Erfschuld en erfsmet

Erasmiaan

Re: Erfschuld en erfsmet

Bericht door Erasmiaan »

jakobmarin schreef:
Erasmiaan schreef:Kijk, als dat je vertrekpunt is, dan wordt theologie bedrijven wel makkelijk. Dit en dit kan ik niet geloven, dat zou onrechtvaardig zijn. En als er een tekst is die het wel lijkt te zeggen dan draaien we net zo lang tot die tekst ook zegt wat ik vind. Sorry, voor zo'n manier van omgaan met de Bijbel heb ik geen goed woord over. Je zal er dan ook wel moeite mee hebben dat Adam gevallen is. Kan jij er wat aan doen. 't Is toch wel erg onrechtvaardig dat het gehele menselijke geslacht daar nu de gevolgen van omdraagt...
1. Het aardige van deze reactie is, dat er precies hetzelfde gebeurd met Rom5:12. Hier is evengoed een andere uitleg voor mogelijk, waardoor de belangrijkste tekst als basis voor erfschuld wegvalt.
2. Dan wordt het nog leuker, het wordt nl. geëxtrapoleerd naar iets wat ik niet gezegd heb (dat het onrechtvaardig is dat het hele menselijke geslacht de gevolgen draagt van Adams val).
3. Er zijn meerdere teksten te noemen dat God de schuld van de vaderen niet legt op die van de kinderen, dus zo gek is die gedachte helemaal niet.
ad 1: ik weet niet of je dit topic gevolgd heb, maar ik heb hier de uitleg van Ridderbos gepost, waar je volgens mij geen andere draai aan kunt geven. Vanuit de context laat hij zien wat hier bedoeld wordt.
ad 2: omdat je argumentatie, geen argumentatie is. Het gaat er bij jou niet in, dat iemand gestraft wordt voor zonden die hij niet gedaan heeft. Als je die argumentatie doortrekt krijg je op een gegeven moment moeite met alle leerstukken.
ad 3: heb je bij die teksten de kanttekeningen ook wel eens gelezen? En andere betrouwbare uitleggers? Je komt telkens met die teksten aan maar gaat niet in op wat anderen hier daar over zeggen; het komt niet eens in je op om te bezien hoe die teksten uitgelegd moeten worden.
jakobmarin

Bericht door jakobmarin »

Tiberius schreef:
jakobmarin schreef:Nergens lees ik dat iemand door God gestraft wordt (of de schuld krijgt) voor een zonde die hij niet heeft gedaan. Dat gaat er bij mij echt niet in.
Sodom en Gomorra, Jericho. Daar zullen beslist kinderen geweest zijn, die zich niet aan de zonde van hun ouders hadden schuldig gemaakt.
Of Psalm 137: Welgelukzalig zal hij zijn, die uw kinderkens grijpen, en aan de steenrots verpletteren zal.

Om zomaar wat voorbeelden te noemen.
Jaja ;)
Hier worden wat teksten uit de mouw geschud, dit tot een van de moeilijkste behoren om uit te leggen (Prof. Peels studeert zijn hele leven er al op) en geconfisqueerd voor de uitleg van de erfschuld.

Zo werkt het natuurlijk niet:
1. God heeft deernis met de kinderen als hij een stad wil straffen, zie Jona 4:11: Zou Ík dan die grote stad Ninevé niet ontzien, waarin meer dan honderdtwintigduizend mensen zijn die het verschil tussen hun rechter- en hun linkerhand niet weten, en daarbij veel vee? . En nogmaals: sterven is niet altijd een straf (wel altijd een gevolg) op de zonde; Gods kinderen sterven ook, terwijl ze geen (erf)schuld hebben.
2. Psalm 137 is geschreven in een oorlogssituatie. Zoals de vijand met onze kinderen omgaat, zo willen wij omgaan met de kinderen van de vijand (oog voor oog). En dat de kinderen verpletterd zullen worden (zie ook jesaja 13, psalm 8) wordt in de bijbel genoemd als een straf aan de ouders, niet aan de kinderen (zie ook kanttek of hoe Prof Peels hierover schrijft). Plus moet hier gezegd worden dat het OT hier anders over spreekt dan het NT, maar gaat buiten het onderwerp 'erfschuld' om.
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

