Welke muziek beluister je nu? [6]

ber10e
Contacteer:

Re: Welke muziek beluister je nu? [6]

Bericht door ber10e »

tsja, soms kunnen die Zeeuwen het treffend typeren ;)
:super
Dat verklaart ook de 'lelijke' woorden die in 'Confetti' worden gebruikt. De reformatorische Zeeuwen (Flakkeeërs ook) zijn ietwat grover in de smoel dan de gemiddelde refo elders in het land.
:humhihi:
nix tegen flakkeeënaars he :garde :barbare :paladin :barbare :paladin

(Ik heb je post aangepast, je had het begin van alle quoten weggehaald en je post was hierdoor moeilijk leebaar. Groet vlinder)
wat de toekomst brengen moge, mij geleidt des Heeren hand [/color]
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Met enigszins gemengde gevoelens..
http://www.youtube.com/watch?v=d-hUq7r4 ... r_embedded#
Wat vinden we hiervan?
~~Soli Deo Gloria~~
Terri

Bericht door Terri »

Naar mijn gevoel en smaak is dit het net niet...
Deze muziek kan wel bij opwekking enz. maar ik vind het niet mooi bij de psalmen.
Misschien dat het mooier en rijker klinkt als het gezongen wordt door een koor of zo. Ik vind de stemmen ook niet mooi.
Maar ja.. over smaak.....
Helaas kan ik geen waarde-oordeel geven over de kwaliteit van de muziek, daar heb ik te weinig kennis voor.
Lassie

Bericht door Lassie »

De stemmen zijn ook niet mooi... maar goed daar luistert God niet zo zeer naar denk ik. Want in de kerk wordt ook gewoon gezongen.

Wat ik wel weet is dat de psalmen voor nu veel mooier gezongen wordt in een grotere groep dan solisten. Maar ook dat is een persoonlijke mening.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Terri schreef:Helaas kan ik geen waarde-oordeel geven over de kwaliteit van de muziek, daar heb ik te weinig kennis voor.
Nou, de clou van dít project (men noemt het: Psalmen, 2e druk) is juist dat ze in veel gevallen géén nieuwe melodieën hebben gemaakt, zoals in Psalmen voor nu. Nee, het zijn de oude Geneefse psalmmelodieën, maar dan gezongen door mensen die gewoonlijk gospel of andere lichte muziek zingen en die hun stem nu ook op die manier gebruiken in de psalmen. Ritmes zijn aangepast waardoor het wat meer gaat swingen, en de begeleiding is helemaal eigentijds.

Ik heb er een wat dubbel gevoel bij. Enerzijds ben ik blij met élk initiatief dat de psalmen dichter bij de jeugd wil brengen. Ook "Psalmen voor nu" keur ik daarom niet op voorhand af. Maar wat in dit project "Psalmen 2e druk" gebeurt, de oude psalmen in een modern jasje steken, doet me een beetje denken aan Kajem, die klassieke muziek ook aantrekkelijk wilde maken voor de jeugd door er een drummertje en een basgitaar onder te zetten. Of aan de schilders die de Mona Lisa een eigentijds gezicht willen geven.
Afbeelding

Tja, wie de psalmen nog niet kent en met "Psalmen 2e druk" opgroeit, hoeft niet zo'n grote stap te maken om bij de oorspronkelijke Geneefse psalmen te komen als iemand die -bij wijze van spreken- opgroeit met Psalmen voor nu. Maar zoals Kajem voor mensen die wél met klassieke muziek opgegroeid waren de deur opende naar de popmuziek, zo zou ook "Psalmen 2e druk" voor mensen die met de Geneefse psalmen vertrouwd zijn de deur kunnen openen naar allerlei vormen van relipop. En of we daar nou zo blij mee moeten zijn?

Het grootste probleem daarbij blijft voor mij dat melodieën uit het pop-genre (en daartoe reken ik ook Psalmen voor nu en Psalmen 2e druk) door hun ritmische complexiteit niet geschikt zijn voor gemeentezang. En daar wil men ze dan tóch voor inzetten. Gevolg: gemeentezang ontaardt in het meemummelen met een leadzanger(es). En dan is het geen gemeentezang meer.
~~Soli Deo Gloria~~
Lourens

Bericht door Lourens »

Ik luister graag naar de psalmen van nu en ook hier naar.
Maar voor de gemeentezang vind ik het niets.
Dan gewoon de geneefse, ritmisch gezongen, voor mij.
Vertel God niet hoe groot jouw storm is. Vertel de storm hoe groot jouw GOD is !!!
Lassie

Bericht door Lassie »

Psalm 42
hmprff

Bericht door hmprff »

Mattheus Passion, sinds gisteren 'mag' het weer :)
Ik heb de versie waar Helmuth Rilling onderaan staat op de cd ;) kweet niet wat dat precies zegt?
Wie zoveel doet dat hij structureel tijd tekort komt voor de Heere, doet meer aardse dingen dan God van hem vraagt.
Josephus

Bericht door Josephus »

hmprff schreef:Mattheus Passion, sinds gisteren 'mag' het weer :)
Ik heb de versie waar Helmuth Rilling onderaan staat op de cd ;) kweet niet wat dat precies zegt?
Misschien dat hij de dirigent van het geheel is? ;)
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
sela

Bericht door sela »

refo schreef:
henriët schreef:
Hendrikus schreef:
henriët schreef:hier in Zeeland zeggen ze dan, ze praten zo zeikig..
tsja, soms kunnen die Zeeuwen het treffend typeren ;)
:super
Dat verklaart ook de 'lelijke' woorden die in 'Confetti' worden gebruikt. De reformatorische Zeeuwen (Flakkeeërs ook) zijn ietwat grover in de smoel dan de gemiddelde refo elders in het land.
:huhu
nou, inderdaad, het begint al met dat jie en joeen.
albion

Bericht door albion »

Hendrikus schreef:Met enigszins gemengde gevoelens..
http://www.youtube.com/watch?v=d-hUq7r4 ... r_embedded#
Wat vinden we hiervan?

Mij kan het niet bekoren.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
sela

Bericht door sela »

klinkt wel gepimpt enzo. en al is het niet direct muziek die ik opzet, in mijn hoofd behandel ik de psalmen ook weleens op deze wijze. dat gaat soms zomaar vanzelf.
Lassie

Bericht door Lassie »

Licht van de wereld.... (via RO.. :oO :oO ).
Desiree

Bericht door Desiree »

Radio 4 Het niveau spreekt me aan.

Vaak ook Groot Niews Radio of Reformatorische Omroep of 747 EO vaak om de teksten.

:livre
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry

Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Desiree schreef:Radio 4 Het niveau spreekt me aan.
Dan moet je dit ook eens proberen
http://radiotime.com/WebTuner.aspx?StationId=65638&
~~Soli Deo Gloria~~
Gesloten