Opnieuw flinke groei Ger. Gem. in Ned.

Erasmiaan

Re: opnieuw flinke groei ger.gem. in ned.

Bericht door Erasmiaan »

Wilhelm schreef:
Erasmiaan schreef:Het gaat mij om de beschuldiging van hypercalvinisme die ik ongepast vind (en bovendien wat mij betreft een modeterm).
De geschiedenis herhaalt zich. Ook de kerkgeschiedenis. Dan kan het inderdaad gebeuren, dat onderwerpen die vroeger veel strijd veroorzaakte, ook nu weer heel actueel zijn. En wat de beschuldiging betreft, vergelijk de bedoelde prediking eens met een preek van Calvijn.
Vergelijk een preek van een ander eens met Calvijn. Ook niet te vergelijken. dat soort flauwe retoriek houd ik niet van. En laten we dan het hypercalvinisme dan maar als een eretitel dragen. Want het betekend natuurlijk eigenlijk dat we in zeer sterke mate calvinistisch zijn.
Erasmiaan schreef:Overigens kan ik me niet voorstellen dat je het aanbod mist. Ik denk dat je mist de oproep om het aanbod aan te nemen. Of een adres voor het aanbod. Is dat het misschien?
Wil je dit verduidelijken? Vind je dat het aanbod niet aangenomen moet en mag worden? Dat de hoorder af moet wachten? Moet het aanbod altijd geadresseerd worden, dus niet algemeen? Wil je het iets verduidelijken? Het moet niet te ingewikkeld worden.
Volgens mij had ik dit aan Jongere getypt. Maar, om een voorbeeld te noemen, ik hoor regelmatig: er is doen aan voor de grootste der zondaren. Of: er is een overvloedige fontein van genade voor de grootste der zondaren. Dat ís het aanbod van genade. Maar de meeste mensen vinden dat te weinig. Er moet bijgezegd worden: "u moet dat aannemen" of "dat is voor iedereen". Maar dat je dat laatste mist is wat anders dan dat het aanbod gemist wordt.
Erasmiaan schreef:
Wilhelm schreef:Erasmiaan, geef me aan waar ik concreet afgeef op de prediking. Ik vind dit nogal een beschuldiging. Wel weet ik dat er ter rechterzijde van onze gezindte bij tijden een prediking klinkt waar het aanbod der genade niet of heel schraal gepredikt wordt. Daar heb ik ernstige moeite mee. En gelukkig ik niet alleen. De scheuring is niet voor niets geweest in 1953. We kunnen dat verdoezelen, maar er was een wezenlijk verschil t.a.v de prediking. En dan kun je namen noemen wat je wilt. Ik ken hun prediking niet en heb helemaal niet de behoeft over deze Godzalige knechten wat te zeggen. Maar van een Ds GH Kersten is wel bekend dat hij aan het einde van zijn leven inzag wat een gevaar het is als de genade niet aangeboden zou worden. Ds Kersten heeft niet voor niets in 1948 het gedeelte uitgegeven uit het boekje van Erskine en Fisher, dat over het Verbond der genade handelde. Een boekje waar zonadrukkelijk gewezen wordt op het algemene aanbod van het Evangelie, “waarin allen, zonder onderscheid, verklaard worden welkom te zijn, Spr. 8:4, Mark. 16:15.”
Als er dan een prediking gehoord wordt waarin dit niet gevonden wordt, dan mogen we daar zeker wel vragen bij stellen. En let wel, ik spreek niet in zijn algemeenheid over een prediking in een kerkverband! Gelukkig mag ik met grote regelmaat preken horen waarin Christus wordt voorgesteld en aangeboden voor de grootste der zondaren. Waar de hoorders worden uitgenodigd om te komen zoals ze zijn. We mogen inderdaad niet alleen somberen! De Heere gaat door met het uitzenden van Zijn knechten die zondaren mogen dwingen om in te gaan.
Je signaleert prediking met een hypercalvinistische grondslag ter rechterzijde van de gezindte. Helaas ook in de GG, zeg je. Dat noem ik afgeven op de prediking. Ik heb een prediking met zulk een grondslag nog nooit gehoord. Maar ik vermoed dat je een prediking waar de soevereiniteits Gods in uitschittert, verwart met een hypercalvinistische prediking. De hedendaagse prediking staat op geen ander fundament dan de prediking van de eerder genoemde leraars. En het geeft toch wel te denken dat je de prediking van deze leraars niet kent.

