Glashelder

helma

Re: Glashelder

Bericht door helma »

-DIA-

Bericht door -DIA- »

Bij een vluchtig overzien lijkt me dit een andere bevinding als waar we het vanouds over hebben als we het woord 'bevinding' noemen.'

Ik zal het wat nader lezen, mogelijk vanavond, mocht ik er naast zitten dan meldt ik dat nog wel.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

-DIA- schreef:Bij een vluchtig overzien lijkt me dit een andere bevinding als waar we het vanouds over hebben als we het woord 'bevinding' noemen.'
Hoe we het hier over bevinding hebben vind ik echt enorm vaag. Het enige wat ons zou moet interesseren is wat de bijbel hierover zegt, en wat een gelovige volgens de bijbel bevind / ervaart. Niet wat de oudjes allemaal ervaarden en hoe ze dat interpreteerden.
Laatst gewijzigd door J.C. Philpot op 02 sep 2011, 13:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
MarthaMartha

Bericht door MarthaMartha »

-DIA- schreef: Ja maar ik bedoelde (om ontopic te blijven) de bevinding zoals er spake is in het boekje. De gave des onderscheids in het onderkennen van de algemene bevindingen en werkingen des Geestes en het onderscheid met de bijzondere werking in de genade...
Er zijn veel te veel mensen die ervan overtuigd zijn deze gave des onderscheids te hebben.
Ik hoop deze gave (om het onderscheid bij anderen te zien) nooit te krijgen, je zou gek worden.
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
memento

Bericht door memento »

MarthaMartha schreef:
-DIA- schreef: Ja maar ik bedoelde (om ontopic te blijven) de bevinding zoals er spake is in het boekje. De gave des onderscheids in het onderkennen van de algemene bevindingen en werkingen des Geestes en het onderscheid met de bijzondere werking in de genade...
Er zijn veel te veel mensen die ervan overtuigd zijn deze gave des onderscheids te hebben.
Ik hoop deze gave (om het onderscheid bij anderen te zien) nooit te krijgen, je zou gek worden.
Helaas zijn velen van degenen die zichzelf de gaven des onderscheids aanmeten zelf onbekeerd. Men oordeelt anderen, terwijl men zich druk zou moeten maken over hun eigen oordeel. Daarnaast zegt ook Gods Woord (wat we hoger hebben te achten dan des mensen oordeel) dat het onmogelijk is dat een onbekeerde onderscheidingsvermogen heeft:

1 Kor 2,14 Maar de natuurlijke mens begrijpt niet de dingen, die des Geestes Gods zijn; want zij zijn hem dwaasheid, en hij kan ze niet verstaan, omdat zij geestelijk onderscheiden worden.

Tegelijkertijd moet wel de waarschuwing uitgaan, dat elk waar geloof gekenmerkt wordt door bevinding. Waar geen bevinding is, is geen geestelijk leven en gaat men verloren. Maar ook: Elke ware bevinding kenmerkt zich door een gerichtheid op Christus, het alleen vastklampen aan Hem, omdat het in zichzelf hopeloos verloren is en slechts bij Hem zaligheid vind. "Geloof", hoeveel bevinding het ook kent, wat niet op Christus is gericht, is geen waar geloof, en leidt tot de eeuwige ondergang. Laat een ieder zichzelf hier nauw op onderzoeken.
Hansie

Bericht door Hansie »

C.S.Lewis: "Wij moeten niet, in onszelf of in anderen, de neiging bemoedigen onzelf tot een subjectieve staat op te werken dat, als wij daarin slagen, wij konden beschrijven als "Geloof", met de gedachte dat dit op een een of andere manier wil verzekeren dat onze gebeden verhoord zullen worden....De staat van denken dat, hopeloos verlangend en werkende met een sterke verbeelding, kan vervaardigen is geen 'geloof' in de christelijke betekenis. Het is een kunststuk van psychologische gymnastiek."
Hebreeen 11:1. "Het geloof nu is de zekerheid der dingen, die men hoopt, en het bewijs der dingen die men niet ziet."
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

MarthaMartha schreef:
Eens! Het is ook niet bijbels dat iemand dit altijd zou hebben (zie Judas, die is niet ontmaskerd door zijn medediscipelen en Saulus die eerst niet werd geaccepteerd door de discipelen).
-DIA-

Bericht door -DIA- »

eilander schreef:
MarthaMartha schreef:
Eens! Het is ook niet bijbels dat iemand dit altijd zou hebben (zie Judas, die is niet ontmaskerd door zijn medediscipelen en Saulus die eerst niet werd geaccepteerd door de discipelen).
Ik geloof het ook... Het onderscheiden van zijn en schijn is vrijwel helemaal weg.
Eigenlijk ken ik nog maar een paar mensen die deze gave mochten ontvangen.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

