Curatorium Gereformeerde Gemeenten 2017 (discussie)

Moderamen

Re: Curatorium Gerefomeerde Gemeenten 2017 (discussie)

Bericht door Moderamen »

Jantje schreef: Ik vind dat je als kerkenraad zijnde, álle aanstaande kandidaten, hoort te kandideren en dat er dus in álle vacante gemeentes een viertal geplaatst hoort te worden. De gemeente zal dan één van de vier kandidaten beroepen en zo als gehéle gemeente een kandidaat kiezen die zij 'het meest bij de gemeente vindt passen'. Als je als kerkenraad zijnde, op voorhand al één of meerdere kandidaten uitsluit, ontneem je de mansleden een keuze, en zeg je eigenlijk ook tegen het curatorium (en dus indirect tegen de Heere, de Onderhouder en Toeschikker van predikanten): "Ik vind die kandidaat niet 'goed genoeg' voor ónze gemeente." Maar het gaat er niet om wat wíj vinden, of wat de kerkenraad vindt, maar wat God vindt. Hij vindt het misschien wel nodig dat er een kandidaat naar een gemeente moet waarvan de kerkenraad dacht dat deze kandidaat niet goed genoeg bij de gemeente paste. De kerkenraad moet hier dus niet op de stoel van God gaan zitten maar álle kandidaten kandideren. En anders moet je deze ronde maar gewoon helemaal niet beroepen...
Oneens. Er zijn gewoon verschillen tussen gemeenten. No problemo. Dat heeft niets te maken met het gaan zitten op de stoel van God.
In jouw optiek kan het opstellen van een drietal predikanten dus ook niet. Dan moet je op alle predikanten kunnen stemmen.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Jantje schreef:Ik vind dat je als kerkenraad zijnde, álle aanstaande kandidaten, hoort te kandideren en dat er dus in álle vacante gemeentes een viertal geplaatst hoort te worden.
Het stellen van tweetallen sluit aan bij de verkiezing van Matthias in Handelingen 1 vers 21 en 23. Dat is dus gewoon bijbels.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Kan je kerkordelijk eigenlijk wel viertallen stellen?
@Tiberius?
refo

Bericht door refo »

Daar zijn geen regels voor. De kerkenraad beroept. Desnoods zonder de leden daarin te kennen. Bij zendingspredikanten gebeurt dat ook zonder dat de leden het weten.
Reiziger

Bericht door Reiziger »

Studenten kunnen makkelijk in alle vacante gemeenten voorgaan. Er zijn rond de honderd vacante gemeenten en deze lichting had van juni 2015-juni 2017 de tijd om voor te gaan, dus ruim 100 zondagen en dan nog feestdagen, biddag, dankdag en doordeweekse diensten. Als het niet lukt, zou je prioriteit kunnen geven aan vacante gemeenten die wel beroepen, om zo iedereen een keus te kunnen geven.
DDD

Bericht door DDD »

@ refo:
Wat grappig. Dat wist ik niet. Ik dacht dat dat voor de GG wel zo geregeld is, omdat het een vaste gewoonte is dat de kerkenraad een uit een door de kerkenraad gesteld twee of ander aantal beroept.

Ik ben het niet zo met Jantje eens. De kerkenraadsleden zijn gekozen om verstandige beslissingen te nemen. Het is hun roeping om de gemeente te besturen. Zeker als je een student nog nooit hebt horen preken, laat staan gesproken, is het lastig om te bepalen of een gemeente gezegend wordt met zijn komst. Niet iedere kerkenraad is in staat om iedere kandidaat in goede banen te leiden, nog los van liggingsverschillen en de omvang van een gemeente, die ook in de weg kan staan aan het beroepen van een kandidaat.

Dus soms kun je mijns inziens maar beter één of geen kandidaat op het lijstje zetten.

@ Forummer: het idee dat gemeenten die niet in staat zijn om een eigen predikant te onderhouden zelfs in de verdeling van de studentenpreekbeurten zouden moeten worden overgeslagen, vind ik niet zo sympathiek. Nog los daarvan dat het voor een student gemiddeld genomen vast fijner is om te oefenen met 100 luisteraars, dan dat er 1500 mensen naar je zitten te kijken als je sinds kort preekt.
Reiziger

Bericht door Reiziger »

Ik ben het wel eens met Jantje. De gemeente kiest toch geen kandidaat waar de kerkenraad bang voor is.

@DDD, ik snap u wel, pleit er ook voor om klein te beginnen, maar uiteindelijk gaan mijns inziens toch de beroepende gemeenten voor. Overigens denk ik dat het de studenten wél lukt om in twee jaar tijd in alle vacante gemeenten voor te gaan.
DDD

Bericht door DDD »

Nou, wat mij betreft gaan juist de altijd vacante gemeenten voor. Maar dat is kennelijk maar hoe je dat bekijkt.

