Nee, dat zeg ik niet. Er zullen er heus wel zijn die niet door God geroepen zijn, maar toch menen predikant te moeten worden. Dat is niet goed. Maar hoe kan een curatorium nou beoordelen of het 'echt' is of niet? Dat kan nooit. Daarom: bid of degenen die nog aan de beurt moeten komen, door God geroepen mogen zijn en mogen worden aangenomen. Ik zeg niet dat het moet worden opgeheven, dat is de reinste onzin... Maar je snapt heus wel wat ik precies bedoel... Toch?huisman schreef:Diederik de GG-er schreef:Ik hoop toch zo dat er vandaag en morgen nog velen mogen worden aangenomen. Ik begin de moed een beetje te verliezen. Het blijft (weer!) zo stil...
Het klinkt zo tegenstrijdig. 's Zondags worden we opgeroepen om te bidden om meer arbeiders in de wijngaard, want de oogst is groot, maar de arbeiders zijn weinige. En als er dan ongeveer 30 mannen opgaan, en er worden er zoveel afgewezen, wat heeft het dan voor zin allemaal? Als ze nou allen door God geroepen dienstknechten zijn, maar toch worden ze afgewezen, is het dan geen mensenwerk? Laten we dan bidden of de leden van het curatorium de vrijmoedigheid hebben om allen die nog aan de beurt moeten komen, aan te nemen.
Waarom wordt bij afwijzen altijd aan mensenwerk gedacht ? Als een curatorium alleen een handtekening bij het kruisje mag zetten kun je het orgaan beter opheffen.
Ik proef elk jaar weer veel wantrouwen richting dit curatorium, wantrouwen van GG' ers en dat lijkt mij ongezond voor een kerkverband.
Curatorium Gereformeerde Gemeenten 2015 (discussie)
-
- Contacteer:
Re: Curatorium Gereformeerde Gemeenten 2015 (discussie)
Laatst gewijzigd door Diederik de GG-er op 19 mei 2015, 15:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Één van de grootste kwalen van de mens is zijn tomeloze nieuwsgierigheid naar dingen die hij NÍÉT kán en NÍÉT wíl doorgronden...
Waar wordt gehuild? En wat wordt er precies gerelativeerd?Ad Anker schreef:Dat relativeert al het gehuil op dit forum wat.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Nee ik begrijp het niet. Ik ken predikanten in mijn kerkverband (CGK) die diverse keren zijn afgewezen in Apeldoorn en later trouwe dienstknechten mochten worden.Diederik de GG-er schreef:Nee, dat zeg ik niet. Er zullen er heus wel zijn die niet door God geroepen zijn, maar toch menen predikant te moeten worden. Maar hoe kan een curatorium nou beoordelen of het 'echt' is of niet? Dat kan nooit. Daarom: bid of degenen die nog aan de beurt moeten komen, door God geroepen mogen zijn en mogen worden aangenomen. Ik zeg niet dat het moet worden opgeheven, dat is de reinste onzin... Maar je snapt heus wel wat ik precies bedoel... Toch?huisman schreef:Diederik de GG-er schreef:Ik hoop toch zo dat er vandaag en morgen nog velen mogen worden aangenomen. Ik begin de moed een beetje te verliezen. Het blijft (weer!) zo stil...
Het klinkt zo tegenstrijdig. 's Zondags worden we opgeroepen om te bidden om meer arbeiders in de wijngaard, want de oogst is groot, maar de arbeiders zijn weinige. En als er dan ongeveer 30 mannen opgaan, en er worden er zoveel afgewezen, wat heeft het dan voor zin allemaal? Als ze nou allen door God geroepen dienstknechten zijn, maar toch worden ze afgewezen, is het dan geen mensenwerk? Laten we dan bidden of de leden van het curatorium de vrijmoedigheid hebben om allen die nog aan de beurt moeten komen, aan te nemen.
Waarom wordt bij afwijzen altijd aan mensenwerk gedacht ? Als een curatorium alleen een handtekening bij het kruisje mag zetten kun je het orgaan beter opheffen.
