Tiberius schreef:Hoe komen jullie toch steeds van de hoed bij die rotte vis? Gedachtenassociatie of zo?
Er kan me voorstellen dat ik bepaalde postings met rotte vis zou kunnen associëren.
Met een hoed heb ik dat niet. Al zijn er personen die de associatie met vis (of de vissengod dagon) wel hebben bij sommige hoofddeksels (zie hieronder). Maar ik heb geen kennis om te beoordelen of die associatie correct is. Dus heb ik daar geen mening over.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.
HersteldHervormd schreef:Wat ik al eerder vroeg:
Hoe kijkt Ambtenaar dan tegen vers 24/25 aan van Galaten 5? Ik vind als je dan ergens mee komt, je niet alleen maar het een en ander moet droppen, dan kan je het ook onderbouwen.
Daar staat precies wat ik bedoel. Het blijkt uit het gedrag.
Herman schreef:
Voor de duidelijkheid. Ambtenaar stelt dit: Jij bent degene die stelt dat bekering leidt tot veranderingen aan de "buitenkant". Dat is mijns inziens helemaal geen logische redenering op grond van de Bijbel.
Op zijn minst moet de conclusie duidelijk zijn, dat de buitenkant direct betrokken is op de vruchten van Galaten 5. De invulling moet je daarna halen uit het geheel van de Schrift en onze kennis van wat bekering is.
Het is vrucht, enkelvoud. Die conclusie is niet de mijne, je fysieke verschijning kan exact hetzelfde zijn. Het gaat om je verhouding tot de ander. Dat uit zich in gedrag.
Ik begrijp dat ik iets niet juist heb geformuleerd.
Kan iemand mij uitleggen waarom iemand zijn/haar haar willen verven? Is dat om er vlotter uit te zien, of jonger of is het gezond voor je haar (welke vitamines zitten erin?), enz.?
Vroeger hoorde ik vaak dat bekering te zien was aan gelaat, gewaad en gepraat. Nu uitte dat zich in mijn waarneming in een scheef gezicht, zwarte kleding en veelvuldig gebruik van het woordje 'och'. Is dat wat jullie bedoelen met 'buitenkant' ?
Gepraat kan ik me overigens goed voorstellen, waar het hart vol van is, loopt de mond van over. Maar dan proeft men toch meer verwondering en blijdschap dan het droevige 'och', lijkt me?
En gewaad kan ik me natuurlijk ook best wat bij voorstellen, namelijk eerbaar gekleed. Maar dat kan ook in jeans en kleurig shirt/overhemd. Uiteindelijk gaan we niet in het zwart vanwege vijands onderdrukking, maar mogen we werkelijk iets van de vreugde uitstralen die met het geloof geschonken wordt.
Gelaat kan ik me niet echt iets bij voorstellen, je hoeft toch niet anders te gaan kijken/je anders voor te doen?
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
CvdW schreef:Ik begrijp dat ik iets niet juist heb geformuleerd.
Kan iemand mij uitleggen waarom iemand zijn/haar haar willen verven? Is dat om er vlotter uit te zien, of jonger of is het gezond voor je haar (welke vitamines zitten erin?), enz.?
meestal jonger denk ik. Wellicht ook vlotter. Als iemand vroeg grijs wordt, zal dit een argument zijn. Of een andere haarkleur eens proberen.
Forummer schreef:Vroeger hoorde ik vaak dat bekering te zien was aan gelaat, gewaad en gepraat. Nu uitte dat zich in mijn waarneming in een scheef gezicht, zwarte kleding en veelvuldig gebruik van het woordje 'och'. Is dat wat jullie bedoelen met 'buitenkant' ?
Gepraat kan ik me overigens goed voorstellen, waar het hart vol van is, loopt de mond van over. Maar dan proeft men toch meer verwondering en blijdschap dan het droevige 'och', lijkt me?
En gewaad kan ik me natuurlijk ook best wat bij voorstellen, namelijk eerbaar gekleed. Maar dat kan ook in jeans en kleurig shirt/overhemd. Uiteindelijk gaan we niet in het zwart vanwege vijands onderdrukking, maar mogen we werkelijk iets van de vreugde uitstralen die met het geloof geschonken wordt.
Gelaat kan ik me niet echt iets bij voorstellen, je hoeft toch niet anders te gaan kijken/je anders voor te doen?
Vreemd, bij ons zeiden/zeggen ze altijd praat, daad en gewaad. En in het zwart ging/gaat men niet vanwege vijands onderdrukking, maar vanwege (be)rouw/diepe droefheid etc.
Ik vind het lastige van praat-daad-gewaad, dat de correcte uiting ervan erg cultuur- of locatiegebonden is. Het is mijns inziens niet universeel. Dit lijkt me een grote bron van 'spraakverwarring'.
Casus: een echt bekeerde vrouw zou dan een hoedje dragen... Het is inmiddels duidelijk dat niet iedereen dit zo meemaakt.
Ararat schreef:Casus: een echt bekeerde vrouw zou dan een hoedje dragen... Het is inmiddels duidelijk dat niet iedereen dit zo meemaakt.
Dat dit op deze manier onder woorden gebracht wordt, is heel wat anders dan de zienswijze van zo iemand. Die heeft bijvoorbeeld kennis gemaakt met het bijbelse begrip nederigheid en die nederigheid geeft sturing aan hoe zij tegen haar omgeving aankijkt. Dat is een heel andere houding dan een 'ik bepaal zelf wel wat ik van iets vind'. Ik vind dat je deze positieve zienswijze goed moet onderscheiden van een legalistische cultuur, waarin iets tot norm wordt verheven, waarbij de geest van de waarheid niet gevonden wordt.
meestal jonger denk ik. Wellicht ook vlotter. Als iemand vroeg grijs wordt, zal dit een argument zijn. Of een andere haarkleur eens proberen.
Wanneer ik dit zo lees vertaal ik dat als het 'niet eens zijn met de Maker'.
Ararat schreef:Ik vind het lastige van praat-daad-gewaad, dat de correcte uiting ervan erg cultuur- of locatiegebonden is. Het is mijns inziens niet universeel. Dit lijkt me een grote bron van 'spraakverwarring'.
Casus: een echt bekeerde vrouw zou dan een hoedje dragen... Het is inmiddels duidelijk dat niet iedereen dit zo meemaakt.
Persoonlijk ben ik wel van mening dat als je hoort dat het dragen van hoofdbedekking Bijbels is, dat je als bekeerd christin dit wel doet of gaat doen. Vooral als je ziet dat anderen in de kerk ook een hoed dragen.
Hoever trek jij die redenering zelf door in je dagelijkse leven?
Hoever trek jij die redenering zelf door in je dagelijkse leven?
Heel ver, maar niet ver genoeg.
Ik hoef er niet jonger uit te zien. Vlotter ook niet. De één is eerder grijs dan de ander. En zomaar proberen is al helemaal geen reden voor mij. Ik probeer er verzorgt uit te zien. Dus een ongetrimde baard is aan mij niet besteed.