Wat betreft de scheuring: ds. A. Vergunst heeft meermalen gezegd dat er van een leerverschil geen sprake (meer) is, richting de GGiN. De GGiN hielden echter bij hoog en bij laag vol dat er wel sprake was van een leerverschil.

Verder trek je een wat opmerkelijke conclusie over ds. G.H. Kersten. Hem wordt juist verweten in het laatst van zijn leven meer naar de dr. Steenblok-kant te zijn gaan hangen. Overigens zal de zin die jij citeert zelfs door mensen uit de GGiN onderschreven worden.

Wees blij dat je die prediking niet hoort.
Gelukkig zeg je dit. Er wordt ook weleens gezegd: je zegt wel dat je die prediking hoort maar dat hoor je verkeerd :bobo .
En afgeven op de prediking , jammer dat je dit zegt. Heel nadrukkelijk heb ik het niet in zijn algemeenheid gesteld, zie mijn vorige post.
Ook al doe je het niet in zijn algemeenheid, dan zijn het toch nog flink wat predikanten die het moeten ontgelden.
Maar helaas komt het voor ook binnen de GG. En ik verwar niets. De soevereiniteit Gods moet gepreekt worden dat is een voluit bijbels gegeven.
Verder zijn er vele predikers geweest in onze gemeenten, die ken ik allemaal niet. “Het geeft je te denken” zeg je. Wat bedoel je daarmee?
Dat ik het heel opmerkelijk vind dat je deze bekende predikanten, die aan de bakermat van de Gereformeerde Gemeente stonden, niet kent. Van ds. Lamain kun je bijvoorbeeld regelmatig stukjes lezen in de Saambinder.
Ik denk dat de GGiN de verschillen ook eerlijker benoemt. Ds Vergunst zag uit naar eenheid, en dat is goed! Hij had smart over de scheuring. Maar we moeten de zaken niet gaan verdoezelen.
Dus ds. Vergunst wilde weer eenheid met de GGiN terwijl hij daarmee een leugenleer binnenhaalde? Geloof je het zelf?
Ik meen dat het Ds Harinck is, die in een van zijn boeken aangeeft dat de GGiN het verschil met de GG dus terecht een leerverschil noemt. Wel is het zo dat er binnen de GG, helaas altijd een stroming is geweest die in de prediking laat blijken achter de Steenblokiaanse visie te staan.
Wat bedoel je met dat laatste concreet? Wat is er mis met de prediking? Wat mag er niet zo gezegd worden van jou?
Wat Ds Kersten betreft, ik heb regelmatig gelezen dat hij met de uitgave van het genoemde boekje Dr Steenblok wilde corrigeren. Helaas zonder resultaat.
Dan is het nogal belangrijk wie dat zegt. Ik vermoed dat het ds. Kersten zelf niet geweest is. Hij wilde dat boekje vooral uitgeven omdat daarin staat dat in het genadeverbond alleen uitverkorenen zijn (vanwege de strijd met de CGK over de drie verbonden).

