Beroepingswerk discussie

coco

Re: Beroepingswerk discussie

Bericht door coco »

Misschien toch maar een nieuwe psalmberijming dan: ik ben een vriend, ik ben een metgezel. Van allen, waarvan ik kan overnemen dat ze Uw Naam ootmoedig vrezen..

Zitten we alleen nog met de wijs! :livre
:hi
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

coco schreef:Misschien toch maar een nieuwe psalmberijming dan: ik ben een vriend, ik ben een metgezel. Van allen, waarvan ik kan overnemen dat ze Uw Naam ootmoedig vrezen..

Nee hoor, net als de tekst mag je de wijs óók zelf verzinnen. :hum
coco

Bericht door coco »

eilander schreef:
coco schreef:Misschien toch maar een nieuwe psalmberijming dan: ik ben een vriend, ik ben een metgezel. Van allen, waarvan ik kan overnemen dat ze Uw Naam ootmoedig vrezen..

Nee hoor, net als de tekst mag je de wijs óók zelf verzinnen. :hum
Ik maak hieruit op dat er gebrek is aan draagvlak :D
zonnebloem96

Bericht door zonnebloem96 »

@Coco
Gelukkig wel.
Wat is uw enige troost, beide in leven en in sterven?
zonnebloem96

Posthoorn schreef:
eilander schreef:Ik begrijp wel wat je bedoelt, maar ik vind het toch gevaarlijk klinken. Ook die intuïtie kan bedriegen, denk ik.

Is het eigenlijk niet zo dat een 'geoefend kind van God' wel zou aanvoelen op grond van intuïtie dat er iets niet klopt, maar dan toch zijn mond houdt totdat hij op grond van de Bijbel kan zeggen: en dáárom is het mis, en moet ik je in liefde waarschuwen?

Ik word altijd een beetje kriebelig van verhalen van een dominee (die ik bedoel is al in de jaren 70 overleden) waarvan gezegd werd: die wist altijd gelijk of het echt was of niet... Begrijp je?
Zonder risico is er niets, maar zoals het in het dagelijks leven niet verstandig is je intuïtie te negeren, zoals dat in het geestelijke ook zo. En niet iedereen heeft de kennis en de bekwaamheid om in voorkomende gevallen precies de vinger te kunnen leggen op de zere plek. Daarom is het altijd fijn er als geestverwanten zijn die dat wel kunnen en die vertolken wat men vaak al aangevoeld heeft, maar nooit zo onder woorden heeft kunnen brengen.
Ga maar eens wat meer op je geestelijke intuïtie af, zou ik zeggen. Al is het maar door naar je geweten te luisteren.
Kan een onbekeerd mens deze geestelijke intuïtie ook hebben?
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

zonnebloem96 schreef:Kan een onbekeerd mens deze geestelijke intuïtie ook hebben?
In zekere zin wel, zeker als hij bij de waarheid is opgevoed. Zoals ik al zei: let ook op je geweten.
zonnebloem96

Posthoorn schreef:
zonnebloem96 schreef:Kan een onbekeerd mens deze geestelijke intuïtie ook hebben?
In zekere zin wel, zeker als hij bij de waarheid is opgevoed. Zoals ik al zei: let ook op je geweten.
Dat is zo, dat had ik er ook uit begrepen, maar in andere berichten leek er met geestelijke intuïtie iets anders te worden bedoeld. Meer in de trant van gemeenschap der heiligen.
Even in het algemeen: ik denk dat dit ten allen tijde gebaseerd moet zijn op de Schrift. Het zou kunnen dat je geweten iets niet zondig vindt en dat het volgens de Bijbel wel zondig is (ik bedoel dan niet na herhaald het geweten genegeerd te hebben). Dus je kan toch beter de Bijbel ernaast houden. En pas in zaken waar de Bijbel niet duidelijk over spreekt je geestelijke intuïtie gebruiken.
coco

Bericht door coco »

Posthoorn schreef:
Bij een onbekeerd mens blijft het wel verstandswerk.. Dus dat "in zekere zin" is ook vrij beperkt. Dan moet het er echt duimen dik bovenopl liggen toch?
GGBeroopingswerk

Bericht door GGBeroopingswerk »

zonnebloem96 schreef:
Posthoorn schreef:
Dat is zo, dat had ik er ook uit begrepen, maar in andere berichten leek er met geestelijke intuïtie iets anders te worden bedoeld. Meer in de trant van gemeenschap der heiligen.
Even in het algemeen: ik denk dat dit ten allen tijde gebaseerd moet zijn op de Schrift. Het zou kunnen dat je geweten iets niet zondig vindt en dat het volgens de Bijbel wel zondig is (ik bedoel dan niet na herhaald het geweten genegeerd te hebben). Dus je kan toch beter de Bijbel ernaast houden. En pas in zaken waar de Bijbel niet duidelijk over spreekt je geestelijke intuïtie gebruiken.
Blijft er één probleem staan. Even aan de hand van een voorbeeld:
Ds. Kort voelt zo wel aan dat ds. De Heer fout zit met zijn rechvaardigingsleer. En ds. De Heer andersom ook (ga ik vanuit).
En dan wordt de vraag: Wiens gevoel is de beste? Ds. Kort voelt dat zijn gevoel het beste is, maar dat zal voor ds. De Heer ook gelden.
Leerling
Verbannen

