Wedergeboorte of schijngeboorte [3]

Afgewezen

Re: Wedergeboorte of schijngeboorte [3]

Bericht door Afgewezen »

ab321 schreef:
Afgewezen schreef:Dat lees ik zo niet in de Bijbel. Als God Zijn hand aan iemand legt om die persoon tot bekering te brengen, gaat dat buiten het bloed van Christus om?
Het aanzien van een onwedergeborene (met wie het nog alle kanten op kan) in het bloed van Christus zou in strijd zijn met de leer der rechtvaardigmaking. Buiten de rechtvaardigmaking door het bloed van Christus (een eenzijdige rechterlijke daad van God in de wedergeboorte) is God een verterend vuur.
Rom 5:1 Wij dan gerechtvaardigd zijnde uit het geloof, hebben vrede bij God door onzen Heere Jezus Christus.
Romeinen 5:9 Veel meer dan, zijnde nu gerechtvaardigd door Zijn bloed, zullen wij door Hem behouden worden van den toorn.
Ik ga niet zonder meer mee in deze redenering. Als God een zondaar arresteert met het DOEL hem tot Christus te brengen, dan ziet Hij deze zondaar op dát moment in Christus aan. Maar... betekent dat dus ook dat die zondaar wedergeboren is? De vraag of is je die conclusie moet trekken.
ab321 schreef:In een onwedergeborene kunnen er wel algemene overtuigingen zijn. Die zijn vrucht van Gods algemene genade. Daarmee kan een mens nog verloren gaan. Zaligmakende overtuigingen (hongeren en dorsten naar de gerechtigheid, offeren een offerande van een verslagen en gebroken geest, die Gode aangenaam is) zijn er alleen in een levendgemaakte (=wedergeboren=gerechtvaardigde) zondaar. Hier is al uitgebreid over gediscussieerd. Ik volsta met het citeren van de Dordtse Leerregels:
Dordtse leerregels 3-4 schreef:De rechtzinnige leer verklaard zijnde, verwerpt de Synode de dwalingen dergenen,
4. Die leren: Dat de onwedergeboren mens niet eigenlijk noch geheellijk dood is in de zonde, of ontbloot van alle krachten tot het geestelijk goed; maar dat hij nog kan hongeren en dorsten naar de gerechtigheid en het leven, en offeren een offerande van een verslagen en gebroken geest, die Gode aangenaam is.
Want deze dingen strijden tegen de klare getuigenissen der Schrift: Gij waart dood door de misdaden en de zonden (Ef. 2:1, 5); en: Het gedichtsel van des mensen hart is alleenlijk boos, te allen dage (Gen. 6:5 en 8:21). Daarenboven, hongeren en dorsten naar de verlossing uit de ellende, en naar het leven, en Gode een offerande van een gebroken geest opofferen, geldt eigenlijk van de wedergeborenen, en van degenen die zalig genaamd worden (Ps. 51:19 en Matth. 5:6).
Als er uitgebreid over gediscussieerd is, heeft het weinig zin om het bediscussieerde stuk opnieuw te citeren. Er zijn namelijk verschillende interpretaties mogelijk. Daarover ging die discussie, weet je wel.
Marieke

Bericht door Marieke »

