Sinterklaas

Gijs83

Re: Sinterklaas

Bericht door Gijs83 »

Wilhelm schreef:
Joannah schreef:[EN welke ouder zegt er vanaf het begin tegen het kind dat Sint niet bestaat?

Ik.
En ik begrijp sommige reactie's die teugen zijn. Maar zelf houd ik mijn kinderen altijd voor dat het allemaal nep is. Maar omdat ik nogal op tradities ben gesteld, vind ik pakjesavond en een keer de schoen zetten voor de kinderen heel gezellig. Terwijl ze drommels goed weten dat mamma datgene in de schoen doet wat al dagen in de kelderkast lag ...

We kunnen zaken ook opblazen.
Als ze het weten hoef je toch geen schoen te zetten :quoi
albion

Re: Wat doen we vandaag? [5]

Bericht door albion »

Luther schreef:
albion schreef:
Luther schreef: Ik was absoluut de enige niet! Sterker nog: het verzet tegen het kerstpakket groeide elk jaar.
En waarom? Omdat we het te goed hebben. We zijn in feite niet meer tevreden met wat we krijgen. Dankbaarheid is ook een deugd hoor Luther.
De reden was de volgende: Wij behoren tot de allerrijksten van deze wereld. En we besteden dan vervolgens nog duizenden, zo niet tienduizenden euro's als school aan kerstpakketten, die we uiteindelijk helemaal niet nodig hebben.
Laat men dat geld overmaken aan goede doelen.
Het heeft niets met tevredenheid te maken, maar meer met overdadigheid.

Ik vermoed dat het de inhoud van het kerstpakket ook een grote rol speelt met het niet nodig vinden van het kerstpakket.
Goede doelen. Prima, kan je het hele jaar aan geven, wat we dan ook doen. En niet alleen maar met de Kerst. |
Wij hebben op school sponsoracties, kinderen adoptie van Woord en Daad, soms hebben we een marathon voor een goed doel..
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
albion

Bericht door albion »

Luther schreef:
albion schreef:
Luther schreef: Ik was absoluut de enige niet! Sterker nog: het verzet tegen het kerstpakket groeide elk jaar.
En waarom? Omdat we het te goed hebben. We zijn in feite niet meer tevreden met wat we krijgen. Dankbaarheid is ook een deugd hoor Luther.
De reden was de volgende: Wij behoren tot de allerrijksten van deze wereld. En we besteden dan vervolgens nog duizenden, zo niet tienduizenden euro's als school aan kerstpakketten, die we uiteindelijk helemaal niet nodig hebben.
Even een off-topic vraag. Hoe doe je dat met Oud- en Nieuwjaar? Oliebollen kopen, vuurwerk inslaan. Is dat eigenlijk ook geen heidens feest? Oudjaar vieren? Eerst naar de kerk en dan uit de kerk direkt naar bed? Of toch maar even tot 12 uur wachten en met een drankje en een hapje en oliebollen gezellig het nieuwe jaar in gaan?
Volgens mij is dat ook oer hollands.
albion

Bericht door albion »

Gijs83 schreef:
henriët schreef:
Marnix schreef:
Joannah schreef:helemaal mee eens.
Een dergelijke opvoeding wordt slechts gegeven door ouders die niet van hun kinderen houden.Die tik (of noem het kastijding) geef je ze, omdat je ze liefhebt.
Tjonge, wat gaan Helma en jij weer serieus in op de niet zo serieuze opmerking van Priscilla. En wat ben je weer heerlijk kort door de bocht... en ongenuanceerd.

p.s. Ik ken genoeg kinderen die Sinterklaas vieren en toch, ondanks dat, wel van hun kinderen houden :D
ik ken genoeg gezinnen waar sinterklaas gevierd wordt, gewoon gezellig avondje, en waar men een goed Godsbeeld heeft, en sinterklaas helemaal niet het geloof laat beïnvloeden.

Ieder moet t voor zich weten hoor, maar ik vind het echt een doorgeslagen gedoetje worden... sorry..
Dat is hem het juist: het is zo door en door ingeburgerd
Wanneer leefde Jan Steen? Ergens in 1600? Toen werd het al gevierd. Ik noem dit niet ingeburgerd, maar gewoon een hollandse traditie, zoals je de kerstman in Engeland en in andere landen hebt.
albion

Bericht door albion »

Wilhelm schreef:
Joannah schreef:[EN welke ouder zegt er vanaf het begin tegen het kind dat Sint niet bestaat?

Ik.
En ik begrijp sommige reactie's die teugen zijn. Maar zelf houd ik mijn kinderen altijd voor dat het allemaal nep is. Maar omdat ik nogal op tradities ben gesteld, vind ik pakjesavond en een keer de schoen zetten voor de kinderen heel gezellig. Terwijl ze drommels goed weten dat mamma datgene in de schoen doet wat al dagen in de kelderkast lag ...