@Jakobmarin, je hebt hier nog niet op gereageerd.
Afgewezen schreef:
jakobmarin schreef:
huisman schreef:Toch denk ik dat jouw voorbeelden mank gaan als het gaat over de hemelse Rechtvaardige Rechter. Hij straft naar schuld. Onze straf in de vorm van de geestelijke dood is omdat wij schuldig zijn in Adam.
"straf naar schuld", hoe combineer en/of verklaar je de erfschuld met de soort teksten uit Ezechiel 18: 20, 2 Kronieken 25:4?
Dit soort teksten bewijzen m.i. juist dat Adams zonde ónze zonde is, anders worden wij gestraft voor de zonde van Adam en niet voor om onze eigen zonde!
jakobmarin

Erasmiaan schreef: ad 1: ik weet niet of je dit topic gevolgd heb, maar ik heb hier de uitleg van Ridderbos gepost, waar je volgens mij geen andere draai aan kunt geven. Vanuit de context laat hij zien wat hier bedoeld wordt.
ad 2: omdat je argumentatie, geen argumentatie is. Het gaat er bij jou niet in, dat iemand gestraft wordt voor zonden die hij niet gedaan heeft. Als je die argumentatie doortrekt krijg je op een gegeven moment moeite met alle leerstukken.
ad 3: heb je bij die teksten de kanttekeningen ook wel eens gelezen? En andere betrouwbare uitleggers? Je komt telkens met die teksten aan maar gaat niet in op wat anderen hier daar over zeggen; het komt niet eens in je op om te bezien hoe die teksten uitgelegd moeten worden.
1. Ook de uitleg van Ridderbos is één van de vele, anderen zijn er even van overtuigd dat zij de beste uitleg hebben, dat houd je toch.
2. 'omdat het er bij mij niet ingaat' is niet mijn argument om erfschuld niet te willen leren. De reden 'waarom het er bij mij niet ingaat' is dat ik een verzameling van andere teksten uit de bijbel zie, die de leer van de erfschuld op losse schroeven zet en zelfs tegenspreekt (3)
3. Yep, dat heb ik inderdaad bekeken. Hierbij bijv. de kanttek bij Jeremia 31:29-30

29 In die dagen zullen zij niet meer zeggen: 99) De vaders hebben onrijpe druiven gegeten, en de tanden van de kinderen zijn stomp geworden.
30 Maar ieder zal om zijn eigen ongerechtigheid sterven. Ieder mens die onrijpe druiven eet – zijn tanden zullen stomp worden.

99) Dat is, onze voorouders hebben in de woestijn en daarna gezondigd, en wij moeten daarom lijden. Dit was het spreekwoord der spottende huichelaars en onboetvaardige murmurerende Joden, die God van onrecht beschuldigden in Zijn dreigementen en straffen, en zichzelven rechtvaardigden.
Zie aantek Ez. 18:2, 3: Dat is, de vaders hebben de zonde gedaan en de kinderen moeten de straf dragen. Aldus hebben de Joden den Heere zeer onbeschaamdelijk van ongerechtigheid beschuldigd.

Wie zegt dat God de zonde van de vader straft op de kinderen, noemt de kanttekenaren een 'spottende huichelaar', 'onboetvaardig' en vind dat 'Heere zeer onbeschaamdelijk van ongerechtigheid beschuldigd' wordt.
jakobmarin

Afgewezen schreef:@Jakobmarin, je hebt hier nog niet op gereageerd.
Afgewezen schreef:
jakobmarin schreef:
huisman schreef:Toch denk ik dat jouw voorbeelden mank gaan als het gaat over de hemelse Rechtvaardige Rechter. Hij straft naar schuld. Onze straf in de vorm van de geestelijke dood is omdat wij schuldig zijn in Adam.
"straf naar schuld", hoe combineer en/of verklaar je de erfschuld met de soort teksten uit Ezechiel 18: 20, 2 Kronieken 25:4?
Dit soort teksten bewijzen m.i. juist dat Adams zonde ónze zonde is, anders worden wij gestraft voor de zonde van Adam en niet voor om onze eigen zonde!
Dat is helemaal geen bewijs daarvoor. Het bewijst dat je gestraft wordt om de zonde die je zelf gedaan hebt (zie posting hieronder).