Kijk, ik ben het met je eens hoor, er is een aanbod van genade. En ik denk dat de GGiN daar te ver in gaat. Maar ik begrijp wel waarom ze die theologische constellatie gekozen hebben. Je ziet dat in gemeentes waar in de prediking meer de nadruk op verantwoordelijkheid van de mens wordt gelegd dan op de soevereiniteit van God. Het evenwicht is zoek, en dat schijnt door te stralen op alle terreinen des levens.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Erasmiaan schreef:Maar, om een voorbeeld te noemen, ik hoor regelmatig: er is doen aan voor de grootste der zondaren. Of: er is een overvloedige fontein van genade voor de grootste der zondaren.
Dat ís het aanbod van genade.
Dat is geen aanbod van genade. Je reserveert hiermee de genade voor 'geschikte' zondaren (lees: mensen die zich de grootste der zondaren voelen).
Erasmiaan schreef:Maar de meeste mensen vinden dat te weinig. Er moet bijgezegd worden: "u moet dat aannemen" of "dat is voor iedereen". Maar dat je dat laatste mist is wat anders dan dat het aanbod gemist wordt.
Nee, maar dat moet ook niet gezegd worden. Er moet gezegd worden: "U bent die zondaar en daarom hebt ú dat nodig."
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Afgewezen schreef:
Erasmiaan schreef:Maar, om een voorbeeld te noemen, ik hoor regelmatig: er is doen aan voor de grootste der zondaren. Of: er is een overvloedige fontein van genade voor de grootste der zondaren.
Dat is geen aanbod van genade. Je reserveert hiermee de genade voor 'geschikte' zondaren (lees: mensen die zich de grootste der zondaren voelen).
Dat "voelen" staat er niet bij. Dus dan is het er ook niet.
Erasmiaan schreef:Maar de meeste mensen vinden dat te weinig. Er moet bijgezegd worden: "u moet dat aannemen" of "dat is voor iedereen". Maar dat je dat laatste mist is wat anders dan dat het aanbod gemist wordt.
Nee, maar dat moet ook niet gezegd worden. Er moet gezegd worden: "U bent die zondaar en daarom hebt ú dat nodig."
Tja, daar zou ik geen moeite mee hebben maar dat is denk ik voor de Wilhelms van dit forum te weinig. Bij ons wordt er bijvoorbeeld regelmatig gezegd: wij allen derven de heerlijkheid Gods, we hebben allemaal gezondigd. Maar nu is er een overvloedige Fontein tegen de zonde en tegen de onreinheid geopend. Laat u zaligen! Dat gaat echter voor velen niet ver genoeg
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Erasmiaan schreef:
Afgewezen schreef:
Het staat er niet. Maar er staat meer dan er staat. Als een predikant zegt "er is doen aan voor de grootste der zondaren" of iets van dien aard, dan zegt hij daarmee indirect dat dit een boodschap is voor ontdekte zondaren. En dat is wat anders dan wat je hier zegt:
Erasmiaan schreef:Bij ons wordt er bijvoorbeeld regelmatig gezegd: wij allen derven de heerlijkheid Gods, we hebben allemaal gezondigd. Maar nu is er een overvloedige Fontein tegen de zonde en tegen de onreinheid geopend. Laat u zaligen!
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Afgewezen schreef:
Erasmiaan schreef:
Afgewezen schreef:
Het staat er niet. Maar er staat meer dan er staat. Als een predikant zegt "er is doen aan voor de grootste der zondaren" of iets van dien aard, dan zegt hij daarmee indirect dat dit een boodschap is voor ontdekte zondaren.
Dat moet je me toch eens uitleggen. Want ik volg het niet meer. :bobo
helma

Bericht door helma »

Ik heb juist vanmorgen een preek beluisterd over Zacharia 13:1 (met aanbod)
van ds Baan; GG Kapelle
Zondagmorgen 10 april
http://kerkdienstgemist.nl/assets/77-Pe ... iezelinge-

Aanbevolen.
Willem

Bericht door Willem »

Afgewezen schreef:Het staat er niet. Maar er staat meer dan er staat. Als een predikant zegt "er is doen aan voor de grootste der zondaren" of iets van dien aard, dan zegt hij daarmee indirect dat dit een boodschap is voor ontdekte zondaren.
Waarmee maar weer eens is aangetoont dat niet het feitelijke spreken bepalend is maar de eigen invulling van het gehoorde.
Wilhelm

Bericht door Wilhelm »

Erasmiaan schreef: Kijk, ik ben het met je eens hoor, er is een aanbod van genade. En ik denk dat de GGiN daar te ver in gaat. Maar ik begrijp wel waarom ze die theologische constellatie gekozen hebben. Je ziet dat in gemeentes waar in de prediking meer de nadruk op verantwoordelijkheid van de mens wordt gelegd dan op de soevereiniteit van God. Het evenwicht is zoek, en dat schijnt door te stralen op alle terreinen des levens.

