De doop geldig in Ger. Gem. in Ned. BV?

MaCx

Re: De doop geldig in Ger. Gem. in Ned. BV?

Bericht door MaCx »

Mijn begeerte is dat het de begeerte van deze gemeente mag zijn dat het door Die Herder geleid zal mogen worden in deze moeielijke weg met zoveel vragen.

De betreffende dominee van binnen verband wou dus kennelijk op het laatste moment de minste zijn om gebeurtenissen voor Gods aangezicht recht te maken.

Als beide kanten schuld belijden zou er een weg verder moeten zijn. want dit was wel degelijk een eergeschil!

Ik wens een ieder die bij deze kwestie betrokken is veel sterkte toe.
MaCx

Bericht door MaCx »

aboricultura schreef:De ger gem in Ned bv staat toch ook in de lijn van dr C Steenblok ?

Citeer deze man uit zijn dogmatiek:

2004
Door wie mogen de sacramenten bediend worden?
Door rechte,geordende dienaren des Woords,omdat ze vallen onder de bediening van Woord en sacramentin de vergadering der gelovigen,Joh 1:33,Matth 28:19 ,1 Cor 4 :1

2037
Wie zijn er gerechtigd tot het bedienen van de doop ?
Een wettig geordend leraar in de samenkomst der gemeente, onder leiding van het ambt. Christus verbond het dopen aan de onderwijzing in de leer Matth 28:19

Ik zou zeggen denk hier eens over na vooral het laatste onderwijzing in de leer!

Persoonlijk heb ik wel eens heimwee naar deze predikanten heb ds de Groot en Wink vaak gehoord van den Berg minder.
Ik las vandaag uit Genensis 49:23-24 dat geld ook zeker voor deze geachte leraren.
Blijft een fijt dat fuseren met de binnenverband de beste optie was
Heb ook van ds de Groot gehoord als deze leer hier niet meer gebracht word mag je gaan waar die wel gebracht word en binnen en buiten dezelfde waarheid hebben dus?
Voor mij persoonlijk bestaat na het overlijden van ds Wink de buitenverband niet meer.
Laten we wel met innerlijke ontfermingen bewogen zijn over de wezen die geen vader( leraar ) en geen moeder (Kerk) meer hebben.
Nu is het de buitenverband wellicht over een paar jaar de hhk of weet ik veel wie.
vergun me dit persoonlijk woord

Deze gemeente de HHK? daar waar zeker de goede leer word verkondigd betwijfel ik dit, omdat deze mensen wellicht niet eens zullen zijn omdat ze de bevindelijke prediking zullen missen. verder zullen ze het waarschijnlijk niet eens zijn met de leer van het aanbod van genade waar in 1953 de Ger.Gem en Ned zijn gescheurd!

Naar binnen verband lijkt mij toch de beste optie, denk ik!
Gian

Bericht door Gian »

Mijn vorige posting was als pb bedoeld naar acoord.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

MaCx schreef:
aboricultura schreef:De ger gem in Ned bv staat toch ook in de lijn van dr C Steenblok ?

Citeer deze man uit zijn dogmatiek:

2004
Door wie mogen de sacramenten bediend worden?
Door rechte,geordende dienaren des Woords,omdat ze vallen onder de bediening van Woord en sacramentin de vergadering der gelovigen,Joh 1:33,Matth 28:19 ,1 Cor 4 :1

2037
Wie zijn er gerechtigd tot het bedienen van de doop ?
Een wettig geordend leraar in de samenkomst der gemeente, onder leiding van het ambt. Christus verbond het dopen aan de onderwijzing in de leer Matth 28:19

Ik zou zeggen denk hier eens over na vooral het laatste onderwijzing in de leer!

