Of hij is gewoon niet goed ontwikkeld op het gebied van de Nederlandse taal.
Herziene Statenvertaling
-
- Verbannen
Re: Herziene Statenvertaling
De petitie die is gestart tegen het gebruik van de HSV leverde enkele grappige ondertekeningen op.
Zo ondertekende de Paus van Rome uit Vaticaanstad met de woorden: Heel goed dat mensen de Bijbel zelf niet mogen begrijpen! Zo houden wij ze onder controle.
Ondanks dat deze reactie natuurlijk schopt tegen wat heilige huisjes, denk ik toch dat het een geintje met een seintje is.
Zo ondertekende de Paus van Rome uit Vaticaanstad met de woorden: Heel goed dat mensen de Bijbel zelf niet mogen begrijpen! Zo houden wij ze onder controle.
Ondanks dat deze reactie natuurlijk schopt tegen wat heilige huisjes, denk ik toch dat het een geintje met een seintje is.
Nee, hij is niet opgegroeid met de SV. Moeilijk hè, om te beseffen dat er ook heel gezonde en intelligente mensen zijn die opgroeien zonder die oude taal. En die snappen dit soort woorden dus niet.GerefGemeente-lid schreef: ↑06 sep 2023, 15:12Of hij is gewoon niet goed ontwikkeld op het gebied van de Nederlandse taal.
~~Soli Deo Gloria~~
-
- Verbannen
Dat vind ik dan dom voor zo'n slim iemand.Hendrikus schreef: ↑06 sep 2023, 16:05Nee, hij is niet opgegroeid met de SV. Moeilijk hè, om te beseffen dat er ook heel gezonde en intelligente mensen zijn die opgroeien zonder die oude taal. En die snappen dit soort woorden dus niet.GerefGemeente-lid schreef: ↑06 sep 2023, 15:12Of hij is gewoon niet goed ontwikkeld op het gebied van de Nederlandse taal.
Dus het antwoord op mijn vraag, je laatste zin lezend, is ‘nee’?refomart schreef: ↑06 sep 2023, 14:49Het mag duidelijk zijn dat ik dit schreef in vergelijking tot de toestand van de ouderen. Ik heb daarbij de indruk dat het probleem ‘taal’ een dieper probleem verhuld. Dat is namelijk een niet verankerde of anders een losgeslagen samenleving. In die onzekerheid, in dat zinloze drijft een zoekende en vragende jeugd. Uiteraard heeft die jeugd dan behoefte aan echtheid en betekenis in hun bestaan. Maar dat is niet alleen een probleem van kerkelijke jongeren. Vandaar dat ik elders een seculiere analyse heb geplaatst die dat duidelijk maakt. viewtopic.php?p=1109512#p1109512Zeeuw schreef: ↑06 sep 2023, 12:39Want de volgende jeugd zal anders in elkaar zitten?refomart schreef: ↑06 sep 2023, 12:37 Voor een goede en duurzame hertaling is nodig dat eerst de “razernij en opstandigheid” van de jeugd is uitgewoed.
Daarnaast zal ook ‘taal’ als taal goed begrepen moeten worden. Nu zelfs een Dr. in de theologie al aangeeft dat taal emotie is, zie ik dat ook niet snel gebeuren.
Dat probleem zal eerst aangepakt moeten worden, waarna er meer integratie en verbinding in de samenleving kan ontstaan. Dat zal generaties weer dichter bij elkaar brengen en eensgezindheid doen toenemen. Vanuit de gemeenschapszin die daarvan het gevolg is, kan verder worden gebouwd aan geloofsbeleving en hertaling.
Wat je vraag betreft: altijd zal de jeugd in zonde worden ontvangen en in ongerechtigheid geboren worden.
Dat denk ik ook. Veel van mijn collega’s zullen ook geen idee hebben, terwijl ze veel andere zaken prima begrijpen.Hendrikus schreef: ↑06 sep 2023, 16:05Nee, hij is niet opgegroeid met de SV. Moeilijk hè, om te beseffen dat er ook heel gezonde en intelligente mensen zijn die opgroeien zonder die oude taal. En die snappen dit soort woorden dus niet.GerefGemeente-lid schreef: ↑06 sep 2023, 15:12Of hij is gewoon niet goed ontwikkeld op het gebied van de Nederlandse taal.