Ik proef elk jaar weer veel wantrouwen richting dit curatorium, wantrouwen van GG' ers en dat lijkt mij ongezond voor een kerkverband.
Het was blijkbaar nog niet hun tijd en daar werden ze het ook mee eens.
Bid voor het curatorium en wees dankbaar voor de uitkomst. Niets zo gevaarlijk als een predikant op de kansel zonder roeping.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
- Wittewrongel
- Inactief
Dit kunnen ze wel aan de hand van Gods Woord. Tuurlijk het curatorium kan niet het hart onderzoeken. Tevens kunnen er menselijke fouten gemaakt worden. Maar ze zullen toch zeker wel horen naar het geen wat de personen vertellen en dit toetsen aan Gods Woord.Diederik de GG-er schreef:Nee, dat zeg ik niet. Er zullen er heus wel zijn die niet door God geroepen zijn, maar toch menen predikant te moeten worden. Maar hoe kan een curatorium nou beoordelen of het 'echt' is of niet? Dat kan nooit. Daarom: bid of degenen die nog aan de beurt moeten komen, door God geroepen mogen zijn en mogen worden aangenomen. Ik zeg niet dat het moet worden opgeheven, dat is de reinste onzin... Maar je snapt heus wel wat ik precies bedoel... Toch?huisman schreef:Diederik de GG-er schreef:Ik hoop toch zo dat er vandaag en morgen nog velen mogen worden aangenomen. Ik begin de moed een beetje te verliezen. Het blijft (weer!) zo stil...
( Het is al enkele malen aangehaald maar Gods voorzienigheid/ Raad werkt door alles heen. En het zal doen wat Hem behaagd. )
Wie Gods wil doet naar zijn wil, Die doet doet niet Gods wil, maar zijn eigen wil. ~ Wittewrongel
-
- Contacteer:
Ja, en wat denk je? Dat alle afgewezenen iets vertelden wat niet kon worden getoetst aan Gods Woord? Dat geloof ik nooit.Wittewrongel schreef:Dit kunnen ze wel aan de hand van Gods Woord. Tuurlijk het curatorium kan niet het hart onderzoeken. Tevens kunnen er menselijke fouten gemaakt worden. Maar ze zullen toch zeker wel horen naar het geen wat de personen vertellen en dit toetsen aan Gods Woord.Diederik de GG-er schreef:Nee, dat zeg ik niet. Er zullen er heus wel zijn die niet door God geroepen zijn, maar toch menen predikant te moeten worden. Maar hoe kan een curatorium nou beoordelen of het 'echt' is of niet? Dat kan nooit. Daarom: bid of degenen die nog aan de beurt moeten komen, door God geroepen mogen zijn en mogen worden aangenomen. Ik zeg niet dat het moet worden opgeheven, dat is de reinste onzin... Maar je snapt heus wel wat ik precies bedoel... Toch?huisman schreef:Diederik de GG-er schreef:Ik hoop toch zo dat er vandaag en morgen nog velen mogen worden aangenomen. Ik begin de moed een beetje te verliezen. Het blijft (weer!) zo stil...
Één van de grootste kwalen van de mens is zijn tomeloze nieuwsgierigheid naar dingen die hij NÍÉT kán en NÍÉT wíl doorgronden...
-
- Contacteer:
Dus mag je dan niet bidden of allen mogen worden aangenomen?( Het is al enkele malen aangehaald maar Gods voorzienigheid/ Raad werkt door alles heen. En het zal doen wat Hem behaagd. )
- Wittewrongel
- Inactief
Diederik de GG-er schreef:
Nee, dat zeg ik niet. Er zullen er heus wel zijn die niet door God geroepen zijn, maar toch menen predikant te moeten worden. Maar hoe kan een curatorium nou beoordelen of het 'echt' is of niet? Dat kan nooit. Daarom: bid of degenen die nog aan de beurt moeten komen, door God geroepen mogen zijn en mogen worden aangenomen. Ik zeg niet dat het moet worden opgeheven, dat is de reinste onzin... Maar je snapt heus wel wat ik precies bedoel... Toch?