-DIA- schreef:
eilander schreef:
MarthaMartha schreef:
Ik geloof het ook... Het onderscheiden van zijn en schijn is vrijwel helemaal weg.
Eigenlijk ken ik nog maar een paar mensen die deze gave mochten ontvangen.
Nu begrijp me je verkeerd. Ik geloof dat God deze gave helemaal niet onfeilbaar aan mensen heeft gegeven! Daarom zette ik ook de voorbeelden erbij. Zelfs de discipelen die drie jaar met Judas zijn opgetrokken, konden niet geloven dat hij een huichelaar was.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

eilander schreef: Nu begrijp me je verkeerd. Ik geloof dat God deze gave helemaal niet onfeilbaar aan mensen heeft gegeven! Daarom zette ik ook de voorbeelden erbij. Zelfs de discipelen die drie jaar met Judas zijn opgetrokken, konden niet geloven dat hij een huichelaar was.
Nee natuurlijk niet vaak met zekerheid. Toch zijn er mensen die veel genade kennen, (nu niet zo veel meer) maar dan hoefde je maar een paar woorden te zeggen soms en dan wisten de de legering van je ziel...
Die keken (menselijk gesproken) dwars door je heen, en je moest echt niet proberen die mensen iets wijs te kunnen maken. Vanzelf is elk mens feilbaar. Dat zouden zelfs de meeste geoefenden ook erbij zeggen.
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

-DIA- schreef:maar dan hoefde je maar een paar woorden te zeggen soms en dan wisten de de legering van je ziel...
Vaak moet je mensen langer kennen, doorvragen, veel laten praten en zelf veel luisteren voor je iemand gaat kennen, ook op geestelijk vlak. Als mensen de geestelijke staat van iemand na een paar woorden denken te kunnen beoordelen, kan ik me er niet aan onttrekken dat dit ten diepste hoogmoed is.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
dennis

Bericht door dennis »

De Heere geeft onderscheiden gaven aan Zijn kinderen, en ik geloof zeker dat er geoefende Christenen zijn, die - altijd tot op zekere hoogte - een indruk kunnen hebben van iemands geestelijke staat.

Maar ook zij kunnen zich vergissen.

Nog niet zo lang geleden las ik - volgens mij in het RD - een stukje dat over deze dingen gaat en dat ik heel mooi vond. Het raakte me.

Het ging over een vrouw uit Amersfoort die genade kende. Af en toe had ze een predikant of leraar op bezoek waarmee ze van hart tot hart kon spreken. En die man - van de zeer oude stempel - zei af en toe dingen tegen haar in de trant van..
Ach, vrouwtje, als je nog eens bekeerd zult zijn..

En wat zei deze vrouw. Ze sprak de man niet tegen. Ze zei: Ja dat is waar. Dat zal wat zijn.
Als God een mens bekeert wordt hij of zij in een zekere zin zo onbekeerd. Ik hoop dat begrepen wordt wat ik daarmee bedoel.
memento

Bericht door memento »

dennis schreef:Het ging over een vrouw uit Amersfoort die genade kende. Af en toe had ze een predikant of leraar op bezoek waarmee ze van hart tot hart kon spreken. En die man - van de zeer oude stempel - zei af en toe dingen tegen haar in de trant van..
Ach, vrouwtje, als je nog eens bekeerd zult zijn..

En wat zei deze vrouw. Ze sprak de man niet tegen. Ze zei: Ja dat is waar. Dat zal wat zijn.
Als God een mens bekeert wordt hij of zij in een zekere zin zo onbekeerd. Ik hoop dat begrepen wordt wat ik daarmee bedoel.
In de zin der heiligmaking blijft een mens dagelijks bekering nodig hebben.
In de zin der rechtvaardigmaking is eens bekeerd altijd bekeerd.
rekcor

Bericht door rekcor »

-DIA- schreef:
eilander schreef: Nu begrijp me je verkeerd. Ik geloof dat God deze gave helemaal niet onfeilbaar aan mensen heeft gegeven! Daarom zette ik ook de voorbeelden erbij. Zelfs de discipelen die drie jaar met Judas zijn opgetrokken, konden niet geloven dat hij een huichelaar was.
Nee natuurlijk niet vaak met zekerheid. Toch zijn er mensen die veel genade kennen, (nu niet zo veel meer) maar dan hoefde je maar een paar woorden te zeggen soms en dan wisten de de legering van je ziel...
Kun je voorbeelden noemen van wat je dan zei?

Ik meen ook wel te kunnen onderscheiden of iemand een kind van God is. Dat is toch niet zo heel moeilijk: je ziet gewoon dat die persoon graag wil leven zoals de Heere wil. Je ziet dat die persoon graag wil bidden, wil bijbellezen, naar de kerk wil gaan, het goede wil najagen en het kwade wil laten.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

-DIA- schreef:
Die keken (menselijk gesproken) dwars door je heen, en je moest echt niet proberen die mensen iets wijs te kunnen maken. Vanzelf is elk mens feilbaar. Dat zouden zelfs de meeste geoefenden ook erbij zeggen.
Hoewel ik begrijp wat je bedoelt, vind ik het toch ook weer gevaarlijk. Want er zijn ook mensen die zogenaamd dwars door je heen kijken en hun legeringsoordeel al klaar hebben. Waarbij nogal eens mensen voor natuurlijke mensen worden aangezien, terwijl ze een teer geloofsleven hebben, maar niet volgens de normen van de 'legeringskeurders'.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Plaats reactie