Persoonlijk heb ik wel eens heimwee naar deze predikanten heb ds de Groot en Wink vaak gehoord van den Berg minder.
Ik las vandaag uit Genensis 49:23-24 dat geld ook zeker voor deze geachte leraren.
Blijft een fijt dat fuseren met de binnenverband de beste optie was
Heb ook van ds de Groot gehoord als deze leer hier niet meer gebracht word mag je gaan waar die wel gebracht word en binnen en buiten dezelfde waarheid hebben dus?
Voor mij persoonlijk bestaat na het overlijden van ds Wink de buitenverband niet meer.
Laten we wel met innerlijke ontfermingen bewogen zijn over de wezen die geen vader( leraar ) en geen moeder (Kerk) meer hebben.
Nu is het de buitenverband wellicht over een paar jaar de hhk of weet ik veel wie.
vergun me dit persoonlijk woord

Deze gemeente de HHK? daar waar zeker de goede leer word verkondigd betwijfel ik dit, omdat deze mensen wellicht niet eens zullen zijn omdat ze de bevindelijke prediking zullen missen. verder zullen ze het waarschijnlijk niet eens zijn met de leer van het aanbod van genade waar in 1953 de Ger.Gem en Ned zijn gescheurd!

Naar binnen verband lijkt mij toch de beste optie, denk ik!
Toe maar weer.
De één denkt dat over een paar jaar mogelijk de HHK in hetzelfde schuitje zit als de GGiNbv nu, en een tweede meent dat men er wellicht de bevindelijke prediking mist. Ik zou zeggen: verdiep je eens in de HHK en ga er eens een dienst bijwonen.
Jongere

Bericht door Jongere »

Het christendom is zoveel breder dan het binnen of buiten verband. Het zou een zegen zijn als het in Nederland eens zou lukken om eigen stokpaardjes op een laag niveau te zetten en Gods Woord en oecumene op een hoger niveau. Dan is er veel wat bij elkaar hoort.
Maar zo vaak voert het eigenbelang van de eigen mening de boventoon. Al begrijp ik het ook wel. Er is veel liefde voor nodig om naast elkaar te kunnen leven met bepaalde leerverschillen. Het schijnt telkens heel belangrijk te zijn dat er benadrukt moet worden dat er geen leerverschil is. Ik zie niet in waarom. Een leerverschil rechtvaardigt een breuk in de kerk namelijk niet. Maar die gedachte lijkt wel eens helemaal verdwenen. Als je op de kleinste gebieden niet meer van mening mag verschillen met elkaar, dan krijg je overspannen en gespannen situaties.
MaCx

Bericht door MaCx »

Duidelijk, maar ik geef alleen aan dat ik vermoed dat mensen uit dit kerkverband zich er niet zullen thuisvoelen.

echter begrijp je me verkeerd. ik ben wel de laatste die zegt dat er binnen de HHK geen bevindelijke prediking word verkondigd. maar leg er een preek van beide predikanten naast elkaar en je hoort het verschil!
aboricultura

Bericht door aboricultura »

MaCx schreef:Mijn begeerte is dat het de begeerte van deze gemeente mag zijn dat het door Die Herder geleid zal mogen worden in deze moeielijke weg met zoveel vragen.

De betreffende dominee van binnen verband wou dus kennelijk op het laatste moment de minste zijn om gebeurtenissen voor Gods aangezicht recht te maken.

Als beide kanten schuld belijden zou er een weg verder moeten zijn. want dit was wel degelijk een eergeschil!

Ik wens een ieder die bij deze kwestie betrokken is veel sterkte toe.
Ik sluit mij hier van harte bij aan
heb dan de waarheid en de vrede lief
Heus

Bericht door Heus »

D.V. donderdag 25 februari vergaderd de classis Oost van de Gereformeerde Gemeenten in Nederland. Dus nu is er een mogelijkheid om zich hierbij te voegen.
Auto

Bericht door Auto »

Heus schreef:D.V. donderdag 25 februari vergaderd de classis Oost van de Gereformeerde Gemeenten in Nederland. Dus nu is er een mogelijkheid om zich hierbij te voegen.
Wie gaat die voorzitten?
freek

Bericht door freek »

