Welk boek ben jij nu aan het lezen?
Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]
Het meisje met het rode haar, Theun de Vries.
Nieuwe uitgave - 2015 - en wat een heftig verhaal, temeer omdat je weet dat het echt gebeurd is.
Het is prachtig, beeldend geschreven ( ook wel leuk om bepaalde ouderwetse woorden in terug te zien, zoals dorsten (durfden))
ontzettend spannend, jammer dat er hier en daar een vloek staat.
Ik snap wel dat het taalgebruik in dergelijke omstandigheden anders en grover is, maar het hoefde niet zo in detail beschreven te worden.
Het is desondanks toch een aanrader, zeker voor jongeren, omdat het aantoont wat oorlog doet met de levens en idealen van jonge mensen. Studie wordt onderbroken en er wordt gestreden voor een betere wereld - die er dus uiteindelijk niet komt.
Staat het eigenlijk op de boekenlijsten? Mijn kinderen konden het zich niet herinneren, omdat zij niet van oorlogsboeken houden (alleen Oorlogswinter hebben ze gelezen en DVD gezien)
Nieuwe uitgave - 2015 - en wat een heftig verhaal, temeer omdat je weet dat het echt gebeurd is.
Het is prachtig, beeldend geschreven ( ook wel leuk om bepaalde ouderwetse woorden in terug te zien, zoals dorsten (durfden))
Ik snap wel dat het taalgebruik in dergelijke omstandigheden anders en grover is, maar het hoefde niet zo in detail beschreven te worden.
Het is desondanks toch een aanrader, zeker voor jongeren, omdat het aantoont wat oorlog doet met de levens en idealen van jonge mensen. Studie wordt onderbroken en er wordt gestreden voor een betere wereld - die er dus uiteindelijk niet komt.
Staat het eigenlijk op de boekenlijsten? Mijn kinderen konden het zich niet herinneren, omdat zij niet van oorlogsboeken houden (alleen Oorlogswinter hebben ze gelezen en DVD gezien)
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
- Dodo
Ik vond het eind erg ontnuchterend. Dat er ook in het verzet mensen zaten die meisjes door de linies lieten kruipen om sigaren te bezorgen.Mara schreef:Het meisje met het rode haar, Theun de Vries.
Ja verschrikkelijk!Dodo schreef:Ik vond het eind erg ontnuchterend. Dat er ook in het verzet mensen zaten die meisjes door de linies lieten kruipen om sigaren te bezorgen.Mara schreef:Het meisje met het rode haar, Theun de Vries.
Er wordt dan wel bij vermeld dat die sigaren een doel dienden, alleen weten we niet welk doel dat was.
Ook laat het boek zien dat veel liquidaties en bevrijdingen niet lukten en dat het ook niet allemaal koek en ei was tussen alle verzetsmensen.
De liefde niet, M van der Linden (zo noemt ze zichzelf in het boek, M)
Het valt me heel erg tegen. Niet vanwege de inhoud (dat was te verwachten) maar de schrijfstijl gaat mij irriteren.
M, de vader, de oudere broer, de opa, maar wel haar moeder. Het leest niet prettig, er is hier en daar overdreven, sommige feitjes kloppen denk ik ook niet.
Het is heel erg afstandelijk vanwege de schrijfstijl, dus nergens kun je je in de personages inleven.
Het is dus zeker geen aanrader, geen leeskringboek (denk ik) en ik vond het de reserveringskosten eigenlijk niet eens waard.
Wat op de achterkant staat:
Een ontroerend portret van een orthodoxe jeugd is wat mij betreft niet waar.
1 ster voor de moeite.
Het valt me heel erg tegen. Niet vanwege de inhoud (dat was te verwachten) maar de schrijfstijl gaat mij irriteren.
M, de vader, de oudere broer, de opa, maar wel haar moeder. Het leest niet prettig, er is hier en daar overdreven, sommige feitjes kloppen denk ik ook niet.
Het is heel erg afstandelijk vanwege de schrijfstijl, dus nergens kun je je in de personages inleven.
Het is dus zeker geen aanrader, geen leeskringboek (denk ik) en ik vond het de reserveringskosten eigenlijk niet eens waard.
Wat op de achterkant staat:
Een ontroerend portret van een orthodoxe jeugd is wat mij betreft niet waar.
1 ster voor de moeite.

Ik ben nog steeds bezig in Bruggenbouwers van Jan Guillou. Dat boek grijpt mij aan en houdt mij bezig ook overdag. Het gaat over 3 broers aan de begin van de vorige eeuw. Ieder met zijn eigen verhaal en werk. Een van de broers bouwt spoorlijnen en bruggen in Afrika vlak voor WO1 en de misstanden tijdens de koloniale periode komen ruimschoots aan bod. Ik wist nl niet dat België onder koning Leopold II zo enorm heeft huisgehouden in Congo ( ook 6 mln doden door de rubberplantage), de haat van de Zuid - Afrikaanse boeren tegen de Engelsen en hun houding tijdens de Boerenoorloog. Heel confronterend, maar zo mooi!
Graag wil ik bij jullie dit juweeltje van harte aanbevelen!