Bericht door Leerling »

GGBeroopingswerk schreef:Blijft er één probleem staan. Even aan de hand van een voorbeeld:
Ds. Kort voelt zo wel aan dat ds. De Heer fout zit met zijn rechvaardigingsleer. En ds. De Heer andersom ook (ga ik vanuit).
En dan wordt de vraag: Wiens gevoel is de beste? Ds. Kort voelt dat zijn gevoel het beste is, maar dat zal voor ds. De Heer ook gelden.
Leuk voorbeeld: Ik zou zeggen beluister ze allebei en leer van allebei en laat je voeden door allebei. Dat zegt mijn intuïtie. :)
June 24. 2016 #HistoryDay #Brexit #NextNetherlands #Nexit #End-of-EU
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

GGBeroopingswerk schreef:Blijft er één probleem staan. Even aan de hand van een voorbeeld:
Hier kun je op een puur rationele manier mee omgaan, en dan proberen met Bijbelteksten eruit te komen.
Maar geestelijk gezien zouden ds. De Heer en ds. Kort best weleens op één lijn kunnen zitten, namelijk waar het op de bevinding aankomt.
En dan kun je idd.de situatie krijgen dat je het bijv. niet met ds. Kort of met ds. De Heer eens bent wat hun uitwerking van de leer van de rechtvaardiging betreft, terwijl je je toch bij beiden geestelijk 'thuis' kunt voelen. En probeer dát maar eens rationeel te verklaren.
zonnebloem96

Posthoorn schreef:
Hier kun je op een puur rationele manier mee omgaan, en dan proberen met Bijbelteksten eruit te komen.
Maar geestelijk gezien zouden ds. De Heer en ds. Kort best weleens op één lijn kunnen zitten, namelijk waar het op de bevinding aankomt.
En dan kun je idd.de situatie krijgen dat je het bijv. niet met ds. Kort of met ds. De Heer eens bent wat hun uitwerking van de leer van de rechtvaardiging betreft, terwijl je je toch bij beiden geestelijk 'thuis' kunt voelen. En probeer dát maar eens rationeel te verklaren.
Dat is een goeie, het geldt voor meer situaties. Om het voorbeeld van de dominees te verklaren: Dat je je er toch geestelijk thuis voelt komt mogelijk doordat de hoofdboodschap van beide predikanten hetzelfde is. Dat vind je het belangrijkste, daardoor voel je je er thuis en 'vergeet' je even de bijzaken. Onder bijzaken schaar ik dan de uitwerking van leer van de rechtvaardigmaking (al zal niet iedereen dat met me eens zijn).
Echter, volgens mij kan dat alleen als er kleine dingen zijn waar je het niet mee eens bent. Het lijkt me heel onwaarschijnlijk dat je het grotendeels niet met je dominee eens bent en je er wel geestelijk thuis voelt.
Madel

Bericht door Madel »

Leerling schreef:
Madel schreef:
Leerling schreef:Als er eens predikanten bidden voor kerkelijke eenheid is het wéér goed. Dat eenheid alleen kan in waarheid vergeten we voor het gemak, terwijl dat een wezenlijk onderdeel is.
Is het bidden voor kerkelijke eenheid en het menselijke werken aan kerkelijke eenheid niet een zinloze exercitie? Niet dat ik geloof dat er geen wonderen kunnen plaatsvinden maar als je ervan overtuigd bent dat elk moment de wederkomst kan plaatsvinden is God (eerbiedig bedoeld) rijkelijk laat met het uitvoeren hiervan! Ziende op de huidige verdeeldheid in kerkenland (en vooral binnen Nederland) is er de afgelopen tweeduizend jaar weinig of niets van terecht gekomen. Alle goede bedoelingen ten spijt.

Efeze 4:1 Zo bid ik u dan, ik, de gevangene in den Heere, dat gij wandelt waardiglijk der roeping, met welke gij geroepen zijt;
2 Met alle ootmoedigheid en zachtmoedigheid, met lankmoedigheid, verdragende elkander in liefde;
3 U benaarstigende te behouden de enigheid des Geestes door den band des vredes.
4 Een lichaam is het, en een Geest, gelijkerwijs gij ook geroepen zijt tot een hoop uwer roeping;
5 Een Heere, een geloof, een doop,
6 Een God en Vader van allen, Die daar is boven allen, en door allen, en in u allen.
7 Maar aan elkeen van ons is de genade gegeven, naar de maat der gave van Christus.

