Behoudend, maar niet behouden

huisman

Re: Behoudend, maar niet behouden

Bericht door huisman »

Marieke schreef:
huisman schreef:@Marieke je haalt twee belangrijke zaken door elkaar.
In dit topic ging het over wie er worden genodigd tot Christus. Jij komt met een citaat van Boston over de waarachtige bekering. Het gaat mij (en Boston, Ds L Huisman enz) erom dat wij de nodiging om tot Christus te komen niet nauwer mogen maken door voorwaarden en geestelijke gesteldheden te eisen die Jezus zelf niet stelt. Komt allen , Zie het Lam Gods...............komt dan een ieder. Nee, maar dat lag niet aan Christus nodiging,roeping,en algenoegzaamheid.
Maar wee hem die zondaren verhinderd om tot Hem te komen.
Matthew Henry schreef:1. Hij nam het zeer kwalijk, dat Zijne discipelen hen wilden weren. Jezus dat ziende, nam het zeer kwalijk, vers 14 . "Wat bedoelt gij? Wilt gij Mij verhinderen goed te doen, goed te doen aan het opkomend geslacht, aan de lammeren der kudde?" Christus is zeer misnoegd op Zijne discipelen, als zij mensen den moed benemen om zelven tot Christus te komen, of hun kinderen tot Hem te brengen.
Ik maak de nodiging echt niet nauw. Alleen ik vind je zo krampachtig één kant ophangen "omdat je bang bent dat er elders verkeerd gepreekt wordt". Ik geloof van ganser harte dat de nodiging tot een ieder komt. Ik geloof ook dat diegenen die niet komen, dat dat niet ligt aan de nodiging van Christus, want die is ruim genoeg. Maar ik zeg alleen dat overtuigde zondaren zullen komen. Dan kom jij met een zin als "en niet ontdekte". Mijn vraag is dan: wat is het verschil tussen ontdekte en overtuigde?
Ik kom inderdaad met een citaat over de waarachtige bekering. Maar we zijn het er toch wel samen over eens dat het komen tot Christus deel uitmaakt van de waarachtige bekering? Die overtuigingen/die ontdekking zijn niet de bekering zelf, maar maken het onderwerp er geschikt voor zegt Boston! Waar het mij (en Boston en de Bijbel) om gaat, is dat je Christus totaal niet nodig hebt als Medicijnmeester, als je je niet ziek weet...als je niet overtuigd bent, als je niet een ware boetvaardige bent (allemaal citaten van Boston hoor, en de eerste uit de Bijbel). Een laatste citaat van Boston: Zij die nooit diep hebben gegraven, zijn niet op de rotssteen gebouwd. Zij die nooit een helder gezicht hebben ontvangen van zichzelf in de zondigheid van hun hart en leven, hebben nog nooit een gelovig gezicht van Christus ontvangen.
Dit is allemaal waar en natuurlijk zijn wij het hier over eens...maar de weg wordt zovaak andersom voorgesteld. Wie komen er.....dan mogen alleen die genodigd worden. En dat is een Evangelie die uit de mens is en niet uit de Schrift.
Het gaat mij in deze discussie dus niet om wie er komen en hoe ze komen. Maar voor zij komen is er eerst Gods nodiging tot het heil en aan die nodiging wordt heel wat afgedaan heden ten dage. Gods genadewoord gaat uit naar vijanden en klinkt temidden van een wereld die in Romeinen 3 zo diep getekend wordt. Die diepte van Gods eeuwige en onbegrijpelijke liefde tot vijanden mogen wij niet kwijtraken. Daarom kwam hij uit de hemel in de kribbe van Bethlehem. Er was voor Hem geen plaats maar Hij maakt plaats in de harten van zondaren d.m.v Woord en Geest. Gezegende jaarwisseling Marieke.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Marieke

