Besteding zondag (uit: Weekdiensten)

Ambtenaar

Re: Besteding zondag (uit: Weekdiensten)

Bericht door Ambtenaar »

Jantje schreef: De sabbatsreis? Er zijn dominees die 80 km rijden om een derde of soms vierde dienst te vervullen. Daar heb ik geen moeite mee. Het is heel wat anders als je in de auto zit om Gods Woord te gaan verkondigen, of dat je voor je eigen plezier op de fiets zit, in plaats van 'Gods Woord te herkouwen'.)
Je vertoont dus willekeur ten aanzien van de Bijbelse normen. Dan is het nogal vreemd dat je mij een veeg onderuit de pan geeft.
DDD

Bericht door DDD »

Mannes schreef:
Dat u geen kinderen heeft zal vast de reden zijn dat we uw bovenstaande reactie niet serieus moeten nemen...
Ik vind het heel ongepast om iemand aan te vallen omdat hij nooit kinderen heeft gekregen. Bij welk onderwerp dan ook getuigt zo'n opmerking van een totaal gebrek aan fatsoen en inlevingsvermogen.

Los daarvan is mijn reactie mijns inziens heel verstandig. Het is tamelijk dom om je te beperken tot de vaststelling dat een ander onverstandig is. Het helpt de discussie de goede kant op, als je je mening zou onderbouwen.

Huiswerk en andere vervelende dingen horen niet bij de zondag. De Heidelbergse Catechismus is daar duidelijk over. Een fietstocht, mits met genoegen natuurlijk, past daar wel bij.
Mannes
Verbannen

Bericht door Mannes »

DDD schreef:
Mannes schreef:
Dat u geen kinderen heeft zal vast de reden zijn dat we uw bovenstaande reactie niet serieus moeten nemen...
Ik vind het heel ongepast om iemand aan te vallen omdat hij nooit kinderen heeft gekregen. Bij welk onderwerp dan ook getuigt zo'n opmerking van een totaal gebrek aan fatsoen en inlevingsvermogen.

Los daarvan is mijn reactie mijns inziens heel verstandig. Het is tamelijk dom om je te beperken tot de vaststelling dat een ander onverstandig is. Het helpt de discussie de goede kant op, als je je mening zou onderbouwen.

Huiswerk en andere vervelende dingen horen niet bij de zondag. De Heidelbergse Catechismus is daar duidelijk over. Een fietstocht, mits met genoegen natuurlijk, past daar wel bij.
Ik val u absoluut niet aan vanwege het feit dat u geen kinderen hebt. Dat is oprecht mijn bedoeling niet! Ik werp het feit alleen op als reden waarom ik uw reactie niet serieus neem.

Dat u uw reactie verstandig vind lag wel in de lijn der verwachting.
Verder is het niet aan ons om te bepalen of iets vervelend is en daarom niet bij de zondag hoort.

Ook weet u, net zo goed als ieder ander, dat onder biddend opzien het doornemen van vragen en hopen op Hemels onderwijs een betere zondagsbesteding is dan een beetje op de fiets zitten.
DDD

Bericht door DDD »

Wij zijn het niet eens.

Ik vind het ook ongepast dat je mijn integriteit in twijfel trekt. Ik vind het beroep op hemels onderwijs ook tamelijk lachwekkend. Ik heb zelden iemand over hemels onderwijs in de catechisatievragen gehoord. De meeste catechisanten vinden het onderwijs niet zo hemels.

Ik doe verder aan het belang van catechisatie niets af, al heb ik er niet vaak iets opgestoken. Maar het leren van catechisatievragen is gewoon een opdracht, die de meeste mensen niet voor hun plezier doen, allerhande stichtelijkheden te spijt.

Enige nuchterheid bij het kerkelijk onderricht zou mijns inziens geen kwaad kunnen.

En aan wie zou het wel zijn om te beoordelen of iets wel of niet vervelend is? Je wilde toch niet beweren dat je hier Gods stem op Refoforum bent?
Dodo

Bericht door Dodo »

Jantje schreef: De sabbatsreis? Er zijn dominees die 80 km rijden om een derde of soms vierde dienst te vervullen. Daar heb ik geen moeite mee. Het is heel wat anders als je in de auto zit om Gods Woord te gaan verkondigen, of dat je voor je eigen plezier op de fiets zit, in plaats van 'Gods Woord te herkouwen'.)
Herkauwen, bedoel je. :bobo
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Dodo schreef:
Herkauwen, bedoel je. :bobo
Sorry, zelfs als je de Nederlandse taal goed beheerst, maak je soms nog een foutje... ;)
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

DDD schreef:Wij zijn het niet eens.

