Huisbezoek, hoe ga jij ermee om?
Huisbezoek
Naar aanleiding van de karikaturen die in diverse boeken (Franca Treur , Siebelink 't Hart) worden gegeven over het huisbezoek ben ik benieuwd hoe de forumleden over huisbezoek denken.(ook karikaturen hebben een kern van waarheid)
Een paar zaken die ik graag in dit topic wil bespreken. 1.Hoe zou een ideaal huisbezoek eruit moeten zien 2.Is er voldoende openheid tijdens het huisbezoek om ook je hart open te leggen voor de ouderlingen. 3. Zien wij uit naar het huisbezoek of zien wij er tegen op . enz. enz. enz. Laten wij bij dit topic de forumregels in acht nemen door niet over personen (ambtsdragers) te spreken maar over de inhoud van het huisbezoek
Een paar zaken die ik graag in dit topic wil bespreken. 1.Hoe zou een ideaal huisbezoek eruit moeten zien 2.Is er voldoende openheid tijdens het huisbezoek om ook je hart open te leggen voor de ouderlingen. 3. Zien wij uit naar het huisbezoek of zien wij er tegen op . enz. enz. enz. Laten wij bij dit topic de forumregels in acht nemen door niet over personen (ambtsdragers) te spreken maar over de inhoud van het huisbezoek
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Re: Huisbezoek, hoe ga jij ermee om?
Modinfo> Huisman, ik heb je posting hierheen verplaatst; zoals je ziet is hier al een discussie over huisbezoek.
Ik heb dit boekje inmiddels gekocht en met veel waardering doorgelezen. Jammer dat het niet meer nieuw te verkrijgen is.Wilhelm schreef:Je hebt gelijk, het gaat om dit boekje :helma schreef:volgens mij heet het gewoon: Het HuisbezoekWilhelm schreef:Tiberius schreef:[Welk boek bedoel je?
Titel weet ik nu niet, iets van " huisbezoek doen". Volgens mij nav een ambtsdragersconferentie.
http://www.marktplaats.nl/index.php?sre ... 3Fxref%3D1
Re: Huisbezoek
De handschoen oppakkend: wij hebben afgelopen week weer huisbezoek gehad.huisman schreef:Naar aanleiding van de karikaturen die in diverse boeken (Franca Treur , Siebelink 't Hart) worden gegeven over het huisbezoek ben ik benieuwd hoe de forumleden over huisbezoek denken.(ook karikaturen hebben een kern van waarheid)
1. Een ideaal huisbezoek bestaat onder meer hierin dat er in ieder geval twee ambtsdragers komen. Zij komen voor een inhoudelijk gesprek, niet om gemeenteleden te bespreken of een half uur op koffie te wachten zodat een gesprek niet van de grond komt. Na een wat inleidende koetjes en kalfjes gaan we wat dieper. Pastoraal, bewogen, instemmend, waarschuwend, net wat de betreffende gemeenteleden nodig hebben. De ambtsdragers vragen naar de geestelijke staat. De kern van het gesprek. Dialoog, geen monoloog. Verder is het goed als een huisbezoek geen uren duurt. Hier is de regel 5 kwartier. Een van de broeders leest en eindigt.
2. Openheid veronderstelt vertrouwen. Een eerste keer kan wat lastiger zijn. Goed om te bedenken dat het voor een ouderling soms ook lastig is. Hij is ook een mens. Openheid veronderstelt ook geheimhouding. Het is goed als beide partijen ook de intentie hebben om een open gesprek te voeren.
3. Wij zien er persoonlijk altijd naar uit. In biddend opzien. Verlegen zijnde om de zegen van God.
Zomaar wat gedachten.
Het zijn beslist geen karikaturen.huisman schreef:Naar aanleiding van de karikaturen die in diverse boeken (Franca Treur , Siebelink 't Hart) worden gegeven over het huisbezoek ben ik benieuwd hoe de forumleden over huisbezoek denken.(ook karikaturen hebben een kern van waarheid)
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
- Bert Mulder
- Contacteer:
Goede beschrijving, MisterMister schreef:
De handschoen oppakkend: wij hebben afgelopen week weer huisbezoek gehad.