Bericht door Marieke »

huisman schreef: Dit is allemaal waar en natuurlijk zijn wij het hier over eens...maar de weg wordt zovaak andersom voorgesteld. Wie komen er.....dan mogen alleen die genodigd worden. En dat is een Evangelie die uit de mens is en niet uit de Schrift.
Het gaat mij in deze discussie dus niet om wie er komen en hoe ze komen. Maar voor zij komen is er eerst Gods nodiging tot het heil en aan die nodiging wordt heel wat afgedaan heden ten dage. Gods genadewoord gaat uit naar vijanden en klinkt temidden van een wereld die in Romeinen 3 zo diep getekend wordt. Die diepte van Gods eeuwige en onbegrijpelijke liefde tot vijanden mogen wij niet kwijtraken. Daarom kwam hij uit de hemel in de kribbe van Bethlehem. Er was voor Hem geen plaats maar Hij maakt plaats in de harten van zondaren d.m.v Woord en Geest. Gezegende jaarwisseling Marieke.
Insgelijks Huisman!
Simon

Bericht door Simon »

huisman schreef:
Marieke schreef:
huisman schreef:@Marieke je haalt twee belangrijke zaken door elkaar.
In dit topic ging het over wie er worden genodigd tot Christus. Jij komt met een citaat van Boston over de waarachtige bekering. Het gaat mij (en Boston, Ds L Huisman enz) erom dat wij de nodiging om tot Christus te komen niet nauwer mogen maken door voorwaarden en geestelijke gesteldheden te eisen die Jezus zelf niet stelt. Komt allen , Zie het Lam Gods...............komt dan een ieder. Nee, maar dat lag niet aan Christus nodiging,roeping,en algenoegzaamheid.
Maar wee hem die zondaren verhinderd om tot Hem te komen.
Matthew Henry schreef:1. Hij nam het zeer kwalijk, dat Zijne discipelen hen wilden weren. Jezus dat ziende, nam het zeer kwalijk, vers 14 . "Wat bedoelt gij? Wilt gij Mij verhinderen goed te doen, goed te doen aan het opkomend geslacht, aan de lammeren der kudde?" Christus is zeer misnoegd op Zijne discipelen, als zij mensen den moed benemen om zelven tot Christus te komen, of hun kinderen tot Hem te brengen.
Ik maak de nodiging echt niet nauw. Alleen ik vind je zo krampachtig één kant ophangen "omdat je bang bent dat er elders verkeerd gepreekt wordt". Ik geloof van ganser harte dat de nodiging tot een ieder komt. Ik geloof ook dat diegenen die niet komen, dat dat niet ligt aan de nodiging van Christus, want die is ruim genoeg. Maar ik zeg alleen dat overtuigde zondaren zullen komen. Dan kom jij met een zin als "en niet ontdekte". Mijn vraag is dan: wat is het verschil tussen ontdekte en overtuigde?
Ik kom inderdaad met een citaat over de waarachtige bekering. Maar we zijn het er toch wel samen over eens dat het komen tot Christus deel uitmaakt van de waarachtige bekering? Die overtuigingen/die ontdekking zijn niet de bekering zelf, maar maken het onderwerp er geschikt voor zegt Boston! Waar het mij (en Boston en de Bijbel) om gaat, is dat je Christus totaal niet nodig hebt als Medicijnmeester, als je je niet ziek weet...als je niet overtuigd bent, als je niet een ware boetvaardige bent (allemaal citaten van Boston hoor, en de eerste uit de Bijbel). Een laatste citaat van Boston: Zij die nooit diep hebben gegraven, zijn niet op de rotssteen gebouwd. Zij die nooit een helder gezicht hebben ontvangen van zichzelf in de zondigheid van hun hart en leven, hebben nog nooit een gelovig gezicht van Christus ontvangen.
Dit is allemaal waar en natuurlijk zijn wij het hier over eens...maar de weg wordt zovaak andersom voorgesteld. Wie komen er.....dan mogen alleen die genodigd worden. En dat is een Evangelie die uit de mens is en niet uit de Schrift.
Het gaat mij in deze discussie dus niet om wie er komen en hoe ze komen. Maar voor zij komen is er eerst Gods nodiging tot het heil en aan die nodiging wordt heel wat afgedaan heden ten dage..
Jezus nodigt een ieder die het hoort of leest in de Schriften en van mensen die van Hem getuigen.Jouw benadering lijkt te zeggen dat er eerst NOG een nodiging moet komen of een soort spirituele ervaring.
Of begrijp ik iets niet helemaal ?
“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Simon schreef:Jezus nodigt een ieder die het hoort of leest in de Schriften en van mensen die van Hem getuigen.Jouw benadering lijkt te zeggen dat er eerst NOG een nodiging moet komen of een soort spirituele ervaring.
Of begrijp ik iets niet helemaal ?
Jezus nodigt een ieder tot wie Zijn boodschap komt. Maar wie komen er?

