Geef mij de meeste predikanten dan maar, als daar de hele Bijbel aan bod komt.Forummer schreef:Niet zo sarcastisch, er zit soms echt wel behoorlijk verschil.Wim Anker schreef:Maakt het jullie nog uit of de ds dik of dun is?
Denk alleen maar aan het feit dat de meeste predikanten het veel hebben over ellende-verlossing-dankbaarheid, terwijl ds. Vreugdenhil het wat meer heeft over heiligmaking-rechtvaardigmaking.
Beroepingswerk discussie
Re: Beroepingswerk discussie
June 24. 2016 #HistoryDay #Brexit #NextNetherlands #Nexit #End-of-EU
-
Dan heb je deze ds. niet vaak genoeg beluisterd. En zeker na een CIP interview kan je niet zulke conclusies trekken.Forummer schreef: Denk alleen maar aan het feit dat de meeste predikanten het veel hebben over ellende-verlossing-dankbaarheid, terwijl ds. Vreugdenhil het wat meer heeft over heiligmaking-rechtvaardigmaking.
Ik blijf het zeggen: ik ben zelf niet afkomstig vanuit een reformatorische achtergrond en in de GG vallen de verschillen zo ontzettend mee. Het erge is dat de leden (dus hier de forumdeelnemers) de verschillen alleen uitvergroten. In een kerkverband met 150 gemeenten en zo'n 60 predikanten kan je onmogelijk verwachten dat iedere gemeente elke predikant ligt en andersom. En dat is maar goed ook. Een gemeente is -als het goed is- zoveel mogelijk gelijkgezind. Daar past dus een predikant bij die ook in die richting denkt, anders stroomt de kerk leeg en ontstaat er onenigheid. Dan krijg je dat ds. Vreugdenhil (waarom moet het altijd over hem gaan in discussies als deze?) niet voorgaat in de kerk van ds. van Boven. Ontzettend logisch in een kerkverband van dit formaat.
Vele evangelischen, PKN'ers, GKV'ers en CGK'ers zijn jaloers op de eenheid die in de GG heerst. Jammer dat leden juist zo graag over kleine verschillen willen discussiëren/drama willen maken. Stop daar eens mee, je bereikt er niets mee (behalve ontevredenheid).
Vroeger, voor dat ds Moerkerken in de gemeente staat waar hij nu staat en waar ik (doop)lid van was tot 2001, was deze gemeente een tijd vacant. Bij mijn weten kwam een ds Vreugdenhil en Driessen er niet in vanwege een bepaalde ligging/prediking. Als kind vonden wij dat erg bijzonder dat bepaalde predikanten uit een zelfde stroming blijkbaar niet in alle gemeentes welkom waren.
Ik heb deze predikant meerdere malen beluisterd en dat beviel mij erg goed.Curatorium schreef:Dan heb je deze ds. niet vaak genoeg beluisterd. En zeker na een CIP interview kan je niet zulke conclusies trekken.Forummer schreef: Denk alleen maar aan het feit dat de meeste predikanten het veel hebben over ellende-verlossing-dankbaarheid, terwijl ds. Vreugdenhil het wat meer heeft over heiligmaking-rechtvaardigmaking.
Ik blijf het zeggen: ik ben zelf niet afkomstig vanuit een reformatorische achtergrond en in de GG vallen de verschillen zo ontzettend mee. Het erge is dat de leden (dus hier de forumdeelnemers) de verschillen alleen uitvergroten. In een kerkverband met 150 gemeenten en zo'n 60 predikanten kan je onmogelijk verwachten dat iedere gemeente elke predikant ligt en andersom. En dat is maar goed ook. Een gemeente is -als het goed is- zoveel mogelijk gelijkgezind. Daar past dus een predikant bij die ook in die richting denkt, anders stroomt de kerk leeg en ontstaat er onenigheid. Dan krijg je dat ds. Vreugdenhil (waarom moet het altijd over hem gaan in discussies als deze?) niet voorgaat in de kerk van ds. van Boven. Ontzettend logisch in een kerkverband van dit formaat.
Vele evangelischen, PKN'ers, GKV'ers en CGK'ers zijn jaloers op de eenheid die in de GG heerst. Jammer dat leden juist zo graag over kleine verschillen willen discussiëren/drama willen maken. Stop daar eens mee, je bereikt er niets mee (behalve ontevredenheid).
Maar dat terzijde.
Bedankt voor uw scherpe post.
Ik zal me terugtrekken uit de discussie.
