Eerst de Wet ?

Tiberius
Administrator

Re: Eerst de Wet ?

Bericht door Tiberius »

Luther schreef:
Tiberius schreef:Daarom houd ik me maar bij de weg die de Heidelberger Catechismus ons, gegrond op Gods Woord, voorhoudt.
Toch blijft hier iets wringen. De HC als een weg, ja, ik snap je, en tegelijk zeg ik: pas op om daar een chronologie van te maken.
Ik bedoel dit: hoe makkelijk trap je dan in de valkuil dat er een tijdsspanne ligt tussen zondag 7 en 23. Bovendien zou zondag 1 dan niet helemaal aan het begin staan.
Het woord "weg" in deze posting is inderdaad niet goed uitdrukken, omdat het een chronologie zou kunnen suggereren.
Ik corrigeer dit dan (niet terugwerkend) als volgt:
Tiberius schreef:Daarom houd ik me maar bij de orde die de Heidelberger Catechismus ons, gegrond op Gods Woord, voorhoudt.
huisman

Bericht door huisman »

Tiberius schreef:
hervormde schreef:Waarom iedere keer die eindeloze discussie over een chronologie in de heilsorde?
Het gaat niet zozeer over de chronologie (oftewel de heilsweg), maar over de heilsorde (op zichzelf dus).
Afgewezen schreef:
Afgewezen schreef:in de diepte van je verlorenheid ontmoet je een verzoend God in Christus.
Hier ben ik het helemaal mee eens.
Ik denk dat je hiermee de essentie beschrijft van de waarachtige bekering, zoals Gods Woord en de belijdenisgeschriften ons die voorhouden, en waarin we elkaar ondanks alle discussie wel zullen kunnen vinden.
Natuurlijk ben ik het hier mee eens ....maar er zijn andere bekeringen zoals (heel pastoraal) de oudvaders en de puritei.nen en de Bijbel ons leren. De 3000 op de pinksterdag waren verslagen in het hart en riepen dat ook uit, bij Lydia ging de bekering als het ruisen van een zachte stilte en ik vind het jammer en zelfs gevaarlijk als wij die onderscheiden wegen niet meer kennen.
Nog iets anders dat je bij Kohlbrugge kunt leren die aan de ene kant heel duidelijk de wet preekt in zijn veroordelende kracht maar ook leert dat de verlorenheid beter op Golgotha geleerd kan worden dan op Horeb, dat kunnen predikanten ook leren van Petrus pinksterpreek. Petrus spreekt daar niet over Mozes(de wet) maar over Jezus Christus die gij gekruist hebt,
dat werkte de verslagenheid.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

huisman schreef:
Tiberius schreef:
hervormde schreef:Waarom iedere keer die eindeloze discussie over een chronologie in de heilsorde?
Het gaat niet zozeer over de chronologie (oftewel de heilsweg), maar over de heilsorde (op zichzelf dus).
Afgewezen schreef:
Afgewezen schreef:in de diepte van je verlorenheid ontmoet je een verzoend God in Christus.
Ik denk dat je hiermee de essentie beschrijft van de waarachtige bekering, zoals Gods Woord en de belijdenisgeschriften ons die voorhouden, en waarin we elkaar ondanks alle discussie wel zullen kunnen vinden.
Natuurlijk ben ik het hier mee eens ....maar er zijn andere bekeringen zoals (heel pastoraal) de oudvaders en de puritei.nen en de Bijbel ons leren. De 3000 op de pinksterdag waren verslagen in het hart en riepen dat ook uit, bij Lydia ging de bekering als het ruisen van een zachte stilte en ik vind het jammer en zelfs gevaarlijk als wij die onderscheiden wegen niet meer kennen.
Nog iets anders dat je bij Kohlbrugge kunt leren die aan de ene kant heel duidelijk de wet preekt in zijn veroordelende kracht maar ook leert dat de verlorenheid beter op Golgotha geleerd kan worden dan op Horeb, dat kunnen predikanten ook leren van Petrus pinksterpreek. Petrus spreekt daar niet over Mozes(de wet) maar over Jezus Christus die gij gekruist hebt,
Wat je over Lydia zegt, is inlegkunde. Daar staat niets van in de Bijbel.
Petrus in zijn pinksterpreek is ook geen goed voorbeeld, want hij komt juist wel met de wet, het zesde gebod, namelijk: die gij gekruist hebt.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Fjodor schreef:Hoe weet jij zo zeker dat er een moment moet zijn? Waar haal je dat uit de bijbel? Of haal je het (al dan niet plausibel) uit de theorie? Ik denk niet dat je het plausibel uit de bijbel kan halen. En als dat niet kan dan moeten we erover zwijgen.
In feite kun je over je dit soort zaken niet verdedigen met Bijbelteksten. Wie het kent, wie het meegemaakt heeft, heeft daar helemaal geen behoefte aan, en wie de noodzaak ontkent, zal zich ook door Bijbelteksten niet laten overtuigen.
Maar om je toch geen antwoord schuldig te blijven, verwijs ik graag naar Jes. 52: 6,7: Daarom zal Mijn volk, daarom zal het Mijn Naam in dien dag kennen, dat Ik het Zelf ben, Die spreekt: Zie, hier ben Ik.
7 Hoe liefelijk zijn op de bergen de voeten desgenen, die het goede boodschapt, die den vrede doet horen; desgenen, die goede boodschap brengt van het goede, die heil doet horen; desgenen, die tot Sion zegt: Uw God is Koning.

