Terri schreef:Helaas kan ik geen waarde-oordeel geven over de kwaliteit van de muziek, daar heb ik te weinig kennis voor.
Nou, de clou van dít project (men noemt het: Psalmen, 2e druk) is juist dat ze in veel gevallen géén nieuwe melodieën hebben gemaakt, zoals in Psalmen voor nu. Nee, het zijn de oude Geneefse psalmmelodieën, maar dan gezongen door mensen die gewoonlijk gospel of andere lichte muziek zingen en die hun stem nu ook op die manier gebruiken in de psalmen. Ritmes zijn aangepast waardoor het wat meer gaat swingen, en de begeleiding is helemaal eigentijds.
Ik heb er een wat dubbel gevoel bij. Enerzijds ben ik blij met élk initiatief dat de psalmen dichter bij de jeugd wil brengen. Ook "Psalmen voor nu" keur ik daarom niet op voorhand af. Maar wat in dit project "Psalmen 2e druk" gebeurt, de oude psalmen in een modern jasje steken, doet me een beetje denken aan Kajem, die klassieke muziek ook aantrekkelijk wilde maken voor de jeugd door er een drummertje en een basgitaar onder te zetten. Of aan de schilders die de Mona Lisa een eigentijds gezicht willen geven.
Tja, wie de psalmen nog niet kent en met "Psalmen 2e druk" opgroeit, hoeft niet zo'n grote stap te maken om bij de oorspronkelijke Geneefse psalmen te komen als iemand die -bij wijze van spreken- opgroeit met Psalmen voor nu. Maar zoals Kajem voor mensen die wél met klassieke muziek opgegroeid waren de deur opende naar de popmuziek, zo zou ook "Psalmen 2e druk" voor mensen die met de Geneefse psalmen vertrouwd zijn de deur kunnen openen naar allerlei vormen van relipop. En of we daar nou zo blij mee moeten zijn?
Het grootste probleem daarbij blijft voor mij dat melodieën uit het pop-genre (en daartoe reken ik ook Psalmen voor nu en Psalmen 2e druk) door hun ritmische complexiteit niet geschikt zijn voor gemeentezang. En daar wil men ze dan tóch voor inzetten. Gevolg: gemeentezang ontaardt in het meemummelen met een leadzanger(es). En dan is het geen gemeentezang meer.