Beroepingswerk discussie
Re: Beroepingswerk discussie
Geen discussies over personen aub
-
Kootwijkerbroek - Beens
Kandidaat Beens is niet tijdens de ledenvergadering aan het bestaande tweetal toegevoegd, maar voor de ledenvergadering is dat tijdens een ingelast kerkenraadsoverleg gebeurt.
[knip]
Kandidaat Beens is niet tijdens de ledenvergadering aan het bestaande tweetal toegevoegd, maar voor de ledenvergadering is dat tijdens een ingelast kerkenraadsoverleg gebeurt.
[knip]
-
Ik weet niet of je dat zo kan zeggen, stud. Al-Chalabi heeft toch wel de ligging van de B'veld-Zuid. Kan gewoon kerkenraadsbeleid zijn.DGG schreef:Het heeft meer te maken met de ligging van de gemeente (of de kandidaten, net wat je wilt).
Wat een onzin. Het blijkt dat veel kandidaten het beroep aannemer naar een grote gemeente. Maar daarmee is niet gezegd dat dit goed is.DGG schreef: Zoals te zien valt: Het merendeel van de kandidaten neemt een beroep aan naar een grote gemeente. Dus het is onzin om te zeggen dat het 'beter is om in een kleine gemeente te beginnen'. De HEERE bepaalt alles.
Ik ben het geheel met Vorst eens. Ik zie niet in waarom gemeenten met meer dan 500 leden een student zouden moeten beroepen.
Het bericht van DGG bevat daarnaast ook feitelijke onjuistheden. Maar wij mogen hier niet over personen spreken, dus ik kan mij niet uitlaten over de stellingen van DGG over individuele predikanten.
Los daarvan vind ik het helemaal geen goed idee om zomaar iedere student in een gemeente te plaatsen, zeker niet als de kerkenraad niet goed functioneert en de dominee veel invloed heeft op het beleid.
Het bericht van DGG bevat daarnaast ook feitelijke onjuistheden. Maar wij mogen hier niet over personen spreken, dus ik kan mij niet uitlaten over de stellingen van DGG over individuele predikanten.
Los daarvan vind ik het helemaal geen goed idee om zomaar iedere student in een gemeente te plaatsen, zeker niet als de kerkenraad niet goed functioneert en de dominee veel invloed heeft op het beleid.
Dus trek je de voorzienigheid des HEEREN in twijfel. Hij bepaalt waar de kandidaten naar toe gaan, niet een kerkenraad die ze niet goed genoeg vindt.Vorst schreef:Wat een onzin. Het blijkt dat veel kandidaten het beroep aannemer naar een grote gemeente. Maar daarmee is niet gezegd dat dit goed is.DGG schreef: Zoals te zien valt: Het merendeel van de kandidaten neemt een beroep aan naar een grote gemeente. Dus het is onzin om te zeggen dat het 'beter is om in een kleine gemeente te beginnen'. De HEERE bepaalt alles.
(Op)recht(heid) moet zegevieren!
Te allen tijd moet er inhoudelijk een reactie gegeven worden op de tekst die in de post wordt weergegeven. Mensen die niet (inhoudelijk) reageren of rond de vraag en/of opmerking heendraaien, wíllen de (reactie in de) post nooit en te nimmer begrijpen!
Te allen tijd moet er inhoudelijk een reactie gegeven worden op de tekst die in de post wordt weergegeven. Mensen die niet (inhoudelijk) reageren of rond de vraag en/of opmerking heendraaien, wíllen de (reactie in de) post nooit en te nimmer begrijpen!
Graag hoor ik (in een PB) welke onjuistheden er zijn.DDD schreef:Ik ben het geheel met Vorst eens. Ik zie niet in waarom gemeenten met meer dan 500 leden een student zouden moeten beroepen.
Gods voorzienigheid is één ding. Daarnaast zijn mensen geen marionetten maar redelijke schepselen die zelf keuzes maken. En ja, daarmee geef ik aan dat er in zowel het stellen van tweetallen, het beroepen van predikanten/kandidaten als in het wel of niet aannemen van een beroep de menselijke factor een (grote) rol speelt. Dat is geen geheim.DGG schreef:Dus trek je de voorzienigheid des HEEREN in twijfel. Hij bepaalt waar de kandidaten naar toe gaan, niet een kerkenraad die ze niet goed genoeg vindt.Vorst schreef:Wat een onzin. Het blijkt dat veel kandidaten het beroep aannemer naar een grote gemeente. Maar daarmee is niet gezegd dat dit goed is.DGG schreef: Zoals te zien valt: Het merendeel van de kandidaten neemt een beroep aan naar een grote gemeente. Dus het is onzin om te zeggen dat het 'beter is om in een kleine gemeente te beginnen'. De HEERE bepaalt alles.
Maar als dan zodanig een rol speelt dat (neem nou bijv. B.-Z.), het gros van de kandidaten aan de kant schuift, omdat ze 'niet in de gemeente passen', dan twijfelt men toch aan Gods voorzienigheid. En iedereen hier weet dat de kerkenraad dit niet doet omdat de gemeente te groot zou zijn!Vorst schreef:Gods voorzienigheid is één ding. Daarnaast zijn mensen geen marionetten maar redelijke schepselen die zelf keuzes maken. En ja, daarmee geef ik aan dat er in zowel het stellen van tweetallen, het beroepen van predikanten/kandidaten als in het wel of niet aannemen van een beroep de menselijke factor een (grote) rol speelt. Dat is geen geheim.DGG schreef:Dus trek je de voorzienigheid des HEEREN in twijfel. Hij bepaalt waar de kandidaten naar toe gaan, niet een kerkenraad die ze niet goed genoeg vindt.Vorst schreef:Wat een onzin. Het blijkt dat veel kandidaten het beroep aannemer naar een grote gemeente. Maar daarmee is niet gezegd dat dit goed is.DGG schreef: Zoals te zien valt: Het merendeel van de kandidaten neemt een beroep aan naar een grote gemeente. Dus het is onzin om te zeggen dat het 'beter is om in een kleine gemeente te beginnen'. De HEERE bepaalt alles.