Ik citeer hierbij een stukje van Kohlbrugge, dat weliswaar niet over deze tekst gaat, maar er bijzonder mooi bij aansluit:

“De arme mens had weliswaar een zeker voorgevoel van een vrijheid, die hij van horen-zeggen kende, - hij schreeuwde en kermde daarom; niettemin klom de nood zo hoog, dat hij voor zijn leven begon te vrezen. En ziet, op eens verklaart God de noodlijdende de in het stof kruipende, de troosteloze rechtvaardig voor Zijn troon. En waar de ziel het Lam te zien krijgt het Lam ter rechterhand des Vaders, het Lam, dat haar zonden gedragen en haar gereinigd heeft in Zijn bloed, haar vrijgemaakt heeft van de heerschappij der verdoemende en dwingende wet, van de kwelling en onreinheid harer zonde, van de benauwdheid, waarmee de helse machten haar pijnigen, daar roept zij het uit: ‘D e H e e r e i s K o n i n g. Het juk is van de schouder verbroken, de aanklagende machten zijn door Hem uitgetogen, de zonde en haar heerschappij is te niet gedaan, de werken des duivels zijn verstoord, de banden des doods en de strikken der wereld zijn verscheurd; mijn Heere heeft vrede voor mij gemaakt door het bloed Zijns kruises.’”
Fjodor schreef:En waarom moeten we in de diepte van de verlorenheid een verzoend God in Christus vinden? Ik neem aan dat je hier een beleving bedoelt die gaat op de volgende manier: op dit moment ervaar ik Gods heiligheid en mijn zondigheid, en ik weet dat ik voor God niet bestaan kan en dat ik een vijand van Hem ben.
Moeten alle mensen, ook kinderen van gelovigen, dan buiten gesteld worden? Moeten ze dan op een bepaald moment een vijand van God zijn (niet alleen qua oude mens, maar in het geheel, er is nog niets gerechtvaardigd)? En moeten ongelovigen eerst dat vijand van God zijn ervaren, doorleven, of mogen ze ook eerst, haast zonder tegenstribbelen, het aanbod aannemen en later pas gaan ervaren en doorleven wat een verfoeilijk schepsel er eigenlijk gerechtvaardigd is?
Het antwoord is 'ja'. En ze zijn niet 'op een bepaald moment' vijand van God, dat zijn ze door geboorte van nature, 'tenzij ze door de Geest Gods wederomgeboren worden'. En dat zal inderdaad ingeleefd, ervaren en beleden moeten worden.
Fjodor schreef:In de praktijk maak jij trouwens ook voorwaarden. Je zegt wel van niet, maar in de zin erna maak je meteen weer die voorwaarde. Je doet het wel niet in de zin van een eigen werk, maar toch moet er eerst die verlorenheid ervaren worden voordat God ontmoet kan worden.
In die zin kun je het als een voorwaarde zien, alleen niet vooraf, maar 'terwijl': in de diepte openbaart Zich God.
huisman

Bericht door huisman »