Afgewezen schreef:
ab321 schreef:
Afgewezen schreef:Dat lees ik zo niet in de Bijbel. Als God Zijn hand aan iemand legt om die persoon tot bekering te brengen, gaat dat buiten het bloed van Christus om?
Het aanzien van een onwedergeborene (met wie het nog alle kanten op kan) in het bloed van Christus zou in strijd zijn met de leer der rechtvaardigmaking. Buiten de rechtvaardigmaking door het bloed van Christus (een eenzijdige rechterlijke daad van God in de wedergeboorte) is God een verterend vuur.
Rom 5:1 Wij dan gerechtvaardigd zijnde uit het geloof, hebben vrede bij God door onzen Heere Jezus Christus.
Romeinen 5:9 Veel meer dan, zijnde nu gerechtvaardigd door Zijn bloed, zullen wij door Hem behouden worden van den toorn.
Ik ga niet zonder meer mee in deze redenering. Als God een zondaar arresteert met het DOEL hem tot Christus te brengen, dan ziet Hij deze zondaar op dát moment in Christus aan. Maar... betekent dat dus ook dat die zondaar wedergeboren is? De vraag of is je die conclusie moet trekken.
Aan de andere kant, Afgewezen, kun je ook zeker niet de conclusie trekken dat als God dat doel heeft, Hij hem nog verloren zal laten gaan. Dit is m.i. ten enenmale onmogelijk.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Marieke schreef:
Afgewezen schreef:
ab321 schreef:
Aan de andere kant, Afgewezen, kun je ook zeker niet de conclusie trekken dat als God dat doel heeft, Hij hem nog verloren zal laten gaan. Dit is m.i. ten enenmale onmogelijk.
Helemaal eens.
ejvl

Bericht door ejvl »

Marieke schreef: EjvL, volgens mij heb je het boek van ds Kort nog niet helemaal goed begrepen.. Ds Kort zegt niet dat het alleen vanuit de mens gezien bewust plaats moet vinden. Hij stelt dat het vanuit God gezien en vanuit de mens gezien bewust plaats vindt. Hij zegt niet dat vanuit God gezien de wedergeboorte(=levendmaking) al plaats kan vinden voordat hij/zij bewust in Christus gerechtvaardigd is. Dus hij stelt dat ook vanuit God gezien de mens dood is tot het moment dat de mens bewust in Christus is. En daar ligt het verschil met zijn opponenten. Die stellen dat vanuit God gezien de wedergeboorte al wel plaats heeft kunnen vinden (en nee, daar kun je niet mee rekenen als mens) voordat de mens bewust in Christus is.
edmund schreef: Dankje Marieke. Ik vroeg mij al verschillende keren af waar EjvL dat zou gelezen hebben, want op grond van Gods Woord is dat niet zo. Gods Woord leert ons, evenals onze Formulieren, van één rechtvaardigmaking uit of door het geloof.
Ik heb het even nagezocht en je hebt inderdaad gelijk.
Ds Kort zegt alleen dat de rechtvaardigmaking en het besluit tot van Gods kant al klaar ligt maar nog niet is toegepast/uitgevoerd, dit gebeurd inderdaad bewust.
MarioA

Bericht door MarioA »

---knip--- Kopij van die website is hier niet gewenst
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

Durft anonymous ook zijn naam bekent te maken? Met net zo veel durf als hij Ds. Roos aanvalt?
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Marieke

Bericht door Marieke »

MarioA schreef:---knip--- Kopij van die website is hier niet gewenst
Dank voor deze korte samenvatting ;(
-DIA-

Bericht door -DIA- »

MarioA schreef:---knip--- Kopij van die website is hier niet gewenst
Mag ik je ook bedanken voor het plaatsen! Ik had het zelf wel ook wel gewild
maar kwam er door omstandigheden niet toe.
Het artikel is duidelijk en (dacht ik) niet voor tweeërlei uitleg vatbaar.
Toch vrees is dat er een verharding is opgetreden bij sommigen, zoals we
dat ook zagen bij kritiek op de HSV. Dan lijken standpunten zo vast dat
men zich niet meer in de gedachten anderen kan (en wil) verplaatsen.
Luistren helpt dan niet meer. Argumentem, hoe duidelikjk ook, worden
van de hand gewezen. Soms denk ik: Is er dan een geest der dwaling
gezonden, dat men de dwaling gaat geloven en de waarheid als een leugen
verwerpt. Dat is een kenmerk van het laatste der dagen.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Bert Mulder schreef:Durft anonymous ook zijn naam bekent te maken? Met net zo veel durf als hij Ds. Roos aanvalt?
Ik vind dit wel een punt. In hoeverre mag je direct een 'aanval' doen op predikanten, of openlijk betuigen dat je het niet met hen eens bent en dat vervolgens anoniem doen? Dit gebeurt nogal eens op dit forum.
Cees

