Goede Vrijdag en de stille week

eilander
Moderator

Re: Goede Vrijdag en de stille week

Bericht door eilander »

Posthoorn schreef:
-DIA- schreef:Onze predikant gaf ons een raad op de Goede Vrijdag om de Stille Zaterdag, stil in mediatie door te brengen.
Geboden van mensen...
.... hoef je niet op te volgen.
Goede raad van je predikant wel.
:bobo
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Posthoorn schreef:
-DIA- schreef:Onze predikant gaf ons een raad op de Goede Vrijdag om de Stille Zaterdag, stil in mediatie door te brengen.
Geboden van mensen...
Het was geen gebod :bobo
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
DDD

Bericht door DDD »

Maar wel een goede raad, inderdaad. Maar als je tegen christelijke feestdagen bent, is iets al snel een gebod van mensen, al is het maar een vriendelijke suggestie.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Ook dit jaar belegt onze gemeente weer vier avonden in de Stille week: waardevolle momenten van bezinning met schriftlezing en gebed, meditatie en samenzang, passende instrumentale of vocale muziek en stilte. Kerkmuren vallen weg, de bezoekers komen uit alle hoeken van de kerkelijke landkaart. Mooi om te zien hoe dit initiatief, bij ons inmiddels een niet meer weg te denken traditie, door oud-predikanten nu ook op hun nieuwe standplaats geïmplementeerd wordt. Een voorrecht om daarbij betrokken te mogen zijn!
~~Soli Deo Gloria~~
aggieoudje

Bericht door aggieoudje »

Bij ons is er niet elke avond een bijeenkomst.
Wel de zondag voor pasen na de avonddienst een Kom&Zing in één van de kerkgebouwen volledig in het teken van Goede Vrijdag en Pasen.
En op de woensdag voor pasen is er sinds een paar jaar traditioneel een passieavond in de Rehobothkerk.
Op Goede Vrijdag zijn er 2 diensten: 's morgens om 10.00 in de ene kerk een dienst speciaal voor de kinderen(dit jaar geleid door ds. J. Blom uit Ridderkerk) en 's avonds om 19.30 in de andere kerk een "gewone" dienst(dit jaar geleid door onze eigen predikant ds. A.J. Mensink)
En dan met pasen 3 diensten(5 natuurlijk we hebben 2 kerkgebouwen, 2e paasdag alleen dienst in de grootste) waarvan de avonddienst(sionskerk) op 1e paasdag het hoogtepunt is met de belijdenisdienst! Overigens zingen we 20 min. voor de morgendienst paasliederen(dit doen we ook met kerst en pinksteren)

Heel toevallig woon ik tegenover het kerkgebouw van de PKN(Herv. Conf.) hier ter plaatse en die houden in de stille week wel elke avond een bijeenkomst.
Bewaar mijn ziel en red mij; laat mij niet beschaamd worden, want tot U heb ik de toevlucht genomen. (Psalm25:20, Belijdenistekst)
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

Hendrikus schreef:Ook dit jaar belegt onze gemeente weer vier avonden in de Stille week: waardevolle momenten van bezinning met schriftlezing en gebed, meditatie en samenzang, passende instrumentale of vocale muziek en stilte. Kerkmuren vallen weg, de bezoekers komen uit alle hoeken van de kerkelijke landkaart. Mooi om te zien hoe dit initiatief, bij ons inmiddels een niet meer weg te denken traditie, door oud-predikanten nu ook op hun nieuwe standplaats geïmplementeerd wordt. Een voorrecht om daarbij betrokken te mogen zijn!
Mijn indruk is toch bij deze activiteiten dat rituelen het gebrek aan inhoud moeten opvangen.
ZWP

Bericht door ZWP »

Wim Anker schreef:
Hendrikus schreef:Ook dit jaar belegt onze gemeente weer vier avonden in de Stille week: waardevolle momenten van bezinning met schriftlezing en gebed, meditatie en samenzang, passende instrumentale of vocale muziek en stilte. Kerkmuren vallen weg, de bezoekers komen uit alle hoeken van de kerkelijke landkaart. Mooi om te zien hoe dit initiatief, bij ons inmiddels een niet meer weg te denken traditie, door oud-predikanten nu ook op hun nieuwe standplaats geïmplementeerd wordt. Een voorrecht om daarbij betrokken te mogen zijn!
Mijn indruk is toch bij deze activiteiten dat rituelen het gebrek aan inhoud moeten opvangen.
Mijn indruk is toch dat deze reactie is geschreven zonder kennis te nemen van de inhoud van deze activiteiten. :jongle
mcgk

Bericht door mcgk »

Wim Anker schreef:
Rituelen worden gekenmerkt door de nadruk op de vorm (de exacte uitvoering van een handeling is belangrijk), herhaling (het is pas een ritueel als het meermaals wordt opgevoerd) en symbolisme (rituele handelingen hebben symbolische betekenis).
Hendrikus noemt:
- schriftlezing
- gebed
- meditatie
- samenzang
- muziek/stilte
Daar zitten nul rituelen tussen én dit zijn precies dezelfde elementen als de gemiddelde weekdienst in rechtse kerkgenootschappen. En daar ga je toch ook naartoe? Of vind je dat ook een ritueel?
helma

Re: RE: Re: Goede Vrijdag en de stille week

Bericht door helma »

Wim Anker schreef:
Zeg je dat ook bij een GBS dienst?
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

Godsdienst is er genoeg, inclusief veel "good feelings" door het bijwonen van dergelijke bijeenkomsten. Vooral termen als "bezinning" en " kerkmuren vallen weg" - hopelijk mooi weer dan - zijn populair. m.i. vooral door boedistische invloed en het moderne denken. Kaarsje erbij denk ik.