Joh.6:44 Niemand kan tot Mij komen, tenzij dat de Vader, Die Mij gezonden heeft, hem trekke; en Ik zal hem opwekken ten uitersten dage.
45 Er is geschreven in de profeten: En zij zullen allen van God geleerd zijn. Een iegelijk dan, die het van den Vader gehoord en geleerd heeft, die komt tot Mij.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

huisman schreef:
Tiberius schreef:
huisman schreef:Zulke opmerkingen en steken onder water hebben geen enkele grond.
Ik probeer de grond te vinden voor deze steken onder water:
huisman schreef:Dan zeg je het tegengestelde van wat de Heere Jezus zegt.
Dit is het hele citaat "Lees in welke context de Heere Jezus dit zegt en je zult zien dat er geen beperking of voorwaarde zit in deze tekst maar ruimte en genade. Het is heel erg als deze tekst voorwaardelijk uitgelegd word. Dan zeg je het tegengestelde van wat de Heere Jezus zegt." en dat is idd mijn mening en over dit verschil gaat het al de hele dag.
huisman schreef:Mijn punt is dat er velen zijn die zich onder het welmenend aanbod willen uitexegetiseren.
Ik zeg "velen" en bedoel niet jou hiermee omdat ik weet dat jij achter het wemenend aanbod van genade staat.
huisman schreef:Maar wij mensen willen graag het zachte juk en de lichte last wat verzwaren.
Ik zeg "wij mensen" dat slaat op alle mensen sinds de zondeval dus ook op jou...en mij
huisman schreef:Ik heb ooit ook de leesbril opgehad die jij nu ophebt bij het lezen van deze tekst.
Idd zo heb ik vroeger de tekst ook gelezen.
Mijn antwoorden in rood.
Steken onder water zijn dit dus niet maar als jij dat wel zo hebt gevoeld mijn excuses .
Huisman, wie denk je dat zich aangesproken voelden door de Heere Jezus, als Hij zegt: Komt tot Mij allen die vermoeid en belast zijn? Farizeeërs? Mensen die achter de regels van de Farizeeërs stonden? Neen! Mensen die zich vermoeid en belast voelden. Die voelden zich ook aangesproken. Anderen niet. Dus dit is duidelijk geen onvoorwaardelijke nodiging, hoe je dat er ook van probeert te maken. 't Is wat Afgewezen zegt, er zijn genoeg plaatsen in de Bijbel waaruit je kunt opmaken dat er een algemeen onvoorwaardelijk aanbod is. Hier richt de Heere Jezus zich echter heel specifiek tot een groep mensen. Net zoals bij ons in de prediking de mensen soms algemeen en soms onderscheidenlijk aangesproken worden.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Erasmiaan schreef:Huisman, wie denk je dat zich aangesproken voelden door de Heere Jezus, als Hij zegt: Komt tot Mij allen die vermoeid en belast zijn? Farizeeërs? Mensen die achter de regels van de Farizeeërs stonden? Neen! Mensen die zich vermoeid en belast voelden. Die voelden zich ook aangesproken. Anderen niet.
Maar al voelden zij zich niet aangesproken, zij werden wél aangesproken. De nodiging ging ook tot hen uit!
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
TSD

Bericht door TSD »

Inderdaad.