We dienen de eenheid van de Geest, die er al is, (Ef.4:3) te bewaren door de band des vredes. Niet te bewerkstelligen.
Zonde, want dat is kerkelijke verdeeldheid, mogen we nooit goed praten. Zeker niet met de Bijbel in de hand. We moeten er naar staan dat er eenheid komt. Dat het alleen in waarheid kan is geen onbelangrijke kanttekening.
Bewaren van iets, betekent ook dat je onderhouden moet. En als het achterstallig onderhoud is, moet je renoveren. Verdeeldheid is niet eenheid des Geestes in vrede. We zullen dus moeten renoveren, want door slecht onderhoud zijn er teveel scheuringen in de muur van vrede gekomen.
Het staan naar eenheid in die zin keur ik niet af. Maar u weet net zo goed als ik dat het al honderden jaren en zwoegen en zweten is met weinig of geen resultaat. De eenheid is ver te zoeken. Kunnen we hieruit niet concluderen dat God naar alle waarschijnlijk toch andere prioriteiten heeft? Met alle eerbied, God heeft op dat vlak erg weinig gebeden verhoord.

Dat het alleen in waarheid is, is nogal subjectief met het oog op de kerkelijke verdeelheid. Uw zicht op de "waarheid" is waarschijnlijk heel anders dan wat de "waarheid" is van gelovigen uit andere kerken. En dat allemaal met de hand op de Bijbel! In de gemeente waar ik woon zijn circa 65 variaties aan kerken. Van "licht" tot "zwaar" en van links tot rechts. Bent u in staat om te bepalen bij welke kerken/gemeente de Waarheid wordt verkondigt? Ik kan me heel goed voorstellen dat er genoeg ongelovigen of niet kerkelijk door de kerkelijke verdeeldheid het bos niet meer zien.

En als ik zo links en rechts het kerkelijk nieuws volgt dan kunnen we stellen dat ook het eventuele reparatie en renovatie op dat vlak erg moeizaam verloopt. Ik kan daar weinig werken des Heeren in terugzien eerlijk gezegd.

In mijn optiek is het wel toekomstig dat er één waarheid is die de wereld zal rondgaan.
Toekomstige heerlijkheid van Jeruzalem
Het woord, dat Jesaja, de zoon van Amoz, gezien heeft over Juda en Jeruzalem.
En het zal geschieden in het laatste der dagen, dat de berg van het huis des Heeren zal vastgesteld zijn op den top der bergen, en dat hij zal verheven worden boven de heuvelen, en tot denzelven zullen alle heidenen toevloeien.
En vele volken zullen heengaan en zeggen: Komt, laat ons opgaan tot den berg des Heeren, tot het huis van den God Jakobs, opdat Hij ons lere van Zijn wegen, en dat wij wandelen in Zijn paden; want uit Sion zal de wet uitgaan, en des Heeren woord uit Jeruzalem.
En Hij zal rechten onder de heidenen, en bestraffen vele volken; en zij zullen hun zwaarden slaan tot spaden, en hun spiesen tot sikkelen; het ene volk zal tegen het andere volk geen zwaard opheffen, en zij zullen geen oorlog meer leren.
Komt, gij huis van Jakob, en laat ons wandelen in het licht des Heeren.

Zie ook bijvoorbeeld jesaja 11. Als ik dergelijke hoofdstukken lees geeft mij dat hoop voor de toekomst. Dan zal er inderdaad Waarheid worden verkondigt die niet onderhevig zal zijn aan verdeeldheid.

Tot de tijd van de wederkomst verwacht ik dus geen enkel heil en is er in die zin ook geen enkele hoop op dat vlak. De kerk zal verdeeld blijven totdat. Totdat de Messias orde op zaken zal komen stellen op deze wereld. Als type van Jozef: al wat Hij doet gelukt.
Leerling
Verbannen

Bericht door Leerling »

Madel schreef:Het staan naar eenheid in die zin keur ik niet af. Maar u weet net zo goed als ik dat het al honderden jaren en zwoegen en zweten is met weinig of geen resultaat. De eenheid is ver te zoeken. Kunnen we hieruit niet concluderen dat God naar alle waarschijnlijk toch andere prioriteiten heeft? Met alle eerbied, God heeft op dat vlak erg weinig gebeden verhoord.

