Zitten we alleen nog met de wijs!

Nee hoor, net als de tekst mag je de wijs óók zelf verzinnen.coco schreef:Misschien toch maar een nieuwe psalmberijming dan: ik ben een vriend, ik ben een metgezel. Van allen, waarvan ik kan overnemen dat ze Uw Naam ootmoedig vrezen..
Zitten we alleen nog met de wijs!
Ik maak hieruit op dat er gebrek is aan draagvlakeilander schreef:Nee hoor, net als de tekst mag je de wijs óók zelf verzinnen.coco schreef:Misschien toch maar een nieuwe psalmberijming dan: ik ben een vriend, ik ben een metgezel. Van allen, waarvan ik kan overnemen dat ze Uw Naam ootmoedig vrezen..
Zitten we alleen nog met de wijs!
Kan een onbekeerd mens deze geestelijke intuïtie ook hebben?Posthoorn schreef:Zonder risico is er niets, maar zoals het in het dagelijks leven niet verstandig is je intuïtie te negeren, zoals dat in het geestelijke ook zo. En niet iedereen heeft de kennis en de bekwaamheid om in voorkomende gevallen precies de vinger te kunnen leggen op de zere plek. Daarom is het altijd fijn er als geestverwanten zijn die dat wel kunnen en die vertolken wat men vaak al aangevoeld heeft, maar nooit zo onder woorden heeft kunnen brengen.eilander schreef:Ik begrijp wel wat je bedoelt, maar ik vind het toch gevaarlijk klinken. Ook die intuïtie kan bedriegen, denk ik.
Is het eigenlijk niet zo dat een 'geoefend kind van God' wel zou aanvoelen op grond van intuïtie dat er iets niet klopt, maar dan toch zijn mond houdt totdat hij op grond van de Bijbel kan zeggen: en dáárom is het mis, en moet ik je in liefde waarschuwen?
Ik word altijd een beetje kriebelig van verhalen van een dominee (die ik bedoel is al in de jaren 70 overleden) waarvan gezegd werd: die wist altijd gelijk of het echt was of niet... Begrijp je?
Ga maar eens wat meer op je geestelijke intuïtie af, zou ik zeggen. Al is het maar door naar je geweten te luisteren.
In zekere zin wel, zeker als hij bij de waarheid is opgevoed. Zoals ik al zei: let ook op je geweten.zonnebloem96 schreef:Kan een onbekeerd mens deze geestelijke intuïtie ook hebben?
Dat is zo, dat had ik er ook uit begrepen, maar in andere berichten leek er met geestelijke intuïtie iets anders te worden bedoeld. Meer in de trant van gemeenschap der heiligen.Posthoorn schreef:In zekere zin wel, zeker als hij bij de waarheid is opgevoed. Zoals ik al zei: let ook op je geweten.zonnebloem96 schreef:Kan een onbekeerd mens deze geestelijke intuïtie ook hebben?
Bij een onbekeerd mens blijft het wel verstandswerk.. Dus dat "in zekere zin" is ook vrij beperkt. Dan moet het er echt duimen dik bovenopl liggen toch?Posthoorn schreef:In zekere zin wel, zeker als hij bij de waarheid is opgevoed. Zoals ik al zei: let ook op je geweten.zonnebloem96 schreef:Kan een onbekeerd mens deze geestelijke intuïtie ook hebben?
Blijft er één probleem staan. Even aan de hand van een voorbeeld:zonnebloem96 schreef:Dat is zo, dat had ik er ook uit begrepen, maar in andere berichten leek er met geestelijke intuïtie iets anders te worden bedoeld. Meer in de trant van gemeenschap der heiligen.Posthoorn schreef:In zekere zin wel, zeker als hij bij de waarheid is opgevoed. Zoals ik al zei: let ook op je geweten.zonnebloem96 schreef:Kan een onbekeerd mens deze geestelijke intuïtie ook hebben?
Even in het algemeen: ik denk dat dit ten allen tijde gebaseerd moet zijn op de Schrift. Het zou kunnen dat je geweten iets niet zondig vindt en dat het volgens de Bijbel wel zondig is (ik bedoel dan niet na herhaald het geweten genegeerd te hebben). Dus je kan toch beter de Bijbel ernaast houden. En pas in zaken waar de Bijbel niet duidelijk over spreekt je geestelijke intuïtie gebruiken.
