parsifal schreef: ↑17 mei 2024, 09:53Er is veel mis natuurlijk, zowel in politiek als samenleving. Als de achterban van de partij vervreemd kan dat aan de achterban liggen of aan de partij. Het is aan de partij om te zeggen, wij geven achterban gelijk wat betreft idealen en realisme of de mensen moeten maar ergens anders op gaan stemmen, maar de partij wil idealen niet verloochenen (zoals Jan Pronk ooit grofweg zei).Zeeuw schreef: ↑17 mei 2024, 09:40Hoe zie je dan het massaal afkeren van de PvdA door de mensen die er historisch gezien op stemden? Voor mij is dat eenvoudig: het niet meer willen luisteren naar deze personen, met als sluitstuk de bijzonder slechte zet om de samenwerking met GL op deze manier in te richten. Ik heb zoveel PvdA'ers gesproken die het hier totaal niet mee eens waren.
Op het moment lijkt de bevolking niet echt door idealen gedreven wat stemmen betreft, het vliegt van VVD naar SP naar BBB, naar PVV. De beslissingen worden vaak genomen op grond van imago van partijleider, of wat net in het nieuws is, maar de onderliggende grote visie valt buiten beeld (en soms ook bij de partijen).
Als je als partij niet meer proeft wat er leeft bij je achterban, ga je je vanzelf vervreemden. Een partij als de PvdA heeft de immigrant massaal omarmt, terwijl haar achterban hier haar reserves bij heeft tegenwoordig. Haar achterban kon de afgelopen jaren de eindjes amper aan elkaar knopen en zag allerhande (duurzaamheids) kosten op zich afkomen, waarop de partij niet alleen geen antwoord had, maar zelfs aan meewerkte in de visievorming. Neem de filmpjes uit de campagnetijd bv waarin immigranten uit de jaren '70/'80 duidelijk aangeven dat onze samenleving met de huidige immigranten enorm aan het veranderen is. Juist deze mensen stemden ineens PVV.
Dan is het duidelijk dat je niet meer de stem van de 'gewone man' (wie dat ook is) vertegenwoordigd. Ik vind dat jammer. Ik heb in de politiek altijd fijn met echte PvdA'ers samen kunnen werken, omdat we het vaak eigenlijk best eens waren. Meer dan met bijvoorbeeld SP, D66 en GL.