Willem schreef: Waarom heb ik nu het idee dat de "vrome" laatste zin er enkel staat om "onfatsoen" zoals korte broeken in de kerk te legitimeren?. Om maar eens lekker bij alles en bij iedereen "waarom" vragen te gaan stellen?. Verder zegt de zin "bedekkend en niet overmatig" namelijk helemaal niets.
Dan denk ik dat je idee helemaal verkeerd is
Het enige waar ik je op wil wijzen is dat we eerst terug moeten naar het Woord. Als de uitkomst daarvan is dat een korte broek niet voldoet aan de Bijbelse normen dan is deze inderdaad onfatsoenlijk en wil ik deze ook niet op een doordeweekse dag dragen. Het enige wat jij doet is een stelling poneren, die m.i. op m.n. gevoelsmatige argumenten is gebaseerd, en niet het Woord laten spreken.
Dan maak ik met een aantal zaken uit de Bijbel op:
- bedekkend: In Genesis 3 zagen Adam en Eva dat zij naakt waren en schaamden zich. Zij maakten zichzelf schorten om zich te bedekken. Daarna deed God hetzelfde. Het schamen het m.i. mn betrekking op het zichtbaar worden van de bepaalde lichaamsdelen. Want ergens anders in Bijbel staat dat de Heere het verbied dat een zoon de schaamte van zijn moeder ziet etc. Mede hierom denk ik dat bedekkeniets zegt over bepaalde lichaamsdelen.
- Overmatig: zoek de teksten maar op die spreken over overmatige kleding. Maar zet er gelijk tegenover dat er ook veel plekken staan waarin de bruid zich versiert. Oftewel het zijn geen absolute zaken waarover gesproken wordt.
Daarnaast wil ik je aanmoedigen om wel degelijk waarom vragen te stellen. Want iedere generatie zal het geloof en de beleving zich weer eigen moeten maken. We staan op de schouders van giganten maar we kunnen het er niet mee doen om deze enkel na te spreken. Zelfs Habakuk had zijn 'Waaroms' aan God.
Willem schreef:
Uiteraard ken ik dat er in tijden en culturen verschillen zijn oftewel dat het geen vaststaande grootheden zijn. Dus mijn visie op het hier en nu is ook geen vaststaande grootheid. Klopt helemaal, waar baseer jij het op dat ik dat anders zou zien?. Maar dat betekent niet dat een norm die in een andere tijd en cultuur fatsoenlijk was/is het ook in nu in de kerk is!. Het niet per defenitie zo dat b.v. sandalen en/of een rok die in een oude cultuur heel fatsoenlijk waren DUS ook in onze cultuur fatsoenlijk zijn!. Evenzozeer is het in onze huidige cultuur fatsoenlijk om zonder hoed te lopen. Er zijn in het verleden culturen geweest waarin dat zeer onfatsoenlijk / ongekleed was als men zonder hoed de straat op ging. Maar in onze tijd en cultuur zijn bepaalde dingen onfatsoenlijk in een kerk. b.v. een korte broek. iig voor volwassenen. Het verschil tussen volwassenen en kinderen hoef ik je toch hopenlijk niet uit te leggen he...... Daarentegen is in onze cultuur/tijd een rok tot op de knie fatsoenlijk.....
Oke dus als je erkent dat het niet absoluut is dan zo ik wat voorzichtiger zijn met het afkeuren van alles en nog wat. Ik zou hieraan in willen toevoegen...evenals een korte tot op de knie fatsoenlijk is....mits deze zwart of donkerblauw is en er geen kunstige versieringen op staan

Our God is an awesome God. He reigns from heaven above