Als een moeder op een gegeven moment naar haar kinderen roept: "Als je trek hebt moet je komen want ik heb wat klaargezet".

Vervolgens komt de helft en de andere helft niet, de heeft geen trek en hoeft niets. Dan kan je toch niet opeens zeggen dat de nodiging tot hen niet kwam? Er was voor hen ongetwijfeld ook genoeg, ze kwamen alleen niet, hadden geen behoefte.

Vindt dit wel een beetje achteraf redeneren: Alleen degenen de zich werkelijk vermoeiden en belasten voelden die komen, dus tot de anderen kwam de nodiging niet. Ik snap ook niet waarom iedereen hier nu weer over valt.
memento

Bericht door memento »

Luther schreef:
Erasmiaan schreef:Huisman, wie denk je dat zich aangesproken voelden door de Heere Jezus, als Hij zegt: Komt tot Mij allen die vermoeid en belast zijn? Farizeeërs? Mensen die achter de regels van de Farizeeërs stonden? Neen! Mensen die zich vermoeid en belast voelden. Die voelden zich ook aangesproken. Anderen niet.
Maar al voelden zij zich niet aangesproken, zij werden wél aangesproken. De nodiging ging ook tot hen uit!
En dat maakt de genade zo groot. Je zit als Farizeeër in de kerk, en opeens dringt die liefelijke nodiging - die je al zo vaak gehoord hebt - tot je door. Dat God nu zo'n hoogmoedig iemand, die Hem helemaal niet nodig heeft, zelfs geen greintje werkelijk berouw over zijn zonden heeft, aanspreekt en nodigt. Zulke liefde - wanneer het onder de werking van de Heilige Geest tot je doordringt - verbreekt.

Dat is nu het heerlijke van Gods genade. Hij komt met Zijn genade naar een onvoorbereide zondaar. Iemand die nog midden in de dood ligt. Die naar Hem niet vraagt. Die in zijn hoogmoed zo verstrikt is, dat hij de zonde niet werkelijk gevoeld. God komt niet met Zijn aanbod van genade tot halfbekeerde, ontdekte mensen. Nee, tot hen die stinken in hun hoogmoed en in hun dwaasheid Hem helemaal niet nodig hebben. Tegen hén wordt gezegd: Jij bent vermoeid en belast. Tegen hén klinkt de nodiging: Komt allen tot Mij, en Ik zal je rust geven.
huisman

Bericht door huisman »

Erasmiaan schreef:Huisman, wie denk je dat zich aangesproken voelden door de Heere Jezus, als Hij zegt: Komt tot Mij allen die vermoeid en belast zijn?
Mijn stelling gaat niet over wie zich aangesproken voelden maar wie er door de Heere Jezus genodigd werden. Dat is
de schare tot wie Jezus sprak...en nee ze komen niet allemaal of zelfs allemaal niet. Maar dat ligt niet aan de nodiging maar aan ons dode hart, onze blinde ogen en onze dove oren. Maar als de Heilige Geest deze nodiging gaat uitwerken dan komen zij "Zij komen aan door 't Goddelijk licht geleid " en vaak moet het zelfs met dwang ondanks de welmenende nodiging. Laten wij ook maar eens schrikken dat er zoveel genodigden weigeren te komen. De schuld ligt bij ons niet bij een beperkte/beperkende nodiging.
23 En de heer zeide tot den dienstknecht: Ga uit in de wegen en heggen; en dwing ze in te komen , opdat mijn huis vol worde;
24 Want ik zeg ulieden, dat niemand van die mannen, die genood waren, mijn avondmaal smaken zal.
Dit was mijn laatste posting in 2011. Allen een gezegende jaarwisseling en veel zegen onder de verkondiging van Gods Woord in Gods huis.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gijs83

Bericht door Gijs83 »

-DIA- schreef:Als ik bedenk wat men tegenwoordig onder hyercalvinisme verstaat wordt ik vuurbang voor dat boek!