Ik vind het ook ongepast dat je mijn integriteit in twijfel trekt. Ik vind het beroep op hemels onderwijs ook tamelijk lachwekkend. Ik heb zelden iemand over hemels onderwijs in de catechisatievragen gehoord. De meeste catechisanten vinden het onderwijs niet zo hemels.

Ik doe verder aan het belang van catechisatie niets af, al heb ik er niet vaak iets opgestoken. Maar het leren van catechisatievragen is gewoon een opdracht, die de meeste mensen niet voor hun plezier doen, allerhande stichtelijkheden te spijt.

Enige nuchterheid bij het kerkelijk onderricht zou mijns inziens geen kwaad kunnen.

En aan wie zou het wel zijn om te beoordelen of iets wel of niet vervelend is? Je wilde toch niet beweren dat je hier Gods stem op Refoforum bent?
Nee, dat is geen verrassing.

Nu ben je wel erg kort door de bocht. Natuurlijk mag je bidden of het catechsatie-onderwijs gezegend mag worden aan het hart. En om daar dan op Gods dag over te leren is altijd beter als een doelloos rondje te fietsen.

Had je dat bij de belijdeniscatechisatie dan ook?

Nee, maar dat geldt net zo goed voor jou en mij...
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Mannes
Verbannen

Bericht door Mannes »

DDD schreef:Wij zijn het niet eens.

Dat u bij catechisatie weinig tot niets hebt opgestoken zegt meer iets over uw houding aldaar dan uw leermeester denk ik. Dat u vervolgens een beroep op Hemels onderwijs lachwekkend vind geeft inderdaad wel aan dat we mijlenver uit elkaar liggen. Ik gun dat onderwijs u van harte!

Als ik de kerk vervelend vind, dan ga ik maar niet?
Natuurlijk bepalen u en ik zelf niet wat wel of niet vervelend is en dan vervolgens maar niet gaat doen op zondag.
Ik ben inderdaad Gods stem niet op Refoforum, je komt wel lichtelijk geïrriteerd over trouwens.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

eilander schreef:
Jantje schreef:Een fietstocht mag wel, omdat het ontspanning is, maar catechatie-vragen mogen niet, omdat het zogenaamd huiswerk is?
Dit is natuurlijk erg tegenstrijdig, dat snap jezelf ook.

@Dia heeft in bovenstaande reactie helemaal gelijk. Het gaat er niet om wat wij vinden, maar wat Gods Woord ervan zegt.
Toch moeten we dan eerlijk erkennen dat er dan middelmatige zaken zijn, waar de Bijbel nu eenmaal niet direct een antwoord op geeft. Of durf je te zeggen dat er in de Bijbel staat dat een wandeling op zondag niet mag?
Met de toevoeging 'denk ik' en 'mijns inziens', waar DIA elke keer de vinger bij legt, wordt juist een stukje bescheidenheid weergegeven, zoiets als: dat is mijn mening, op grond van Gods Woord. Maar als een ander de Bijbel beter uitlegt, hoor ik dat graag.
Dat kan natuurlijk niet bij zaken die rechtstreeks in Gods Woord staan, zoals de Godheid van de Heere Jezus.
Bescheidenheid is op zich een deugd... maar.... er is ook nog iets als een zeker weten waardoor alles voor waarachtig houdt... en dan hebben we het nog over een historieel geloof.
Laatst gewijzigd door -DIA- op 28 jul 2018, 23:57, 1 keer totaal gewijzigd.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Even afgezien van de minder fijne gedachtewisseling over kinderen, sta ik verder wel achter @Mannes, in zijn discussie met @DDD. Of kinderen de zondag vervelend vinden, mag natuurlijk niet het criterium zijn.
Al eerder heb ik het spanningsveld aangegeven. Het is niet moeilijk om kinderen een bloedhekel aan de zondag te laten krijgen door ze alles te verbieden enzovoorts. Maar het is ook makkelijk om ze erg naar de zondag uit te laten zien door ze op die dag alles toe te staan waar ze zin in hebben.
Dat laatste kan m.i. toch niet de bedoeling zijn bij een dag die bij uitstek (ik herhaal mijn standpunt) ervoor is om in het teken te staan van Gods Woord en Zijn dienst. Dat alles niet vanuit het negatieve (dit mag niet en dat mag niet) maar juist het positieve (we mogen rusten van waar we doordeweeks druk mee zijn, en bezig zijn met Gods Woord, tot ons zielenheil).
DDD

Bericht door DDD »

Een rustdag is niet bedoeld om te werken. Als iemand voor zijn plezier de catechisatievragen leert, dan zou ik me kunnen voorstellen dat daarvoor een uitzondering geldt. Al begrijp ik ook dan niet wat het probleem is om het op een andere dag te doen.

