Gen.Synode Ger.Gem.

parsifal

Bericht door parsifal »

Oorspronkelijk gepost door Unionist
Oorspronkelijk gepost door refo
Een predikant spreek je aan met dominee. Maar als je het over ze hebt kun je het gewoon over 'Jansen' en "Pietersen' hebben. Omdat ze zo heten. Respect dwing je af. Dat ligt niet aan een bepaalde door mensen verzonnen titel.
Verdiep je eens in de BIjbelse visie op gezag. Op http://www.rmu.org kun je gratis of voor weinig een boekje bestellen waarin het verschil tussen juricisch en charismatisch gezag duidelijk uit de doeken gedaan wordt.

Dat mensen niet meer bij hun titel besproken worden, is een vervlakking in de omgangsvormen, die ik erg betreur,

We spreken over Professor Douma, Doctor FIeret, Dominee Mallan, Generaal Winkelman, Prins Bernhard... Zo hoort dat.
hmm voortaan word ik aangesproken als de weledelgeleerde parsifal :) toch beter.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

Persoonlijk vind ik het heel kwalijk dat één man alle 'leer'touwtjes in handen heeft. Dezelfde man die rector van de TS is, is ook HR van De Saambinder. Moerkerken zou dat zelf niet moeten willen.
Mee eens. Het is al eerder aangehaald in dit soort discussies.

De problematiek zit 'm mijns inziens absoluut niet in de persoon van ds Moerkerken. Waarschijnlijk zou ik zelf op deze posities en met zijn liefde tot het kerkverband hetzelfde acteren......

De GS maakt (anoniem) een keuze, dus blijkbaar vindt men 1 persoon op 2 sleutelposities gewenst. Men moet dan echter ook niet gek op kijken als ds Moerkerken als de meest invloedrijke persoon in de GG wordt gezien en betiteld wordt als een 'kerkelijk of geestelijk leider'. Dat zijn dan logische consequenties.
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Lecram

Bericht door Lecram »

Oorspronkelijk gepost door Lecram
Oorspronkelijk gepost door VreugdeHij is verantwoordelijk voor wat er wordt geplaatst, ook de artikelen van meneer De Wit.

even beleefd houden, het gaat hier om dominee De Wit, dus duidt hem ook zo aan. Ere wie ere toekomt.
En is ds. M. dan wel zo netjes?
Is dat belangrijk? Of moeten wij hierin het Woord volgen? Kijk eens hoe Paulus de hogepriester benadert! Hij had veel aan te merken, maar toen hij hoorde dat het de hogepriester was, temperde hij. Het gaat om ambtsdragers, ook al ben ikzelf het ook fundamenteel met hen oneens. En die verdienen respect.

[Aangepast op 11/9/04 door Unionist]
Je begrijpt me niet. Ik bedoel: jij schrijft ds. M. in plaats van ds. Moerkerken. Als je consequent bent, schrijf je zijn naam ook voluit ipv afkorten.
Unionist

Bericht door Unionist »

Oorspronkelijk gepost door parsifal
Een predikant spreek je aan met dominee. Maar als je het over ze hebt kun je het gewoon over 'Jansen' en "Pietersen' hebben. Omdat ze zo heten. Respect dwing je af. Dat ligt niet aan een bepaalde door mensen verzonnen titel.
Verdiep je eens in de BIjbelse visie op gezag. Op http://www.rmu.org kun je gratis of voor weinig een boekje bestellen waarin het verschil tussen juricisch en charismatisch gezag duidelijk uit de doeken gedaan wordt.

Dat mensen niet meer bij hun titel besproken worden, is een vervlakking in de omgangsvormen, die ik erg betreur,

We spreken over Professor Douma, Doctor FIeret, Dominee Mallan, Generaal Winkelman, Prins Bernhard... Zo hoort dat.
hmm voortaan word ik aangesproken als de weledelgeleerde parsifal :) toch beter.
Doctorancus P. Zeer bekend.
Unionist

Bericht door Unionist »

even beleefd houden, het gaat hier om dominee De Wit, dus duidt hem ook zo aan. Ere wie ere toekomt.
En is ds. M. dan wel zo netjes?
Is dat belangrijk? Of moeten wij hierin het Woord volgen? Kijk eens hoe Paulus de hogepriester benadert! Hij had veel aan te merken, maar toen hij hoorde dat het de hogepriester was, temperde hij. Het gaat om ambtsdragers, ook al ben ikzelf het ook fundamenteel met hen oneens. En die verdienen respect.

[Aangepast op 11/9/04 door Unionist]
Je begrijpt me niet. Ik bedoel: jij schrijft ds. M. in plaats van ds. Moerkerken. Als je consequent bent, schrijf je zijn naam ook voluit ipv afkorten.
Okee, okee, dan heb ik je nu inderdaad begrepen. Hoewel we enorm van het topic afdwalen vind ik het toch minder respectloos om Ds. M. te schrijven in een discussie waar al 130 keer de naam voluit geschreven staat dan doelbewust iemand als meneer De Wit te betitelen als het om een dominee gaat.