Tiberius schreef
Petrus in zijn pinksterpreek is ook geen goed voorbeeld, want hij komt juist wel met de wet, het zesde gebod, namelijk: die gij gekruist hebt.
De Heilge Geest heeft de bekering van Lydia zo beschreven dan vind ik het kwalijk dat jij dat inlegkunde noemt. Inlegkunde is om te zeggen dat Lydia haar diepe verlorenheid al had ingeleefd en dat doen jullie impliciet.
Petrus wijst de schare op de zonde van de mens, het ongeloof dat Jezus Christus de Zoon van God is ,de Zaligmaker en het overtuigen van die zonde is het werk van de Pinkstergeest. Toch niet de overtreding van het zesde gebod? Dat wisten die Joden echt wel dat je niet mag doden daar hadden ze geen overtuiging voor nodig en dat bracht niet die verslagenheid van het hart.
@Tiberius zie je niet dat je zo Bijbelteksten laat buikspreken om je eigen opvatting van bekering overeind te houden?
en vertel mij nu toch eens of je alles wat b.v. Brakel,Guthrie enz over de verscheidenheid van bekeringen zeggen naast je neer legt
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

huisman schreef:Tiberius schreef
De Heilge Geest heeft de bekering van Lydia zo beschreven dan vind ik het kwalijk dat jij dat inlegkunde noemt. Inlegkunde is om te zeggen dat Lydia haar diepe verlorenheid al had ingeleefd en dat doen jullie impliciet.
Petrus wijst de schare op de zonde van de mens, het ongeloof dat Jezus Christus de Zoon van God is ,de Zaligmaker en het overtuigen van die zonde is het werk van de Pinkstergeest. Toch niet de overtreding van het zesde gebod? Dat wisten die Joden echt wel dat je niet mag doden daar hadden ze geen overtuiging voor nodig en dat bracht niet die verslagenheid van het hart.
@Tiberius zie je niet dat je zo Bijbelteksten laat buikspreken om je eigen opvatting van bekering overeind te houden?
en vertel mij nu toch eens of je alles wat b.v. Brakel,Guthrie enz over de verscheidenheid van bekeringen zeggen naast je neer legt
Huisman, jij doet hetzelfde wat je Tiberius verwijt: jij zegt dat Lydia níét haar diepe verlorenheid heeft ingeleefd, etc. Maar dat lees je toch nergens?
Kortom: je kunt met deze bekeringsgeschiedenissen uit de Bijbel niets 'bewijzen' ten aanzien van wat er gekend moet worden in de bekering. Daar heb je andere teksten voor nodig.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Ik heb niets van Lydia gezegd, zelfs niet impliciet.
Ik verwerp alleen de geschiedenis van Lydia als onderbouwing van jouw standpunt, omdat de Bijbel er over zwijgt.
Als je dan redeneert: omdat de Bijbel erover zwijgt, onderbouwt het mijn standpunt, dan zeg ik: dat klopt niet.
huisman schreef:Petrus wijst de schare op de zonde van de mens, het ongeloof dat Jezus Christus de Zoon van God is ,de Zaligmaker en het overtuigen van die zonde is het werk van de Pinkstergeest. Toch niet de overtreding van het zesde gebod? Dat wisten die Joden echt wel dat je niet mag doden daar hadden ze geen overtuiging voor nodig en dat bracht niet die verslagenheid van het hart.
Ik heb ook niet gezegd, dat mensen uitsluitend ontdekt worden aan zonden die ze voorheen geen zonde achten.
Petrus legt de spits bij hun zonde: gij hebt hem gekruist.
huisman schreef:@Tiberius zie je niet dat je zo Bijbelteksten laat buikspreken om je eigen opvatting van bekering overeind te houden?
Sorry, huisman, maar ik ben bang dat je zelf de Bijbel laat buikspreken.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Afgewezen schreef:
Huisman, jij doet hetzelfde wat je Tiberius verwijt: jij zegt dat Lydia níét haar diepe verlorenheid heeft ingeleefd, etc. Maar dat lees je toch nergens?
Kortom: je kunt met deze bekeringsgeschiedenissen uit de Bijbel niets 'bewijzen' ten aanzien van wat er gekend moet worden in de bekering. Daar heb je andere teksten voor nodig.
Ik heb dat ook al een paar keer gezegd maar dat kwartje schijnt niet te vallen bij huisman.
huisman

Bericht door huisman »

Afgewezen schreef:
Dit wordt teveel een welles nietes verhaal, ik lees niet meer over Lydia dan dat de HEERE haar gesloten hart opende onder de prediking van Paulus en dat ging niet gepaard met grote uitroepen van verslagenheid zoals bij de stokbewaarder en b.v. de 3000 op de pinksterdag . Vele oudvaders en puriteinen hebben deze bekering gebruikt om de variatie die er Bijbels gezien is Bijbels te onderbouwen, eigenlijk had ik nog nooit iemand dit horen ontkennen. Ik had er wel over gelezen hoe b.v. één van de tegenstanders van Boston en de Erskine's (James Haddow) zich tegen deze opvatting verzette o.a over de volgende uitdrukkingen uit het merg van het Evangelie was hij woest
1.Dat het eisen van berouw slechts het meebrengen van geld is om zijn zaligheid te betalen.
2.Predikanten die leren dat berouw en het verlaten van de zonde voorop gaat ellendige vertroosters zijn.
Het merg leerde dat evangelische boetvaardigheid niet aan het geloof in Christus voorafgaat maar daarop volgt.
Vinden jullie The Marrow of Modern Divinity ook een antinomiaans boekje zoals James Haddow of kunnen jullie de liefde van Boston en de Erskine's en huisman voor dit boekje begrijpen?
huisman