Een bewijs dat de zonde van (of in) Adam aan ons gestraft wordt zou Rom5:12 kunnen zijn, maar die tekst kun je ook anders vertalen en uitleggen, en omdat er geen andere teksten in de bijbel dit leren, kun je dit amper een bewijs noemen.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

jakobmarin schreef:Dat is helemaal geen bewijs daarvoor. Het bewijst dat je gestraft wordt om de zonde die je zelf gedaan hebt (zie posting hieronder).

Een bewijs dat de zonde van (of in) Adam aan ons gestraft wordt zou Rom5:12 kunnen zijn, maar die tekst kun je ook anders vertalen en uitleggen, en omdat er geen andere teksten in de bijbel dit leren, kun je dit amper een bewijs noemen.
Toch blijf je dan met een probleem zitten. Wij worden dan gestraft omdat we deel hebben aan Adams 'gebrek' - buiten onze schuld! -, namelijk onze zondige natuur, zodat we niet anders kunnen dan zondigen. Hoe verklaar je dat dan?
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

jakobmarin schreef:
Erasmiaan schreef: ad 1: ik weet niet of je dit topic gevolgd heb, maar ik heb hier de uitleg van Ridderbos gepost, waar je volgens mij geen andere draai aan kunt geven. Vanuit de context laat hij zien wat hier bedoeld wordt.
1. Ook de uitleg van Ridderbos is één van de vele, anderen zijn er even van overtuigd dat zij de beste uitleg hebben, dat houd je toch.
2. 'omdat het er bij mij niet ingaat' is niet mijn argument om erfschuld niet te willen leren. De reden 'waarom het er bij mij niet ingaat' is dat ik een verzameling van andere teksten uit de bijbel zie, die de leer van de erfschuld op losse schroeven zet en zelfs tegenspreekt (3)
3. Yep, dat heb ik inderdaad bekeken. Hierbij bijv. de kanttek bij Jeremia 31:29-30

29 In die dagen zullen zij niet meer zeggen: 99) De vaders hebben onrijpe druiven gegeten, en de tanden van de kinderen zijn stomp geworden.
30 Maar ieder zal om zijn eigen ongerechtigheid sterven. Ieder mens die onrijpe druiven eet – zijn tanden zullen stomp worden.

99) Dat is, onze voorouders hebben in de woestijn en daarna gezondigd, en wij moeten daarom lijden. Dit was het spreekwoord der spottende huichelaars en onboetvaardige murmurerende Joden, die God van onrecht beschuldigden in Zijn dreigementen en straffen, en zichzelven rechtvaardigden.
Zie aantek Ez. 18:2, 3: Dat is, de vaders hebben de zonde gedaan en de kinderen moeten de straf dragen. Aldus hebben de Joden den Heere zeer onbeschaamdelijk van ongerechtigheid beschuldigd.

Wie zegt dat God de zonde van de vader straft op de kinderen, noemt de kanttekenaren een 'spottende huichelaar', 'onboetvaardig' en vind dat 'Heere zeer onbeschaamdelijk van ongerechtigheid beschuldigd' wordt.
- de uitleg van Ridderbos kun je m.i. niet zomaar aan de kant schuiven, maar goed, daar verschillen we dus van mening over. Blijft staan dat ik het te kort door de bocht vind, om te zeggen dat het ook maar een mening is. Dan heb je hem volgens mij niet gelezen.
- die verzameling andere teksten zegt niets over de erfschuld, behalve dan in de zin zoals Afgewezen aangeeft. En daar heb je nog geen reactie op gegeven.
Jongere

Bericht door Jongere »