We kunnen zaken ook opblazen.
Hier denk ik aan een verhaal wat ik gelezen heb járen geleden.
Er was iemand die werkte op een boerderij als knecht en het klikte tussen de dochter van de boer en de knecht. Maar hij durfde haar niet te vragen. In overleg met haar ouders... heeft ze de 'stoute schoenen' aangetrokken en toen de 'klomp' klaargezet werd ging ze 's morgens heel vroeg naar beneden en stapte in zijn klompen.
Toen hij dus kwam om te kijken wat er in zijn klomp zat stond ze daar.... Toch leuk! :yahoo
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

albion schreef:
Luther schreef:
albion schreef:
Even een off-topic vraag. Hoe doe je dat met Oud- en Nieuwjaar? Oliebollen kopen, vuurwerk inslaan. Is dat eigenlijk ook geen heidens feest? Oudjaar vieren? Eerst naar de kerk en dan uit de kerk direkt naar bed? Of toch maar even tot 12 uur wachten en met een drankje en een hapje en oliebollen gezellig het nieuwe jaar in gaan?
Volgens mij is dat ook oer hollands.
Nou, daar wil ik wel antwoord op geven:
- Wij kopen 10 oliebollen voor de zending.
- Tot 23.30 lezen we wat met elkaar en eindigen we samen met Bijbellezen en gebed.
- Dan duiken we ons bed in en wachten we tot de kinders wakker worden van het vuurwerk en nemen hen bij ons in bed. Knotsgezellig
- En om 0.30 gaan we lekker allemaal (verder) slapen.
- Het ergste moet dan nog komen: de jaarlijks verplichte nieuwjaarsrace om iedereen plotsklaps 'de beste wensen' te wensen. (Geen mens weet wat het betekent, maar dat terzijde.)
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Marie-Henriëtte

Bericht door Marie-Henriëtte »

helma schreef:
Marie-Henriëtte schreef:Goed dat Helma pakjesavond elders in het jaar viert dan in december. Hopelijk laat ze dan ook alle Sinterklaas reclames in de winkels opzij liggen (hier ga ik vanuit!).

als ik ja zeg ben je dan gerustgesteld? Ik heb inderdaad nog geen Sinterklaasreclame gekocht. Denk ik. Maar ik heb wel gewoon boodschappen gedaan in een winkel waar Sint op het raam geplakt was. En in de folder stond. Mag dat wel?
Ja, dat is wel netjes dan, maar ik bedoel bijvoorbeeld vlees(waren) wat je op dat moment goed kan gebruiken en waarbij staat aangegeven:
"Nu in de aanbieding, speciale Sinterklaas actie!" Koop je dat dan wel?
Helma schreef:Mag ik dan ook geen kadootjes geven de rest van het jaar? Want kadootjes geven hoort bij Sinterklaas. En als je tegen Sinterklaasviering bent, dan moet je ook tegen kadootjes zijn. Toch?
Nee, cadeautjes geven hoort niet speciaal bij het Sint Nicolaas feest. Je mag cadeautjes geven wanneer je maar wilt.
Laatst gewijzigd door Marie-Henriëtte op 16 nov 2009, 19:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Wilhelm

Bericht door Wilhelm »

Marie-Henriëtte schreef:
helma schreef:
Marie-Henriëtte schreef:Goed dat Helma pakjesavond elders in het jaar viert dan in december. Hopelijk laat ze dan ook alle Sinterklaas reclames in de winkels opzij liggen (hier ga ik vanuit!).

als ik ja zeg ben je dan gerustgesteld? Ik heb inderdaad nog geen Sinterklaasreclame gekocht. Denk ik. Maar ik heb wel gewoon boodschappen gedaan in een winkel waar Sint op het raam geplakt was. En in de folder stond. Mag dat wel?
Ja, dat is wel netjes dan, maar ik bedoel bijvoorbeeld vlees(waren) waarbij staat aangegeven:

Dit is natuurlijk een onzin vraag.
Al ben je tegen het Sinterklaas feest, dan koop je de aanbiedingen met de gedachten van Paulus, die ook gerust het heidense offervlees at.
Marie-Henriëtte

Wilhelm schreef:
Marie-Henriëtte schreef:
helma schreef:

Ja, dat is wel netjes dan, maar ik bedoel bijvoorbeeld vlees(waren) waarbij staat aangegeven:

Dit is natuurlijk een onzin vraag.
Al ben je tegen het Sinterklaas feest, dan koop je de aanbiedingen met de gedachten van Paulus, die ook gerust het heidense offervlees at.
En al dat snoepgoed dan? Ik bedoel, hoe kan je iemand op de vingers tikken dat het Sint Nicolaas feest fout is en dat je het niet mag vieren, terwijl je er zelf smakelijk van meegeniet.
Wilhelm

Bericht door Wilhelm »

Marie-Henriëtte schreef:[ En al dat snoepgoed dan? Ik bedoel, hoe kan je iemand op de vingers tikken dat het Sint Nicolaas feest fout is en dat je het niet mag vieren, terwijl je er zelf smakelijk van meegeniet.