Leuk voorbeeld: Ik zou zeggen beluister ze allebei en leer van allebei en laat je voeden door allebei. Dat zegt mijn intuïtie.GGBeroopingswerk schreef:Blijft er één probleem staan. Even aan de hand van een voorbeeld:
Ds. Kort voelt zo wel aan dat ds. De Heer fout zit met zijn rechvaardigingsleer. En ds. De Heer andersom ook (ga ik vanuit).
En dan wordt de vraag: Wiens gevoel is de beste? Ds. Kort voelt dat zijn gevoel het beste is, maar dat zal voor ds. De Heer ook gelden.
Hier kun je op een puur rationele manier mee omgaan, en dan proberen met Bijbelteksten eruit te komen.GGBeroopingswerk schreef:Blijft er één probleem staan. Even aan de hand van een voorbeeld:
Ds. Kort voelt zo wel aan dat ds. De Heer fout zit met zijn rechvaardigingsleer. En ds. De Heer andersom ook (ga ik vanuit).
En dan wordt de vraag: Wiens gevoel is de beste? Ds. Kort voelt dat zijn gevoel het beste is, maar dat zal voor ds. De Heer ook gelden.
Dat is een goeie, het geldt voor meer situaties. Om het voorbeeld van de dominees te verklaren: Dat je je er toch geestelijk thuis voelt komt mogelijk doordat de hoofdboodschap van beide predikanten hetzelfde is. Dat vind je het belangrijkste, daardoor voel je je er thuis en 'vergeet' je even de bijzaken. Onder bijzaken schaar ik dan de uitwerking van leer van de rechtvaardigmaking (al zal niet iedereen dat met me eens zijn).Posthoorn schreef:Hier kun je op een puur rationele manier mee omgaan, en dan proberen met Bijbelteksten eruit te komen.GGBeroopingswerk schreef:Blijft er één probleem staan. Even aan de hand van een voorbeeld:
Ds. Kort voelt zo wel aan dat ds. De Heer fout zit met zijn rechvaardigingsleer. En ds. De Heer andersom ook (ga ik vanuit).
En dan wordt de vraag: Wiens gevoel is de beste? Ds. Kort voelt dat zijn gevoel het beste is, maar dat zal voor ds. De Heer ook gelden.
Maar geestelijk gezien zouden ds. De Heer en ds. Kort best weleens op één lijn kunnen zitten, namelijk waar het op de bevinding aankomt.
En dan kun je idd.de situatie krijgen dat je het bijv. niet met ds. Kort of met ds. De Heer eens bent wat hun uitwerking van de leer van de rechtvaardiging betreft, terwijl je je toch bij beiden geestelijk 'thuis' kunt voelen. En probeer dát maar eens rationeel te verklaren.
Het staan naar eenheid in die zin keur ik niet af. Maar u weet net zo goed als ik dat het al honderden jaren en zwoegen en zweten is met weinig of geen resultaat. De eenheid is ver te zoeken. Kunnen we hieruit niet concluderen dat God naar alle waarschijnlijk toch andere prioriteiten heeft? Met alle eerbied, God heeft op dat vlak erg weinig gebeden verhoord.Leerling schreef:Zonde, want dat is kerkelijke verdeeldheid, mogen we nooit goed praten. Zeker niet met de Bijbel in de hand. We moeten er naar staan dat er eenheid komt. Dat het alleen in waarheid kan is geen onbelangrijke kanttekening.Madel schreef:Is het bidden voor kerkelijke eenheid en het menselijke werken aan kerkelijke eenheid niet een zinloze exercitie? Niet dat ik geloof dat er geen wonderen kunnen plaatsvinden maar als je ervan overtuigd bent dat elk moment de wederkomst kan plaatsvinden is God (eerbiedig bedoeld) rijkelijk laat met het uitvoeren hiervan! Ziende op de huidige verdeeldheid in kerkenland (en vooral binnen Nederland) is er de afgelopen tweeduizend jaar weinig of niets van terecht gekomen. Alle goede bedoelingen ten spijt.Leerling schreef:Als er eens predikanten bidden voor kerkelijke eenheid is het wéér goed. Dat eenheid alleen kan in waarheid vergeten we voor het gemak, terwijl dat een wezenlijk onderdeel is.
