huisman schreef: ↑31 mar 2025, 12:00
Lilian1975 schreef: ↑31 mar 2025, 11:34
huisman schreef: ↑31 mar 2025, 11:26
Lilian1975 schreef: ↑31 mar 2025, 10:18
Als ik het goed begrijp was dat juist niet mogelijk. Als gemeente A zich niet houdt aan het besluit, zal het over zichzelf geen tucht uitoefenen. Daar begint allereerst de tucht. Als dat ook zo bij meerderheid in classis is... ook niet. Dan , als ik me goed heb laten voorlichten, kan het naar de synode.... .maar die zijn niet bevoegt om tucht op te leggen volgens de kerkorde? Wel kunnen ze advies geven om etc. Maar je begrijpt dat die classes en gemeenten dat niet opvolgen.
Ik vroeg toen dat zo uitgelegd was, of dat alleen speelt binnen de kerkorde van de CGK. Of ook bij de HHK etc. Of is het een "weeffout?" Alleen binnen de kerkorde CGK? Waardoor nu het zo breed is geworden je in deze onmogelijke positie komt? Zoiets?
Als het niet klopt, laat ik me graag corrigeren.
Tucht over kerkenraden ligt in de eerste plaats bij de classis. Als die hun kerkordelijk werk verzaken loop je vast.
Dus klopt het dan wat ik zei? Als classis in meerderheid al "dwaalt" ( in dit geval rondom vrouw in ambt) maar misschien is dat over x jaar wel rondom doopvisie in een of andere kerk. Dan loopt het vast qua tucht...
En dat was de vraag van ons.... is dat ook zo in bijv de HHK. Of Gergem? Ik heb werkelijk geen idee hoor
Heeft ook te maken iets met niet van bovenaf regeren maar onderaf toch? En dat van onderaf wat ik begrijp, ook vanuit de geschiedenis, geeft weer de grenzen aan waar nu tegenaan gelopen wordt?
Let op is geen waardeoordeel hoor. Maar gewoon een constatering?
Dit zijn bepalingen uit de DKO die de GG ook hanteert. Hoe het in de HHK gaat weet ik niet. Die hebben een afwijkende K.O. t.o.v. de DKO.
Anders volgens mij. Maar er zullen vast wel haken en ogen aan vastzitten...
Als gemeentelid x meent dat er in strijd met een of ander gehandeld wordt kan het na eerst via de kr het besproken te hebben een klacht of contact worden opgenomen met een onafhankelijke regionale commissie. Voor echte tucht zaken is weer een andere commissie dan m.b.t. procedures bijvoorbeeld. Daar zitten ds en kr leden in juristen of advocaten Die beoordelen of de klacht terecht is aan de hand van hoor en wederhoor. Daar volgt uitspraak op. Zijn de kr of het klagende gemeentelid het er niet mee eens omdat ze vinden dat de regionale commissie zijn werk bijvoorbeeld niet doet...Kan er in hoger beroep gegaan worden.
Ben je het er nog niet mee eens, kan je naar burgerlijke rechter stappen. Die regionale commissies zijn niet hetzelfde als classis.
Ik kan mij in de HHK niet voorstellen dat mocht een gemeente zich niet houden aan synode afspraken dat ongehinderd door kan gaan. Maar wellicht zie ik iets over het hoofd?
Ik weet bijvoorbeeld niet. Stel dat zowel regionale commissie en hoger beroep commissie. ( weet even niet hoe dat heet) Hun werk niet doen. En bijvoorbeeld bewust ten gunste van brekers van synodeafspraken hun uitspraken doen, of de synode daar weer op kan handelen?
Ik zelf wel op zekere hoogte?