Pleiten op je doop
-
Re: Pleiten op je doop
In Genesis 17:21 staat dat God met Izak het verbond opricht en niet met Ismael, terwijl Ismael in dit hoofdstuk wel het teken van het verbond ontvangt. Dat leert ons een onderscheiden spreken van in het verbond zijn, of kind-van-God zijn. Niet iedere gedoopte is in wezen kind van God.
-
Je bent nooit door de doop een kind van God, alleen door het geloof in Christus.Refojongere schreef: ↑14 jan 2025, 17:41 In Genesis 17:21 staat dat God met Izak het verbond opricht en niet met Ismael, terwijl Ismael in dit hoofdstuk wel het teken van het verbond ontvangt. Dat leert ons een onderscheiden spreken van in het verbond zijn, of kind-van-God zijn. Niet iedere gedoopte is in wezen kind van God.
-
Waarom willen ze wel die kinderen laten dopen?Bourdon16 schreef: ↑23 nov 2024, 14:18Dat was hier inderdaad ook het geval. Er werd gezegd dat ze eerst maar eens een paar keer ter kerke moesten komen en dat er dan opnieuw een gesprek zou plaatsvinden. Maar dat vonden ze zelf ook schijnheilig.Herman schreef: ↑23 nov 2024, 14:11Als deze mensen zelf gedoopt zijn, is er in hervormde kringen geen formele grond om de doop te weigeren. Doorgaans wordt dus zo'n doop ingekleurd met de voorwaarde om meer ter kerke te komen. Dat zie je dan ook wel gebeuren. Paar keer voor en een paar keer na het dopen. Daarna zie je ze voor een tijd niet, tot een volgend kind. Als mensen zelf al aangeven die niet aan die voorwaarde te willen voldoen, dan is de weigering van de kerkenraad wel terecht.
Ze geven aan wel gelovig te zijn.Geytenbeekje schreef: ↑14 jan 2025, 19:56Waarom willen ze wel die kinderen laten dopen?Bourdon16 schreef: ↑23 nov 2024, 14:18Dat was hier inderdaad ook het geval. Er werd gezegd dat ze eerst maar eens een paar keer ter kerke moesten komen en dat er dan opnieuw een gesprek zou plaatsvinden. Maar dat vonden ze zelf ook schijnheilig.Herman schreef: ↑23 nov 2024, 14:11Als deze mensen zelf gedoopt zijn, is er in hervormde kringen geen formele grond om de doop te weigeren. Doorgaans wordt dus zo'n doop ingekleurd met de voorwaarde om meer ter kerke te komen. Dat zie je dan ook wel gebeuren. Paar keer voor en een paar keer na het dopen. Daarna zie je ze voor een tijd niet, tot een volgend kind. Als mensen zelf al aangeven die niet aan die voorwaarde te willen voldoen, dan is de weigering van de kerkenraad wel terecht.
-
Want als wij gedoopt worden in den Naam des Vaders, zo betuigt en verzegelt ons God de Vader, dat Hij met ons een eeuwig verbond der genade opricht, ons tot Zijn kinderen en erfgenamen aanneemt.Scheepsbel schreef: ↑14 jan 2025, 18:01Je bent nooit door de doop een kind van God, alleen door het geloof in Christus.Refojongere schreef: ↑14 jan 2025, 17:41 In Genesis 17:21 staat dat God met Izak het verbond opricht en niet met Ismael, terwijl Ismael in dit hoofdstuk wel het teken van het verbond ontvangt. Dat leert ons een onderscheiden spreken van in het verbond zijn, of kind-van-God zijn. Niet iedere gedoopte is in wezen kind van God.
-
Dat staat er idd maar is dat waar? Volgens de reformatorische kerken niet.Refojongere schreef: ↑14 jan 2025, 21:06Want als wij gedoopt worden in den Naam des Vaders, zo betuigt en verzegelt ons God de Vader, dat Hij met ons een eeuwig verbond der genade opricht, ons tot Zijn kinderen en erfgenamen aanneemt.Scheepsbel schreef: ↑14 jan 2025, 18:01Je bent nooit door de doop een kind van God, alleen door het geloof in Christus.Refojongere schreef: ↑14 jan 2025, 17:41 In Genesis 17:21 staat dat God met Izak het verbond opricht en niet met Ismael, terwijl Ismael in dit hoofdstuk wel het teken van het verbond ontvangt. Dat leert ons een onderscheiden spreken van in het verbond zijn, of kind-van-God zijn. Niet iedere gedoopte is in wezen kind van God.
Dank! wist niet dat men kon terugluisteren.-DIA- schreef: ↑14 jan 2025, 16:40 De preek van zondagavond 2 januari 2025 in Noord gaat over ZONDAG 27 vr./antw.
Het gaat daar over
DE GROND VAN DE KINDERDOOP
die ligt
1. In het begrepen zijn in het verbond
2. In de toezegging van het verbond
2. In de afzondering vanwege het verbond.
Een preek die goed is om te beluisteren voor u en voor mij.
