In de rouwdienst hoor ik een citaat van ds. Moerkerken dat hij uitsprak in de gemeente van Enter. Hoewel ik dat citaat me niet meer herinner, ben ik toen hoogstwaarschijnlijk wel aanwezig geweest in Enter.-DIA- schreef: ↑08 okt 2024, 08:52 Ds. A. Moerkerken. We hebben hem vaak gehoord in Enter. Opvallend was dat de kerk dan uit zijn voegen barstte. Soms kwam onwillekeurig de vraag naar boven: komen we nu allemaal voor de preek of alleen maar voor de prediker? Ik weet het niet, maar opvallend was hoe de mensen naar de kerk stroomden als hij voorging. Het was in zomermaanden als hij hier in de buurt een vakantie doorbracht, dan was hij enkele malen achtereen, zowel op zondag als in de week, in Enter te beluisteren.
Preken die me bijbleven waren "De troon van God" n.a.v. Ezechiël. Een preek die hiermee heel nauw verbonden is, en grotendeels hetzelfde staat in zijn boek "Een mensenkind". Ook de preek die hij uitsprak na de aanslagen op de twintowers vergeet ik niet snel. En nog niet zo lang geleden werd er in de middagdienst een preek van hem gelezen.
In memoriam
Re: In memoriam
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Voormalig ds TR Treur gister onverwachts overleden.
Dit bericht raakt me wel en houdt me bezig. Niet dat ik de man gekend heb of gedetailleerde informatie over zijn situatie had. Wel altijd gedacht: wat moet het een weg zijn om toegelaten te worden, de opleiding te doen, beroepen en bevestigd te worden, en dat het dan om één of andere reden niet verder kan gaan. Zo zijn er natuurlijk meer oud-dominees. Eén heb ik er van dichtbij meegemaakt en er bij hem wat van gevoeld wat dat voor een intense knak aan zijn leven gegeven heeft. Iemand valt vaak van een enorm voetstuk en verdwijnt in complete stilte.
Ken deze Ds niet maar schijnt nog wel in de verte familie te zijn... (andere treuren tak)
We hopen dat hij de strijd te boven is nu.Job schreef: ↑23 nov 2024, 21:53Dit bericht raakt me wel en houdt me bezig. Niet dat ik de man gekend heb of gedetailleerde informatie over zijn situatie had. Wel altijd gedacht: wat moet het een weg zijn om toegelaten te worden, de opleiding te doen, beroepen en bevestigd te worden, en dat het dan om één of andere reden niet verder kan gaan. Zo zijn er natuurlijk meer oud-dominees. Eén heb ik er van dichtbij meegemaakt en er bij hem wat van gevoeld wat dat voor een intense knak aan zijn leven gegeven heeft. Iemand valt vaak van een enorm voetstuk en verdwijnt in complete stilte.
Dit is een goede typering. Ik heb hem goed gekend, heb hem echter nooit negatief horen spreken over tegenstanders in zijn vorige gemeente of andere leidinggevenden in zijn kerkverband. Daarbij, iemand met een warm hart voor zijn medemens.Job schreef: ↑23 nov 2024, 21:53Dit bericht raakt me wel en houdt me bezig. Niet dat ik de man gekend heb of gedetailleerde informatie over zijn situatie had. Wel altijd gedacht: wat moet het een weg zijn om toegelaten te worden, de opleiding te doen, beroepen en bevestigd te worden, en dat het dan om één of andere reden niet verder kan gaan. Zo zijn er natuurlijk meer oud-dominees. Eén heb ik er van dichtbij meegemaakt en er bij hem wat van gevoeld wat dat voor een intense knak aan zijn leven gegeven heeft. Iemand valt vaak van een enorm voetstuk en verdwijnt in complete stilte.
Geldt dat niet voor ieder mens?HHKtE schreef: ↑23 nov 2024, 23:22We hopen dat hij de strijd te boven is nu.Job schreef: ↑23 nov 2024, 21:53Dit bericht raakt me wel en houdt me bezig. Niet dat ik de man gekend heb of gedetailleerde informatie over zijn situatie had. Wel altijd gedacht: wat moet het een weg zijn om toegelaten te worden, de opleiding te doen, beroepen en bevestigd te worden, en dat het dan om één of andere reden niet verder kan gaan. Zo zijn er natuurlijk meer oud-dominees. Eén heb ik er van dichtbij meegemaakt en er bij hem wat van gevoeld wat dat voor een intense knak aan zijn leven gegeven heeft. Iemand valt vaak van een enorm voetstuk en verdwijnt in complete stilte.
Sterkte bij het verlies van deze goede bekende. Woonde hij nog overzee?
Zo heb ik hem ook ontmoet. Ik herinner hem als een hele zachtaardige man. Ik moet er nog geregeld aan hem denken.gallio schreef: ↑24 nov 2024, 01:34Dit is een goede typering. Ik heb hem goed gekend, heb hem echter nooit negatief horen spreken over tegenstanders in zijn vorige gemeente of andere leidinggevenden in zijn kerkverband. Daarbij, iemand met een warm hart voor zijn medemens.Job schreef: ↑23 nov 2024, 21:53Dit bericht raakt me wel en houdt me bezig. Niet dat ik de man gekend heb of gedetailleerde informatie over zijn situatie had. Wel altijd gedacht: wat moet het een weg zijn om toegelaten te worden, de opleiding te doen, beroepen en bevestigd te worden, en dat het dan om één of andere reden niet verder kan gaan. Zo zijn er natuurlijk meer oud-dominees. Eén heb ik er van dichtbij meegemaakt en er bij hem wat van gevoeld wat dat voor een intense knak aan zijn leven gegeven heeft. Iemand valt vaak van een enorm voetstuk en verdwijnt in complete stilte.
In de correspondentie van mijn moeder met haar vriendin, die met haar gezin naar Canada waren geëmigreerd is een en ander te lezen omtrent de zaken rond ds. Treur die toen speelden. Maar ze bleef hierover altijd heel summier, en wilde, ik citeer: de vuile was niet buiten hangen. Wat we wel konden merken was 'een lijden aan de kerk'.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Ds. K. Veldman is gisteren overleden.
Zijn afscheid van 10 november: https://www.sermonaudio.com/sermons/111124334216263
Zijn afscheid van 10 november: https://www.sermonaudio.com/sermons/111124334216263
-
Een oud-predikant van onze gemeente. Dat bericht raakte de gemeente gisteren wel.
-knip-
Geen discussies naar aanleiding van overlijdens
Geen discussies naar aanleiding van overlijdens
Een heel lieve vriendin. Mocht haar in haar ongeneselijke ziekte regelmatig bezoeken. Zelfs een paar uur voor haar sterven.
Veel van haar geleerd. Memento mori. Prediker 12 : 8 en 13 is nu mijn belangrijkste levensles.
Veel van haar geleerd. Memento mori. Prediker 12 : 8 en 13 is nu mijn belangrijkste levensles.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.