Dit is allemaal waar en natuurlijk zijn wij het hier over eens...maar de weg wordt zovaak andersom voorgesteld. Wie komen er.....dan mogen alleen die genodigd worden. En dat is een Evangelie die uit de mens is en niet uit de Schrift.Marieke schreef:Ik maak de nodiging echt niet nauw. Alleen ik vind je zo krampachtig één kant ophangen "omdat je bang bent dat er elders verkeerd gepreekt wordt". Ik geloof van ganser harte dat de nodiging tot een ieder komt. Ik geloof ook dat diegenen die niet komen, dat dat niet ligt aan de nodiging van Christus, want die is ruim genoeg. Maar ik zeg alleen dat overtuigde zondaren zullen komen. Dan kom jij met een zin als "en niet ontdekte". Mijn vraag is dan: wat is het verschil tussen ontdekte en overtuigde?huisman schreef:@Marieke je haalt twee belangrijke zaken door elkaar.
In dit topic ging het over wie er worden genodigd tot Christus. Jij komt met een citaat van Boston over de waarachtige bekering. Het gaat mij (en Boston, Ds L Huisman enz) erom dat wij de nodiging om tot Christus te komen niet nauwer mogen maken door voorwaarden en geestelijke gesteldheden te eisen die Jezus zelf niet stelt. Komt allen , Zie het Lam Gods...............komt dan een ieder. Nee, maar dat lag niet aan Christus nodiging,roeping,en algenoegzaamheid.
Maar wee hem die zondaren verhinderd om tot Hem te komen.Matthew Henry schreef:1. Hij nam het zeer kwalijk, dat Zijne discipelen hen wilden weren. Jezus dat ziende, nam het zeer kwalijk, vers 14 . "Wat bedoelt gij? Wilt gij Mij verhinderen goed te doen, goed te doen aan het opkomend geslacht, aan de lammeren der kudde?" Christus is zeer misnoegd op Zijne discipelen, als zij mensen den moed benemen om zelven tot Christus te komen, of hun kinderen tot Hem te brengen.
Ik kom inderdaad met een citaat over de waarachtige bekering. Maar we zijn het er toch wel samen over eens dat het komen tot Christus deel uitmaakt van de waarachtige bekering? Die overtuigingen/die ontdekking zijn niet de bekering zelf, maar maken het onderwerp er geschikt voor zegt Boston! Waar het mij (en Boston en de Bijbel) om gaat, is dat je Christus totaal niet nodig hebt als Medicijnmeester, als je je niet ziek weet...als je niet overtuigd bent, als je niet een ware boetvaardige bent (allemaal citaten van Boston hoor, en de eerste uit de Bijbel). Een laatste citaat van Boston: Zij die nooit diep hebben gegraven, zijn niet op de rotssteen gebouwd. Zij die nooit een helder gezicht hebben ontvangen van zichzelf in de zondigheid van hun hart en leven, hebben nog nooit een gelovig gezicht van Christus ontvangen.
Het gaat mij in deze discussie dus niet om wie er komen en hoe ze komen. Maar voor zij komen is er eerst Gods nodiging tot het heil en aan die nodiging wordt heel wat afgedaan heden ten dage. Gods genadewoord gaat uit naar vijanden en klinkt temidden van een wereld die in Romeinen 3 zo diep getekend wordt. Die diepte van Gods eeuwige en onbegrijpelijke liefde tot vijanden mogen wij niet kwijtraken. Daarom kwam hij uit de hemel in de kribbe van Bethlehem. Er was voor Hem geen plaats maar Hij maakt plaats in de harten van zondaren d.m.v Woord en Geest. Gezegende jaarwisseling Marieke.