En wat betreft de kandidaten. De gemeente heeft soms geen idee, en los daarvan, je mag alleen kiezen uit de beschikbare namen. Als er geen geschikte kandidaat bij zit, kun je hooguit thuis blijven, maar dat helpt verder niets. Ook een meerderheid van blanco stemmen zorgt er niet altijd voor dat er geen beroep wordt uitgebracht (even los van de vraag of dat nu de goede manier is).
Moderamen

Bericht door Moderamen »

Forummer schreef:De gemeente kiest toch geen kandidaat waar de kerkenraad bang voor is.
En de kerkenraad doet wat het beste is voor de gemeente. Daarom hoeft een kerkenraad niet altijd alle kandidaten als regel in een x-tal te zetten. De plaatselijke gemeente is autonoom. Zo zijn er ook gemeenten die nooit kandidaten beroepen. Dat is jammer. Maar vaak doet een kerkenraad dat omdat het wat onrustig is, of omdat het niet slim is voor de gemeente om een kandidaat te beroepen. Dat is volkomen legitiem.
Reiziger

Bericht door Reiziger »

DDD schreef:Nou, wat mij betreft gaan juist de altijd vacante gemeenten voor. Maar dat is kennelijk maar hoe je dat bekijkt.

En wat betreft de kandidaten. De gemeente heeft soms geen idee, en los daarvan, je mag alleen kiezen uit de beschikbare namen. Als er geen geschikte kandidaat bij zit, kun je hooguit thuis blijven, maar dat helpt verder niets. Ook een meerderheid van blanco stemmen zorgt er niet altijd voor dat er geen beroep wordt uitgebracht (even los van de vraag of dat nu de goede manier is).
Een vacante gemeente ís een beroepende gemeente :D
Moderamen schreef: En de kerkenraad doet wat het beste is voor de gemeente. Daarom hoeft een kerkenraad niet altijd alle kandidaten als regel in een x-tal te zetten. De plaatselijke gemeente is autonoom. Zo zijn er ook gemeenten die nooit kandidaten beroepen. Dat is jammer. Maar vaak doet een kerkenraad dat omdat het wat onrustig is, of omdat het niet slim is voor de gemeente om een kandidaat te beroepen. Dat is volkomen legitiem.
Dat laatste is wat anders. Zo hadden Stolwijk en Veenendaal problemen met kandidaten, waarna zij geen kandidaten meer beriepen. Dat is wat anders, dan heeft het niet te maken met liggingsverschillen. Als men echter de helft van alle kandidaten kandideert, vind ik dat onjuist. Het is de bedoeling de gemeente de vrije hand te kiezen, en ik denk dat in de praktijk de gemeente nooit de kandidaat kiest die de kerkenraad niet wil hebben.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

refo schreef:Daar zijn geen regels voor. De kerkenraad beroept. Desnoods zonder de leden daarin te kennen. Bij zendingspredikanten gebeurt dat ook zonder dat de leden het weten.
Je kunt het draagvlak voor een predikant natuurlijk aanzienlijk verhogen door de gemeente actief te betrekken. Toen onze gemeente vacant werd vanwege het bereiken van de pensioengerechtigde leeftijd van onze vorige predikant, is een commissie samengesteld waarin de kerkenraad en betrokken leden zitting hadden om samen een profiel op te stellen. Deze commissie heeft ook verschillende predikanten beluisterd en gesproken. Dit resulteerde in een predikant die uitermate goed past bij onze gemeente.
DDD

Bericht door DDD »

Er zijn ook gemeenten die één kandidaat kandideren, of (ik weet niet of dat ook nu gebeurt) geen. Ik zie niet in wat het probleem is.
windorgel

Bericht door windorgel »

In ieder geval zijn de kandidaten allen in Berkenwoude voorgegaan.

Verstuurd vanaf mijn SM-A510F met Tapatalk
refo

Bericht door refo »

Ambtenaar schreef:
refo schreef:Daar zijn geen regels voor. De kerkenraad beroept. Desnoods zonder de leden daarin te kennen. Bij zendingspredikanten gebeurt dat ook zonder dat de leden het weten.
Je kunt het draagvlak voor een predikant natuurlijk aanzienlijk verhogen door de gemeente actief te betrekken. Toen onze gemeente vacant werd vanwege het bereiken van de pensioengerechtigde leeftijd van onze vorige predikant, is een commissie samengesteld waarin de kerkenraad en betrokken leden zitting hadden om samen een profiel op te stellen. Deze commissie heeft ook verschillende predikanten beluisterd en gesproken. Dit resulteerde in een predikant die uitermate goed past bij onze gemeente.
Hoe deden ze dat beluisteren? Met een stethoscoop? Lijkt me wel ingrijpend voor een dominee.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

refo schreef: Hoe deden ze dat beluisteren? Met een stethoscoop? Lijkt me wel ingrijpend voor een dominee.
Jij bent zeker de leukste thuis?
Plaats reactie