Efeze 4:1 Zo bid ik u dan, ik, de gevangene in den Heere, dat gij wandelt waardiglijk der roeping, met welke gij geroepen zijt;
2 Met alle ootmoedigheid en zachtmoedigheid, met lankmoedigheid, verdragende elkander in liefde;
3 U benaarstigende te behouden de enigheid des Geestes door den band des vredes.
4 Een lichaam is het, en een Geest, gelijkerwijs gij ook geroepen zijt tot een hoop uwer roeping;
5 Een Heere, een geloof, een doop,
6 Een God en Vader van allen, Die daar is boven allen, en door allen, en in u allen.
7 Maar aan elkeen van ons is de genade gegeven, naar de maat der gave van Christus.
We dienen de eenheid van de Geest, die er al is, (Ef.4:3) te bewaren door de band des vredes. Niet te bewerkstelligen.
Bewaren van iets, betekent ook dat je onderhouden moet. En als het achterstallig onderhoud is, moet je renoveren. Verdeeldheid is niet eenheid des Geestes in vrede. We zullen dus moeten renoveren, want door slecht onderhoud zijn er teveel scheuringen in de muur van vrede gekomen.
Je zegt het gebed is er wel, maar de verhoring van God niet. Dat zou dus betekenen dat God andere prioriteiten heeft.Madel schreef:Het staan naar eenheid in die zin keur ik niet af. Maar u weet net zo goed als ik dat het al honderden jaren en zwoegen en zweten is met weinig of geen resultaat. De eenheid is ver te zoeken. Kunnen we hieruit niet concluderen dat God naar alle waarschijnlijk toch andere prioriteiten heeft? Met alle eerbied, God heeft op dat vlak erg weinig gebeden verhoord.
Dat het alleen in waarheid is, is nogal subjectief met het oog op de kerkelijke verdeelheid. Uw zicht op de "waarheid" is waarschijnlijk heel anders dan wat de "waarheid" is van gelovigen uit andere kerken. En dat allemaal met de hand op de Bijbel! In de gemeente waar ik woon zijn circa 65 variaties aan kerken. Van "licht" tot "zwaar" en van links tot rechts. Bent u in staat om te bepalen bij welke kerken/gemeente de Waarheid wordt verkondigt? Ik kan me heel goed voorstellen dat er genoeg ongelovigen of niet kerkelijk door de kerkelijke verdeeldheid het bos niet meer zien.
En als ik zo links en rechts het kerkelijk nieuws volgt dan kunnen we stellen dat ook het eventuele reparatie en renovatie op dat vlak erg moeizaam verloopt. Ik kan daar weinig werken des Heeren in terugzien eerlijk gezegd.
In mijn optiek is het wel toekomstig dat er één waarheid is die de wereld zal rondgaan.
Toekomstige heerlijkheid van Jeruzalem
Het woord, dat Jesaja, de zoon van Amoz, gezien heeft over Juda en Jeruzalem.
En het zal geschieden in het laatste der dagen, dat de berg van het huis des Heeren zal vastgesteld zijn op den top der bergen, en dat hij zal verheven worden boven de heuvelen, en tot denzelven zullen alle heidenen toevloeien.
En vele volken zullen heengaan en zeggen: Komt, laat ons opgaan tot den berg des Heeren, tot het huis van den God Jakobs, opdat Hij ons lere van Zijn wegen, en dat wij wandelen in Zijn paden; want uit Sion zal de wet uitgaan, en des Heeren woord uit Jeruzalem.
En Hij zal rechten onder de heidenen, en bestraffen vele volken; en zij zullen hun zwaarden slaan tot spaden, en hun spiesen tot sikkelen; het ene volk zal tegen het andere volk geen zwaard opheffen, en zij zullen geen oorlog meer leren.
Komt, gij huis van Jakob, en laat ons wandelen in het licht des Heeren.
Zie ook bijvoorbeeld jesaja 11. Als ik dergelijke hoofdstukken lees geeft mij dat hoop voor de toekomst. Dan zal er inderdaad Waarheid worden verkondigt die niet onderhevig zal zijn aan verdeeldheid.
Tot de tijd van de wederkomst verwacht ik dus geen enkel heil en is er in die zin ook geen enkele hoop op dat vlak. De kerk zal verdeeld blijven totdat. Totdat de Messias orde op zaken zal komen stellen op deze wereld. Als type van Jozef: al wat Hij doet gelukt.