1. Een ideaal huisbezoek bestaat onder meer hierin dat er in ieder geval twee ambtsdragers komen. Zij komen voor een inhoudelijk gesprek, niet om gemeenteleden te bespreken of een half uur op koffie te wachten zodat een gesprek niet van de grond komt. Na een wat inleidende koetjes en kalfjes gaan we wat dieper. Pastoraal, bewogen, instemmend, waarschuwend, net wat de betreffende gemeenteleden nodig hebben. De ambtsdragers vragen naar de geestelijke staat. De kern van het gesprek. Dialoog, geen monoloog. Verder is het goed als een huisbezoek geen uren duurt. Hier is de regel 5 kwartier. Een van de broeders leest en eindigt.
2. Openheid veronderstelt vertrouwen. Een eerste keer kan wat lastiger zijn. Goed om te bedenken dat het voor een ouderling soms ook lastig is. Hij is ook een mens. Openheid veronderstelt ook geheimhouding. Het is goed als beide partijen ook de intentie hebben om een open gesprek te voeren.
3. Wij zien er persoonlijk altijd naar uit. In biddend opzien. Verlegen zijnde om de zegen van God.
Zomaar wat gedachten.
Wij gebruiken de regel, dat de kerkenraad een Schriftgedeelte uitzoekt over een aktueel iets dat als inleiding voor de huisbezoeken gebruikt wordt, en waar dan ook mee geopend wordt. Vorig seizoen gebruikten we zo 1 Joh. 4. Wordt dus met gebed en het Woord begonnen (door de predikant, of de ouderling die de leiding heeft), en door de andere met gebed gesloten.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Idd goede beschrijving en fijn als het zo gaat. Ik denk dat de problemen ontstaan als de openheid niet aanwezig is vanwege wantrouwen van één of beide partijen. Huisbezoek is toch ook een antwoord horen op de prediking, wat heeft de prediking u gedaan en waar heeft de prediking u gebracht.Voor ouderlingen is het tegenwoordig best moeilijk ,mondige kritische gemeenteleden die vaak overal over willen praten behalve over geestelijke zaken. Deze kant van de zaak mis je in de karikaturen in de literatuur.Bert Mulder schreef:Goede beschrijving, MisterMister schreef:
Zomaar wat gedachten.
Wij gebruiken de regel, dat de kerkenraad een Schriftgedeelte uitzoekt over een aktueel iets dat als inleiding voor de huisbezoeken gebruikt wordt, en waar dan ook mee geopend wordt. Vorig seizoen gebruikten we zo 1 Joh. 4. Wordt dus met gebed en het Woord begonnen (door de predikant, of de ouderling die de leiding heeft), en door de andere met gebed gesloten.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Ik sluit me bij je aan, Mister.Bert Mulder schreef:Goede beschrijving, MisterMister schreef:
Zomaar wat gedachten.
En Bert, zo gaat het ook bij ons.
Alleen de kerkenraad stelt niet het schriftgedeelte samen. Wel een thema. Dit jaar is in onze gemeente het thema: De tijd is nabij.
Hierover wordt gesproken bij de huisbezoeken, zijn een aantal preken met aansluitend een preekbespreking (zowel bij een jeugddienst als een preekbespreking met ouderen). Verder is er dan een verzoek aan de verenigingen om één of meer avonden aan het thema te wijden en wordt een catechisatieles aan het thema gewijd. Ook de bezinning op de kerkenraadsvergaderingen is n.a.v. het thema.
De ouderlingen zoeken zelf het schriftgedeelte uit voor het huisbezoek.
Vertel God niet hoe groot jouw storm is. Vertel de storm hoe groot jouw GOD is !!!
-
wij zijn al15 jaar lid,en 2 keer huisbezoek gehad
Dus de huidige generatie ambtsbroeders ken je niet.. ?nederlander schreef:wij zijn al15 jaar lid,en 2 keer huisbezoek gehad
-
nee,maar ga me ook steeds minder thuisvoelen
Dat zou een afscheid wat makkelijker maken.nederlander schreef:nee,maar ga me ook steeds minder thuisvoelen
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
"vanavond komen ze" van ds G J van aalst
http://www.debanier.nl/Boeken/528
dit boek heb ik zelf nog niet gelezen, maar het lijkt me ook erg mooi! tis pas uitgekomen!
dit boek heb ik zelf nog niet gelezen, maar het lijkt me ook erg mooi! tis pas uitgekomen!
wat de toekomst brengen moge, mij geleidt des Heeren hand [/color]
ber10e schreef:"vanavond komen ze" van ds G J van aalst
Wat een dramatiek zeg..Zowel ambtsdragers als gemeenteleden zien er vaak tegenop.
Hoe moet het huisbezoek verlopen? Welke vragen moeten en mogen aan de orde komen?

Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
-
afscheid nemen word zeker gemakkelijker