Vrouw in het ambt

Hendrikus

Re: Vrouw in het ambt

Bericht door Hendrikus »

jvdg schreef:
helma schreef:zwijgende vrouwen in de kerk: niet meezingen.....

http://www.cip.nl/nieuwsbericht_detail.asp?id=13992
Onmiddellijk weer invoeren.
Mannenkoren klinken mooier dan gemengde koren.

:nananere
Jan, dat meen je niet!
Dat donkerbruine gebrom in het lage klankspectrum, dat vraagt toch om compensatie met wat hoog? Anders is de balans compleet zoek.
~~Soli Deo Gloria~~
wim

Bericht door wim »

Hendrikus schreef:
jvdg schreef: Mannenkoren klinken mooier dan gemengde koren.

Jan, dat meen je niet!
Dat donkerbruine gebrom in het lage klankspectrum, dat vraagt toch om compensatie met wat hoog? Anders is de balans compleet zoek.
Inderdaad! Tenzij er alten/countertenors meezingen.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

wim schreef:
Hendrikus schreef:
jvdg schreef: Mannenkoren klinken mooier dan gemengde koren.

Jan, dat meen je niet!
Inderdaad! Tenzij er alten/countertenors meezingen.
Bij de meeste mannenkoren is het belangrijkste onderdeel van de avond: de pauze ;)

Kan ik rustig roepen zonder gekielhaald te worden, nu Tukkertje zich hier niet meer laat zien :huhu
~~Soli Deo Gloria~~
Eppo Gremdaat

Bericht door Eppo Gremdaat »

'k Was altijd tegen de vrouw in het ambt
Totdat......ik een vrouwelijk predikant hoorde in een kerkdienst waar ik uit nieuwsgierigheid was heen gegaan.
Helaas is ze niet meer onder ons. Maar een boodschap....onvergetelijk.
Tijdens mijn kerkeraadslidperiode kwam ik ze ook tegen: diakenen, ouderlingen, 'moeders in Christus' als het ware.
Waarom zou men er tegen zijn? Ze hebben voor bepaalde zaken nu eenmaal een bepaald gevoel of bepaalde insteek die wij mannen nu eenmaal missen. (Vooral in diaconale aangelegenheden!)
De positie van de vrouw in deze tijd is nu eenmaal anders dan in de tijd van de Bijbel.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Eppo Gremdaat schreef:'Waarom zou men er tegen zijn?
Heel eenvoudig: omdat de Bijbel het afwijst.
Marnix

Bericht door Marnix »

Waar precies? Als het om voorgangers gaat zou je kunnen wijzen op 1 Kor 14:34. Aan de andere kant, waarom waren er bijv. wel profetessen in het oude testament? Maar als het om de anderen ambten gaat, bijv. die van diaken, is het dan net zo duidelijk? Ik ben benieuwd naar de onderbouwing.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
refo

Bericht door refo »

Het is inderdaad wel grappig dat er altijd zoveel studie moet worden gemaakt als het over de vrouw in het ambt gaat.
Stond er nou maar ergens klip en klaar: een vrouw zal onder u geen voorganger, ouderling, diaken zijn.
Het moet altijd via een omweg en exegese.

Overigens: de DKO staat het toe.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Marnix schreef:Waar precies? Als het om voorgangers gaat zou je kunnen wijzen op 1 Kor 14:34. Aan de andere kant, waarom waren er bijv. wel profetessen in het oude testament? Maar als het om de anderen ambten gaat, bijv. die van diaken, is het dan net zo duidelijk? Ik ben benieuwd naar de onderbouwing.
Kijk even in dit topic: http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic.php?f=39&t=8636
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

refo schreef:Overigens: de DKO staat het toe.
Huh, wat gaan we nou beleven??? :OO3
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

refo schreef:Het is inderdaad wel grappig dat er altijd zoveel studie moet worden gemaakt als het over de vrouw in het ambt gaat.
Stond er nou maar ergens klip en klaar: een vrouw zal onder u geen voorganger, ouderling, diaken zijn.
Het moet altijd via een omweg en exegese.

Overigens: de DKO staat het toe.
Het staat er klip en klaar. Maar omdat men het niet meer van deze tijd vindt, ontstaat er protest en lijkt het of alles weer eens aan nieuw onderzoek moet worden onderworpen, 'in rapport met de tijd', weet je wel.
Marnix

Bericht door Marnix »

Tiberius schreef:
Marnix schreef:Waar precies? Als het om voorgangers gaat zou je kunnen wijzen op 1 Kor 14:34. Aan de andere kant, waarom waren er bijv. wel profetessen in het oude testament? Maar als het om de anderen ambten gaat, bijv. die van diaken, is het dan net zo duidelijk? Ik ben benieuwd naar de onderbouwing.
Sorry, dat zijn 32 pagina's vol reacties. Waar ik me niet helemaal weer door ga worstelen. Ik vroeg om een Bijbelse onderbouwing. Als het zo helder in de Bijbel staat moet het toch ook niet zo lastig zijn om even de tekst(en) hier te plaatsen?

Afgewezen, wil jij ook de tekst(en) plaatsen, waar het zo overduidelijk staat?
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Marnix schreef:
Tiberius schreef:
Sorry, dat zijn 32 pagina's vol reacties. Waar ik me niet helemaal weer door ga worstelen. Ik vroeg om een Bijbelse onderbouwing. Als het zo helder in de Bijbel staat moet het toch ook niet zo lastig zijn om even de tekst(en) hier te plaatsen?

Afgewezen, wil jij ook de tekst(en) plaatsen, waar het zo overduidelijk staat?
Geen zin om je er in te verdiepen?
Marnix

Bericht door Marnix »

Geen tijd... en het lijkt me wat omslachtig om 32 pagina's door te moeten lezen als het klip en klaar, glashelder in de Bijbel staat. Vandaar dat ik gewoon vraag naar de Bijbeltekst(en).

Waarom is het zo moeilijk om die te plaatsen? Het maakt de stelling dat het er zo duidelijk staat niet echt geloofwaardiger ofzo.
Upquark

Bericht door Upquark »

Om maar eens wat te noemen: 1 Tim 3. Lijkt me niet voor meerderlei (is dat trouwens een woord? :huhu) uitleg vatbaar.
refo

Bericht door refo »

1 Tim 5 ook niet:
Dat een weduwe gekozen worde niet minder dan van zestig jaren, welke eens mans vrouw geweest zij; Getuigenis hebbende van goede werken: zo zij kinderen opgevoed heeft, zo zij gaarne heeft geherbergd, zo zij der heiligen voeten heeft gewassen, zo zij den verdrukten genoegzame hulp gedaan heeft, zo zij alle goed werk nagetracht heeft. Maar neem de jonge weduwen niet aan; want als zij weelderig geworden zijn tegen Christus, zo willen zij huwelijken;
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Plaats reactie