Maar goed, laten we ons maar tot het onderwerp beperken.
refo

Bericht door refo »

Laten we niet zo krampachtig doen. In de oude Saambinders staat ook steeds K. onderaan een artikel van ds K.

De opvoedkundige artikelen uit de jaren 60 en 70 waren steevast onder tekend met:

W. P.K.

Dominee Golverdingen heeft eens bepleit alle titels in het kerkelijk leven te verwijderen. Alleen naar buiten toe als het belangrijk is de titel te voeren. De enige 'titel' van een predikant is VDM.

[Aangepast op 13/9/04 door refo]
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Wat ik tot nu toe gemist heb is een verslag van de comissie kerkelijke eenheid.

Voorzover ik weet is de GS afgelopen, maar ik heb daar niets over gelezen.

Weet iemand hoe dat zit ?
Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

Oorspronkelijk gepost door Zeeuw
Wat ik tot nu toe gemist heb is een verslag van de comissie kerkelijke eenheid.

Voorzover ik weet is de GS afgelopen, maar ik heb daar niets over gelezen.

Weet iemand hoe dat zit ?
Evenals advies van de commissie Moderne Media. Waarschijnlijk niet aan toe gekomen? Zal op de vervolgvergadering wel aan de orde komen.
Hartelijke groet,

Pim.

Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Weet jij wanneer die vervolgvergadering is ?
Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

Oorspronkelijk gepost door Zeeuw
Weet jij wanneer die vervolgvergadering is ?
Ik heb via-via-via begrepen januari een dag en in maart nog een dag blew.

Overigens raar dat ze niet gewoon 3 dagen plannen. Bij mijn weten hebben ze altijd vervolgzittingen nodig. 2 dagen is erg weinig natuurlijk met kiezen van moderamen etc erbij.
Hartelijke groet,

Pim.

Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Bedankt; inderdaad vreemd om het niet alles in 1 keer te doen. Maar goed, dat weten we dan ook weer.
dré

Bericht door dré »

Er is natuurlijk wel meer gezegd over o.a de Saambinder. Uit de vragen en antwoorden blijkt dat alle predikanten jaarlijks worden aangeschreven om meditaties en andere artikelen aan te leveren. Dan blijkt dat slechts ongeveer de helft maar wat instuurt. Ik weet ook wel dat niet iedere predikant een even vaardige pen heeft. Anderen hebben het in een grote gemeente best druk. Ik kan me best voorstellen dat ds. Moerkerken dan, met de aan hem geschonken gave zelf schrijft i.p.v. te bedelen om een bijdrage bij zijn broeders.
Overigens, als ik deze man hoor preken dan heb ik diep respect voor hem. Zoals als hij 'door' een bijbeltekst kan gaan en de meest ingewikkelde teksten op een begrijpelijke manier in zijn preken kan uitleggen dan kan menig predikant daar wat van leren. (Hij geeft ook niet voor niets les!) Hij zou een aanwinst zijn voor Prekenweb!
(daarmee wil ik absoluut niets negatiefs zeggen over de predikanten die daar nu op te horen zijn) Maar ik denk dat als we zijn preken zouden horen er toch wel wat anders over hem gesproken zou worden.
dré
--------

Credo in unum Deo
Lecram

Bericht door Lecram »

Oorspronkelijk gepost door dré
Overigens, als ik deze man hoor preken dan heb ik diep respect voor hem. Zoals als hij 'door' een bijbeltekst kan gaan en de meest ingewikkelde teksten op een begrijpelijke manier in zijn preken kan uitleggen dan kan menig predikant daar wat van leren.
Daar heb je gelijk in. Maar ik heb weleens het idee dat de GG predikanten het zo druk hebben dat er van een goede bestudeerde preek wat minder komt. Hervormde predikanten hoeven doorgaans maar 1 preek in de week te maken en hebben het veel minder druk omdat er veel minder vakante gemeenten zijn. Daardoor merk je dat de preek bij hen vaak meer bestudeerd is. Dat ligt in dat geval dus niet aan de predikant, maar aan de werkdruk.

Natuurlijk gaat dat niet 1 op 1 op.
england

Bericht door england »

Ik kan me zijn positie best indenken, en ik denk dta het ook wel moeilijk is om op papier de zelfde persoon te zijn als in 'real life', maar jammer vind ik wel dat hij zo'n invloed heeft. Kijk, veel mensen zullen zelf nadenken, en zijn artikelen zien als een handreiking daarin, maar velen (o.a. een heleboel kenissen etc van mij...) zien alles wat hij schrijft als DE Waarheid. Daar kan ook niet aan worden getwijfeld, want ds Moerkerken heeft het gezegd.....
Zelf wordt hij boos als iemand suggereert dat er verschillende gradaaties zijn in de GerGem, maar werkt hij dat dan niet zelf in de hand?

En is er niet een rota dat samengesteld kan worden? Er zijn toch meer predikanten die met Emeritaat zijn etc?
Plaats reactie