Nou, als jij de verschillen zo vindt meevallen (en alle anderen ook), dan bel je maar eens ds. Van Boven en ds. Vreugdenhil op en vraag je maar eens of ze een zondag kanselruil willen doen. Als ze dat niet willen, dan moet je ook vragen waarom... Dan hoor ik graag wat de reden daarvan is.Curatorium schreef:Dan heb je deze ds. niet vaak genoeg beluisterd. En zeker na een CIP interview kan je niet zulke conclusies trekken.Forummer schreef: Denk alleen maar aan het feit dat de meeste predikanten het veel hebben over ellende-verlossing-dankbaarheid, terwijl ds. Vreugdenhil het wat meer heeft over heiligmaking-rechtvaardigmaking.
Het viel mij trouwens op, in zeer positieve zin, dat ds. J.B. Zippro uit Groningen binnenkort in Uddel gaat preken. Deze berichtgeving op Kerktijden doet mij positieve hoop geven, omdat het nog mogelijk is en het nog kán dat dit gebeurt.
Verder: er wordt hier dus gezegd dat je maar moet 'leren leven' met de verschillen. Dus mogen we niet meer hopen en bidden (!) dat alles wat waarlijk bijeen hoort, ook nog eens bijeengebracht wordt? Al zal het wel zo zijn als de Ger. Gem. en de Ger. Gem. in Ned. bijeengebracht worden, het wel een heel groot wonder zijn als alle dominees in alle gemeenten ook echt gaan preken. Het doet mij verdriet dat er hier mensen zijn die zeggen dat je er maar mee moet leven. Het wordt zo normaal gevonden dat er wezenlijke verschillen zijn, dat het bijna raar is, als er dan een enkeling is die hoopt dat er échte eenheid komt in het kerkverband. En weet u waarom men hier bang voor is? Omdat de prediking dat té afsnijdend zal worden. Men wil maar graag een prediking waar ook over de mens nog een beetje goed gedacht wordt. Men is bang dat als er éénheid komt, het dan overal een Veluwse ligging komt. Maar ik bedoel met éénheid een leer die in het midden ligt van 'licht' en 'zwaar'.
(Op)recht(heid) moet zegevieren!
Te allen tijd moet er inhoudelijk een reactie gegeven worden op de tekst die in de post wordt weergegeven. Mensen die niet (inhoudelijk) reageren of rond de vraag en/of opmerking heendraaien, wíllen de (reactie in de) post nooit en te nimmer begrijpen!
Te allen tijd moet er inhoudelijk een reactie gegeven worden op de tekst die in de post wordt weergegeven. Mensen die niet (inhoudelijk) reageren of rond de vraag en/of opmerking heendraaien, wíllen de (reactie in de) post nooit en te nimmer begrijpen!
-
Als je theorie klopt dat de verschillen groot zijn, is dit een bijzonderheid. Je kunt het ook uitleggen als een bewijs dat de verschillen minder groot zijn dan menigeen wil doen vermoeden...DGG schreef:Nou, als jij de verschillen zo vindt meevallen (en alle anderen ook), dan bel je maar eens ds. Van Boven en ds. Vreugdenhil op en vraag je maar eens of ze een zondag kanselruil willen doen. Als ze dat niet willen, dan moet je ook vragen waarom... Dan hoor ik graag wat de reden daarvan is.Curatorium schreef:Dan heb je deze ds. niet vaak genoeg beluisterd. En zeker na een CIP interview kan je niet zulke conclusies trekken.Forummer schreef: Denk alleen maar aan het feit dat de meeste predikanten het veel hebben over ellende-verlossing-dankbaarheid, terwijl ds. Vreugdenhil het wat meer heeft over heiligmaking-rechtvaardigmaking.
Het viel mij trouwens op, in zeer positieve zin, dat ds. J.B. Zippro uit Groningen binnenkort in Uddel gaat preken. Deze berichtgeving op Kerktijden doet mij positieve hoop geven, omdat het nog mogelijk is en het nog kán dat dit gebeurt.
Verder: er wordt hier dus gezegd dat je maar moet 'leren leven' met de verschillen. Dus mogen we niet meer hopen en bidden (!) dat alles wat waarlijk bijeen hoort, ook nog eens bijeengebracht wordt? Al zal het wel zo zijn als de Ger. Gem. en de Ger. Gem. in Ned. bijeengebracht worden, het wel een heel groot wonder zijn als alle dominees in alle gemeenten ook echt gaan preken. Het doet mij verdriet dat er hier mensen zijn die zeggen dat je er maar mee moet leven. Het wordt zo normaal gevonden dat er wezenlijke verschillen zijn, dat het bijna raar is, als er dan een enkeling is die hoopt dat er échte eenheid komt in het kerkverband. En weet u waarom men hier bang voor is? Omdat de prediking dat té afsnijdend zal worden. Men wil maar graag een prediking waar ook over de mens nog een beetje goed gedacht wordt. Men is bang dat als er éénheid komt, het dan overal een Veluwse ligging komt. Maar ik bedoel met éénheid een leer die in het midden ligt van 'licht' en 'zwaar'.