Erasmiaan,
Gelukkig deel je de zorgen als het gaat over de onevenwichtigheid in de prediking als het gaat om het aanbod van genade. En of we dat nu hypercalvinisme noemen of niet, het is iig duidelijk
Dan hoef ik de andere vragen niet te beantwoorden.

Je laatste conclusie deel ik niet. Als het gaat over de Bijbelse opdracht; het missionair gemeente zijn, de bewogenheid met de wereld om ons heen, activiteiten met betrekking tot evangelisatie. Dan moet ik helaas concluderen dat deze zaken juist gevonden worden in de gemeenten waar een prediking klinkt, die naast de verwondering over Gods soevereiniteit, ook de bijbelse nadruk gelegd wordt op de verantwoordelijkheid van de mens.
Wel is het zo dat men in deze gemeenten veelal wat minder waarde hecht aan de cultuur- of sociologisch bepaalde uiterlijkheden die binnen onze gezindte gewoon zijn.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Wilhelm schreef:
Erasmiaan schreef: Kijk, ik ben het met je eens hoor, er is een aanbod van genade. En ik denk dat de GGiN daar te ver in gaat. Maar ik begrijp wel waarom ze die theologische constellatie gekozen hebben. Je ziet dat in gemeentes waar in de prediking meer de nadruk op verantwoordelijkheid van de mens wordt gelegd dan op de soevereiniteit van God. Het evenwicht is zoek, en dat schijnt door te stralen op alle terreinen des levens.
Erasmiaan,
Gelukkig deel je de zorgen als het gaat over de onevenwichtigheid in de prediking als het gaat om het aanbod van genade.
Ik heb daar juist geen zorgen over. Zeker niet in de GG. En eigenlijk ook niet over de GGiN (als ik afga op de preken die ik gehoord heb).
En of we dat nu hypercalvinisme noemen of niet, het is iig duidelijk
Ik noem overaccentuering van het benadrukken van de verantwoordelijkheid van de mens toch ook geen preken met remonstrantse trekken? Volgens mij hadden we hier afgesproken dat we oppassen met elkaar beschuldigen met dat soort termen.
Je laatste conclusie deel ik niet. Als het gaat over de Bijbelse opdracht; het missionair gemeente zijn, de bewogenheid met de wereld om ons heen, activiteiten met betrekking tot evangelisatie. Dan moet ik helaas concluderen dat deze zaken juist gevonden worden in de gemeenten waar een prediking klinkt, die naast de verwondering over Gods soevereiniteit, ook de bijbelse nadruk gelegd wordt op de verantwoordelijkheid van de mens.
Wel is het zo dat men in deze gemeenten veelal wat minder waarde hecht aan de cultuur- of sociologisch bepaalde uiterlijkheden die binnen onze gezindte gewoon zijn.
Wat een onzin. Evangelisatie en dergelijke vind je in veel meer dan alleen in de linkse gemeentes. Maar in die laatste gemeentes zie je helaas wel vaak relativering van bepaalde Bijbelteksten (lang haar, onderscheiden kleding van man en vrouw, etc.). Ik zie dat wel als uitvloeisel van een bepaalde prediking. En dat is wat mij betreft geen goede ontwikkeling. Maar goed, ik stop met deze onverkwikkelijke discussie want ik houd er helemaal niet van naar anderen te wijzen (en in die positie ben ik ook niet).
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Erasmiaan schreef: Wat een onzin. Evangelisatie en dergelijke vind je in veel meer dan alleen in de linkse gemeentes. Maar in die laatste gemeentes zie je helaas wel vaak relativering van bepaalde Bijbelteksten (lang haar, onderscheiden kleding van man en vrouw, etc.). Ik zie dat wel als uitvloeisel van een bepaalde prediking. En dat is wat mij betreft geen goede ontwikkeling. Maar goed, ik stop met deze onverkwikkelijke discussie want ik houd er helemaal niet van naar anderen te wijzen (en in die positie ben ik ook niet).
Het eerste en het tweede deel van dit gedeelte zijn nogal met elkaar in tegenspraak.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Mister schreef:
Erasmiaan schreef: Wat een onzin. Evangelisatie en dergelijke vind je in veel meer dan alleen in de linkse gemeentes. Maar in die laatste gemeentes zie je helaas wel vaak relativering van bepaalde Bijbelteksten (lang haar, onderscheiden kleding van man en vrouw, etc.). Ik zie dat wel als uitvloeisel van een bepaalde prediking. En dat is wat mij betreft geen goede ontwikkeling. Maar goed, ik stop met deze onverkwikkelijke discussie want ik houd er helemaal niet van naar anderen te wijzen (en in die positie ben ik ook niet).
Het eerste en het tweede deel van dit gedeelte zijn nogal met elkaar in tegenspraak.
Klopt. Daarom stop ik er ook mee voor wat betreft dit onderwerp. Maar ik kon het ook niet onweersproken laten.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Willem schreef:
Afgewezen schreef:Het staat er niet. Maar er staat meer dan er staat. Als een predikant zegt "er is doen aan voor de grootste der zondaren" of iets van dien aard, dan zegt hij daarmee indirect dat dit een boodschap is voor ontdekte zondaren.
Waarmee maar weer eens is aangetoont dat niet het feitelijke spreken bepalend is maar de eigen invulling van het gehoorde.
Dat klopt ja. Woorden hebben nooit een betekenis 'sec'. Ze worden bepaald door hun context.
Jongere