Ga vooral naar dergelijke bijeenkomsten, geniet van de sfeer en kom dan helemaal tot rust gekomen thuis. Dat slaapt daarna zoveel beter. Maar zolang dit soort meetings meer publiek trekken en de 2e dienst des zondags minder is vooral het rituele, de timing, de sfeer enz. de trekpleister en niet het Woord.
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Wim Anker schreef:Godsdienst is er genoeg, inclusief veel "good feelings" door het bijwonen van dergelijke bijeenkomsten. Vooral termen als "bezinning" en " kerkmuren vallen weg" - hopelijk mooi weer dan - zijn populair. m.i. vooral door boedistische invloed en het moderne denken. Kaarsje erbij denk ik.

Ga vooral naar dergelijke bijeenkomsten, geniet van de sfeer en kom dan helemaal tot rust gekomen thuis. Dat slaapt daarna zoveel beter. Maar zolang dit soort meetings meer publiek trekken en de 2e dienst des zondags minder is vooral het rituele, de timing, de sfeer enz. de trekpleister en niet het Woord.
"Bezinning" en "kerkmuren vallen weg" zijn evengoed van toepassing op een GBS dienst.
Wat jij verder denkt over kaarsjes, boeddhistische invloeden en het moderne denken lees ik niet in de aankondiging van Hendrikus.
Ik lees overigens ook verder nergens dat deze bijeenkomsten in de plaats van de tweede dienst op zondag komen.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Wat is er mis mee als het rituele, de timing, de sfeer, enz. mensen onder het Woord trekt?
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

Tiberius schreef:Wat is er mis mee als het rituele, de timing, de sfeer, enz. mensen onder het Woord trekt?
Allereest is dat, iin dit topic, irrelevant. De activiteit dient te worden getoetst aan het Woord, niet aan een eventueel resultaat. De broers deden geen goed werk toen ze Jozef naar Egypte verkochten al heeft God het ten goede gedacht.

Daarnaast heb ik gesteld dat dergelijke bijeenkomsten m.i. een teken zijn van het ontbreken van inhoud. Het is dus een m.i. een symptoom van een onderliggend probleem. Dat is in de eerste plaats een constatering. Ik ben niet zo positief over dit soort bijeenkomsten omdat het de armoede toont. Zoals een dikke buik oedeem verraadt i.p.v overvloed.

Overigens is m.i. de rituele wijze en overige sfeermakende elementen, de gehele entourage, timing enzovoort niet zoals het Woord gebiedt hoe het evangelie gebracht moet worden. Deze bijeenkomsten zijn daarom -naast symptoom - ook geen medicijn maar eigenwillige godsdienst.

@Mister: m.i. zijn al die elementen wel eenvoudig te herleiden uit deze aankondiging.
Laatst gewijzigd door Wim Anker op 19 mar 2016, 17:15, 3 keer totaal gewijzigd.
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Wim Anker schreef:@Mister: m.i. zijn al die elementen wel eenvoudig te herleiden uit deze aankondiging.
Misschien kan Hendrikus hier met ons delen of deze, door jou eenvoudig te herleiden elementen, ook daadwerkelijk een plaats krijgen.
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

Mister schreef:
Wim Anker schreef:@Mister: m.i. zijn al die elementen wel eenvoudig te herleiden uit deze aankondiging.
Misschien kan Hendrikus hier met ons delen of deze, door jou eenvoudig te herleiden elementen, ook daadwerkelijk een plaats krijgen.
Dit is wat naïef gedacht. Maar misschien wil @Hendrikus wel ook aangeven of er kaarsjes branden. Dat is een in ieder geval wat eenvoudiger te beantwoorden vraag - en een wat objectiever te beantwoorden vraag - dan de analyse in hoeverre de huidige cultuur en het geestelijk klimaat invloed hebben op de diverse elementen in deze diensten.

En als het huidige seculiere denken de "oecumene" en het dogma "geloof wat je wilt, even goede vrienden zolang er maar geen waarheidsclaim erbij komt" als hoogste norm heeft is m.i. het spreken over wegvallende kerkmuren eerder een volgen van dit moderne denken dan een christelijke eensgezindheid, achtende de een de ander uitnemende dan zichzelf.

En de elementen "rust, stilte, bezinning" hebben m.i. ook wortels in het new age en yoga denken, meer dan in de christelijke voorbereiding.

Overigens is dit hele samenkomstengedoe ook kernachtig te typeren als een "Terug naar Rome" beweging.
Plaats reactie