Zaterdagavond in een preek van ds. J. Roos nog een ernstige waarschuwing gehoord wat er tegenwoordig onder hypecalvinisme wordt verstaan.
Ik denk ook dat er heel wat mensen ook binnen de Ger.Gezindte dit verkeerd verstaan. Vuurbang weet ik niet direct. Ik ben wel benieuwd wat er in staat. Ik denk dat DIA ook zo kan beoordelen of dit boek oprechte bewogenheid weergeeft of niet. Als je onze dominee vanavond hoorde dan kan ik alleen maar zeggen: 'en zo is het'. Echt geen zwaardoenerij op het ook of met het zijn woorden uit te drukken: 'heel mystiek zijn'.
Gijs83

Bericht door Gijs83 »

-DIA- schreef:
Wilhelm schreef:Dat is toch altijd wel mooi hier. Voordat iemand het boekje ook maar gelezen heeft, iedereen heeft al een mening.
Geweldig omdat hypercalinisme wordt aangepakt, tot het etiket verwerpelijk omdat het uit de Heart Cry hoek zou komen.

Ik wil het eerst lezen voordat ik er iets van kan zeggen. Wat ik wel jammer vind van zulke boekjes dat het onder een pseudoniem geschreven lijkt te zijn.
Maar dat het gevaar van hypercalvinisme aanwezig is binnen bepaalde kringen, dat lijkt me duidelijk. En dat daartegen gewaarschuwd wordt is dan alleen maar goed.
En of dat in dit boekje op een juiste wijze gebeurd, hoop ik nog eens te lezen.
Dat wist ik ook niet, dat het uit die hoek kwam. Maar als je geen vreemdeling bent in het kerkelijk Jeruzalem van vandaag, weet je vaak waar het over gaat als je bepaalde termen hoort.. Wie heeft trouwens de term hypercalvinisme ingevoerd? Ik weet het eerlijk niet, maar feit is dat waar die term wordt gebruikt dat diegenen niets van de bevindelijke leer moeten hebben. Of er tenminste kritisch tegenover staan.
Ik kan me wel vinden in wat Tiberius zegt(het ligt er duimendik bovenop), maar ook wel in Wilhelm als hij zegt dat je niet direct een etiket op moet plakken, daarom ben ik wel benieuwd waar het echt over gaat, voordat ik kan oordelen.
Gijs83

Bericht door Gijs83 »

Johann Gottfried Walther schreef:
-DIA- schreef:OKee, maar WAT is Hypercalvinisme?

Is dat een naar sommiger gevoelen een te strenge bevindelijk prediking? Of is het een ernstige dwaling die onder deze noemer wordt bedoeld?
Ik zal even iets noemen wat ik zaterdag iin de preek van ds. J. Roos hoorde.

Hij zei (met mijn eiegn woorden dan) Dat hij een stuk in Terdege had gelezen dat waarschuwde tegen hypercalvinisme. Het zou mensen in de war
brengen en zelf in psychiatrische gestichten doen belanden.
Daarop zei ds. Roos: Ik wens nooit anders te preken. En dat het er soms zeer diep door gaat is wel waar. Maar het is niet de bedoeling om mensen
ziek te preken maar om de ziekte aan te wijzen... en dan kan een pijnlijke weg wel eens nodig zijn. Zie ook de praktijk van de christenen.
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 18&t=10264
Over hypercalvinisme schrijft Klaas vd Zwaag ergens het volgende: Het hypercalvinisme probeert die spanning weg te nemen door alle nadruk te leggen op Gods soevereiniteit: Hij kiest zijn kinderen uit. Keerzijde is dat kerkgangers slechts kunnen afwachten of ze door de Geest wedergeboren worden of niet. Gods beloften komen hun niet toe, als ze geen teken hebben gekregen dat ze uitverkoren zijn. Van lieverlede is in deze kringen uitgewerkt welke stadia een kerkganger moet doorlopen voordat hij zich als uitverkorene kan beschouwen.