-
Waarom? Verscheiden wijze van brengen van dezelfde boodschap, het van verschillende zijde belichten van dezelfde waarheid is toch niet verkeerd?DGG schreef:Nou, als jij de verschillen zo vindt meevallen (en alle anderen ook), dan bel je maar eens ds. Van Boven en ds. Vreugdenhil op en vraag je maar eens of ze een zondag kanselruil willen doen. Als ze dat niet willen, dan moet je ook vragen waarom... Dan hoor ik graag wat de reden daarvan is.Curatorium schreef:Dan heb je deze ds. niet vaak genoeg beluisterd. En zeker na een CIP interview kan je niet zulke conclusies trekken.Forummer schreef: Denk alleen maar aan het feit dat de meeste predikanten het veel hebben over ellende-verlossing-dankbaarheid, terwijl ds. Vreugdenhil het wat meer heeft over heiligmaking-rechtvaardigmaking.
1. En begint niet te zeggen bij uzelven: Wij hebben Abraham tot een vader; want ik zeg u, dat God zelfs uit deze stenen Abraham kinderen kan verwekken. (Wij zouden zeggen: lage verbondswaardering)
2. Want u komt de belofte toe, en uw kinderen, en allen, die daar verre zijn, zo velen als er de Heere, onze God, toe roepen zal. (Wij zouden zeggen: hoge verbondswaardering)
1. Maar wilt gij weten, o ijdel mens, dat het geloof zonder de werken dood is? Abraham, onze vader, is hij niet uit de werken gerechtvaardigd, als hij Izak, zijn zoon, geofferd heeft op het altaar? Ziet gij wel, dat het geloof mede gewrocht heeft met zijn werken, en het geloof volmaakt is geweest uit de werken?
2. Wij besluiten dan, dat de mens door het geloof gerechtvaardigd wordt, zonder de werken der wet.
En toch eenheid in de leer.
Gergeminfo meldt dat beide studenten geslaagd zijn.
Vanaf maandag zijn ze beroepbaar.
Vanaf maandag zijn ze beroepbaar.
Dat bijelkaar gebracht mag worden wat echt is en wat bijelkaar hoort, is zo'n foute uitspraak!
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Hoezo is dat fout? Overigens is het 'dat bij elkaar gebracht mag worden wat in waarheid bijeen hoort'.Orchidee schreef:Dat bijelkaar gebracht mag worden wat echt is en wat bijelkaar hoort, is zo'n foute uitspraak!
Wie bepaalt wat "de" waarheid is?
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Waarom is een dergelijke uitspraak fout?Orchidee schreef:Wie bepaalt wat "de" waarheid is?
De waarheid? Gods Woord en daarop gegrond de Belijdenisgeschriften.
Geen mens is waarheid,Orchidee schreef:Wie bepaalt wat "de" waarheid is?
alle mens is leugenachtig.
Er was ook eens mens die vroeg:
"wat is waarheid?"
Jezus gaf er geen antwoord op,
maar het volk riep temeer:
Kuist Hem, kruist hem!
Deze zwijgende Jezus getuigde
van de Waarheid,
en Hij was Zelf de Waarheid.
Wij zijn enkel leugen,
al zullen sommigen dit wel niet vatten.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
x
Laatst gewijzigd door Hendrikus op 09 jun 2016, 08:00, 1 keer totaal gewijzigd.
~~Soli Deo Gloria~~
De Waarheid is een Persoon.
Je kunt misschien denken dat je heel goed alle leerstellingen kent. Maar het geloof is niet een soort wetenschap.
Als je Christus niet kent dan ken je de Waarheid niet. Dan ben je namelijk dood en blind.
De beste houding is ook van jezelf weten dat je een blind en dwalend mens bent die eigenlijk helemaal niets weet. Je verwacht dan de wijsheid van God.
Je kunt misschien denken dat je heel goed alle leerstellingen kent. Maar het geloof is niet een soort wetenschap.
Als je Christus niet kent dan ken je de Waarheid niet. Dan ben je namelijk dood en blind.
De beste houding is ook van jezelf weten dat je een blind en dwalend mens bent die eigenlijk helemaal niets weet. Je verwacht dan de wijsheid van God.