Zie verder: http://www.debanier.nl/theologie/troostrijk-gesprek/Het Troostrijk gesprek is een levendig geschreven traktaat door de vader van de Nadere Reformatie in de Nederlanden, Willem Teellinck (1579-1629).
De twee gesprekspartners zijn Gajus, een gemeentelid, en Jakobus, een godgeleerde. Gajus wil graag weten hoe hij als een zondig mens kan ontvangen wat God in het Evangelie beloofd heeft. Jakobus wijst in zijn antwoord op het geloof in de Heere Jezus Christus, de Zaligmaker. De kracht van dit geloof, dat God wil schenken, is zó groot dat een mens zichzelf kwijtraakt en zich werpt op de genade van God in Christus Jezus. Door dit geloof ontvangt hij uit Hem het leven, en gaat hij ook leven tot Gods eer.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Ziet er goed uit, Luther. Die ga ik denk ik ook maar eens bestellen. Vooral omdat het door Bregman omgezet is in hedendaags Nederlands; daar heb ik goede ervaringen mee.
Zeker!Tiberius schreef:Ziet er goed uit, Luther. Die ga ik denk ik ook maar eens bestellen. Vooral omdat het door Bregman omgezet is in hedendaags Nederlands; daar heb ik goede ervaringen mee.
Lees ook de column van ds. Kieviet in het RD van afgelopen zaterdag!
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
U en uw kinderen
Prof A Baars
Prof A Baars
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
-
Samanthi, prachtig helder boekje!
Onze kerkenraad heeft besloten om dit voortaan te geven aan de ouders die hun kind ten doop hebben gehouden.samanthi schreef:U en uw kinderen
Prof A Baars
- Dodo
Vanavond gelezen: donderdagmiddag dochter (Stevo Akkerman). Weer een boek over oa een gereformeerde jeugd, maar beslist geen Maarten of Margriet. De titel slaat op zijn baby die maar even heeft geleefd. De gebeurtenissen raken hem heel diep.
Tip voor jou, @Mara!
Tip voor jou, @Mara!
-
Luther, ook in onze gemeente wordt uit uitgedeeld , heb het nu 2 x gelezen. Zeer duidelijk. Het mooie aan dit boekje vind ik ook dat de 'tegenstanders' niet met het verwijt kunnen komen dat bv de belijdenisgeschriften / catechismus veelvuldig aangehaald worden. Dat heeft prof Baars namelijk vermeden. En zijn hoofdstuk over het oude en nieuwe verbond vind ik sterk gefundeerd.
Dank je Dodo, hij stond al eerder op mijn verlanglijstje, maar kon toen niet gereserveerd worden en dan zakt dat weg he.Dodo schreef:Vanavond gelezen: donderdagmiddag dochter (Stevo Akkerman). Weer een boek over oa een gereformeerde jeugd, maar beslist geen Maarten of Margriet. De titel slaat op zijn baby die maar even heeft geleefd. De gebeurtenissen raken hem heel diep.
Tip voor jou, @Mara!
Maar nu was hij in de vestiging, wel uitgeleend, maar ik ben de volgende.

W.b. dit verdrietige onderwerp, heb jij Schaduwkind van P.F. Thomese gelezen?
Schaduwkind is rauw, onsentimenteel, maar komt daardoor des te harder aan. Bepaalde passages kan zelfs de grootste cynicus niet met droge ogen lezen... – Elsevier
Bespreken jullie op de boekenkring alleen christelijke of "verantwoorde" boeken trouwens?
- Dodo
Ik heb Schaduwkind vroeger gelezen, maar dat is lang geleden. Ik zal 'm nog eens pakken.Mara schreef:Dank je Dodo, hij stond al eerder op mijn verlanglijstje, maar kon toen niet gereserveerd worden en dan zakt dat weg he.Dodo schreef:Vanavond gelezen: donderdagmiddag dochter (Stevo Akkerman). Weer een boek over oa een gereformeerde jeugd, maar beslist geen Maarten of Margriet. De titel slaat op zijn baby die maar even heeft geleefd. De gebeurtenissen raken hem heel diep.
Tip voor jou, @Mara!
Maar nu was hij in de vestiging, wel uitgeleend, maar ik ben de volgende.![]()
W.b. dit verdrietige onderwerp, heb jij Schaduwkind van P.F. Thomese gelezen?
Schaduwkind is rauw, onsentimenteel, maar komt daardoor des te harder aan. Bepaalde passages kan zelfs de grootste cynicus niet met droge ogen lezen... – Elsevier
Bespreken jullie op de boekenkring alleen christelijke of "verantwoorde" boeken trouwens?
We lezen op de leeskring allerlei boeken, maar we mijden boeken met veel grove taal en/of seks. Het ideaal was ooit alleen christelijke boeken, maar daar zijn er niet genoeg van ;-)