Bericht door Cees »

Anker schreef:
Bert Mulder schreef:Durft anonymous ook zijn naam bekent te maken? Met net zo veel durf als hij Ds. Roos aanvalt?
Ik vind dit wel een punt. In hoeverre mag je direct een 'aanval' doen op predikanten, of openlijk betuigen dat je het niet met hen eens bent en dat vervolgens anoniem doen? Dit gebeurt nogal eens op dit forum.
Dit stuk van dewoesteweg af. Daarnaast is het helaas zo dat het voorkomt als je in het openbaar kritische vragen stelt het gevolgen voor jezelf, vrienden of ouders kan hebben. ---knip---

Dus het zegt genoeg om in refokringen anoniem te moeten blijven ......... helaas.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Voor de duidlelijkheid: Ik bedoelde de tekst van ds. Roos. Voor at de anomieme schrijver zegt zou ik eerst beter in me op moeten nemen...
Maar het artikel geeft wel duidelijk aan dat ds. Kort nogal selectief te werk is gegaan bij het citeren van oudvaders. Zie complete artikel van ds. Roos.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Voor de duidelijkheid: het gedachtegoed en de artikelen van de website de woeste weg zijn hier niet gewenst.
Daarom heb ik wat berichten geknipt.
GGBeroopingswerk

Bericht door GGBeroopingswerk »

Tiberius schreef:Voor de duidelijkheid: het gedachtegoed en de artikelen van de website de woeste weg zijn hier niet gewenst.
Dat de artikelen van de woeste weg hier niet gewenst zijn, begrijp ik, de toonzetting is helaas nog wel eens niet wat het zou moeten zijn.

Dat het gedachtegoed van dww hier op voorhand al niet gewenst is, betreur ik. Immers: de gedachte dat alleen wie Christus kent, een kind Gods is, is Bijbels. Het wordt nu wel bestreden vanuit de GG en GGiN, maar als je zegt dat ds. Moerkerken er anders over denkt is dat laster. Waarom is deze gedachte dan niet gewenst op Refoforum?
ejvl

Bericht door ejvl »

GGBeroopingswerk schreef:
Tiberius schreef:Voor de duidelijkheid: het gedachtegoed en de artikelen van de website de woeste weg zijn hier niet gewenst.
Dat de artikelen van de woeste weg hier niet gewenst zijn, begrijp ik, de toonzetting is helaas nog wel eens niet wat het zou moeten zijn.

Dat het gedachtegoed van dww hier op voorhand al niet gewenst is, betreur ik. Immers: de gedachte dat alleen wie Christus kent, een kind Gods is, is Bijbels. Het wordt nu wel bestreden vanuit de GG en GGiN, maar als je zegt dat ds. Moerkerken er anders over denkt is dat laster. Waarom is deze gedachte dan niet gewenst op Refoforum?
Eens, het gedachtegoed is ook van een respectabel aantal oudvaders en predikanten.
Dat de toonzetting van dhr Kleen niet gewenst is begrijp ik, maar het gedachtegoed moet wel gewenst zijn.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

ejvl schreef:
GGBeroopingswerk schreef:

Eens, het gedachtegoed is ook van een respectabel aantal oudvaders en predikanten.
Dat de toonzetting van dhr Kleen niet gewenst is begrijp ik, maar het gedachtegoed moet wel gewenst zijn.
Oneens: de manier waarop het gedachtegoed van een groot deel van de rechterflank van de ger. gezindte wordt bestreden hangt heel nauw samen met het gedachtegoed zoals op de site van de woeste weg wordt verspreid. Het is onmogelijk om het met dat gedachtegoed eens te zijn. Het is een verbitterde manier van het willen halen van het eigen gelijk. Men schuwt niet om Gods knechten te lasteren als het past bij het gedachtegoed. Daarom eens met deze modmaatregel.
Plaats reactie