Erasmiaan schreef:
jakobmarin schreef:1. Ook de uitleg van Ridderbos is één van de vele, anderen zijn er even van overtuigd dat zij de beste uitleg hebben, dat houd je toch.
- de uitleg van Ridderbos kun je m.i. niet zomaar aan de kant schuiven, maar goed, daar verschillen we dus van mening over. Blijft staan dat ik het te kort door de bocht vind, om te zeggen dat het ook maar een mening is. Dan heb je hem volgens mij niet gelezen.
Klopt, ik vind "dat houd je toch" wel erg zwak in zo'n discussie.
De spil van de discussie lijkt me toch de uitleg van Romeinen 5. Als blijkt dat daar discussie over mogelijk is (en die is heel goed mogelijk, zie het commentaar van Van Bruggen dat ik plaatste), moet die wetenschap er juist toe leiden dat we het daar over hebben en een positie innemen.
Ik begrijp wel dat dat moeilijk is; want het gaat om bijv. taalkundige argumenten die we zelf soms moeilijk kunnen begrijpen. Maar nu lijkt het alsof we vanuit onze mening er een geschikt commentaar bij kiezen. Dat kan niet de goede weg zijn, als we de Bijbelse tekst voorop willen stellen.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Jongere schreef:Maar nu lijkt het alsof we vanuit onze mening er een geschikt commentaar bij kiezen. Dat kan niet de goede weg zijn, als we de Bijbelse tekst voorop willen stellen.
Toch moet je dat ook weer niet te snel zeggen. Er kan een inzicht aanwezig zijn in een Bijbelse waarheid, zonder dat je daarbij meteen een sluitend tekst hebt. Neem deze kwestie. Vóórdat Paulus hier iets over opschreef, was het gegeven als zodanig er al. Wat de Heilige Geest aan Paulus bekendmaakte, was Gods Woord over een reeds bestaande kwestie.
jakobmarin

Afgewezen schreef:
jakobmarin schreef:Dat is helemaal geen bewijs daarvoor. Het bewijst dat je gestraft wordt om de zonde die je zelf gedaan hebt (zie posting hieronder).

Toch blijf je dan met een probleem zitten. Wij worden dan gestraft omdat we deel hebben aan Adams 'gebrek' - buiten onze schuld! -, namelijk onze zondige natuur, zodat we niet anders kunnen dan zondigen. Hoe verklaar je dat dan?
Sowieso kent theologie (voor ons) problemen, maar dat is niet erg, soms moet je die gewoon zo laten en niet willen doorvorsen.

Wat het door jou geschetste probleem betreft: toen de discipelen (joh9) de blinde man zagen zitten, vroegen ze of het de ouders of de man zelf was die gezondigd had, en zagen ze (waarschijnlijk) die blindheid als straf.
Jezus ontkent dat beide gezondigd hebben, en geeft aan dat dit er was om Hem te verheerlijken. Dus geen straf, maar kun je het wel noemen een gevolg van de zonde.

Dat de geërfde zondige natuur meer een gevolg van de zonde is en niet een straf op de zonde, vind ik best een goede uitleg, wat dit betreft.

Daarbij komt dat we, als Adam níet gezondigd had, we ook zijn niet-zondige natuur hadden geërfd (denk ik) en je ook niet had kunnen zeggen dat dit een probleem was.

Dit zijn moeilijke dingen om te verstaan en is het ook de vraag of je er met zo'n vergrootglas naar moet kijken.
jakobmarin

Jongere schreef:
Erasmiaan schreef:
jakobmarin schreef:1. Ook de uitleg van Ridderbos is één van de vele, anderen zijn er even van overtuigd dat zij de beste uitleg hebben, dat houd je toch.
Klopt, ik vind "dat houd je toch" wel erg zwak in zo'n discussie.
De spil van de discussie lijkt me toch de uitleg van Romeinen 5. Als blijkt dat daar discussie over mogelijk is (en die is heel goed mogelijk, zie het commentaar van Van Bruggen dat ik plaatste), moet die wetenschap er juist toe leiden dat we het daar over hebben en een positie innemen.
Ik begrijp wel dat dat moeilijk is; want het gaat om bijv. taalkundige argumenten die we zelf soms moeilijk kunnen begrijpen. Maar nu lijkt het alsof we vanuit onze mening er een geschikt commentaar bij kiezen. Dat kan niet de goede weg zijn, als we de Bijbelse tekst voorop willen stellen.
Dit lijkt een mooi streven, maar is amper of niet mogelijk na 2000 jaar NT-kerkgeschiedenis.
Onbevangen de bijbel lezen in dergelijke discussies gaat je niet lukken.

Natuurlijk halen we allemaal onze uitleggers en theologen bij. En de een haalt Ridderbos erbij en een ander weer iemand anders.