Bericht door huisman »

huisman schreef
@Tiberius geef mij nu eens antwoord op deze vraag dan weet ik dat ik met zulke citaten niet hoef aan te komen.
Fjodor

Bericht door Fjodor »

Afgewezen schreef:
Fjodor schreef:Hoe weet jij zo zeker dat er een moment moet zijn? Waar haal je dat uit de bijbel? Of haal je het (al dan niet plausibel) uit de theorie? Ik denk niet dat je het plausibel uit de bijbel kan halen. En als dat niet kan dan moeten we erover zwijgen.
In feite kun je over je dit soort zaken niet verdedigen met Bijbelteksten. Wie het kent, wie het meegemaakt heeft, heeft daar helemaal geen behoefte aan, en wie de noodzaak ontkent, zal zich ook door Bijbelteksten niet laten overtuigen.
Maar om je toch geen antwoord schuldig te blijven, verwijs ik graag naar Jes. 52: 6,7: Daarom zal Mijn volk, daarom zal het Mijn Naam in dien dag kennen, dat Ik het Zelf ben, Die spreekt: Zie, hier ben Ik.
7 Hoe liefelijk zijn op de bergen de voeten desgenen, die het goede boodschapt, die den vrede doet horen; desgenen, die goede boodschap brengt van het goede, die heil doet horen; desgenen, die tot Sion zegt: Uw God is Koning.
Je kunt dit niet verdedigen met bijbelteksten. Dan zwijgt de bijbel er dus over en moeten wij dat ook maar doen.
Ik weet voor mezelf ook dat ik genoeg meegemaakt heb, de Heere heeft mij genoeg laten zien van de zonde die er ligt in mijn natuurlijke mens. Maar daaruit redeneer ik toch iets anders dan dat wat jij beredeneert.
De 'dag' van vers 6 zal ik dan ook anders interpreteren dan jij dat doet.
En ik weet niet of Kohlbrugge dat stukje als een wetmatigheid bedoelt. Ik ken Kohlbrugge niet goed. Onze predikant mag hem graag, maar die hoor ik nooit op deze wetmatige manier spreken.
Afgewezen schreef:
Fjodor schreef:En waarom moeten we in de diepte van de verlorenheid een verzoend God in Christus vinden? Ik neem aan dat je hier een beleving bedoelt die gaat op de volgende manier: op dit moment ervaar ik Gods heiligheid en mijn zondigheid, en ik weet dat ik voor God niet bestaan kan en dat ik een vijand van Hem ben.
Moeten alle mensen, ook kinderen van gelovigen, dan buiten gesteld worden? Moeten ze dan op een bepaald moment een vijand van God zijn (niet alleen qua oude mens, maar in het geheel, er is nog niets gerechtvaardigd)? En moeten ongelovigen eerst dat vijand van God zijn ervaren, doorleven, of mogen ze ook eerst, haast zonder tegenstribbelen, het aanbod aannemen en later pas gaan ervaren en doorleven wat een verfoeilijk schepsel er eigenlijk gerechtvaardigd is?
Het antwoord is 'ja'. En ze zijn niet 'op een bepaald moment' vijand van God, dat zijn ze door geboorte van nature, 'tenzij ze door de Geest Gods wederomgeboren worden'. En dat zal inderdaad ingeleefd, ervaren en beleden moeten worden.
Fjodor schreef:In de praktijk maak jij trouwens ook voorwaarden. Je zegt wel van niet, maar in de zin erna maak je meteen weer die voorwaarde. Je doet het wel niet in de zin van een eigen werk, maar toch moet er eerst die verlorenheid ervaren worden voordat God ontmoet kan worden.
In die zin kun je het als een voorwaarde zien, alleen niet vooraf, maar 'terwijl': in de diepte openbaart Zich God.
Als jij hiervoor antwoord gaf op mijn laatste vraag (ik stelde wat tegengestelde vragen), dan spreek je dat hier toch tegen.
Maar als je mijn eerdere vragen positief beantwoordde, wat ik aanneem, dan zijn we het oneens :)
Blijft staan dat jij spreekt waar de bijbel zwijgt (en velen hier met jou).
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
huisman

