Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Mara

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door Mara »

Dodo schreef:
Mara schreef:
Dodo schreef:Vanavond gelezen: donderdagmiddag dochter (Stevo Akkerman). Weer een boek over oa een gereformeerde jeugd, maar beslist geen Maarten of Margriet. De titel slaat op zijn baby die maar even heeft geleefd. De gebeurtenissen raken hem heel diep.
Tip voor jou, @Mara!
Dank je Dodo, hij stond al eerder op mijn verlanglijstje, maar kon toen niet gereserveerd worden en dan zakt dat weg he.
Maar nu was hij in de vestiging, wel uitgeleend, maar ik ben de volgende. :)
W.b. dit verdrietige onderwerp, heb jij Schaduwkind van P.F. Thomese gelezen?
Schaduwkind is rauw, onsentimenteel, maar komt daardoor des te harder aan. Bepaalde passages kan zelfs de grootste cynicus niet met droge ogen lezen... – Elsevier
Bespreken jullie op de boekenkring alleen christelijke of "verantwoorde" boeken trouwens?
Ik heb Schaduwkind vroeger gelezen, maar dat is lang geleden. Ik zal 'm nog eens pakken.
We lezen op de leeskring allerlei boeken, maar we mijden boeken met veel grove taal en/of seks. Het ideaal was ooit alleen christelijke boeken, maar daar zijn er niet genoeg van ;-)
Dat is jammer inderdaad. Hebben jullie wel eens een boek van Remmelt Mastenbroek besproken?
De waterboot bijvoorbeeld?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Dodo

Bericht door Dodo »

Nee, de bieb heeft ze niet denk ik. We gebruiken de leeskoffet van de bieb.
Ik heb twee boeken van hem maar ben er niet weg van. Ze zouden op zich wel geschikt zijn voor de leeskring.
Mara

Bericht door Mara »

@Dodo, ik heb een leestip voor je, Blauw zeil van Eline de Boo. Het is haar debuutroman.
En wat mij betreft volgen er meer boeken van haar.
Ook in dit boek komt een afgedwaald refomeisje voor, maar zo anders en niet voorspelbaar.
De hoofdrol is weggelegd voor haar dochter, een studente, die de gebrokenheid van 2 generaties met zich meedraagt.
Omdat de refodochter uit rebellie met een Japanner trouwt, leer je ook veel over de Japanse cultuur en gewoontes.
Van harte aanbevolen en ik denk ook geschikt voor je leeskring.
Dodo

Bericht door Dodo »

Meteen maar gereserveerd, bedankt.
De Japanse cultuur is interessant, dus ik ben benieuwd. Twee zoons zijn er een keer op vakantie geweest en ze kwamen met veel verhalen thuis. Bijzonder land.
Mara

Bericht door Mara »

Dodo schreef:Meteen maar gereserveerd, bedankt.
De Japanse cultuur is interessant, dus ik ben benieuwd. Twee zoons zijn er een keer op vakantie geweest en ze kwamen met veel verhalen thuis. Bijzonder land.
Een vriend van mijn zoon heeft een half jaar stage gelopen in Sjanghai. Mooie verhalen en foto's.
Ik ben benieuwd wat je er van vindt.
Overigens heb ik het een beetje krom opgeschreven zie ik nu, de moeder trouwt uit rebellie met een Japanse man.
Maar in feite was zij dus de refodochter zogezegd. :)
Maar haar aandeel duurt niet zo heel lang, het gaat grotendeels over Marai, de (klein)dochter.
helma

Bericht door helma »

Afbeelding

Kimberly Ray; Stolen Women
Human Trafficking…Asha knew nothing about it before meeting 16-year-old Rani, stolen from her home and forced into prostitution in Kolkata, India. Asha must help this girl escape, but Mark, a 3rd generation missionary, keeps warning her away from the red-light district and its workers. Will she ever discover why? And will they ever stop their intense arguments long enough to admit their even more intense feelings for one another?
When Asha sneaks out one last time in a desperate attempt to rescue her friend, someone follows her through the night. Is freedom possible? Or will she, too, become one of the stolen?

