Maanenschijn schreef: ↑Gisteren, 00:30
Lilian1975 schreef:Maanenschijn schreef: ↑25 jun 2025, 21:22
Lilian1975 schreef:
Dan heb je mijn post niet goed begrepen

Dat gebeurt mij vaker bij jouw postings. Ik haal er moeilijk uit wat je punt is wat je wilt maken.
Jammer. Maar je kunt altijd doorvragen....
Er is gewoon geen wetenschappelijk onderzoek met Nederlandse harde data dat bewijst dat er (veel) meer gedragsproblematiek onder schipperskinderen die door de weeks op internaat wonen voorkomt ivgl met walkinderen.
Een goed functionerend internaat met goed personeel is in staat problematiek op te vangen. Uit inspectierapporten blijkt dat dat in de loop der tijden sterk verbeterd is.
Is er echt sprake van problematiek wordt dat behandeld niet door internaat zelf maar met de reguliere zorg. En wat ik eerder al aangaf. Ik ken genoeg schippersgezinnen die gestopt zijn of op een andere manier varen ( moeder aan wal etc) als er sprake was van zorgkinderen. ( maar dat is een persoonlijke observatie)
Het is dan dus voor mij interessant om te weten tegen welke specifieke problemen docenten aanlopen. En of dat te maken heeft met echte gedragsproblematiek of meer "ruis" omdat de communicatie wat anders loopt. Die door docenten als lastig ervaren kan worden. Misschien dat Zita daar meer over wil zeggen?
Wellicht een mooi onderzoek. Is er toename van gedragsproblematiek op VO. Want op basisscholen wordt dit niet zo ervaren. En is wat als problematiek wordt ervaren echt problematiek of meer ruis...
En wat kan eraan gedaan worden om de ruis te verminderen. Vanuit schippersgezinnen, vanuit internaten en vanuit VO zelf!
Er zijn diverse internaten van verschillende signatuur. Zit daar verschil tussen?
Zomaar wat vragen...
Kennelijk wordt niet algemeen ervaren dat er meer problematiek is. Want anders zou er allang onderzoek zijn geweest. Lijkt me.
Ik zal eerlijk zeggen waarom ik wat moeite heb om op observaties/intuïtie alleen af te gaan. Dat is wat anders dat ze niet waardevol zijn

Toen ik met varende kleuters werkte... werd vaak gezegd dat ze met een achterstand begonnen aan groep 3. Daar is toen een uitgebreid onderzoek naar geweest door een colllega, waaruit het tegendeel bleek. Maar wat ook hielp was dat de communicatie tussen scholen (wal en varend) en internaten en ouders sterk verbeterde. Uitleg kwam naar elkaar toe. Begrip naar elkaar toe. En toen bleken uiteindelijk de observaties meestal ongegrond. Ik vraag mij af of dat binnen VO net zo sterk ontwikkeld is ivgl met basisscholen.
Ik heb er geen verstand van, daarom ben ik benieuwd naar de diverse meningen en onderbouwingen. Dus dank!
Wat ik ook constateer is dat vragen over de principiële kant, zoals ik heb aangesneden en ook @Bourdon16 aanroerde niet wordt opgepikt door de diverse gesprekspartners.
Wat maakt een internaat anders dan BSO, kinderopvang, etc vanuit een Bijbels perspectief?
Voor mij de start waarop dit begint.
Kinderopvang begint al met een paar maanden. En met 4 jaar dan naar school. Met de BSO erachter. Wat voor menig kind betekent dat ze x dagen per week hun ouders amper zien. En te maken hebben met wisselende verzorgers. ( juist de eerste levensjaren meer kans op hechtingsproblematiek)
Schipperskinderen zijn tot hun zesde fulltime aan boord. Het ondrwijs v/ac3,5 jaar! Wordt door meestal mama gegeven.
Dan het vervolg;
Schipperskinderen zijn weliswaar op schooldagen op internaat. Maar de dagen aan boord zijn zij over het algemeen echt bij beide ouders aan boord. Ook in alle vakanties. Menig walkind gaat dan ook naar BSO of andere vorm van opvang omdat ouders niet altijd vrij hebben in schoolvakanties. Tijdens varen en ook vanwege de afstand is die tijd niet volgepropt met sociale verplichtingen, boodschappen. Sportactiviteiten etc. Wonen ze als gezin op het schip.
Daarnaast het verschil op internaat en BSO. Ook op internaat wordt gezinsleven zoveel mogelijk nagebootst. Kinderen zitten niet per leeftijd op groep. Maar het zijn allemaal groepen met opbouwende leeftijden. Ouders van de kinderen kennen elkaar ook goed. Waardoor het hecht is. ( schippers zijn een hechte gemeenschap)
Op BSO is het wat dat betreft minder huiselijke.
Dat zijn voor mij de grote verschillen. En ik heb met dit alleen proberen aan te geven waarin voor mij de ongelijkwaardigheid zit tussen kinderopvang met 4 maanden en het schippersinternaat. Je kunt dat gewoon niet met elkaar vergelijken. M.i.
Ook in Nederland kiezen steeds meer schippers voor huis aan wal en geen internaat. ( ook onder reformatorische schippers is die tendens er). In het buitenland kennen ze dat helemaal niet ( of praktisch niet) gezinnen die wonen aan boord. Dat heeft vooral te maken met dat de manier van varen is veranderd. Nu liggen schepen vaak bij terminals. Wordt er vaker langer op het buitenland gevaren.... waardoor het praktischer is om een huis aan wal te hebben met gezin. Tegelijkertijd is er daar een andere ontwikkeling bijgekomen. Waar het aantal echtscheidingen voorheen in deze groep laag lag, bijna niet voorkwam. Ook onder niet christelijke schippers. Zie je dat weekeind huwelijken net als bij internationale vrachtverkeer etc. Onder druk komt te liggen op bepaalde punten. Bij allemaal? Nee. Maar wel opvallend! Dus wat dat betreft is het niet alleen positief huis aan wal. Echtscheidings gevolgen voor kinderen zijn altijd ingrijpend en beschadigen!
En laat nu juist dat ook een ontwikkeling zijn bij walkinderen die al langer aan de gang is. Wat heeft dat ons uit bijbels oogpunt te zeggen?
@merel . Je kunt het tegenwoordige internaten niet meer vergelijken met kostschool en internaten van vroeger. Het is veel meer huisvrouwen en persoonlijker dan de plaatjes die we kennen van vroeger. Ook is er geen wetenschappelijk onderzoek dat dat onderbouwd. Waar wel onderzoek naar gedaan in zijn de jeugdzorg instellingen etc. Maar daar heb je al in de basis met gedragsproblematiek te maken. De situatie in Nederland wbt schippersinternaat is uniek in de wereld.
Wbt de bijbelse onderbouwing is niet 1 op 1 uit de Schrift te halen. Wel indirect. De schippersouders zijn langer samen fulltime betrokken op de opvoeding itt tot walkinderen. En ook de vakanties en weekeinden later. Het is een zeer hechte gemeenschap. Ook dat is Bijbels. Het is anders dan bij walkinderen. Die wellicht weer op andere punten dichterbij staan.