Bericht door Jongere »

Willem schreef:
Inderdaad. Juist voor een predikant is het ontzettend belangrijk zich dat te realiseren.
En dat is eigenlijk het meest mijn 'bezwaar'. Er kan soms ook een theoretisch aanbod zijn, dat door de omkadering daarvan (de rest van de preek, of het geheel van de boodschap die de luisteraars meekrijgen) niet meer als aanbod fungeert. De luisteraar zal dat ook nooit serieus nemen als werkelijk aanbod van genade (= waarin genade wordt aangeboden).
Willem

Bericht door Willem »

Jongere schreef:
Willem schreef:
Inderdaad. Juist voor een predikant is het ontzettend belangrijk zich dat te realiseren.
En dat is eigenlijk het meest mijn 'bezwaar'. Er kan soms ook een theoretisch aanbod zijn, dat door de omkadering daarvan (de rest van de preek, of het geheel van de boodschap die de luisteraars meekrijgen) niet meer als aanbod fungeert. De luisteraar zal dat ook nooit serieus nemen als werkelijk aanbod van genade (= waarin genade wordt aangeboden).
Het is voor mij moeilijk om hierin duidelijkheid te krijgen, wie wel of niet gelijk heeft. De discussie over het "prediken van het aanbod" vind ik in de praktijk een lood om oud ijzer discussie (excessen daargelaten). Welke prediking hierin men ook voorstaat, de oproep tot bekering en geloof wordt m.i. bij beide wel gepredikt. Dat de prediking schrifttuurlijk en bijbels moet zijn onderschrijf ik uiteraard ten volle. Tegelijkertijd zijn er - voor zover ik het kan bezien - in vele kerken predikanten die van God geleerd zijn. Wie moet ik nu geloven? De grenzen van mijn theologisch onderscheidingsvermogen zijn zo ongeveer wel bereikt. Nu kan ik daar natuurlijk wel wat aan doen maar primair geld toch de vraag: "Kent ik de Christus"? Het lijkt me dat daar de prioriteit ligt. First things first.
huisman

Bericht door huisman »

Erasmiaan schreef:Vergelijk een preek van een ander eens met Calvijn. Ook niet te vergelijken. dat soort flauwe retoriek houd ik niet van. En laten we dan het hypercalvinisme dan maar als een eretitel dragen. Want het betekend natuurlijk eigenlijk dat we in zeer sterke mate calvinistisch zijn.
hypercalvinisme is geen sterkere vorm van het calvinisme maar een bedenkelijke afwijking van het calvinisme.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Plaats reactie