Zojuist uit en het is een boek wat me erg geraakt heeft.
Johann Gottfried Walther

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Instituut Sparrenheide (uit 1914)
van Chris van Abkoude
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Floppy

Bericht door Floppy »

Geloof is het begin, van A. Augustinus; preken uit het NT.
Mooi boek. Wel apart hoe stellig hij is wat betreft het bidden voor gestorvenen; dat vindt hij een bijzonder nuttige zaak.
dennis

Bericht door dennis »

Ik ben bezig in 'In het licht van de eeuwigheid' van Randy Alcorn. Het gaat over de hemel. Eerste indruk: echt een 'Amerikaans' boek. Naar mijn bescheiden mening doet de schrijver niet (altijd) recht aan de heiligheid van God. Veel komt ook oppervlakkig op me over.
Toch zal ik er ongetwijfeld het e.e.a. van kunnen opsteken.
Dodo

Bericht door Dodo »

Afbeelding

Winter in Gloster huis.
Interessant boek. Ik zou het op de leestafel willen van de groep vrijwilligers voor het hospice alhier.
Het is goed geschreven, het zet aan tot nadenken, het is origineel.
Enige nadeel is wat mij betreft dat ze personages uit haar vorige boeken weer opvoert, en dat vind ik wel een beetje kinderachtig.
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

'Opstanding' van Tolstoi.
De eerste alinea is prachtig. De volgende veertig bladzijden niet echt. Maar er komen er nog bijna vierhonderd, dus ik mag hopen dat het mij evenzeer gaat boeien als het bij deze mevrouw gebeurde: http://over-boeken.blogspot.nl/2014/04/ ... lstoj.html
Wie heeft het boek gelezen en heeft er een mening over?
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

Zita schreef:'Opstanding' van Tolstoi.
De eerste alinea is prachtig. De volgende veertig bladzijden niet echt. Maar er komen er nog bijna vierhonderd, dus ik mag hopen dat het mij evenzeer gaat boeien als het bij deze mevrouw gebeurde: http://over-boeken.blogspot.nl/2014/04/ ... lstoj.html
Ik niet, maar na het lezen van verschillende recensies is een van mijn voornemens om in 2016 een boek van Tolstoi te lezen.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

JolandaOudshoorn schreef:
Ik niet, maar na het lezen van verschillende recensies is een van mijn voornemens om in 2016 een boek van Tolstoi te lezen.
'Opstanding' wordt tot de klassiekers van de christelijke wereldliteratuur gerekend (al is christelijk bij Tolstoi vooral iets met een moraal oid. Hij ontkent bijvoorbeeld de Godheid van Christus.) Anna Karenina heb ik ooit gelezen. Weinig moraal, wel heel boeiend. Beetje jammer dat Tolstoi in zijn boeken zo verschrikkelijk veel bijfiguren (met heel erg russische namen) gebruikt. In het begin ontcijfer ik al die vreselijke namen en probeer ik ze uit elkaar te houden. Dan komt het moment dat ik vermoed dat de afgelopen twintig namen toch niet zo relevant waren. En daarna lees ik over iedere naam heen, met als gevolg dat het een heel warrig verhaal wordt.
dennis

Bericht door dennis »

Ik ben best wel een ervaren lezer en ik heb me ook aan 'Opstanding' gewaagd, maar dat is me eerlijk gezegd niet meegevallen. Literatuur uit die tijd is vaak erg uitleggerig. Ik moest steeds aan de breedsprakige Dickens denken. Geen wonder als je bedenkt dat Dickens een groot voorbeeld van de schrijver was. Er hing een portret van hem in de werkkamer van Tolstoj.
Er wordt dus erg veel, erg uitgebreid beschreven, en daar moet je tegen kunnen ...
Mara

Bericht door Mara »

Zita schreef:
JolandaOudshoorn schreef:
'Opstanding' wordt tot de klassiekers van de christelijke wereldliteratuur gerekend (al is christelijk bij Tolstoi vooral iets met een moraal oid. Hij ontkent bijvoorbeeld de Godheid van Christus.) Anna Karenina heb ik ooit gelezen. Weinig moraal, wel heel boeiend. Beetje jammer dat Tolstoi in zijn boeken zo verschrikkelijk veel bijfiguren (met heel erg russische namen) gebruikt. In het begin ontcijfer ik al die vreselijke namen en probeer ik ze uit elkaar te houden. Dan komt het moment dat ik vermoed dat de afgelopen twintig namen toch niet zo relevant waren. En daarna lees ik over iedere naam heen, met als gevolg dat het een heel warrig verhaal wordt.
Dat vind ik het nadeel van dergelijke boeken. Als er ook nog allerlei oorspronkelijke taal in wordt gebruikt voor alledaagse dingen, zodat je steeds de betekenis op moet zoeken in het register (achterin) raak je kompleet de draad kwijt.
Ik vond Dr. Zhivago - destijds enorm populair vanwege de film - ook lastig om door te komen. Maar eenmaal de DVD gezien, werd het plots begrijpelijker.
Plaats reactie