Jongere schreef:Het christendom is zoveel breder dan het binnen of buiten verband. Het zou een zegen zijn als het in Nederland eens zou lukken om eigen stokpaardjes op een laag niveau te zetten en Gods Woord en oecumene op een hoger niveau. Dan is er veel wat bij elkaar hoort.
Maar zo vaak voert het eigenbelang van de eigen mening de boventoon. Al begrijp ik het ook wel. Er is veel liefde voor nodig om naast elkaar te kunnen leven met bepaalde leerverschillen. Het schijnt telkens heel belangrijk te zijn dat er benadrukt moet worden dat er geen leerverschil is. Ik zie niet in waarom. Een leerverschil rechtvaardigt een breuk in de kerk namelijk niet. Maar die gedachte lijkt wel eens helemaal verdwenen. Als je op de kleinste gebieden niet meer van mening mag verschillen met elkaar, dan krijg je overspannen en gespannen situaties.
Sommige forummers zouden hier nu in koeienletters 'amen' onder zetten. Dat doe ik niet, maar ben het wel volledig eens met deze posting.
albion

Bericht door albion »

Jongere schreef: Als je op de kleinste gebieden niet meer van mening mag verschillen met elkaar, dan krijg je overspannen en gespannen situaties.
Dát is het probleem ook niet denk ik. Alhoewel wat voor de één een splinter is, is voor de ander een balk.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
memento

Bericht door memento »

Het probleem is vaak: Hoe minder men van theologie afweet, des te moeilijker wordt gedaan over nuance-verschillen (die men, door gebrek aan kennes en nuance, opblaast tot "wezenlijke" verschillen) in de leer. Zo is het opvallend om te zien dat (wereldwijd) het aantal kerkgenootschappen met predikanten met een universitaire opleiding die scheuren veel en veel kleiner is dan predikanten zonder universitaire opleiding. Wat waren onze gereformeerde vaderen toch wijs, toen ze de universitaire opleiding verplichtte voor predikanten.
Fjodor

Bericht door Fjodor »

memento schreef:Het probleem is vaak: Hoe minder men van theologie afweet, des te moeilijker wordt gedaan over nuance-verschillen (die men, door gebrek aan kennes en nuance, opblaast tot "wezenlijke" verschillen) in de leer. Zo is het opvallend om te zien dat (wereldwijd) het aantal kerkgenootschappen met predikanten met een universitaire opleiding die scheuren veel en veel kleiner is dan predikanten zonder universitaire opleiding. Wat waren onze gereformeerde vaderen toch wijs, toen ze de universitaire opleiding verplichtte voor predikanten.
Niet dat ik hier een afgewogen mening over heb, maar ik ben toch benieuwd of je dit met meer informatie kan staven.
Ik heb hier bijvoorbeeld gelezen dat dr Steenblok (dr toch?) met de afscheiding van de GGinN een van de weinig hoog geschoolden in de GerGem was. Ook bijvoorbeeld de vrijmaken was onder leiding van flinke professoren en meneer Kuyper was er ook één...
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

Fjodor schreef:
memento schreef:Het probleem is vaak: Hoe minder men van theologie afweet, des te moeilijker wordt gedaan over nuance-verschillen (die men, door gebrek aan kennes en nuance, opblaast tot "wezenlijke" verschillen) in de leer. Zo is het opvallend om te zien dat (wereldwijd) het aantal kerkgenootschappen met predikanten met een universitaire opleiding die scheuren veel en veel kleiner is dan predikanten zonder universitaire opleiding. Wat waren onze gereformeerde vaderen toch wijs, toen ze de universitaire opleiding verplichtte voor predikanten.
Niet dat ik hier een afgewogen mening over heb, maar ik ben toch benieuwd of je dit met meer informatie kan staven.
Ik heb hier bijvoorbeeld gelezen dat dr Steenblok (dr toch?) met de afscheiding van de GGinN een van de weinig hoog geschoolden in de GerGem was. Ook bijvoorbeeld de vrijmaken was onder leiding van flinke professoren en meneer Kuyper was er ook één...
Zo ook de scheuring onder Doctor Schilder...

Of is het geval dat de ongeschoolden niet met de doctoren mee wilden....
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
memento

Bericht door memento »

Het was puur statistisch gezien, niet om te zeggen dat geleerdheid scheuringen voorkomt. Het maakt de kans erop kleiner.
Plaats reactie