Citaat Ridderbos:
Daarom, dat allen gezondigd hebben. Men zou kunnen vragen: waarom is "zo" de dood tot allen doorgegaan? Paulus wijst daarvoor op de zonde van allen. Hij bedoelt daarmee niet de dadelijke zonden van alle nakomelingen van Adam, noch een door Adam op zijn nakomelingen overgedragen zondige aard, maar Adams zonde als aller zonde, hun deelhebben aan zijn zonde-daad, waardoor hij zich en zijn nakomelingen de dood op de hals haalde.
eens.
Hier komt de eigenlijke aard van het verband tussen "allen" en "één" pas recht aan het licht. Elders wordt dit aangeduid met de prepositie "in" ("in Adam" en "in Christus"), 1 Korinthe 15:22. De gedacht is dit van het begrepen zijn, van de velen in de éne, zodat de zonde van de éne ook die van de velen was, ja gezegd kan worden, dat "zij allen zondigden".
met dat laatste niet eens, waarom zou je dat als actieve daad willen benoemen, terwijl dat niet zo is?
(...)
Degenen die onder 'gezondigd hebben' (in vers 12b) de persoonlijke zonde van Adams nakomelingen verstaan, moeten met vers 13b geheel in verlegenheid komen. En niet minder bewijskracht hebben de verzen 15 e.v., waar telkens van "de éne zonde" of van "de zonde van de éne" gesproken wordt als grond voor de veroordeling der velen (en niet van hun persoonlijke zonden), gelijk ook de éne gehoorzaamheidsdaad van Christus, vers 18, als enige grond voor rechtvaardiging geldt. Het gaat in heel dit verband, strikt gesproken, niet over de erfzonde als zedelijk bederf, maar over het onmiddellijk begrepen zijn in Adams zonde en in Adams dood. Vergelijk 1 Korinthe 15:22. En nu is het wel waar, dat hier bij 'hebben allen gezondigd' de woorden 'in Adam' ontbreken. Maar de apostel verduidelijkt hetgeen hij bedoelt zeer nadrukkelijk in de verzen 13 en 14. En daaruit blijkt dat het 'hebben allen gezondigd' hier in dezelfde corporatieve zin verstaan wil worden als waarin de apostel in 1 Korinthe 15:22 spreekt en op meer dan één plaats van het in Christus eenmaal gestorven zijn van de gelovigen, vgl. 6:2, 2 Kor. 5:14.
Om deze tekst gaat het uit rom5:
12 Daarom, zoals door één mens de zonde in de wereld is gekomen, en door de zonde de dood, en zo de dood over alle mensen is gekomen, [omdat] allen gezondigd hebben.
13 Want totdat de wet er kwam, was er wel zonde in de wereld. Zonde wordt echter niet toegerekend als er geen wet is.
14 Toch heeft de dood geregeerd van Adam tot Mozes toe, ook over hen die niet gezondigd hadden met eenzelfde overtreding als Adam, die een voorbeeld is van Hem Die komen zou.
15 Maar het is met de genadegave niet zoals met de overtreding. Want als door de overtreding van de ene velen gestorven zijn [gevolg, JM], veel meer is de genade van God en de gave door de genade die er is door de ene mens Jezus Christus, overvloedig geweest over velen.
16 En het is met de gave niet zoals het was door de ene die zondigde. Want de veroordeling leidde ten gevolge van één overtreding wel tot verdoemenis, maar de genadegave bij vele overtredingen tot rechtvaardiging.
Ik kan hier werkelijk niet ontdekken dat hier gesproken wordt over actief 'gezondigd te hebben in Adam'.
Wel dat wij deel hebben aan Adams zonde in de zin van 'de dood is over alle mensen gekomen' (als gevolg, niet als straf).
De dood van de mensen wordt in Ridderbos' citaat altijd als een straf gezien (dus moet je inderdaad ergens (erf)schuld vandaan halen), en de dood is niet altijd een straf, maar ook een gevolg van de zonde (zie dat Gods kinderen, die geen (erf)schuld hebben, ook sterven).

Door de zonde van Adam erfden wij zijn zondige natuur. Die zondige natuur van ons doet actieve zonde, en dat leid tot verdoemenis, niet de zonde van Adam zelf.

Ook Ridderbos overtuigd mij nog niet van het bestaan van erfschuld.