Daar dacht Paulus dus echt anders over, die noemde zon houding een teken van zwak geloof.

Maar goed ik zit nu een standpunt te verdedigen , waar ik persoonlijk anders over denk.
Maar toch , als het om het principe gaat, kun je wel meedoen met de aanbiedingen en de aangeboden lekkernijen
BJD

Bericht door BJD »

Ander schreef:
sela schreef:dus je begrijpt als kind de Statenvertaling beter als je de sinterklaasoptocht niet bezoekt? dat maakt me nieuwsgierig. licht eens toe.
wat ik kan verzinnen is dat je je tijd beter kan besteden dan met dit goddeloze volksvermaak.
Nee.. dan de ganse dag forummen... :nonnon
Jongere

Bericht door Jongere »

De Sinterklaasgekte waar alle kinderen achteraan hollen, dat vind ik wel zielig. Omdat het een symptoom is van meer, ben ik bang.

Verder vind ik dit topic een beetje wettisch overkomen. Ik herken me prima in de nuchtere houding van Wilhelm. We moeten ook niet van bijzaken hoofdzaken maken.
Dat is geen antinomianisme hoor, Gijs. We moeten elkaar in het geweten vrij laten in deze dingen.
Marie-Henriëtte

Wilhelm schreef:
Marie-Henriëtte schreef:[ En al dat snoepgoed dan? Ik bedoel, hoe kan je iemand op de vingers tikken dat het Sint Nicolaas feest fout is en dat je het niet mag vieren, terwijl je er zelf smakelijk van meegeniet.

Daar dacht Paulus dus echt anders over, die noemde zon houding een teken van zwak geloof.
Zo is dat. Hetzelfde geldt voor kerstkransjes en paaseitjes, weg ermee.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Jongere schreef:De Sinterklaasgekte waar alle kinderen achteraan hollen, dat vind ik wel zielig. Omdat het een symptoom is van meer, ben ik bang.

Verder vind ik dit topic een beetje wettisch overkomen. Ik herken me prima in de nuchtere houding van Wilhelm. We moeten ook niet van bijzaken hoofdzaken maken.
Dat is geen antinomianisme hoor, Gijs. We moeten elkaar in het geweten vrij laten in deze dingen.
Daar ben ik het wel mee eens!
Ik vier het zelf niet. Ik heb onze redenen daarvoor gegeven, en voor de rest zij ieder in zijn eigen gemoed ten volle verzekerd!
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
BJD

Bericht door BJD »

Tiberius schreef:
BJD schreef:
Ander schreef:
BJD schreef:sinterklaas intocht geweest, altijd weer een leuk .
Daar hoor je niet... :nonnon
Wel lekker die pepernoten.. ;)
onschuldig kinderfeest..we moeten niet doorslaan
Jij was toch degene die klaagde, dat je kinderen de statenvertaling niet begrijpen?
Ga je hem zelf uitleggen? Lijkt de statenvertaling wel.. gewoon cryptisch ;)

Maar goed.. ik maak eens een opmerking in "wat doen we vandaag" om vervolgens een dag later 12 blz te moeten doorlezen :haha En dan de bijdragen.. sorry ik heb er hartelijk om moeten lachen..

De farizeen hadden duizend en een regeltjes.. het begint er hier aardig op te lijken. Over bepaalde dingen kan je ander denken met alle respect voor een andere mening.. maar hier beginnen we toch aardig door te slaan.

Mijn kinderen vinden het prachtig, net zoals ik het heel m'n jeugd mooi vond. Het sinterklaasjournaal vinden ze prachtig. Ik wist als kind ook dat het nep was en mijn oudste (7) ook (maar ik zie hem toch weer twijfelen) Ik doe er niets aan om ze er in te laten geloven, sterker ik ben gewoon eerlijk zeg dat ik die baard van z'n gezicht trek omdat ie toch nep is.. :hum
Vroeger thuis werd er een paar keer op de deur gebonst en zag ik m'n pa wegrennen want die moest zonodig naar het toilet haha. Prachtig gewoon.. we doen het hier allemaal weer na.
Laatst gewijzigd door BJD op 16 nov 2009, 19:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Gesloten