Dat het alleen in waarheid is, is nogal subjectief met het oog op de kerkelijke verdeelheid. Uw zicht op de "waarheid" is waarschijnlijk heel anders dan wat de "waarheid" is van gelovigen uit andere kerken. En dat allemaal met de hand op de Bijbel! In de gemeente waar ik woon zijn circa 65 variaties aan kerken. Van "licht" tot "zwaar" en van links tot rechts. Bent u in staat om te bepalen bij welke kerken/gemeente de Waarheid wordt verkondigt? Ik kan me heel goed voorstellen dat er genoeg ongelovigen of niet kerkelijk door de kerkelijke verdeeldheid het bos niet meer zien.

En als ik zo links en rechts het kerkelijk nieuws volgt dan kunnen we stellen dat ook het eventuele reparatie en renovatie op dat vlak erg moeizaam verloopt. Ik kan daar weinig werken des Heeren in terugzien eerlijk gezegd.

In mijn optiek is het wel toekomstig dat er één waarheid is die de wereld zal rondgaan.
Toekomstige heerlijkheid van Jeruzalem
Het woord, dat Jesaja, de zoon van Amoz, gezien heeft over Juda en Jeruzalem.
En het zal geschieden in het laatste der dagen, dat de berg van het huis des Heeren zal vastgesteld zijn op den top der bergen, en dat hij zal verheven worden boven de heuvelen, en tot denzelven zullen alle heidenen toevloeien.
En vele volken zullen heengaan en zeggen: Komt, laat ons opgaan tot den berg des Heeren, tot het huis van den God Jakobs, opdat Hij ons lere van Zijn wegen, en dat wij wandelen in Zijn paden; want uit Sion zal de wet uitgaan, en des Heeren woord uit Jeruzalem.
En Hij zal rechten onder de heidenen, en bestraffen vele volken; en zij zullen hun zwaarden slaan tot spaden, en hun spiesen tot sikkelen; het ene volk zal tegen het andere volk geen zwaard opheffen, en zij zullen geen oorlog meer leren.
Komt, gij huis van Jakob, en laat ons wandelen in het licht des Heeren.

Zie ook bijvoorbeeld jesaja 11. Als ik dergelijke hoofdstukken lees geeft mij dat hoop voor de toekomst. Dan zal er inderdaad Waarheid worden verkondigt die niet onderhevig zal zijn aan verdeeldheid.

Tot de tijd van de wederkomst verwacht ik dus geen enkel heil en is er in die zin ook geen enkele hoop op dat vlak. De kerk zal verdeeld blijven totdat. Totdat de Messias orde op zaken zal komen stellen op deze wereld. Als type van Jozef: al wat Hij doet gelukt.
Je zegt het gebed is er wel, maar de verhoring van God niet. Dat zou dus betekenen dat God andere prioriteiten heeft.
Mijn inziens leggen wij dan onze antropologie in God. God wordt dan gelijk aan ons in uw redenering. Wij bidden erom, wij starten gesprekken op om de eenheid te bewerkstelligen, maar God werkt niet mee.

We zouden het ook van een andere kant kunnen bekijken i.p.v. God de schuld in de schoenen te schuiven. We kunnen ook de schuld bij ons zelf neerleggen. Want de ene kerk wil niet met de andere kerk overleggen. enz. enz. Het riedeltje kan je zelf afmaken. Maar is ons gebed wel goed? Bidden wij met een verwachtingsvol gebed tot de Koning der Kerk? Of is het alleen maar in wensende zin? Dat is denk ik een punt om over na te denken.

Daarnaast staat er in de Bijbel 'bid en werk'. We kunnen wel in afwachtende houding gaan zitten wachten, totdat God wat gaat doen. We zouden ook de armen uit de mouwen kunnen steken en aan de slag gaan. Eén algemene Christelijke kerk? Het zou een wonder zijn als wij dat in Nederland van de grond zouden krijgen. Ja dat is voor ons een illusie! Maar wat bij de mensen onmogelijk is, is mogelijk bij God. Maar hoe moeten we dan werken? Vind jij het niet triest dat de HHK, de GG, de OGG, de GGIN, gedeeltes van CGK en PKN niet één kerk kunnen zijn? Het is toch om te schamen? We kunnen wel samen werken bij de Bijbel met Uitleg, maar na de presenteer-avond gaat ieder weer zijn of haar eigen kant uit. Toch intriest? Ik zou zeggen: vorm één verband! Doe het gewoon en stap over oude pijnlijke punten heen. Diversiteit zal er altijd zijn, in wat voor kerk dan ook. Maar menen, in deze tijd, van elkaar gescheiden te moeten optrekken is mijn inziens on-Christelijk.
June 24. 2016 #HistoryDay #Brexit #NextNetherlands #Nexit #End-of-EU
Martijn

Bericht door Martijn »

@Leerling ik ben het (dit keer) met je eens. Ik snap ook niet dat sommigen zo star aan kleine verschillen vasthouden en daarom niet willen samenwerken.
Als de leidende personen in een kerkverband niet willen ligt daar dan een taak voor de leden volgens jou?
Gesloten