Ik hoop dat er nog eens een tijd komt dat álle gemeentes álle dominees willen, zullen én kunnen beroepen. Wat zou dat een wonder zijn, als er éénheid komt en dominee X en kandidaat Y van Vlissingen tot De Valk-Wekerom en van Groningen tot Barneveld-Zuid beroepen wordt!
Nog mooier zou het zijn als we gewoon leren leven met liggingsverschillen binnen de kerk. Dat zou een hoop ontspanning opleveren.DGG schreef:Ik hoop dat er nog eens een tijd komt dat álle gemeentes álle dominees willen, zullen én kunnen beroepen. Wat zou dat een wonder zijn, als er éénheid komt en dominee X en kandidaat Y van Vlissingen tot De Valk-Wekerom en van Groningen tot Barneveld-Zuid beroepen wordt!
Ds. de Gier schijnt ooit te hebben gezegd: "God roept predikanten voor Barneveld en hij roept er voor Vlaardingen." (Laatste gemeente was toen nog de standplaats van ds. Huisman.) Die nuchterheid lijkt me wijs.
Misschien is het juist een wijs en nuchter besluit van die kerkenraad. Ik ken de huidige lichting en de betreffende gemeente niet, maar het lijkt me niet meer dan logisch dat je iemand beroept die bij de gemeente past. Vaak wordt dat niet gedaan en levert het ene hoop ellende op. Waar blijf je dan met je voorzienigheid?DGG schreef:Vorst schreef:Gods voorzienigheid is één ding. Daarnaast zijn mensen geen marionetten maar redelijke schepselen die zelf keuzes maken. En ja, daarmee geef ik aan dat er in zowel het stellen van tweetallen, het beroepen van predikanten/kandidaten als in het wel of niet aannemen van een beroep de menselijke factor een (grote) rol speelt. Dat is geen geheim.DGG schreef:Dus trek je de voorzienigheid des HEEREN in twijfel. Hij bepaalt waar de kandidaten naar toe gaan, niet een kerkenraad die ze niet goed genoeg vindt.Vorst schreef:Zoals te zien valt: Het merendeel van de kandidaten neemt een beroep aan naar een grote gemeente. Dus het is onzin om te zeggen dat het 'beter is om in een kleine gemeente te beginnen'. De HEERE bepaalt alles.
Wat een onzin. Het blijkt dat veel kandidaten het beroep aannemer naar een grote gemeente. Maar daarmee is niet gezegd dat dit goed is.
Maar als dan zodanig een rol speelt dat (neem nou bijv. B.-Z.), het gros van de kandidaten aan de kant schuift, omdat ze 'niet in de gemeente passen', dan twijfelt men toch aan Gods voorzienigheid. En iedereen hier weet dat de kerkenraad dit niet doet omdat de gemeente te groot zou zijn!
Kan de gemeente zelf ook niet bepalen of de kandidaten bij de gemeente passen?Vorst schreef:
Misschien is het juist een wijs en nuchter besluit van die kerkenraad. Ik ken de huidige lichting en de betreffende gemeente niet, maar het lijkt me niet meer dan logisch dat je iemand beroept die bij de gemeente past. Vaak wordt dat niet gedaan en levert het ene hoop ellende op. Waar blijf je dan met je voorzienigheid?
Als bijvoorbeeld Chalabi tegen een predikant zet kan dat best.
Vorig jaar was het kand. van der Heiden tegen ds. van Dieren.
Laatstgenoemde is toen gekozen. De gemeente weet zelf ook wel of de kandidaten bij de gemeente passen.
Het zou wel heel triest zijn als de kerkenraad van Zuid van de 5 kandidaten die er vorig jaar en dit jaar zijn afgekomen, er maar in 1 vertrouwen heeft.
Voor wie is dat triest? Voor B.-Zuid, voor de kerkenraad van B.-Zuid (want dat is niet per definitie hetzelfde), voor die vier te licht bevonden kandidaten of voor het curatorium?Forummer schreef: Het zou wel heel triest zijn als de kerkenraad van Zuid van de 5 kandidaten die er vorig jaar en dit jaar zijn afgekomen, er maar in 1 vertrouwen heeft.
~~Soli Deo Gloria~~
Opmerkelijke reactie in het kader van onze kerk-ordelijke regels en traditie.DGG schreef:Dus trek je de voorzienigheid des HEEREN in twijfel. Hij bepaalt waar de kandidaten naar toe gaan, niet een kerkenraad die ze niet goed genoeg vindt.Vorst schreef:Wat een onzin. Het blijkt dat veel kandidaten het beroep aannemer naar een grote gemeente. Maar daarmee is niet gezegd dat dit goed is.DGG schreef: Zoals te zien valt: Het merendeel van de kandidaten neemt een beroep aan naar een grote gemeente. Dus het is onzin om te zeggen dat het 'beter is om in een kleine gemeente te beginnen'. De HEERE bepaalt alles.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.