:De kritiek is o.a. op ds. De Heer; hoe die een lied (en de zangeres) ten onrechte wegtrapt.
regenboog is vervulling natuurverbondDDD schreef:De bijbel legt een duidelijk verband tussen verbond en regenboog. De openbaring van het natuurverbond doet toch aan dat principe niet af?
De regenboog is toch het teken van het verbond met Noach?Geytenbeekje schreef:regenboog is vervulling natuurverbondDDD schreef:De bijbel legt een duidelijk verband tussen verbond en regenboog. De openbaring van het natuurverbond doet toch aan dat principe niet af?
Misschien had je er dan beter even het zwijgen toe kunnen doen in plaats van suggestieve vaagheden te poneren.-DIA- schreef:Ik meen me te herinneren dat er meer predikanten, en als ik me goed herinner ook ds. Schreuder, de vinger bij de teksten van "Sela" hebben gelegd, als zijnde eenzijdig en oppervlakkig. Ik was even aan het zoeken naar citaten, maar kon ze zo niet zo snel vinden.Tiberius schreef:De kritiek is o.a. op ds. De Heer; hoe die een lied (en de zangeres) ten onrechte wegtrapt.
Ik weet ook wel dat we dit liever niet willen horen, maar als we daar naar moesten handelen zouden we helemaal niets meer meer mogen zeggen. En als ik het citaat niet vindt, dan zijn we zelf toch ook in staat, als we onze gereformeerde leer wat kennen, dat dit zo is? We hoeven ook niet als leken, zoals de Roomsen, de uitleg van de geestelijkheid te voor waarheid aan te nemen. Nee, we moeten dat zelf onderzoeken. En daarvoor hebben we Gods Woord. En als we dat anders gaan horen is er toch iets wat niet klopt. We kunnen enerzijds niet op ons verstand vertrouwen, naar anderzijds mogen we ons verstand ook niet ongebruikt laten.Hendrikus schreef:Misschien had je er dan beter even het zwijgen toe kunnen doen in plaats van suggestieve vaagheden te poneren.-DIA- schreef:Ik meen me te herinneren dat er meer predikanten, en als ik me goed herinner ook ds. Schreuder, de vinger bij de teksten van "Sela" hebben gelegd, als zijnde eenzijdig en oppervlakkig. Ik was even aan het zoeken naar citaten, maar kon ze zo niet zo snel vinden.Tiberius schreef:De kritiek is o.a. op ds. De Heer; hoe die een lied (en de zangeres) ten onrechte wegtrapt.
Hoeveel teksten van Sela heb je al onderzocht, DIA?-DIA- schreef:Ik weet ook wel dat we dit liever niet willen horen, maar als we daar naar moesten handelen zouden we helemaal niets meer meer mogen zeggen. En als ik het citaat niet vindt, dan zijn we zelf toch ook in staat, als we onze gereformeerde leer wat kennen, dat dit zo is? We hoeven ook niet als leken, zoals de Roomsen, de uitleg van de geestelijkheid te voor waarheid aan te nemen. Nee, we moeten dat zelf onderzoeken. En daarvoor hebben we Gods Woord. En als we dat anders gaan horen is er toch iets wat niet klopt. We kunnen enerzijds niet op ons verstand vertrouwen, naar anderzijds mogen we ons verstand ook niet ongebruikt laten.Hendrikus schreef:Misschien had je er dan beter even het zwijgen toe kunnen doen in plaats van suggestieve vaagheden te poneren.-DIA- schreef:Ik meen me te herinneren dat er meer predikanten, en als ik me goed herinner ook ds. Schreuder, de vinger bij de teksten van "Sela" hebben gelegd, als zijnde eenzijdig en oppervlakkig. Ik was even aan het zoeken naar citaten, maar kon ze zo niet zo snel vinden.Tiberius schreef:De kritiek is o.a. op ds. De Heer; hoe die een lied (en de zangeres) ten onrechte wegtrapt.
Ik hoorde vanavond een preek van ds. Verkade, een predikant uit de oude NHK. En hij waarschuwt zeer ernstig tegen wat hij noemt een kracht der dwaling. Dan zien we het vanzelf niet. Dan kunnen we het niet meer, en willen we het ook niet meer zien. Dan zien we anders... Maar.... hoe anders?