Overigens geef ik mijn mening graag voor een betere, maar het moet wel kloppen met de rest van de bijbelteksten (over zonde straffen van vader, kinderen). Ben wel benieuwd wat Ridderbos daarover zegt.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

jakobmarin schreef:Dat de geërfde zondige natuur meer een gevolg van de zonde is en niet een straf op de zonde, vind ik best een goede uitleg, wat dit betreft.
Maar dan worden wij dus met een zondige natuur opgezadeld, zonder dat we daar iets aan kunnen doen! Dat vind ik een moeilijk te verteren gedachte.
Daarbij komt dat we, als Adam níet gezondigd had, we ook zijn niet-zondige natuur hadden geërfd (denk ik) en je ook niet had kunnen zeggen dat dit een probleem was.
Nee, want dan was het hele probleem 'schuld' ook niet aan de orde geweest.
Dit zijn moeilijke dingen om te verstaan en is het ook de vraag of je er met zo'n vergrootglas naar moet kijken.
Voor mij is dit een enorme worsteling geweest. Waarom moet ik delen in de gevolgen van Adams zonde? Waarom word ik schuldig gesteld voor iets wat ik niet zelf gedaan heb?
Tot ik erachter kwam dat Adams zonde ook mijn zonde was en dat ik in hem gezondigd heb. Ook al kan ik dat niet helemaal rationeel verklaren.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

jakobmarin schreef: De dood van de mensen wordt in Ridderbos' citaat altijd als een straf gezien (dus moet je inderdaad ergens (erf)schuld vandaan halen), en de dood is niet altijd een straf, maar ook een gevolg van de zonde (zie dat Gods kinderen, die geen (erf)schuld hebben, ook sterven).
De dood is ook een straf. Want de mens werd ermee bedreigd: ten dage als gij daarvan eet zult gij den dood sterven. Dus de dood is niet zonder grote oorzaak, door Ridderbos en al de gereformeerde vaderen, als straf op de zonde gezien. Dat Gods kinderen sterven is geen straf, maar een doorgang naar het eeuwige leven.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Erasmiaan schreef:
jakobmarin schreef: De dood van de mensen wordt in Ridderbos' citaat altijd als een straf gezien (dus moet je inderdaad ergens (erf)schuld vandaan halen), en de dood is niet altijd een straf, maar ook een gevolg van de zonde (zie dat Gods kinderen, die geen (erf)schuld hebben, ook sterven).
De dood is ook een straf. Want de mens werd ermee bedreigd: ten dage als gij daarvan eet zult gij den dood sterven. Dus de dood is niet zonder grote oorzaak, door Ridderbos en al de gereformeerde vaderen, als straf op de zonde gezien. Dat Gods kinderen sterven is geen straf, maar een doorgang naar het eeuwige leven.
Boven, Jakobmarin, is de zondige natuur die wij hebben geërfd van Adam, een natuur die ons schuldig stelt voor God. Dus dan hoef je niet eens terug naar Adam, dan heb je zelf al schuld bij God, als je die natuur bezit.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Jongere

Bericht door Jongere »

jakobmarin schreef:Dit lijkt een mooi streven, maar is amper of niet mogelijk na 2000 jaar NT-kerkgeschiedenis.
Onbevangen de bijbel lezen in dergelijke discussies gaat je niet lukken.

Natuurlijk halen we allemaal onze uitleggers en theologen bij. En de een haalt Ridderbos erbij en een ander weer iemand anders.
Het punt is dat je er ook geen theologen, maar exegeten "bij moet halen". Dat is nog iets fundamenteel anders.
Exegese probeert tóch altijd weer onbevangen naar een tekst te kijken. Zie bijvoorbeeld hoe Tom Wright nu Paulus leest; hij weet daarbij toch buiten kaders te treden die zijn ontstaan in de loop van de kerkgeschiedenis. Maar komt daarbij toch erg dicht bij het oorspronkelijke lezerspubliek (en daarmee de bedoeling) van Paulus.

Zo valt toch ook over Romeinen 5 wel meer te zeggen dan "dat houd je toch".
Voor beide zijden overigens, hoor. Ik heb zelf Ridderbos hier niet gepost, maar Van Bruggen. Het zou voor de discussie wel goed zijn als daar ook wat reactie op zou komen.
Plaats reactie