Ja daar ben ik van op de hoogte.Profesto schreef: ↑Vandaag, 16:14In ieder geval niet de plek waar ze vastgehouden worden plat bombarderen en talloze mensen uithongeren.Marijn_M schreef: ↑Vandaag, 16:04Profesto schreef: ↑Vandaag, 15:22 Uiteraard ken ik de ingewikkelde geschiedenis van de Westelijke Jordaanoever.
Ik begrijp alleen niet dat die geschiedenis wordt aangegrepen om maar goed te praten dat de Palestijnse bevolking (voor een groot deel teruggedrongen in steeds kleinere gebiedjes) wordt verdreven uit hun dorpen en huizen. Dat is namelijk aan de orde van de dag, en daarom was het stukje poëzie dat Helma plaatst wat mij betreft zeer ongepast.
Even heel concreet: stel dat het jouw familie was, vastgehouden door een terreurgroep naast je deur, die openlijk zegt dit opnieuw te doen — wat zou op dit moment jouw reddingsplan zijn?
Ben je overigens op de hoogte dat de Westelijke Jordaanoever en Gaza twee verschillende gebieden zijn? En dat op de Westelijke Jordaanoever voor zover bekend geen gijzelaars worden vastgehouden?
Wist je dat Hamas in 2006 óók in veel Westoeverdistricten won? Sinds 7 oktober zijn daar meerdere wapensmokkelroutes via Jordanië ontdekt, bestemd voor Hamas en Palestijnse Islamitische Jihad. In Jenin en Nablus trainen ze zelfs openlijk met explosieven in PA-gebied, vaak vlak bij VN-scholen. Hamas-cellen opereren soms onder Fatah-vlag om Israëlische inlichtingendiensten te misleiden. Er zijn ook aanslagpogingen geweest die bewust tegelijk met gevechten in Gaza werden gepland.
Je hebt nu gezegd wat je níet zou doen. Maar wat zou je wél doen, concreet, 7 oktober 2023 — en de dagen daarna — als dit jouw land, jouw familie en jouw grensstreek was? En hoe zou je dat doen, wetend dat dezelfde daders in beide aangrenzende gebieden nog steeds klaarstaan om het opnieuw te doen?