Gereformeerde Gemeenten

Bezorgd

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Bezorgd »

GerefGemeente-lid schreef:
Hendrikus schreef:
Tiberius schreef:Misschien volgende week.
Dat is meer een wensen dan een dadelijk geloven... ;)
Ik wens het niet ook. Ds. Zondag is predikant binnen de GG, maar dat is dan ook de enige connectie met de GG. Dus dat hoeft helemaal niet in de Saambinder vermeld te worden.
Als een predikant promoveert, een lintje krijgt of wat voor andere bijzondere ontwikkeling dan ook, krijgt het toch ook aandacht?
Terecht lijkt me.
Simon0612

Bericht door Simon0612 »

Bezorgd schreef:
Hendrikus schreef:
Ik wens het niet ook. Ds. Zondag is predikant binnen de GG, maar dat is dan ook de enige connectie met de GG. Dus dat hoeft helemaal niet in de Saambinder vermeld te worden.
Als een predikant promoveert, een lintje krijgt of wat voor andere bijzondere ontwikkeling dan ook, krijgt het toch ook aandacht?
Terecht lijkt me.
Eerder las ik hier dat ze dan juist een sneer kregen in de Saambinder?? Dat is inderdaad ook aandacht. Verder zouden van mij de hobbies, vrijetijdsbestedingen en lintjes van dominees niet in het kerkblad afgedrukt hoeven worden. (Het wordt dan ook zo’n dik blad vrees ik).
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Een predikant die hoogleraar wordt aan een theologische universiteit lijkt me belangrijker nieuws dan één of ander vaag lintje, vaak met vleiende kruiwagens gekregen.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Tiberius schreef:Een predikant die hoogleraar wordt aan een theologische universiteit lijkt me belangrijker nieuws dan één of ander vaag lintje, vaak met vleiende kruiwagens gekregen.
De lintjesvermeldingen zijn toch verleden tijd, meen ik me te herinneren? Dus dat is niet meer ter zake doende.

Ik zag een advertentie voor een zangreisje naar Zuid-Afrika tbv ZGG. Bedrijft ZGG nog zending in dat land? Of is het kerkmuuroverstijgend t.b.v. Bethlehem? Eén van de organisten is Weststrate, volgens mij nog familie van ds. Weststrate, die samen met zijn vrouw de stichting Bethlehem heeft opgericht.
Evangelist

Bericht door Evangelist »

Hendrikus schreef:
Wat een vreemde reactie. Eén van de predikanten wordt hoogleraar aan een theologische faculteit en daar zou dan niet over in De Saambinder staan? Ik zou dat onbegrijpelijk vinden. Hij doet dat werk toch o.a. voor de GG; ook daar spelen ook de kerkrechtelijke issues die hij in zijn inaugurele rede heeft aangestipt. Het is een prima aanleiding voor een interview in De Saambinder, of een kerkrechtelijke rubriek.
Hartelijke groet,
Evangelist
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Ad Anker schreef:
Tiberius schreef:Een predikant die hoogleraar wordt aan een theologische universiteit lijkt me belangrijker nieuws dan één of ander vaag lintje, vaak met vleiende kruiwagens gekregen.
De lintjesvermeldingen zijn toch verleden tijd, meen ik me te herinneren? Dus dat is niet meer ter zake doende.
Mooi. Dat levert dan weer flink wat ruimte op voor serieuze artikelen, in de vorm zoals Evangelist suggereert.
Want die lintjesvermeldingen namen heel wat bladruimte in beslag, herinner ik me.
pierre27

Bericht door pierre27 »

Tiberius schreef:
Ad Anker schreef:
Mooi. Dat levert dan weer flink wat ruimte op voor serieuze artikelen, in de vorm zoals Evangelist suggereert.
Want die lintjesvermeldingen namen heel wat bladruimte in beslag, herinner ik me.
Ik heb deze week weer genoten van mooie en serieuze artikelen in de Saambinder. Ik verwacht overigens wel dat er komende weken aandacht in de Saambinder komt voor deze benoeming. Alleen zal dat voor outsiders wellicht niet snel genoeg gaan. Die moeten het even met het RD doen.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Je zit wel in de positieve GerGem/Saambinderflow Pierre! Hoe komt dat zo?
pierre27

Bericht door pierre27 »

Ad Anker schreef:Je zit wel in de positieve GerGem/Saambinderflow Pierre! Hoe komt dat zo?
Goed opgemerkt Ad, ik ben meer gaan waarderen wat er wel goed is. In het verleden zat ik vaak (vooral voor mezelf) in de anti-houding. Nog steeds heb ik mijn zorgen om sommige zaken maar die leg ik vooral voor Hem neer in het gebed. Wat mijn opmerkingen alhier betreft, een gezond positief geluid laten horen kan geen kwaad.
GerefGemeente-lid
Verbannen

Bericht door GerefGemeente-lid »

Zeker niet. Het is toch vaak al vol negativiteit als het om de Saambinder gaat. En daar hoor ik @Ad Anker nooit over.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

GerefGemeente-lid schreef:Zeker niet. Het is toch vaak al vol negativiteit als het om de Saambinder gaat. En daar hoor ik @Ad Anker nooit over.
Nou ja, doe niet zo lelijk. Ik ben inderdaad niet zo van de loftuitingen.
Verder: mooi Pierre, ik denk dat dit de juiste houding is.
pierre27

Bericht door pierre27 »

Ad Anker schreef:
GerefGemeente-lid schreef:Zeker niet. Het is toch vaak al vol negativiteit als het om de Saambinder gaat. En daar hoor ik @Ad Anker nooit over.
Nou ja, doe niet zo lelijk. Ik ben inderdaad niet zo van de loftuitingen.
Verder: mooi Pierre, ik denk dat dit de juiste houding is.
Dank!
GGG038

Bericht door GGG038 »

Het viel mij recent op dat er predikanten zijn die bij de toediening van het sacrament van de doop behalve de voornaam of voornamen van de dopeling ook de geslachts- of familienaam uitspreken.

Is dit vanuit een oude gewoonte die door deze predikant in ere hersteld is of worden sommige dingen ook naar eigen inzicht gedaan?

Net zoals bepaalde predikanten het doopsformulier gemoderniseerd voorlezen of na de doopsbediening, onder het zingen van Psalm 134, niet de zegen opleggen.
Evangelist

Bericht door Evangelist »

GGG038 schreef:Het viel mij recent op dat er predikanten zijn die bij de toediening van het sacrament van de doop behalve de voornaam of voornamen van de dopeling ook de geslachts- of familienaam uitspreken.

Is dit vanuit een oude gewoonte die door deze predikant in ere hersteld is of worden sommige dingen ook naar eigen inzicht gedaan?

Net zoals bepaalde predikanten het doopsformulier gemoderniseerd voorlezen of na de doopsbediening, onder het zingen van Psalm 134, niet de zegen opleggen.
1. Waarom zou je niet de achternaam noemen?
2. Het formulier is de Bijbel niet; enige taalkundige hertaling is toch geen probleem?
3. Mag een ander vers ook? Over het zegengebaar wordt verschillend gedacht. Sommigen zien dit als Rooms.
Hartelijke groet,
Evangelist
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Hoezo is dat Rooms? In de Bijbel gebeurt het toch ook al? Ik zou juist pleiten voor meer zegenen in plaats van minder.
Plaats reactie