Wittewrongel schreef:
Dit kunnen ze wel aan de hand van Gods Woord. Tuurlijk het curatorium kan niet het hart onderzoeken. Tevens kunnen er menselijke fouten gemaakt worden. Maar ze zullen toch zeker wel horen naar het geen wat de personen vertellen en dit toetsen aan Gods Woord.
Als het curatorium geen vrijmoedigheid voelt om ze aan te nemen zal dat wellicht door het gehoorde en de attest komen. Hoe kan men anders beslissen.Diederik de GG-er schreef:
Ja, en wat denk je? Dat alle afgewezenen iets vertelden wat niet kon worden getoetst aan Gods Woord? Dat geloof ik nooit.
Laatst gewijzigd door Wittewrongel op 19 mei 2015, 15:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Wie Gods wil doet naar zijn wil, Die doet doet niet Gods wil, maar zijn eigen wil. ~ Wittewrongel
-
- Contacteer:
Morgen is het trouwens ook vergadering van het curatorium in de Netherlands Reformed Congregations in Canada en Amerika, voor degenen die dit nog niet wisten...
Ik las iets over bidden voor het curatorium terwijl er zo weinig aangenomen worden en of dat wel zin heeft. Dat noem ik gehuil. De getallen uit het verleden relativeren dan wel wat. Snap je Luther? 

Ik snap je relativering, maar niet op basis van die getallen. Of ik begrijp ze verkeerd: Je zegt dat er 72 zijn afgewezen tussen 1950-1959. Ik zie even niet in wat dit met 2015 te maken heeft.Ad Anker schreef:Ik las iets over bidden voor het curatorium terwijl er zo weinig aangenomen worden en of dat wel zin heeft. Dat noem ik gehuil. De getallen uit het verleden relativeren dan wel wat. Snap je Luther?
Wat ik wel weet, is dat de GG nog nooit zoveel dienstdoende predikanten heeft gehad als op dit moment.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Nee, dat is niet de weg, denk ik.Diederik de GG-er schreef:Dus mag je dan niet bidden of allen mogen worden aangenomen?( Het is al enkele malen aangehaald maar Gods voorzienigheid/ Raad werkt door alles heen. En het zal doen wat Hem behaagd. )
Wel of er beslissingen genomen mogen worden die naar Gods wil zijn.
Dat is dan een mooie relativerende aanvulling.
-
Jawel, maar bid dan of God hen die opkomen maar niet de ware roeping hebben, die roeping alsnog in hen wil werken.Diederik de GG-er schreef:Dus mag je dan niet bidden of allen mogen worden aangenomen?( Het is al enkele malen aangehaald maar Gods voorzienigheid/ Raad werkt door alles heen. En het zal doen wat Hem behaagd. )
- Wittewrongel
- Inactief
Dit is een mooi antwoord! Ik denk dat veel mensen dat vergeten. We zouden zo graag meer mensen als dominee willen hebben.. Maar wat als het niet in Gods gunst is.Luther schreef:Nee, dat is niet de weg, denk ik.Diederik de GG-er schreef:Dus mag je dan niet bidden of allen mogen worden aangenomen?( Het is al enkele malen aangehaald maar Gods voorzienigheid/ Raad werkt door alles heen. En het zal doen wat Hem behaagd. )
-
- Contacteer:
Dus je mag niet bidden of er veel mensen dominee mogen worden en dat zo door de dwaasheid der prediking mensen bekeerd zullen worden?Wittewrongel schreef:Dit is een mooi antwoord! Ik denk dat veel mensen dat vergeten. We zouden zo graag meer mensen als dominee willen hebben.. Maar wat als het niet in Gods gunst is.Luther schreef:Nee, dat is niet de weg, denk ik.Diederik de GG-er schreef:Dus mag je dan niet bidden of allen mogen worden aangenomen?( Het is al enkele malen aangehaald maar Gods voorzienigheid/ Raad werkt door alles heen. En het zal doen wat Hem behaagd. )
Wat een armzalige gedachte als je zo denkt... Als God dat gebed nou wil verhoren is het toch ook in Zijn gunst?