Ik denk als je zegt dat men een afwachten voorstaat, men het hypercalvinisme of tenminste mensen als Ds.Roos helemaal verkeerd verstaat. Mag men niet doodsbang voor een prediking die het te ruim voorsteld?
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

Gijs83 schreef:
Over hypercalvinisme schrijft Klaas vd Zwaag ergens het volgende: Het hypercalvinisme probeert die spanning weg te nemen door alle nadruk te leggen op Gods soevereiniteit: Hij kiest zijn kinderen uit. Keerzijde is dat kerkgangers slechts kunnen afwachten of ze door de Geest wedergeboren worden of niet. Gods beloften komen hun niet toe, als ze geen teken hebben gekregen dat ze uitverkoren zijn. Van lieverlede is in deze kringen uitgewerkt welke stadia een kerkganger moet doorlopen voordat hij zich als uitverkorene kan beschouwen.

Ik denk als je zegt dat men een afwachten voorstaat, men het hypercalvinisme of tenminste mensen als Ds.Roos helemaal verkeerd verstaat. Mag men niet doodsbang voor een prediking die het te ruim voorsteld?
Het grote probleem is, dat de mens altijd wat DOEN wil, ter zaligheid van node. Al is het maar 'verantwoordelijkheid' hebben. Maar de zaligheid is eenzijdig Godswerk. Zoals onze DL ook zeggen, dat we VERWACHTEN moeten.
Laatst gewijzigd door Bert Mulder op 31 dec 2011, 23:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Simon

Bericht door Simon »

Gijs83 schreef:
Johann Gottfried Walther schreef:
-DIA- schreef:OKee, maar WAT is Hypercalvinisme?

Is dat een naar sommiger gevoelen een te strenge bevindelijk prediking? Of is het een ernstige dwaling die onder deze noemer wordt bedoeld?
Ik zal even iets noemen wat ik zaterdag iin de preek van ds. J. Roos hoorde.

Hij zei (met mijn eiegn woorden dan) Dat hij een stuk in Terdege had gelezen dat waarschuwde tegen hypercalvinisme. Het zou mensen in de war
brengen en zelf in psychiatrische gestichten doen belanden.
Daarop zei ds. Roos: Ik wens nooit anders te preken. En dat het er soms zeer diep door gaat is wel waar. Maar het is niet de bedoeling om mensen
ziek te preken maar om de ziekte aan te wijzen... en dan kan een pijnlijke weg wel eens nodig zijn. Zie ook de praktijk van de christenen.
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 18&t=10264

Keer op keer staat er dat we ons niet moeten verharden, maar moeten geloven en het aannemen.Nergens zegt Jezus: ga weg van Mij, want je bent niet uitverkoren.
Hij waarschuwt wel de farizeers die mensen proberen te weerhouden om in te gaan.
“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -
memento

Bericht door memento »

Ik denk dat het probleem met het aanbod is, dat helaas velen niet meer geloven in de goedwilligheid van God. Geloven wij werkelijk dat God deze wereld liefheeft? Geloven wij werkelijk dat Hij van goede wil is, als het gaat om ons en onze zaligheid?

Ik vrees namelijk, dat ook velen die een aabod zeggen voor te staan, geen welmenend aanbod voorstaan. Zij zien het aanbod als het gevolg van ons beperkte menselijke weten. Omdat wij niet weten wie er uitverkoren zijn, roepen we maar iedereen op tot geloof. Vanuit de mens, de prediker, is het aanbod dan wel welmenend (hij gunt het iedereen), maar niet vanuit God. Maar ach, wat heeft een mens eraan als zijn predikant het hem echt gunt en het echt meent, maar God meent het niet? O, hoe wordt dan onder vrome schijn God tot een boze wreedaard gemaakt terwijl de mens daarbij dan positief afsteekt, want in wezen zegt men: Ik gun het u wel, maarja, mogelijk gunt God het u niet...

Nee, het echte, gereformeerde, welmenende aanbod is, dat we belijden dat Gód welmenend is, dus dat Hij het echt oprecht meent, wanneer Hij allen tot Zich nodigt en allen die tot Hem komen de vergeving der zonden en het eeuwige leven beloofd.
Plaats reactie