Bericht door huisman »

Erasmiaan schreef
Ik heb dat ook al een paar keer gezegd maar dat kwartje schijnt niet te vallen bij huisman.
Kwartjes zijn zo 2001...die vallen in 2010 echt niet meer. :huhu Als ik op m.i. Bijbelse gronden en op grond van veel oudvaders en puriteinen mijn overtuiging handhaaf is dat omdat ik van mijn zeer geachte tegenstanders nog geen enkele Bijbelse weerlegging heb gezien die zou bewijzen dat bekering maar één stramien kent.
Joannah

Bericht door Joannah »

huisman schreef:
Tiberius schreef:
Afgewezen schreef:
Deze verslagenheid leidde echter tot een zekere radeloosheid, deze joden, die Jezus gekruisigd hadden, wisten niet meer wat ze moesten doen, daarna roept Petrus hen op zich te bekeren.
Niet allen doen dit, ondanks de verslagenheid.
(vers 41, die dan zijn woord aannamen....niet allemaal dus, lijkt het)
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
Willem

Bericht door Willem »

huisman schreef:@Tiberius zie je niet dat je zo Bijbelteksten laat buikspreken om je eigen opvatting van bekering overeind te houden?
Gisteren heb ik een preek gehoord over 1. Tim 16. "Maar daarom is mij barmhartigheid geschied, opdat Jezus Christus in mij, die de voornaamste ben, al Zijn lankmoedigheid zou betonen, tot een voorbeeld dergenen, die in Hem geloven zullen ten eeuwigen leven.".

Uit de preek werden o.a. (wat ik heb onthouden) de volgende leringen getrokken:
Paulus, door de Heiligen Geest gedreven, zegt hier dat zijn bekering tot een voorbeeld is dergenen die in Hem geloven zullen ten eeuwigen leven. Het woord voorbeeld kan ook worden vertaalt door o.a. schets, blauwdruk of regel. Zoals er aan een eikeboom vele bladeren zijn maar het niet zal lukken 2 bladeren te vinden die hetzelfde zijn zo zijn ook alle bekeringen anders maar de grondlijnen zijn overal hetzelfde.
Als je dan ook let op de voorgaande versen van dit hoofdstuk waarin Paulus vertelt over zijn bekering dan is naast de regel (de gangbare manier!) ook de heilsorde beschreven, evenals de chronologie.

- een beetje off topic - ik had het me nog nooit gerealiseerd - staat er: "die in Hem geloven zullen ten eeuwigen leven". Dit impliceert, en daar wijst ook A.W. Pink op in zijn boek "Een waar geloof" dat er een geloof in Jezus Christus is wat niet ten eeuwigen leven is!. Hierbij wordt verwezen naar Johannus 12 vs 42 en 43: "Nochtans geloofden ook zelfs velen uit de oversten in Hem; maar om der farizeeën wil beleden zij het niet; opdat zij uit de synagoge niet zouden geworpen worden.
43 zij hadden de eer der mensen lief, meer dan de eer van God"
Laatst gewijzigd door Willem op 20 aug 2010, 10:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Fjodor schreef:Je kunt dit niet verdedigen met bijbelteksten. Dan zwijgt de bijbel er dus over en moeten wij dat ook maar doen.
Ik weet voor mezelf ook dat ik genoeg meegemaakt heb, de Heere heeft mij genoeg laten zien van de zonde die er ligt in mijn natuurlijke mens. Maar daaruit redeneer ik toch iets anders dan dat wat jij beredeneert.
De 'dag' van vers 6 zal ik dan ook anders interpreteren dan jij dat doet.
En ik weet niet of Kohlbrugge dat stukje als een wetmatigheid bedoelt. Ik ken Kohlbrugge niet goed. Onze predikant mag hem graag, maar die hoor ik nooit op deze wetmatige manier spreken.
Nee, de Bijbel zwijgt er niet over. Ik heb dan ook een tekst aangehaald, maar, zoals te verwachten, die interpreteer jij anders. Dat komt omdat je hier op een niveau komt, waar je elkaar niet overtuigen kunt. Omdat het hier alles aankomt op het geestelijk verstaan van de Bijbel. En zoals gezegd, op dat niveau kun je elkaar niet (meer) overtuigen met Bijbelteksten.
Plaats reactie