-
- Verbannen
Ik weet ook niet wie er op dit moment de populairste zanger is of welke voetbalploeg populair is.Zeeuw schreef: ↑06 sep 2023, 17:24Dat denk ik ook. Veel van mijn collega’s zullen ook geen idee hebben, terwijl ze veel andere zaken prima begrijpen.Hendrikus schreef: ↑06 sep 2023, 16:05Nee, hij is niet opgegroeid met de SV. Moeilijk hè, om te beseffen dat er ook heel gezonde en intelligente mensen zijn die opgroeien zonder die oude taal. En die snappen dit soort woorden dus niet.GerefGemeente-lid schreef: ↑06 sep 2023, 15:12Of hij is gewoon niet goed ontwikkeld op het gebied van de Nederlandse taal.
GGL evangeliseert:
GGL: Dag meneer, kent u de bijbel?
Mwah wel eens van gehoord maar weinig in gelezen.
GGL: Nee, niet in gelezen? Waarom niet als ik vragen mag?
Nou, boeit me niet zo, en toen ik eens wat las, vond ik het ook wel erg moeilijk. Wat een taalgebruik meneer, is niet door te komen.
GGL:
GGL: Dag meneer, kent u de bijbel?
Mwah wel eens van gehoord maar weinig in gelezen.
GGL: Nee, niet in gelezen? Waarom niet als ik vragen mag?
Nou, boeit me niet zo, en toen ik eens wat las, vond ik het ook wel erg moeilijk. Wat een taalgebruik meneer, is niet door te komen.
GGL:
GerefGemeente-lid schreef: ↑06 sep 2023, 17:42
Ik weet ook niet wie er op dit moment de populairste zanger is of welke voetbalploeg populair is.
Kijk, dat bevestigd het punt dat Hendrikus maakt.GerefGemeente-lid schreef: ↑06 sep 2023, 17:42Ik weet ook niet wie er op dit moment de populairste zanger is of welke voetbalploeg populair is.Zeeuw schreef: ↑06 sep 2023, 17:24Dat denk ik ook. Veel van mijn collega’s zullen ook geen idee hebben, terwijl ze veel andere zaken prima begrijpen.Hendrikus schreef: ↑06 sep 2023, 16:05Nee, hij is niet opgegroeid met de SV. Moeilijk hè, om te beseffen dat er ook heel gezonde en intelligente mensen zijn die opgroeien zonder die oude taal. En die snappen dit soort woorden dus niet.GerefGemeente-lid schreef: ↑06 sep 2023, 15:12 Of hij is gewoon niet goed ontwikkeld op het gebied van de Nederlandse taal.
Uit het van dale commentaar van valcke haal ik "verdraagzaam" als iets wat wel passend lijktBertiel schreef:zou daar wel een hedendaags woord voor zijn?
Tja, daar schrik ik dan weer van. Evangeliseren, onkerkelijke mensen van 2023 benaderen, dat doe je toch in een voor hen begrijpelijke taal?RD schreef:Ouderling [xxx] stelde dat de ervaring leert dat goedbedoelende mensen soms evangeliseren met de Herziene Statenvertaling of de Bijbel in Gewone Taal in de hand. Hij is daarvan geschrokken.
Of wíl deze ouderling ten diepste niet dat er mensen door het Woord geraakt zullen worden?
~~Soli Deo Gloria~~
Ik ben vooral benieuwd hoe deze persoon zelf evangeliseert en Gods liefde uitdraagt. Als hij dat doet met een SV, een bewogen hart en veel inzet, dan is het m.i. niet erg als iemand een beetje schrikt.Hendrikus schreef: ↑06 sep 2023, 19:03Tja, daar schrik ik dan weer van. Evangeliseren, onkerkelijke mensen van 2023 benaderen, dat doe je toch in een voor hen begrijpelijke taal?RD schreef:Ouderling [xxx] stelde dat de ervaring leert dat goedbedoelende mensen soms evangeliseren met de Herziene Statenvertaling of de Bijbel in Gewone Taal in de hand. Hij is daarvan geschrokken.
Of wíl deze ouderling ten diepste niet dat er mensen door het Woord geraakt zullen worden?
Hij heeft als tentenmaker in Georgië gewoond en daar Bijbelstudies gegeven, las ik.
Ik denk dat jij onderschat wat het taalpalet van de gemiddelde Nederlander is.GerefGemeente-lid schreef: ↑06 sep 2023, 15:12Of hij is gewoon niet goed ontwikkeld op het gebied van de Nederlandse taal.
Ga maar eens boodschappen doen BUITEN de Biblebelt bij Aldi of Lidl en luister goed.merel schreef:Ik denk dat jij onderschat wat het taalpalet van de gemiddelde Nederlander is.GerefGemeente-lid schreef: ↑06 sep 2023, 15:12Of hij is gewoon niet goed ontwikkeld op het gebied van de Nederlandse taal.
Verstuurd vanaf mijn SM-A202F met Tapatalk