Dat is onzin. Een onvolledig credo bevat nog steeds vele kostbare waarheden. Hoe meer christelijke waarheden ik bij iemand aantref, hoe fijner ik dat vind. En hoe meer dwalingen ik bij hem zie, des te kwalijker ik dat vind.Ander schreef:Het lastige is dat dit credo, zo algemeen mogelijk opgesteld, niet voldoet. Zie het commentaar van ds. Heemskerk en L.M.P. Scholten bijvoorbeeld. Als dit tot stand gekomen is met zelfs een GerGemmer in de werkgroep, dan belooft dat niet veel goeds. Al is het credo dat we nu kennen een groeitekst, dat is waar.memento schreef:2. Er voor zorgen dat het credo wat de wereld ingestuurd wordt, zo zuiver mogelijk is.
Maar een halve waarheid is een hele leugen. Het is onbijbels met een zo zuiver mogelijk credo te komen.
Ik ontmoette eens een piëtistische lutheraan. Ik was blij met alle overeenkomsten, ook bevindelijk, maar tegelijkertijd hadden we een geschilpunt over de sacramenten. Toch noem ik hem mijn broeder, en zou er geen seconde over twijfelen om de gezamenlijke waarheden in een credo te zetten en de wereld te verkondigen.
Elke waarheid die er in het credo bijkomt is winst, en elke dwalingen die eruit gehaald kan worden ook.