Maar dit is een eindeloze discussie die mijns inziens niet zoveel oplevert dus ik ga kijken of ik het hierbij kan laten.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

DDD schreef:(...) dus ik ga kijken of ik het hierbij kan laten.
Voorzichtige formulering... soms is dat gewoon lastig :)
Mara

Bericht door Mara »

DDD schreef: Ik vind het ook ongepast dat je mijn integriteit in twijfel trekt. Ik vind het beroep op hemels onderwijs ook tamelijk lachwekkend. Ik heb zelden iemand over hemels onderwijs in de catechisatievragen gehoord. De meeste catechisanten vinden het onderwijs niet zo hemels.
Ja inderdaad. Jongeren gaan in de regel met frisse tegenzin naar de catechisatie, het wordt niet voor niets vaak kattenbak genoemd.
Al is het wel zo dat het ook aan de predikant ligt (of ouderling) en tegenwoordig ligt het accent meer op gesprekken.
Wij moesten echt nog vragen in ons hoofd stampen, we werden stuk voor stuk overhoord.
Soms waren de lessen echt gortdroog.
Toen we een predikant kregen die heel goed met de jeugd om kon gaan, werd het opeens anders. Hij liet ons eerst even dollen, dan begon hij te vertellen en hingen we aan zijn lippen. De lessen liepen altijd uit, maar niemand die het erg vond.

Maar hemels onderricht? Nee, echt nog nooit gehoord.
Mannes schreef:Ook weet u, net zo goed als ieder ander, dat onder biddend opzien het doornemen van vragen en hopen op Hemels onderwijs een betere zondagsbesteding is dan een beetje op de fiets zitten.
Hoe zie je in dat licht dan de autotochten die predikanten soms maken om een dienst te leiden?
Het kan gebeuren dat hij dan zo'n 4 of 5 uur in de auto zit! Met al dat verkeer tegenwoordig moet je daar echt goed je hoofd bij houden en kun je je concentratie niet verliezen. Dus overpeinzen is er dan niet bij voor hem.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
liz boer

Bericht door liz boer »

Mara schreef:
DDD schreef: Ik vind het ook ongepast dat je mijn integriteit in twijfel trekt. Ik vind het beroep op hemels onderwijs ook tamelijk lachwekkend. Ik heb zelden iemand over hemels onderwijs in de catechisatievragen gehoord. De meeste catechisanten vinden het onderwijs niet zo hemels.
Ja inderdaad. Jongeren gaan in de regel met frisse tegenzin naar de catechisatie, het wordt niet voor niets vaak kattenbak genoemd.
Al is het wel zo dat het ook aan de predikant ligt (of ouderling) en tegenwoordig ligt het accent meer op gesprekken.
Wij moesten echt nog vragen in ons hoofd stampen, we werden stuk voor stuk overhoord.
Soms waren de lessen echt gortdroog.
Toen we een predikant kregen die heel goed met de jeugd om kon gaan, werd het opeens anders. Hij liet ons eerst even dollen, dan begon hij te vertellen en hingen we aan zijn lippen. De lessen liepen altijd uit, maar niemand die het erg vond.

Maar hemels onderricht? Nee, echt nog nooit gehoord.
Mannes schreef:Ook weet u, net zo goed als ieder ander, dat onder biddend opzien het doornemen van vragen en hopen op Hemels onderwijs een betere zondagsbesteding is dan een beetje op de fiets zitten.
Hoe zie je in dat licht dan de autotochten die predikanten soms maken om een dienst te leiden?
Het kan gebeuren dat hij dan zo'n 4 of 5 uur in de auto zit! Met al dat verkeer tegenwoordig moet je daar echt goed je hoofd bij houden en kun je je concentratie niet verliezen. Dus overpeinzen is er dan niet bij voor hem.
Nee in de file op overvolle wegen echt niet dan kom je op de fiets door de natuur kom je een stuk verder, psalm 19.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Pioenroosje

Bericht door Pioenroosje »

Ik ben ook wel benieuwd naar de zondagsinvulling op vakantie. Wij zitten met het gezin op een gewone / seculiere camping in het buitenland, en het is best een uitdaging om de zondag zo vorm te geven dat je aan het eind van de dag ook echt het gevoel hebt dat het zondag geweest is. Is dat herkenbaar?
Plaats reactie