Vervolg proefschrift Ds. Golverdingen

DDD

Re: Vervolg proefschrift Ds. Golverdingen

Bericht door DDD »

Het was in ieder geval een ongepaste uitdrukking.

Maar los daarvan: vrijwel alle deputaatschappen worden volgens mij voornamelijk bevolkt door de predikanten (iets) rechts van het midden van de GG.
Curatorium

Bericht door Curatorium »

DDD schreef:Het was in ieder geval een ongepaste uitdrukking.
We snappen toch wel wat Mulder bedoelt? Hij bedoelt het figuurlijk, dan is dat zo ongepast niet.
DDD schreef:Maar los daarvan: vrijwel alle deputaatschappen worden volgens mij voornamelijk bevolkt door de predikanten (iets) rechts van het midden van de GG.
Je kan onvrede over je kerkverband beter alleen plaatsen wanneer het gefundeerd is. Dit is namelijk niet zo.
DDD

Bericht door DDD »

Ik was niet de enige die het wel ongepast vond.

En ik weet helemaal niet of ik zo ongelukkig ben met een gematigd behoudende afvaardiging in hogere vergaderingen en vaste colleges. Helaas zijn de gegevens uit het kerkelijk jaarboek om voor mij onduidelijke redenen niet op gergeminfo.nl te vinden. Maar voor de deputaatschappen waarvan ik zo nu en dan post krijg, geldt deze observatie in ieder geval wel. Misschien dat het voor de Kerkelijke Kas wat minder nauw komt. Dat was althans in mijn jeugd zo.

Maar los daarvan: in plaats van te melden hoe het niet is, zou je ook kunnen melden hoe het wél is, volgens jou. Dat is minstens zo interessant. Want de vraag was mijns inziens wel degelijk relevant.
Floppy

Bericht door Floppy »

Ad Anker schreef:...: hoe kan het toch zo ver komen dat men zo tegen elkaar tekeer ging. Onbegrijpelijk.
Gezien de gebrokenheid op deze wereld misschien niet zo onbegrijpelijk, en ook niet als je een beetje terugkijkt in 2000 jaar kerkgeschiedenis. ’53 had nota bene zomaar in Korinthe plaats kunnen vinden.
Misschien moeten we de momenten dat het wél goed gaat, maar als een grote, uitzonderlijke, zegen beschouwen, en er extra dankbaar voor zijn.
Situaties als '53 moeten we wel zeer betreuren, maar ze zouden ons niet mogen verbazen; we zouden dominees teveel boven hun menselijkheid verheffen en misschien meer van ze verlangen dan we van onszelf doen.
2011

Bericht door 2011 »

Posthoorn schreef:
2011 schreef:Waar is evelientje nu??? Nu zelfs ds van E. Dit schrijft?
Dit lijkt me niet de manier waarop we met elkaar moeten omgaan, zeker niet waar het zulke ernstige zaken betreft.
Lees de aller eerste post even van dit topic...dan vind ik dat ik netjes ben gebleven! :garde
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

2011 schreef:
Posthoorn schreef:
2011 schreef:Waar is evelientje nu??? Nu zelfs ds van E. Dit schrijft?
Dit lijkt me niet de manier waarop we met elkaar moeten omgaan, zeker niet waar het zulke ernstige zaken betreft.
Lees de aller eerste post even van dit topic...dan vind ik dat ik netjes ben gebleven! :garde
Ik zie geen enkele reden om iemands naam met een verkleinwoord te gebruiken en een juichende smiley te plaatsen.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Floppy schreef: Situaties als '53 moeten we wel zeer betreuren, maar ze zouden ons niet mogen verbazen; we zouden dominees teveel boven hun menselijkheid verheffen en misschien meer van ze verlangen dan we van onszelf doen.
Dat gebeurt al veel te veel, Floppy. Dominees staan in de rechterflank al veel te veel op een voetstuk. Soms kunnen ze daar niks aan doen, soms laten ze het zich welgevallen, soms helpen ze er zelf misschien wel een handje aan mee. Hoe het ook zij: het gebeurt, en het is niet gezond.
~~Soli Deo Gloria~~
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Hendrikus schreef:
Floppy schreef: Situaties als '53 moeten we wel zeer betreuren, maar ze zouden ons niet mogen verbazen; we zouden dominees teveel boven hun menselijkheid verheffen en misschien meer van ze verlangen dan we van onszelf doen.
Dat gebeurt al veel te veel, Floppy. Dominees staan in de rechterflank al veel te veel op een voetstuk. Soms kunnen ze daar niks aan doen, soms laten ze het zich welgevallen, soms helpen ze er zelf misschien wel een handje aan mee. Hoe het ook zij: het gebeurt, en het is niet gezond.
Dit vind ik wel een redelijke opmerking! Want het is waar. Misschien weet je ook dat ds. Lamain naar Grand Rapids moest omdat hij hier dreigde verafgood te worden?
Vanzelf, als een leraar gebruikt wordt als een middel tot je bekering, dan komt er een betrekking op die leraar die de Heere daarvoor wilde gebruiken. Dat mag ook. Dat kan zelfs niet anders, denk ik. Dat is wel iets anders als afgoderij plegen. Hoewel we daar wel op moet letten. Hij is een mensenkind van gelijke beweging als wij. Maat nu moeten we ook weer niet doorslaan. In de de brief aan Timoteus schrijft Paulus: Zo iemand tot eens opzieners ambt lust heeft, die begeert een treffelijk werk. Dat is een grote verwaardiging om als Gods mond te mogen zijn in een gemeente. Daarom hebben we wel met behoorlijke achting op deze predikers te zien, en nogmaals niet om ze te verafgoden.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

:livre

Wie zou niet wenen?
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Of deze: 'deernis met het gruis van Sion'. :tilt
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Tiberius schreef:Of deze: 'deernis met het gruis van Sion'. :tilt
?
Ik ben in hoofdstuk 4: prachtig boek! Goede studie!
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
claus

Bericht door claus »

Een zeer goed gedocumenteerd boek! Dit is dr. M. Golverdingen ten voeten uit! Studiezin, onderzoek...ook in zijn preken hoorde je naast oude dingen vaak ook nieuwe dingen. Een man die m.i. vaak in zijn studeerkamer zat en onderzoek pleegde. Hij gaat nooit over één nacht ijs. Beziet de problematiek van diverse kanten en heeft veel bronnen achter de hand. Dat kenmerkt hem! Een uitstekende studie, zondermeer!
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Luther schreef:
?
Dat vond ik een opmerkelijk citaat aan het eind van het artikel van ds. Van Eckeveld.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Tiberius schreef:
Luther schreef:
?
Dat vond ik een opmerkelijk citaat aan het eind van het artikel van ds. Van Eckeveld.
O.
Ik vond het artikel van ds. Van Eckeveld betrekkelijk weinig zeggen, behalve de geijkte plichtplegingen rond dit thema. Er zal namelijk niets veranderen, we wenen wat, of niet, en dan iets met een glas en een plas....
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Vorst
Verbannen

Bericht door Vorst »

Ik vond het ook een nietszeggend stuk met veel kolen en geiten. En als je niet meer weet uit te brengen dat rare kreten als 'deernis met het gruis van Sion' kan je beter niets zeggen.
Plaats reactie