Het nieuwe leenstelsel
Re: Het nieuwe leenstelsel
Wij ook niet.
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
wij ook niet
-
Wij ook niet.
Ik zou haast vragen of jullie dat wel goed thuis hebben nagevraagd. Want dat is echt geen bijzonder hoog verzamelinkomen, ik schat iets van 2600 netto per maand, als je werknemer bent.
Het lijkt me echt zonde van het kerkgeld om daarvoor te sparen. Hoewel ik het helemaal eens ben met de principiële kritiek van Jongere op het schuldensysteem op zich, zijn de leenvoorwaarden bijzonder gunstig en zou het dom zijn als een student niet maximaal zou lenen. Daarmee zit er een perverse prikkel in het systeem, dat wil ik onmiddellijk toegeven, maar collectegeld is niet bedoeld om de rijksoverheid wat kosten te besparen.
Het lijkt me echt zonde van het kerkgeld om daarvoor te sparen. Hoewel ik het helemaal eens ben met de principiële kritiek van Jongere op het schuldensysteem op zich, zijn de leenvoorwaarden bijzonder gunstig en zou het dom zijn als een student niet maximaal zou lenen. Daarmee zit er een perverse prikkel in het systeem, dat wil ik onmiddellijk toegeven, maar collectegeld is niet bedoeld om de rijksoverheid wat kosten te besparen.
Wij hebben geen 2600 euro netto hoor.
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
-
Wij kunnen dan ook niet alles veroorloven. We hebben bijvoorbeeld geen auto. Geen krant. Geen dure hobby's. We denken lang na voordat we een boek kopen. Dat soort dingen.DDD schreef:Ik zou haast vragen of jullie dat wel goed thuis hebben nagevraagd. Want dat is echt geen bijzonder hoog verzamelinkomen, ik schat iets van 2600 netto per maand, als je werknemer bent.
Huur (in de stad) en zorgverzekeringen zijn duur.
Maar toch voelen wij ons (op een andere manier) rijk.
Ik begrijp het.
Ik heb nooit bijzonder veel verdiend, vond ik zelf. Ook omdat ik mensen kende die zonder opleiding evenveel verdienden.
Maar er zijn ook mensen die het met (veel) minder moeten doen. Het is goed om daar bij stil te staan. Het lijkt me best moeilijk om dan de juiste keuzes te maken. En juist voor kinderen uit gezinnen waar het allemaal niet zo makkelijk kan, moet een goede studiefinanciering beschikbaar blijven. Dat is nu in ieder geval gelukt, zij het dat je er van mening over kunt verschillen waar de grens ligt.
Ik heb nooit bijzonder veel verdiend, vond ik zelf. Ook omdat ik mensen kende die zonder opleiding evenveel verdienden.
Maar er zijn ook mensen die het met (veel) minder moeten doen. Het is goed om daar bij stil te staan. Het lijkt me best moeilijk om dan de juiste keuzes te maken. En juist voor kinderen uit gezinnen waar het allemaal niet zo makkelijk kan, moet een goede studiefinanciering beschikbaar blijven. Dat is nu in ieder geval gelukt, zij het dat je er van mening over kunt verschillen waar de grens ligt.
Aangezien per 1 febr. een van de kinderen een studie is begonnen weet ik zeker dat ik me niet vergis 

Als je er net over heen gaat val je overal buiten en krijg je geen enkele toeslag, subsidie of wat dan ook.
Het is soms beter er wat onder te zitten, zodat je per maand veel meer te besteden hebt door allerlei toeslagen en tegemoetkomingen.
Het is soms beter er wat onder te zitten, zodat je per maand veel meer te besteden hebt door allerlei toeslagen en tegemoetkomingen.
Idd.
Valt die nog onder de oude regeling?helma schreef:Aangezien per 1 febr. een van de kinderen een studie is begonnen weet ik zeker dat ik me niet vergis
Nagevraagd?DDD schreef:Ik zou haast vragen of jullie dat wel goed thuis hebben nagevraagd. Want dat is echt geen bijzonder hoog verzamelinkomen, ik schat iets van 2600 netto per maand, als je werknemer bent.
Ik ben zelf kostwinner en weet precies wat er binnenkomt.
En dat is lang geen 2600 euro.
Laatst gewijzigd door Chrisje72 op 03 feb 2015, 05:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Dat vind ik helemaal niet raar. Dat heb ik ook nooit verdiend, nevenfuncties daargelaten. Maar in de meeste gezinnen zijn er twee personen die geld verdienen. En dat scheelt de helft.
Ik sluit me erbij aan: bij ons komt dat ook bij lange na niet binnen.DDD schreef:Dat vind ik helemaal niet raar. Dat heb ik ook nooit verdiend, nevenfuncties daargelaten. Maar in de meeste gezinnen zijn er twee personen die geld verdienen. En dat scheelt de helft.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
In ons gezin werkt er maar één betaald, mijn vrouw werkt in ons gezin en daarbuiten onbetaald...toch nooit tekort gekomen.DDD schreef:Dat vind ik helemaal niet raar. Dat heb ik ook nooit verdiend, nevenfuncties daargelaten. Maar in de meeste gezinnen zijn er twee personen die geld verdienen. En dat scheelt de helft.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.