Het is juist hier, op dit punt, dat er veel dwalingen zijn geweest en nog steeds zijn.
https://www.gergemrijssen.nl/terugluisteren/
Natuurlijk is dat wel waar. Al zijn er vrijzinnige predikanten. Die heb je zowel ter linker- als ter rechterzijde. Die zeggen: het is wel waar, maar de vraag blijft of het ook waar is voor jóu.Scheepsbel schreef: ↑15 jan 2025, 08:53Dat staat er idd maar is dat waar? Volgens de reformatorische kerken niet.Refojongere schreef: ↑14 jan 2025, 21:06Want als wij gedoopt worden in den Naam des Vaders, zo betuigt en verzegelt ons God de Vader, dat Hij met ons een eeuwig verbond der genade opricht, ons tot Zijn kinderen en erfgenamen aanneemt.Scheepsbel schreef: ↑14 jan 2025, 18:01Je bent nooit door de doop een kind van God, alleen door het geloof in Christus.Refojongere schreef: ↑14 jan 2025, 17:41 In Genesis 17:21 staat dat God met Izak het verbond opricht en niet met Ismael, terwijl Ismael in dit hoofdstuk wel het teken van het verbond ontvangt. Dat leert ons een onderscheiden spreken van in het verbond zijn, of kind-van-God zijn. Niet iedere gedoopte is in wezen kind van God.
- J.C. Philpot
Mattheüs 8:11-12 - Doch Ik zeg u, dat velen zullen komen van oosten en westen en zullen met Abraham, en Izak, en Jakob, aanzitten in het Koninkrijk der hemelen; En de kinderen des Koninkrijks zullen uitgeworpen worden in de buitenste duisternis; aldaar zal wening zijn, en knersing der tanden.Scheepsbel schreef: ↑15 jan 2025, 08:53Je bent nooit door de doop een kind van God, alleen door het geloof in Christus.
Er zijn dus "verbondskinderen" die uitgeworpen zullen worden. Er zijn namelijk tweeërlei kinderen des verbonds.
Zoals Refojongere zegt: niet iedere gedoopte (verbondskind) is in wezen kind van God.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.
George Whitefield
George Whitefield
- J.C. Philpot
Overigens blijf ik moete hebben met de term "pleiten op je doop". Het evangelie komt met bevel van geloof en bekering (Dordtse Leerregels), niet met het bevel om te pleiten op je doop.
Ik lees ook nergens in de brieven van Paulus of in de toespraken in het Bijbelboek Handelingen, dat mensen worden opgeroepen om te pleiten op de doop.
Ik lees ook nergens in de brieven van Paulus of in de toespraken in het Bijbelboek Handelingen, dat mensen worden opgeroepen om te pleiten op de doop.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.
George Whitefield
George Whitefield
- FlyingEagle
Er wordt wel meer gezegd wat niet letterlijk in de bijbel staat, maar wat je er wel uit kunt afleiden.J.C. Philpot schreef:Overigens blijf ik moete hebben met de term "pleiten op je doop". Het evangelie komt met bevel van geloof en bekering (Dordtse Leerregels), niet met het bevel om te pleiten op je doop.
Trouwens is ‘pleiten op je doop’ hetzelfde als wat onze dominee pas zei, “laat de Heere je gedoopte voorhoofd maar zien”?
- J.C. Philpot
Ik denk dat de uitspraak van jullie dominee inderdaad hetzelfde is. Ook met je eerste zin ben ik het eens: het is een indirecte gevolgtrekking, maar het komt niet in directe zin voor.FlyingEagle schreef: ↑15 jan 2025, 09:38Er wordt wel meer gezegd wat niet letterlijk in de bijbel staat, maar wat je er wel uit kunt afleiden.J.C. Philpot schreef:Overigens blijf ik moete hebben met de term "pleiten op je doop". Het evangelie komt met bevel van geloof en bekering (Dordtse Leerregels), niet met het bevel om te pleiten op je doop.
Trouwens is ‘pleiten op je doop’ hetzelfde als wat onze dominee pas zei, “laat de Heere je gedoopte voorhoofd maar zien”?
Wellicht zal het met mijn autistische trekjes te maken hebben, en met mijn rechtlijnigheid, dat ik moeite heb met deze term.
George Whitefield
George Whitefield
-
ok en dan? moet de Heere je vanwege je gedoopte voorhoofd rechtvaardigen? of zegt het teken dat je dat al bent? mis je dan niet de rechtvaardiging van een goddeloze?FlyingEagle schreef: ↑15 jan 2025, 09:38Er wordt wel meer gezegd wat niet letterlijk in de bijbel staat, maar wat je er wel uit kunt afleiden.J.C. Philpot schreef:Overigens blijf ik moete hebben met de term "pleiten op je doop". Het evangelie komt met bevel van geloof en bekering (Dordtse Leerregels), niet met het bevel om te pleiten op je doop.
"Zouden Gods beloftenissen, dan eeuwig hun vervulling missen" zingen we met psalm 1773. Dus dat speelt wat mij betreft wel achter deze uitspraak een rol. Maar als dat losgekoppeld wordt van de voorwaarden van deze verbondsrelatie (geloof en bekering) dan gaat er iets niet goed.
(Zou je willen voldoen aan de spellingsregels, en hoofdletters gebruiken bij het openen van je zin? Alvast bedankt)Scheepsbel schreef: ↑15 jan 2025, 09:48 ok en dan? moet de Heere je vanwege je gedoopte voorhoofd rechtvaardigen? of zegt het teken dat je dat al bent? mis je dan niet de rechtvaardiging van een goddeloze?